Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tot hoever onder 0% kan de batterij in een MS60 met een nieuwe 2dehands S75 batterij?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn Model S uit Jan-2015 heeft sinds vorig jaar onder garantie een redelijk nieuwe (maar dus gebruikte) S75 batterij gekregen.
De batterij is blijkbaar software matig afgetopt op 60Kw. Dus laden stopt bij exact 100% (~60kw geladen bij SoC 0%). Tevens, bereik is ook op 60kw afgesteld.
Mijn vraag: weet iemand of ik technisch wel 'gewoon' kan doorrijden als de batterij op 0% of 0km staat en in feite de batterij aanspreek van het punt 60kw tot 75kw (of wat er effectief nog van de oorspronkelijke 75kw over is). Of dat de auto naar km onder de 0% echt stopt zoals 'normaal' het geval is?
 
Betreffende de tot 60kWh gacapte 75kWh batterijen is volgens mij nooit duidelijk geworden hoe/waar die cap werkte: aan de bovenzijde (dus de 75kWh batterij stopt met laden bij 60kWh - dit zou goed zijn voor de snellaad laadcurve, en in minder mate voor de degradatie, ook zou je dan bijv gerust tot 100% moeten kunnen laden ipv de aangeraden 80-90%), aan de onderzijde (de 75kWh batterij zou geladen worden van 15kWh tot 75kWh - dit zou ook beter zijn voor de degradatie, minder goed voor de laadcurve, ook zou je dan niet zo’n probleem hebben indien je de batterij ‘leeg’ rijdt - maar ik zou de gok niet nemen om hem tot 0% leeg te rijden*)
Sowieso heb ik nooit gelezen of er bij de gecapte batterijen echt 80% van de capaciteit van elke cel werd gebruikt, of dat er 20% cellen niet werd gebruikt, welke later unlockt konden worden.
Dit laatste lijkt me onwaarschijnlijk, maar toch.

* er zijn mensen - noem verder geen namen - die het keer op keer lukt met de Tesla te stranden omdat ze denken die laatste procenten wel leeg kunnen rijden.
Onder de ~30km bereik wordt je 12V accu niet meer bijgeladen en stopt de auto op een gegeven moment omdat alle randapparatuur geen stroom meer krijgt.
 
Mijn Model S uit Jan-2015 heeft sinds vorig jaar onder garantie een redelijk nieuwe (maar dus gebruikte) S75 batterij gekregen.
De batterij is blijkbaar software matig afgetopt op 60Kw. Dus laden stopt bij exact 100% (~60kw geladen bij SoC 0%). Tevens, bereik is ook op 60kw afgesteld.
Mijn vraag: weet iemand of ik technisch wel 'gewoon' kan doorrijden als de batterij op 0% of 0km staat en in feite de batterij aanspreek van het punt 60kw tot 75kw (of wat er effectief nog van de oorspronkelijke 75kw over is). Of dat de auto naar km onder de 0% echt stopt zoals 'normaal' het geval is?

Vind iemand met een OBD2 lezer en lees het voltage uit bij 100% en bij 0% en je hebt je antwoord. Sowieso heb je een bottom buffer.
 
Bij software lock packs is het cell voltage lager wat dus resulteerd in lager beschikbaar aantal kWh mijne ging van 4.1 naar 4.3 als ik het goed heb onthouden
Mijn 100 pack gaat zeker van 3,19 V tot 4,177 V dit zijn de laagste en hoogste waardes die ik heb gezien. Niet tot 0% leeg maar wel tot 100% geladen. Dus ik denk dat 4,3 V erg hoog is.
 
Mijn Model S uit Jan-2015 heeft sinds vorig jaar onder garantie een redelijk nieuwe (maar dus gebruikte) S75 batterij gekregen.
De batterij is blijkbaar software matig afgetopt op 60Kw. Dus laden stopt bij exact 100% (~60kw geladen bij SoC 0%). Tevens, bereik is ook op 60kw afgesteld.
Mijn vraag: weet iemand of ik technisch wel 'gewoon' kan doorrijden als de batterij op 0% of 0km staat en in feite de batterij aanspreek van het punt 60kw tot 75kw (of wat er effectief nog van de oorspronkelijke 75kw over is). Of dat de auto naar km onder de 0% echt stopt zoals 'normaal' het geval is?
Nog wat extra info:

- ik vermoed dat dit 75kw pack aan de bovenkant is gecaped, omdat:

- de batterij bij laden tot 100% maar heel langzaam leegloopt. Bijna net zo snel als bij 80-90% SoC. Voorheen kon de batterij bij 100% laden binnen
1 nacht teruglopen naar 90-93%...
- Opladen boven 90% nog steeds best rap gaat(30-40kw). Voorheen was dat zo bij 70-80% SoC.
- al diverse malen tot onder 0% heb gereden. Afgelopen weekend met zweet op de rug 5km onder 0% gereden, zonder probleem. De limitatie was tot 100kw power. Voorheen was deze 100kw limitatie al bij 5-7% SoC en een 50kw limitatie bij een SoC van onder de 2-3%.

Anyway, onder de 0% rijden blijft niet mijn hobby, totdat iemand uit ervaring weet dat mijn afgetopte refurbished S75 ook daadwerkelijk nog ver boven de 60kw kan leveren, zonder te stranden.
 
Wat ik altijd begrepen heb is dat hij de laatste 15kwh niet oplaadt (met als voordeel dat je sneller tot 100% kan laden). Onder 0 kan hij dan niet meer dan elke andere Tesla.

Mijn onder nul ervaring:
- in de zomer een keer tot -21 km thuisgekomen
- in de winter een keer met -9 langs de weg tot stilstand gekomen

Aantal voorbeelden gezien inclusief Björn Nyland dat hij met +5km stopt.

Ik stuur niet meer aan op minder dan 3%
 
  • Like
Reactions: ACD1 and nico180