Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Toezichthouder onderzoekt klachten over plots versnellende Tesla's

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas heb ik wel de ervaring met mij Tesla S classic uit 2015 , dat hij soms plotseling gaat versnellen , terwijl ik niks doe . Ik heb aantal keer deze klacht bij SEC Eindhoven neergelegd en melding en tijdstippen doorgeven . Maar er is tot 2x niks uit de diagnoses gekomen .
Ik ben blij dat mijn feitelijke ervaringen wordt bevestigd door de Amerikaanse Rijders .
Daarom zal ik binnenkort camera's plaatsen om SEC mijn bewijs te laten zien , als ze dan een niks mee doen ,melding bij RDW .
 
Helaas heb ik wel de ervaring met mij Tesla S classic uit 2015 , dat hij soms plotseling gaat versnellen , terwijl ik niks doe . Ik heb aantal keer deze klacht bij SEC Eindhoven neergelegd en melding en tijdstippen doorgeven . Maar er is tot 2x niks uit de diagnoses gekomen .
Ik ben blij dat mijn feitelijke ervaringen wordt bevestigd door de Amerikaanse Rijders .
Daarom zal ik binnenkort camera's plaatsen om SEC mijn bewijs te laten zien , als ze dan een niks mee doen ,melding bij RDW .

Interessant, heb je iets van informatie als op welke momenten het gebeurt en of hulpsystemen aan staan? Is het dan licht versnellen of volle bak accelereren?
 
Volle bak accelereren. Reed de 1e x bijna rechtdoor de rotonde over . Nu hou ik er rekening mee .
Als het CC icoontje verlucht is staat CC aan. Als de auto voor je de motorde neemt “verdwijnt” hij voor jou camera’s en radar. Je auto zal dan fors versnellen naar de ingestelde snelheid. Afhankelijk van je stuuruitslag zal de auto dit reduceren. Dus altijd voor de rotonde CC afzetten.
 
  • Like
Reactions: P51D
Als het CC icoontje verlucht is staat CC aan. Als de auto voor je de motorde neemt “verdwijnt” hij voor jou camera’s en radar. Je auto zal dan fors versnellen naar de ingestelde snelheid. Afhankelijk van je stuuruitslag zal de auto dit reduceren. Dus altijd voor de rotonde CC afzetten.

Hij doet dit ook als ik naar stoplicht rij en mijn gas loslaat , lampje staat aan maar heb de CC niet vastgezet op een snelheid en cruisecontrol staan niet vermeld in mijn scherm
 
Hij doet dit ook als ik naar stoplicht rij en mijn gas loslaat , lampje staat aan maar heb de CC niet vastgezet op een snelheid en cruisecontrol staan niet vermeld in mijn scherm

Ik heb zelf geen Tesla S classic uit 2015, dus ik weet niet hoe deze precies werkt, maar als ik bovenstaande lees wordt er op 2 plaatsen aangegeven of de CC aan staat.
Het lampje van de CC (dit lampje stond blijkbaar aan en zou suggereren dat de CC wel aan stond)
In het scherm (hier stond niet vermeld dar CC aan stond waardoor het leek dat de CC uit stond)
 
Het gebeurt tot nu alleen als mijn lampje van cruise control brandt , maar mijn cruise control niet gebruik . Gisteren had ik het weer .
Heb je AP of heb je 'ouderwetse' cruise control zonder radar waarbij alleen de snelheid vast wordt gezet?
Stopt hij vervolgens alleen met accelereren wanneer je de rem aantikt? Of ook wanneer je iets met het gaspedaal doet?
 
Begin toch te twijfelen of er niet echt een probleem is bij sommigen. Ik dacht ook direct “driver error” als ik deze verhalen lees. Ook bij de Nederlandse dame die door de slagboom heen is gereden.

Maar vanavond overkwam het mijzelf. Na een schrapend geluid bij het wegrijden (zie betreffende topic) bleef ik wat experimenteren met de auto om te kijken of ik het kon reproduceren. Onder andere zette ik de auto van Chill op Normaal om te horen wat er later zou gebeuren bij stevig accelereren. Op dat moment reed ik weg uit een parkeerplaats en haalde de voet van het stroompedaal om een bocht te maken. Vervolgens (nog geen seconde na het omzetten van de drive modus schakelaar) begon de auto te versnellen. Omdat m’n voet al omhoog bewogen was, kon ik direct afremmen en gebeurde er niets ernstigs. Ik weet 100% zeker dat ik op het moment van versnellen geen enkel pedaal in had gedrukt. AP was niet geactiveerd. De auto versnelde echt spontaan.

Ik heb het niet meer kunnen reproduceren. Het schrapen overigens ook niet. Misschien is er een verband. Maar vanaf vanavond neem ik mensen die beweren dat hun auto spontaan er vandoor ging toch iets meer serieus.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Het zijn serieuze klachten, waarbij de SeC’s onvoldoende tijd hebben voor grondig onderzoek.

Met mijn 3 nog nooit meegemaakt, wel eens per ongeluk gas ingedrukt. Ik kan niet zo goed verklaren waarom ik dat deed. Misschien is het gewenning bij jaren lang met een automaat op de rem parkeren, indrukken is dan stoppen. Omhoog laten komen is dan langzaam rijden.

Achteraf denk je wel, waar was ik mee bezig dan en gelukkig een hele snelle reactie. Het was een situatie waar ik heel erg bezig was met de parkeeractie. Dus binnen 30cm de rem ingetrapt.

Hij staat bij bij mij ook op volledig stoppen bij gas los, dus geen rollen bij gas los. Dat zou wel intuïtiever zijn denk ik.
 
Begin toch te twijfelen of er niet echt een probleem is bij sommigen. Ik dacht ook direct “driver error” als ik deze verhalen lees. Ook bij de Nederlandse dame die door de slagboom heen is gereden.

Maar vanavond overkwam het mijzelf. Na een schrapend geluid bij het wegrijden (zie betreffende topic) bleef ik wat experimenteren met de auto om te kijken of ik het kon reproduceren. Onder andere zette ik de auto van Chill op Normaal om te horen wat er later zou gebeuren bij stevig accelereren. Op dat moment reed ik weg uit een parkeerplaats en haalde de voet van het stroompedaal om een bocht te maken. Vervolgens (nog geen seconde na het omzetten van de drive modus schakelaar) begon de auto te versnellen. Omdat m’n voet al omhoog bewogen was, kon ik direct afremmen en gebeurde er niets ernstigs. Ik weet 100% zeker dat ik op het moment van versnellen geen enkel pedaal in had gedrukt. AP was niet geactiveerd. De auto versnelde echt spontaan.

Ik heb het niet meer kunnen reproduceren. Het schrapen overigens ook niet. Misschien is er een verband. Maar vanaf vanavond neem ik mensen die beweren dat hun auto spontaan er vandoor ging toch iets meer serieus.

Ik kan me voorstellen dat je tijdens "one pedal drive" icm wijzigen van "drive mode Chill -> normaal" een andere aansturing krijgt van de motor(en). Bij mijn vorige auto volgde er ook een wijziging van snelheid als ik van "normaal -> sport" ging. Zeker bij "one pedal modus" is gas los niet per ommegaande gekoppeld aan wegnemen van vermogen richting de motoren. Dat wordt gelijkelijk gedaan om soepel te kunnen blijven rijden. Als je op dat moment van Chill -> normaal gaat dan heeft dat mogelijk een plotselinge (TIJDELIJKE) toename van snelheid tot gevolg. Een minimale toename voelt al als een grote versnelling als je er niet op rekent.

Nb: ik was er niet bij en kan niet beoordelen hoe groot de versnelling bij jou was (van uit de techniek kan ik me alleen voorstellen dat wijzigen van rij-modus wel een versnelling kan veroorzaken als je dit op een "ongelukkig moment" doet. (Tesla zou dit kunnen voorkomen door wijziging van rijmodus alleen toe te staan op moment dat auto in "park" staat -> heeft overigens weer andere nadelen :rolleyes:)
 
Ik kan me voorstellen dat je tijdens "one pedal drive" icm wijzigen van "drive mode Chill -> normaal" een andere aansturing krijgt van de motor(en). Bij mijn vorige auto volgde er ook een wijziging van snelheid als ik van "normaal -> sport" ging. Zeker bij "one pedal modus" is gas los niet per ommegaande gekoppeld aan wegnemen van vermogen richting de motoren. Dat wordt gelijkelijk gedaan om soepel te kunnen blijven rijden. Als je op dat moment van Chill -> normaal gaat dan heeft dat mogelijk een plotselinge (TIJDELIJKE) toename van snelheid tot gevolg. Een minimale toename voelt al als een grote versnelling als je er niet op rekent.

Nb: ik was er niet bij en kan niet beoordelen hoe groot de versnelling bij jou was (van uit de techniek kan ik me alleen voorstellen dat wijzigen van rij-modus wel een versnelling kan veroorzaken als je dit op een "ongelukkig moment" doet. (Tesla zou dit kunnen voorkomen door wijziging van rijmodus alleen toe te staan op moment dat auto in "park" staat -> heeft overigens weer andere nadelen :rolleyes:)
Vermoed inderdaad dat het hier iets mee te maken heeft. Is de meest logische verklaring. Omdat de situatie wel overzichtelijk was heb ik het even laten begaan en zag dat de auto accelereerde van zo’n 8 naar 15 km/u. Toen heb ik op de rem gedrukt.
 
Ik blijf nog steeds ervaren met het plotseling versnellen uit het niks . Omdat SEC niks voor mij kunnen beteken zal ik zo wie zo melding bij de RDW doen en email of brief sturen naar Tesla Nederland voor uitleg .
Toch apart zo dure auto en toch wel een groot veiligheids issue.
 
Helaas heb ik wel de ervaring met mij Tesla S classic uit 2015 , dat hij soms plotseling gaat versnellen , terwijl ik niks doe . Ik heb aantal keer deze klacht bij SEC Eindhoven neergelegd en melding en tijdstippen doorgeven . Maar er is tot 2x niks uit de diagnoses gekomen .
Ik ben blij dat mijn feitelijke ervaringen wordt bevestigd door de Amerikaanse Rijders .
Daarom zal ik binnenkort camera's plaatsen om SEC mijn bewijs te laten zien , als ze dan een niks mee doen ,melding bij RDW .
Misschien is het een idee om wat beelden te posten, misschien is er hier wel iemand op dit forum die daaruit een conclusie kan trekken.
 
Zou dat graag doen maar heb nog steeds geen camera's laten plaatsen in mijn auto .Daarnaast rijdt er niemand met mij mee met corona tijd , ben alleen vandaar . Ik hoop binnenkort het bewijs te leveren . Gebeurt bij lage snelheid als ik mijn gas los laat, soms niet altijd , vaak wel op de zelfde plekken .