Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

To P or not to P... ;-)

To P or not to P...

  • Yes P

    Votes: 26 55.3%
  • No P

    Votes: 21 44.7%

  • Total voters
    47
This site may earn commission on affiliate links.
Ervaringsdeskundigen gevraagd! :)

Ik twijfel enorm of ik mijn nieuwe Model X als Performance of non-Performance versie moet nemen. Ik rij nu een MX100D, dus die ken ik al wel. Maar wat zijn de ervaringen van P rijders? Zou je 'm nog een keer aanschaffen? Of achteraf toch niet? En van non-P rijders die dezelfde afweging gemaakt hebben, achteraf spijt dat je niet voor een P bent gegaan?

Nadelen P zoals ik het zie:
- Minder range
- Hogere bandenslijtage
- Hogere bijtelling
- Hogere aanschafwaarde

Voordelen P:
- Meer fun
- Gewoon omdat het kan

En ik ben uiteraard benieuwd naar de onderbouwing van het waarom wel of niet. Wat zijn de voor- of nadelen in jullie optiek?
 
Ervaringsdeskundigen gevraagd! :)

Ik twijfel enorm of ik mijn nieuwe Model X als Performance of non-Performance versie moet nemen. Ik rij nu een MX100D, dus die ken ik al wel. Maar wat zijn de ervaringen van P rijders? Zou je 'm nog een keer aanschaffen? Of achteraf toch niet? En van non-P rijders die dezelfde afweging gemaakt hebben, achteraf spijt dat je niet voor een P bent gegaan?

Nadelen P zoals ik het zie:
- Minder range
- Hogere bandenslijtage
- Hogere bijtelling
- Hogere aanschafwaarde

Voordelen P:
- Meer fun
- Gewoon omdat het kan

En ik ben uiteraard benieuwd naar de onderbouwing van het waarom wel of niet. Wat zijn de voor- of nadelen in jullie optiek?

To P! In mijn geval dan... Fun factor weegt mi niet op tegen de (minimaal) mindere range. Uiteraard is de fun factor niet gratis en de extra kosten zijn voor iedereen een persoonlijke afweging natuurlijk. Mijn vorige 85D heeft me ook veel plezier gegeven maar de P100D is toch wel een tikkeltje leuker! Ik zou het zo weer doen.
 
Mijn zakenpartner rijd een 100d en ik een p100d. Het afwisselen bevestigd dat in het rijden praktisch geen verschil zit. Minimaal sneller en weggedrag gelijk.

Het grote voordeel zit hem met name in het rijden van iets bijzonders tussen de grote hoeveelheid tesla rijders met bijna allemaal dezelfde kleur. Geef je om dit laatste niks dan zou ik voor een 100d gaan.

Ik zou in jouw schoenen gaan voor een 100d met 22’’
 
Een normale X heeft al moeite zijn vermogen op de weg te krijgen en snel last van shudder probleem op de voorassen. Kreeg zelfs van Tesla advies om maar niet vaak te snel op te trekken. Wil je een P waar je wat aan hebt neem dan een S of 3.

Das wel een belangrijke opmerking. Gaaf zo'n snelle versie, maar als het in de praktijk haast onbruikbaar is...
 
1. Ik denk dat er niet veel ervaringsdeskundigen zijn, d.w.z. mensen die zowel met een gewone X als met een XP ervaring hebben anders dan een proefritje.

2. De X is toch meer een soort familie SUV ? In dat verband vind ik een P uitvoering een beetje tegenstrijdig. Als je eigenlijk alleen “fun” als voordeel ziet (“alleen omdat het kan” is dat een voordeel ? ), kies dan een meer “fun”-achtig model. Een 3 dus. Hou je ook nog centjes over voor fun-accessoires....
 
Een normale X heeft al moeite zijn vermogen op de weg te krijgen en snel last van shudder probleem op de voorassen. Kreeg zelfs van Tesla advies om maar niet vaak te snel op te trekken. Wil je een P waar je wat aan hebt neem dan een S of 3.
Dit dus.
Ik zou het niet aandurven, een performance Model X. Zelfs de definitieve shudder fix (new motor mount) heeft op termijn weer last van enige shudder aan de voorassen.
Mijn non performance X 90D probeer ik al te sparen door vrijwel nooit te "planken".

Tevens vind ik de 22" wielen teveel ten koste gaan van de range. Die velgen staan de auto wel goed, ja. Eventueel 22" in de zomer en 20" in de winter.. Maar in ieder geval geen P voor mij.

Edit: De stand is nu 8 vóór en 8 tegen :)
 
Dit dus.
Ik zou het niet aandurven, een performance Model X. Zelfs de definitieve shudder fix (new motor mount) heeft op termijn weer last van enige shudder aan de voorassen.
Mijn non performance X 90D probeer ik al te sparen door vrijwel nooit te "planken".

Tevens vind ik de 22" wielen teveel ten koste gaan van de range. Die velgen staan de auto wel goed, ja. Eventueel 22" in de zomer en 20" in de winter.. Maar in ieder geval geen P voor mij.

Edit: De stand is nu 8 vóór en 8 tegen :)
Ik heb zelf de S P100D. Welke reden heb je om voor de X te gaan. Range van de S is beter ook met 21”. Naar mijn mening is de S stiller dan de X door een glad dak en niet zoveel naden. De keren dat ik een X reedt stoorde me dat behoorlijk. De S is ook sportiever. Hier lees ik vaak dat het een logge bak is maar ik pik toch aardig wat keren voorsprong op rotondes en in bochten omdat hij ontiegelijk hard bochten kan draaien. Helaas ontbreekt Trackmode nog op de S... Maar ik ging zeker weer voor de P zeker voor de huidige prijzen.
 
Ik rij nu een MX100D, dus die ken ik al wel. Maar wat zijn de ervaringen van P rijders? Zou je 'm nog een keer aanschaffen? Of achteraf toch niet? En van non-P rijders die dezelfde afweging gemaakt hebben, achteraf spijt dat je niet voor een P bent gegaan?
Maar dan ben je toch een non-p rijder?
Heb jíj achteraf spijt van jouw keuze??
Als je dat met nee beantwoordt dan weet jij jouw keuze.
Maar je weet het pas écht als je nú de p wel neemt.
Dus moet je de p nemen;)
Ik heb geen dag spijt dat ik de non p van mijn m3 heb geannuleerd en ervoor een M3P heb genomen!
 
Wij hebben een jaar lang zowel een model X p100d (uit april 2017) en een model X 100d gehad (uit september 2018).

Afgelopen september is één van deze twee X’en vervangen voor een model 3 performance, omdat wij twee X’en voor de deur toch wat saai vonden.

De 100d heeft het veld moeten ruimen. Er kan weinig op tegen het plezier van de wetenschap dat je in krap 3 seconden van 0 naar 100 kunt!

NB: verschil in verbruik tussen P en non-P was fors, maar vrijwel volledig te wijten aan de 20” op de 100d en de 22” op de p100d. Voor vakanties in de p100d hebben wij nu een extra set 20” velgen. Verbruik van de p100d met deze set is vergelijkbaar met dat van de 100d. Binnenkort komt er een extra set 20” velgen bij voor de winterbanden ivm de wintersport in februari. Wielen verwissel ik zelf in onze stalling, dus ik ben redelijk flexibel met de keuze voor een bandenset.
 
NB 2;

Onze p100d stamt uit de tijd dat een performance X nog circa 45k duurder was dan een gewone 100d. Ik denk niet dat ik dat prijsverschil er nu nog voor over zou hebben.

Het relatief kleine verschil dat vandaag de dag bestaat zou ik echter zonder enige twijfel betalen. Ik begrijp eigenlijk niet dat er mensen zijn die vandaag de dag nog kiezen voor een non-performance X of S. :D
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik heb ook een XP met 22” velg, ook in de winter en zou niet in een gewone willen rijden. Heb voor de aanschaf een week een gewone X als loaner gehad en dat viel echt tegen. De P is echt belachelijk snel, rij altijd in ludi en range heb ik nooit als probleem gezien. Op vakantie gaan wij met de X, terwijl de S onbeperkt SUC heeft en de X niet. Ben nog nooit zo vaak in Duitsland geweest in nog geen jaar tijd ;).
 
  • Funny
Reactions: To3ornotto3?
In de lente van 2014 heb ik proefgereden in een model s & een model s p +.
Het verschil met de s was dat de + stuggere rubbere bussen in de draagarmen heeft & banden met lage wangen.
Destijds reed de verkoper naast je in de auto, je mocht slechts een rondje om de kerk.
ik had afgesproken onder het rijden om een wat langere route te gaan rijden.
Daar heb ik de beide S'en uitgeprobeerd.
De + had duidelijk een betere (vaste) wegligging.
Bij een proef bleek toen ik de zelfde route reed, waar de standaard s van achter uitbrak, de + als over rails reed.
Het verschil was 10 km, de + brak toen niet uit.
Bij de + zit er zeker meer in, toen ik dat wilde uitproberen wilde de verkoper graag terug naar het service centrum.

ik heb nu het idee dat er tussen de hedendaagse s & de p technisch geen verschil is.
Want in zal houden dat de homokineten het zwaarder te verduren zullen hebben tijdens de volle acceleratie.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Ik had eerst de gewone X (weliswaar de 90D) en nu de P100DL. In mijn signature foto staan ze naast elkaar.

Omdat ik van een 90 naar een 100 ben gegaan is de range toegenomen. Ik zou het nu niet meer minder willen. Het extra vermogen is leuk maar voor op reis zou ik soms wel willen ruilen met een Raven X Long Range (non P). Immers een Long Range is ook niet bepaald een slak.

Ik lees hier veel over het verschil in verbruik tussen 20 en 22’. Mijn verbruik in de zomer met 22’ is hetzelfde als met de 20’ en winterbanden die er sinds begin November opstaan. Ook mijn X90D zat altijd boven de 280 verbruik.


Conclusie: je moet voor jezelf uitmaken of een beetje extra range opweegt tegen de nog iets hogere prestaties. De “exclusiviteit” aan de Supercharger is relatief. Trouwens, als de plaid er ooit komt in de X ben je toch niet meer de King of the Jungle.

Als je een hele goeie deal kan maken op een P dan is misschien de keuze snel gemaakt.
 
In de lente van 2014 heb ik proefgereden in een model s & een model s p +.
Het verschil met de s was dat de + stuggere rubbere bussen in de draagarmen heeft & banden met lage wangen.
Destijds reed de verkoper naast je in de auto, je mocht slechts een rondje om de kerk.
ik had afgesproken onder het rijden om een wat langere route te gaan rijden.
Daar heb ik de beide S'en uitgeprobeerd.
De + had duidelijk een betere (vaste) wegligging.
Bij een proef bleek toen ik de zelfde route reed, waar de standaard s van achter uitbrak, de + als over rails reed.
Het verschil was 10 km, de + brak toen niet uit.
Bij de + zit er zeker meer in, toen ik dat wilde uitproberen wilde de verkoper graag terug naar het service centrum.

ik heb nu het idee dat er tussen de hedendaagse s & de p technisch geen verschil is.
Want in zal houden dat de homokineten het zwaarder te verduren zullen hebben tijdens de volle acceleratie.

De S van 2013/2014 was zoveel zachter dan een non-P vandaag en een + zoveel stugger dan een P vandaag dat bovenstaande ervaring niet gebruikt zou moeten worden om de keuze over een 2018/2019+ modeljaar te maken.

Mijn 2013 S85 was ook veel zachter dan mijn 2018 S100D nu.

Overigens zou ik met het kleinere prijsverschil nu wel voor een P gaan. Die van mij komt nog uit de tijd dat een P100D echt een flinke premium had. Gelukkig geniet ik wel van 4% bijtelling over alles en free unlimited supercharging wat me tegenhoudt een switch te overwegen.