Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuis zakelijk - Belastingdienst

This site may earn commission on affiliate links.
Veel Tesla eigenaren hebben een eigen bedrijf. Zou het een optie zijn om je aansluiting op het bedrijf te zetten. Dit geeft het voordeel dat het bedrijf de BTW mag verrekenen en je kan het laadpunt aan derde ter beschikking stellen.
 
Is er inmiddels duidelijkheid of je de BTW over de laadstroom mag aftrekken in je BV als de elektriciteitsaansluiting op prive staat? (NL)
Ik heb het halve internet afgestruind, maar de tendens is dat de elektriciteitsaansluiting thuis op naam van de zaak moet staan om aan de BTW factuurregels te kunnen voldoen.
 
Als je vanuit prive declareert kun je inderdaad niets met de BTW. Dat is een 'nadeel' met als voordeel simpelheid en geen administratieve overhead. Je kunt een aparte zakelijke aansluiting regelen met BTW 'voordeel'

Ik heb voor simpelheid gekozen :)

Wat daar nog bijkomt is het 'voordeel' als je prive over de 10.000 kWh komt. Dan heb je een lager belastingtarief over de 10.000+.

Nu tank (en declareer) ik mijn zakelijke kWh's natuurlijk van de eerste 10.000...
 
Zo te zien ook bij zakelijke aansluitingen een lagere energiebelasting vanaf 10.001 kWh.
upload_2017-6-8_15-7-53.png
 
Inderdaad.
Samenvattend: Je kunt dus het beste voor je thuisadres een energiecontract op je BV nemen, zodat 21% BTW te verrekenen is. 1x per jaar naar prive een rekening sturen voor de prive verbruikte stroom.
Correct?
Iets met klok en klepel (wat mijn kennis betreft) dus ik ga hier hooguit verwarring zaaien:
Moet je niet ergens nog een correctie privé gebruik opnemen op de laatste BTW aangifte van het jaar? (misschien is dat alleen bij eenmanszaken/maatschappen/VOFs zo?)
En als je redelijk recent privé zonnepanelen hebt geïnstalleerd dan is er ook iets met btw nummers en teruggaaf, wellicht is dat te combineren.
Zo, makkelijker/duidelijker kan ik het niet maken ;). Voel je vrij om dit volledig te negeren. :p
 
Op de factuur die de BV naar prive stuurt wordt BTW in rekening gebracht. Die BTW draagt de zaak af aan de Belastingdienst met de normale BTW aangifte. Een correctie is dan dus niet meer nodig, lijkt mij. Disclaimer: Ik ben IT'er, geen fiscalist.
'k Hoor zelf ook graag of dit de.juiste manier is.
 
FWIW: De belastingdienst heeft momenteel géén specifieke regels aan welke eisen een kWh-meter moet voldoen om de energiekosten van een zakelijke auto te kunnen aftrekken van de inkomstenbelasting.
Ik heb zonet maar eens gebeld met de belastingdienst (zakelijk - inkomstenbelasting) en dit vertelde de mevrouw van de afdeling wetgeving mij. Het komt erop neer dat je moet kunnen uitleggen hoe je aan de kosten komt.

Kortom, het verhaal dat sommige leveranciers laadpalen vermelden, bijvoorbeeld MID kWh-meter - Welke meter heeft u nodig?, en waaruit je zou kunnen opmaken dat de kWh-meter MID-gecertificeerd moet zijn, is op zijn mist onvolledig.
Ja, MID certificering maakt de meters geschikt voor verrekening als sommige EU landen voor sommige verrekeningsactiviteiten dat vereisen.
En misschien (ik kan het niet controleren) eisen sommige werkgevers wel een MID gecertificeerde meter (ik hoor het graag in de replies op dit bericht als mensen voorbeelden kennen).

Maar … de belastingdienst eist momenteel dus NIET dat een kWh meter MID-gecertificeerd is. Als ondernemer die thuis laadt heb je niet te maken met eisen van een werkgever, alleen met de eisen van de belastingdienst.

Het is dus NIET per se noodzakelijk om bij sommige laadpalen (zoals een Zappi) waarin alleen een kWh-meter zit zonder MID-certificering, om er nog een extra MID-gecertificeerde kWh-meter te laten plaatsen, bijvoorbeeld in je meterkast. Die kosten (al gauw €80-€150 voor een 3-fasen MID gecertificeerde kWh-meter) kun je je dus besparen; de installatiekosten ook.

Hope this helps.
 
Ik heb ook een mid-meter in gebruik met een S0 aansluiting.

Gegevens gaan direct naar PV output voor een mooie overzicht die ik gebruik voor doorbelasting. 0,25 cent per kWh.
Doe dit nu voor 5 jaar. In Q2 512 euro. (Twee auto's)

F2F76B17-94F7-4441-BB43-E91872ECCF5F.png