FWIW: De belastingdienst heeft momenteel géén specifieke regels aan welke eisen een kWh-meter moet voldoen om de energiekosten van een zakelijke auto te kunnen aftrekken van de inkomstenbelasting.
Ik heb zonet maar eens gebeld met de belastingdienst (zakelijk - inkomstenbelasting) en dit vertelde de mevrouw van de afdeling wetgeving mij. Het komt erop neer dat je moet kunnen uitleggen hoe je aan de kosten komt.
Kortom, het verhaal dat sommige leveranciers laadpalen vermelden, bijvoorbeeld
MID kWh-meter - Welke meter heeft u nodig?, en waaruit je zou kunnen opmaken dat de kWh-meter MID-gecertificeerd moet zijn, is op zijn mist onvolledig.
Ja, MID certificering maakt de meters geschikt voor verrekening als sommige EU landen voor sommige verrekeningsactiviteiten dat vereisen.
En misschien (ik kan het niet controleren) eisen sommige werkgevers wel een MID gecertificeerde meter (ik hoor het graag in de replies op dit bericht als mensen voorbeelden kennen).
Maar … de belastingdienst eist momenteel dus NIET dat een kWh meter MID-gecertificeerd is. Als ondernemer die thuis laadt heb je niet te maken met eisen van een werkgever, alleen met de eisen van de belastingdienst.
Het is dus NIET per se noodzakelijk om bij sommige laadpalen (zoals een Zappi) waarin alleen een kWh-meter zit zonder MID-certificering, om er nog een extra MID-gecertificeerde kWh-meter te laten plaatsen, bijvoorbeeld in je meterkast. Die kosten (al gauw €80-€150 voor een 3-fasen MID gecertificeerde kWh-meter) kun je je dus besparen; de installatiekosten ook.
Hope this helps.