Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Toezichthouder onderzoekt klachten over plots versnellende Tesla's

This site may earn commission on affiliate links.
Nou doet ‘ie het weer... Ik ben dus niet gek. Vlak voor en tijdens het maken van een haakse bocht naar links versnelt de auto terwijl ik juist de voet van het e-pedaal afhaal om met regen te vertragen. Omdat ik de bocht moest halen heb ik snel bijgeremd en duurde het spontane versnellen maar een fractie van een seconde. Helaas niet de omstandigheden om de auto z’n gang te laten gaan om te zien hoe lang hij zou doorgaan met versnellen. De versnelling zelf was fors, maar ik reed daarvoor al langzaam dus de absolute snelheid zal niet hoog zijn geweest.
 
Ik heb dit weleens gehad als ik per ongeluk de CC aanzet terwijl ik het knipperlicht wilde gebruiken, bijvoorbeeld als ik 40 rijd. Daarna onthoudt de auto die snelheid. Maar je blijft het gaspedaal gebruiken om zelf verder te rijden. Bij een bocht laat je vervolgens het gaspedaal los om af te remmen. Als je dan tot onder die snelheid van 40 afremt zonder de rem te gebruiken dan gaat de auto proberen die snelheid op te voeren tot de ingestelde snelheid. Normaal gesproken is het even de rem aanraken al voldoende om de CC dan meteen uit te zetten.
 
Ik heb dit weleens gehad als ik per ongeluk de CC aanzet terwijl ik het knipperlicht wilde gebruiken, bijvoorbeeld als ik 40 rijd. Daarna onthoudt de auto die snelheid. Maar je blijft het gaspedaal gebruiken om zelf verder te rijden. Bij een bocht laat je vervolgens het gaspedaal los om af te remmen. Als je dan tot onder die snelheid van 40 afremt zonder de rem te gebruiken dan gaat de auto proberen die snelheid op te voeren tot de ingestelde snelheid. Normaal gesproken is het even de rem aanraken al voldoende om de CC dan meteen uit te zetten.

Idd heb ik meerdere keren gehad. Is geen gebrek maar onkunde in het gebruik.
Zodra je ook maar marginaal de rem aanraakt is de acceleratie weg.
 
Interessante hypothese maar de TACC stond uit. Die gebruik ik op dat soort stukjes niet en in een Model 3 zet je die niet per ongeluk aan als je je richtingaanwijzer wil gebruiken.

Los daarvan, ik reed op een meubelboulevard en dus al heel rustig. Ik weet niet precies wat de minimum snelheid is voor TACC, het zal wel iets van 30 km/u zijn, maar daar zat ik dus al onder
 
  • Disagree
Reactions: Arnout 2904
Interessante hypothese maar de TACC stond uit. Die gebruik ik op dat soort stukjes niet en in een Model 3 zet je die niet per ongeluk aan als je je richtingaanwijzer wil gebruiken.

Los daarvan, ik reed op een meubelboulevard en dus al heel rustig. Ik weet niet precies wat de minimum snelheid is voor TACC, het zal wel iets van 30 km/u zijn, maar daar zat ik dus al onder

TACC werkt vanaf 0km omdat je anders nooit file kunt rijden met TACC
 
De minimum snelheid is inderdaad 30 km/h maar als er een auto voor je is dan werkt het al vanaf stilstand.
Als je dus stilstaat en perongeluk de TACC aanzet en vervolgens het e-pedaal gebruikt zul je het niet merken.

Om Verkeersbewuste cruise control te kunnen gebruiken. moet uw rijsnelheid ten minste 30 km/h zijn, tenzij een voorligger is gedetecteerd. Als er een voorligger is gedetecteerd, kunt u Verkeersbewuste cruise control bij elke snelheid gebruiken, zelfs als de auto stilstaat,
 
De minimum snelheid is inderdaad 30 km/h maar als er een auto voor je is dan werkt het al vanaf stilstand.
Als je dus stilstaat en perongeluk de TACC aanzet en vervolgens het e-pedaal gebruikt zul je het niet merken totdat je het e-pedall weer los laat want dan neemt TACC het weer ovrer

Om Verkeersbewuste cruise control te kunnen gebruiken. moet uw rijsnelheid ten minste 30 km/h zijn, tenzij een voorligger is gedetecteerd. Als er een voorligger is gedetecteerd, kunt u Verkeersbewuste cruise control bij elke snelheid gebruiken, zelfs als de auto stilstaat,
 
Ik heb dit weleens gehad als ik per ongeluk de CC aanzet terwijl ik het knipperlicht wilde gebruiken, bijvoorbeeld als ik 40 rijd. Daarna onthoudt de auto die snelheid. Maar je blijft het gaspedaal gebruiken om zelf verder te rijden. Bij een bocht laat je vervolgens het gaspedaal los om af te remmen. Als je dan tot onder die snelheid van 40 afremt zonder de rem te gebruiken dan gaat de auto proberen die snelheid op te voeren tot de ingestelde snelheid. Normaal gesproken is het even de rem aanraken al voldoende om de CC dan meteen uit te zetten.
Wacht even ... de CC staat ingesteld op 40 en daarom wil de auto graag versnellen naar 40. En toch is het je net daarvoor gelukt om, zonder de rem te gebruiken, te vertragen tot beneden de 40. Dat moet je me eens uitleggen.
 
Wanneer je niet weet dat de TACC aanstaat en zelf meer gas geeft dan de TACC zou doen en je rijdt op een bocht af (of in mijn geval rotonde) en je laat je gas los dan remt hij netjes af op regeneratie (en misschien zelfs wel de rem) zodra je dan instuurt en er volgens de TACC meer ruimte komt zal deze weer naar een voor de TACC verantwoorde snelheid willen accelereren.
Wanneer je dit niet verwacht omdat je niet in de gaten heeft dat de TACC er nog op staat dan schrik je jezelf idd de tandjes maar als je blijft sturen dan valt het in de praktijk wel mee.

Dat dit gebeurd is omdat je zelf niet hebt opgelet. In mijn geval niet door het per ongeluk aan zetten maar door alleen de AP eraf te halen maar de TACC aan te laten staan. Dit is mij 2-3x keren overkomen waarna ik nu beter oplet wat er wel en niet aan staat.
 
Ik begrijp dat de algemene consensus is dat de Model 3 niet spontaan versnelt? Het is altijd, per definitie, in elk geval en immer user error of zoals @RobsEV hierboven zo sympathiek en empathisch zegt “onkunde in het gebruik”?
De kans dat het een gebruikersfout is, is denk ik vele malen groter dan de kans dat er iets mis is met de auto. Neemt niet weg dat er in incidentele gevallen ook iets mis kan zijn met de auto.
Als je alle reacties lees gaan de meesten uit van een gebruikersfout, maar je weet maar nooit, want niemand was erbij toen het gebeurde dus de reacties zijn gebaseerd op vermoedens.
 
Bij maximumsnelheid Vm, en Vm plus ingestelde overschrijding Vm+:
Als je de auto met het gapedaal op een snelheid V0 houdt lager dan Vm+, en zo de TACC inschakelt blijft de auto vaak op V0 hangen tot je het gapedaal loslaat, waarna acceleratie volgt naar Vm+. Ik weet niet precies in welke situaties dat zo gaat gaat maar op autowegsnelheden merk ik het regelmatig.
Dit levert dus wel een versnelling op, juist bij loslaten gapedaal. Voorwaarde is wel dat TACC wordt ingeschakeld. Kan dit een verklaring zijn voor sommige waarnemingen?
 
Neemt niet weg dat er in incidentele gevallen ook iets mis kan zijn met de auto.
Het gaspedaal wordt met 2 aparte sensoren uitgelezen. Als de output van de sensoren niet gelijk is, worden de signalen genegeerd.

Een plots onbedoelde versnelling op basis van het gaspedaal kan dus enkel als beide sensoren identiek dezelfde waardes doorgeven, maw enkel als het pedaal effectief ingedrukt is.

Van Tesla zelf:
There is no “unintended acceleration” in Tesla vehicles

Van een "hacker", actief op dit forum:
Tesla "hacker" debunks sudden unintended acceleration claims
Sudden Unintended Acceleration
 
Last edited:
Het gaspedaal wordt met 2 aparte sensoren uitgelezen. Als de output van de sensoren niet gelijk is, worden de signalen genegeerd.

Een plots onbedoelde versnelling op basis van het gaspedaal kan dus enkel als beide sensoren identiek dezelfde waardes doorgeven, maw enkel als het pedaal effectief ingedrukt is.
Wie zegt dat de oorzaak in het gaspedaal moet zitten? Kunnen in principe ook heel veel andere dingen mis gaan.
 
Ik begrijp dat de algemene consensus is dat de Model 3 niet spontaan versnelt? Het is altijd, per definitie, in elk geval en immer user error of zoals @RobsEV hierboven zo sympathiek en empathisch zegt “onkunde in het gebruik”?

Ik heb het ook gehad, tijdje geleden in mijn M3. Opeens begon de auto te versnellen terwijl ik het gaspedaal niet indrukte. Meteen geremd en ik reed ook erg zachtjes (ongeveer 15kmh schat ik), dus anders dan schrik was er niet.

ik weet zeker dat het geen user error was - al begrijp ik dat er hier vraagtekens bij gezet zullen worden. Dat mag, maar aan @MaSansky zeg ik dat er in elk geval 1 iemand is die hetzelfde heeft meegemaakt.