Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Toezichthouder onderzoekt klachten over plots versnellende Tesla's

This site may earn commission on affiliate links.
Nog niets over gelezen hier op het forum...


Toezichthouder onderzoekt klachten over plots versnellende Tesla's | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Toezichthouders van The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), onderdeel van het Amerikaanse ministerie van Transport, onderzoeken klachten over auto's van de elektrische automaker Tesla. Sommige modellen zouden zo nu en dan plotseling versnellen, wat tot ongevallen heeft geleid, schrijven Tesla-eigenaren in een petitie.

De klachten gaan over de Model S, Model X en Model 3 van Tesla. In totaal zijn er 127 klachten van consumenten over 123 verschillende Tesla-voertuigen binnengekomen bij de toezichthouders.
 
Mijn ervaring met autopilot is dat ik inderdaad in een aantal situaties werd verrast door een plotselinge versnelling. Ik kan dit herleiden naar de volgende situaties:
Bij het splitsen van snelwegen gaat een vrachtwagen voor je naar rechts waardoor jouw rijstrook vrij baan krijgt. Als de autopilot snelheid dan bijvoorbeeld nog op 130 staat dan gaat je Tesla er opeens als een speer vandoor.
Nadat ik van een snelle linkerbaan naar rechts ben gegaan en de auto voor mij nog een rijstrook naar rechts gaat dan gaat mijn Tesla er ook vandoor zonder dat ik dat wil. Autos die dan links van mij rijden worden verrast doordat ik ze rechts inhaal. Technisch dezelfde oorzaak als hierboven maar met andere gevolgen.
Dit overkwam mij in de eerste weken dat ik met mijn nieuwe Tesla reed. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik met het rechter stokje (Model 3) 1 keer omhoog autopilot en cruise control direct uit staat en ik niet meer wordt verrast door deze onverwachte versnelling
 
Mijn ervaring met autopilot is dat ik inderdaad in een aantal situaties werd verrast door een plotselinge versnelling. Ik kan dit herleiden naar de volgende situaties:
Bij het splitsen van snelwegen gaat een vrachtwagen voor je naar rechts waardoor jouw rijstrook vrij baan krijgt. Als de autopilot snelheid dan bijvoorbeeld nog op 130 staat dan gaat je Tesla er opeens als een speer vandoor.
Nadat ik van een snelle linkerbaan naar rechts ben gegaan en de auto voor mij nog een rijstrook naar rechts gaat dan gaat mijn Tesla er ook vandoor zonder dat ik dat wil. Autos die dan links van mij rijden worden verrast doordat ik ze rechts inhaal. Technisch dezelfde oorzaak als hierboven maar met andere gevolgen.
Dit overkwam mij in de eerste weken dat ik met mijn nieuwe Tesla reed. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik met het rechter stokje (Model 3) 1 keer omhoog autopilot en cruise control direct uit staat en ik niet meer wordt verrast door deze onverwachte versnelling

Ik vermoed idd dat het zoiets is. Maar goed, dan kun je iedere auto met acc in dat rijtje zetten.

Het kunnen ook Marco Bakkertjes zijn. ;)
 
Mijn ervaring met autopilot is dat ik inderdaad in een aantal situaties werd verrast door een plotselinge versnelling. Ik kan dit herleiden naar de volgende situaties:
Bij het splitsen van snelwegen gaat een vrachtwagen voor je naar rechts waardoor jouw rijstrook vrij baan krijgt. Als de autopilot snelheid dan bijvoorbeeld nog op 130 staat dan gaat je Tesla er opeens als een speer vandoor.
Nadat ik van een snelle linkerbaan naar rechts ben gegaan en de auto voor mij nog een rijstrook naar rechts gaat dan gaat mijn Tesla er ook vandoor zonder dat ik dat wil. Autos die dan links van mij rijden worden verrast doordat ik ze rechts inhaal. Technisch dezelfde oorzaak als hierboven maar met andere gevolgen.
Dit overkwam mij in de eerste weken dat ik met mijn nieuwe Tesla reed. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik met het rechter stokje (Model 3) 1 keer omhoog autopilot en cruise control direct uit staat en ik niet meer wordt verrast door deze onverwachte versnelling

Dit herken ik ook. Andere situatie is op kruising of rotonde toerijden met ACC aan. Auto voor je remt agenda dus jij ook. Dan slaat voorligger af en plots versneld jouw tesla.

inderdaad is dit niet uniek voor tesla maar iets wat alle ACC ‘s potentieel hebben. Uniek voor en EV is de snelle acceleratie en dus het schrikmoment en de mogelijkheid heel plots snelheid op te bouwen.

mij rijdt ca 80% van mijn tijd op AP, maar voor elke rotonde gooi ik hem eraf. Heb ik ook zo mijn kinderen aangeleerd. Zeker is zeker.

huub
 
Mijn ervaring met autopilot is dat ik inderdaad in een aantal situaties werd verrast door een plotselinge versnelling. Ik kan dit herleiden naar de volgende situaties:
Bij het splitsen van snelwegen gaat een vrachtwagen voor je naar rechts waardoor jouw rijstrook vrij baan krijgt. Als de autopilot snelheid dan bijvoorbeeld nog op 130 staat dan gaat je Tesla er opeens als een speer vandoor.
Nadat ik van een snelle linkerbaan naar rechts ben gegaan en de auto voor mij nog een rijstrook naar rechts gaat dan gaat mijn Tesla er ook vandoor zonder dat ik dat wil. Autos die dan links van mij rijden worden verrast doordat ik ze rechts inhaal. Technisch dezelfde oorzaak als hierboven maar met andere gevolgen.
Dit overkwam mij in de eerste weken dat ik met mijn nieuwe Tesla reed. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik met het rechter stokje (Model 3) 1 keer omhoog autopilot en cruise control direct uit staat en ik niet meer wordt verrast door deze onverwachte versnelling
Maar over dit soort situaties gaat deze rechtszaak niet. Het gaat over situaties waarbij de Tesla spontaan accelereert wanneer er geheel geen automatische rijfuncties aan staan. Bijvoorbeeld in je garage. Zeer waarschijnlijk een grote hoax die gevoed wordt door angst voor AI en verlies van controle. Verder wat mensen die niet durven toe te geven dat ze per ongelijk op het verkeerde pedaal hebben getrapt. Is een vergissing die vooral door onervaren chauffeurs in stressvolle situaties makkelijk wordt gemaakt. Dat autopilot rare kuren kan vertonen weten we allemaal, maar daar gaat dit niet over.
 
Oude mensen hebben dit wel eens in plaats van te remmen, trappen zij op het gaspedaal.

Wat de m3 rijders hierboven ervaren komt omdat zij de ap hebben aanstaan. Dan is er niets in het vizier van de camera is gaat de auto als een speer er vandoor. De programmeur van deze software is vast zo'n petje met altijd met the pedal to metal rijdt.
 
Vanaf het Amerikaanse forum gekopieerd. Het lijkt dus gewoon op een gevalletje domme drivers error:

Several claims of sudden unintended acceleration involving Tesla vehicles have been made public over the years. The most publicized one involved a South Korean celebrity claiming his Model X accelerated on its own into his garage. We also reported last year on a Chinese couple driving their Tesla into a river and claiming it accelerated on its own

In every case, including that one, Tesla claimed that the car’s log showed that it was a user mistake due to pedal misapplication. In one case, we were even able to have Tesla’s log be verified by a third-party and it supported the automaker’s claims that it showed the driver pressed on the accelerator.
 
  • Informative
Reactions: job-lek and ScoopT
Maar over dit soort situaties gaat deze rechtszaak niet. Het gaat over situaties waarbij de Tesla spontaan accelereert wanneer er geheel geen automatische rijfuncties aan staan. Bijvoorbeeld in je garage. Zeer waarschijnlijk een grote hoax die gevoed wordt door angst voor AI en verlies van controle. Verder wat mensen die niet durven toe te geven dat ze per ongelijk op het verkeerde pedaal hebben getrapt. Is een vergissing die vooral door onervaren chauffeurs in stressvolle situaties makkelijk wordt gemaakt. Dat autopilot rare kuren kan vertonen weten we allemaal, maar daar gaat dit niet over.
Dit is wat vaker met auto’s met automaat gebeurt. Ik gebruik zelf nog wel eens de schakelhandel om af te remmen en achteruit in te parkeren. Echter boven de 8kmh doet hij het niet en zou je dus ongewild power geven en vooruit schieten ipv achteruit. Als je dan denkt met je voet op de rem te zitten kunnen jullie je wel voorstellen wat er gebeurt als je de “rem” keihard indrukt. Je schuift dan wel een auto van zijn plek.
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
WK057, aka Jason Hughes, Tesla hacker van het eerste uur heeft in het verleden meerdere van deze zaken op verzoek van de de vermeende slachtoffers onderzocht en zijn conclusie was in al deze zaken ‘driver error’.

met andere woorden, oud nieuws, FUD.

kan mij daar wel in vinden.
AP1 laat goed merken dat een mens niet 100% zijn aandacht erbij heeft en tijdig reageert op de melding van een stuurbeweging.

wel ben ik van mening dat AP1 anders handelt doordat hij een reparatie aan het wegdek een lange zwarte teer lijn anders interpreteert. Ook gisteravond een oeps momentje van in de ankers gaan doordat ik links een vrachtwagen wilde inhalen. Ik moet wel zeggen dat dit een RVS tank vrachtauto was dus het grootte weerspiegelen een rem actie kan hebben veroorzaakt.

herkennen jullie dit?
 
Het is inderdaad moeilijk te geloven dat er een SUA in de Tesla zit. De pedalen hebben twee onafhankelijke sensoren. De eerste meet hoeveel er wordt ingedrukt, de andere hoeveel er niet wordt ingedrukt(!). Wat wel logisch lijkt is dat Tesla's meer schade veroorzaken wanneer een rijder zich vergist en de verkeerde pedaal gebruikt : de versnelling is nu eenmaal sneller en directer dan met een andere wagen waardoor je minder tijd hebt om je vergissing te corrigeren.
 
En ook een officiële reactie van Tesla op hun website:

www.tesla.com/

Kost weer een boel centjes die men wellicht beter in rijlessen had kunnen steken :)
Ik ben blij dat Tesla eindelijk eens als een normaal bedrijf reageert en beschuldigingen rustig tegenspreekt.
Nu nog wat meer transparantie en eerlijkheid over de dingen die fout gaan en Tesla gaat op een echt bedrijf lijken.
 
  • Like
Reactions: Maurice1