Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak Model 3 (uit Amerika)

This site may earn commission on affiliate links.
Tsjonge. Zie het nu ook ja. Had ik dat maar geweten ;-)

Voordeel t.o.v. de 'mijne' is dat de draaiknop hier onder de carrosserie blijft en goed toegankelijk is. Bij de mijne zit de draaiknop niet op het afneembare deel, maar op de 'ontvanger' en dus verstopt achter de carrosserie.
 
Last edited:
Ik zag net dat ze hem toch al aanbieden?
Trekhaak Tesla 3 Afneembare trekhaak | Burghof trekhaken
Heeft iemand al foto's van zijn installatie?

Sinds gisteren bieden ze de trekhaak aan op hun site. Had gisterenochtend nog een email gestuurd naar Burghof omdat ze alleen de trekhaak voor de S en X aanboden. Netjes gisteren nog een mail van Burghof ontvangen met de verwijzing naar deze trekhaak. Prompt blijkbaar gelijk er op gezet door Burghof. Ben er blij mee, ziet er goed uit, komt bij mij onder mijn 3 t.b.v. een fietsendrager en niet om zaken te trekken.
 
Voor degenen die overwegen een trekhaak uit Amerika te halen: houdt er rekening mee dat de kogel niet zoals bij ons op een recht steeltje staat, maar op een taps toelopende steel. Bredere schouders, zeg maar. Mijn fietsendrager 'snapt dat niet', dus er moet alsnog een ander bolletje op. Ik denk dat zoiets zou passen:

Trekhaakkogel 25mm - Z992570KR | ISO 1103 | 25,4 mm | 57,0 mm | 1"UNF - Techniekwebshop.nl
Ik heb voor mijn vorige auto (Ford Focus Econetic Diesel) wel eens contact gehad met RDW om te vragen of deze gekeurd kon worden voor een hoger trekgewicht (standaard max 300 kg trekgewicht). Daar hebben ze een testmethode voor waarbij het gewenste gewicht op een aanhanger zetten (kun je dus zelf aangeven geremd / ongeremd) en dan doen ze een aantal rij- en remproeven waaronder een bepaald aantal hellingproeven vanuit stilstand binnen een bepaalde tijdsduur. Ik meen me te herinneren 5x optrekken op een helling van 8 of 10% binnen 10 minuten ofzo.

Als de auto door alle testen komt dan krijgt hij deze gewichten op het kenteken. Ze waarschuwen dan wel dat als je koppeling of versnellingsbak of wat dan ook stuk gaat tijdens het testen dat voor je eigen rekening is en dan leidt dat automatisch tot afkeur van het extra trekgewicht. Dat risico lijkt me bij de Tesla's niet zo groot ;-).
 
Ik zou ook graag een trekhaak willen hebben voor enkel de fietsen, maar tot op heden is dit m.i. nog niet toegestaan door Tesla en ook nog niet aangevraagd bij de RDW. Er gaan wel geruchten de ronde dat Tesla tzt het wel toestaat en dat dan de auto ook nog onder garantie valt en verzekerd is. Maar tot dat moment is geen van beide het geval. Ik doe het niet en gebruik tot dat moment mijn vouwfietsen.
 
Hmm dus in principe is er nog geen trekhaak om kleine zaken (750k) te trekken? Of gaat dat met die trekhaak voor fietsers ook?

Uiteraard gaat dat, alleen het mag officieel niet.
Maar ja als jij af en toe met een klein karretje naar de vuilstort rijdt dan zie ik weinig problemen.
En als je zeker wil zijn moet je een trekgewicht op je kenteken proberen te krijgen via de RDW test zoals hierboven beschreven.
 
Maar ja als jij af en toe met een klein karretje naar de vuilstort rijdt dan zie ik weinig problemen.
Ook tijdens een ritje met een klein karretje naar de vuilstort moet je gewoon verzekerd zijn. Sure, schade die je toebrengt aan een ander zal echt wel vergoed worden. Maar schade aan je eigen spullen zeker niet. En je verzekeraar zal de WA schade die ze uit moeten keren vast en zeker op jou proberen te verhalen.
 
Ik zou ook graag een trekhaak willen hebben voor enkel de fietsen, maar tot op heden is dit m.i. nog niet toegestaan door Tesla en ook nog niet aangevraagd bij de RDW. Er gaan wel geruchten de ronde dat Tesla tzt het wel toestaat en dat dan de auto ook nog onder garantie valt en verzekerd is. Maar tot dat moment is geen van beide het geval. Ik doe het niet en gebruik tot dat moment mijn vouwfietsen.
Heb je het nu over een fietsendrager of over een aanhanger? Over fietsendragers zal de RDW niet veel te melden hebben, lijkt me. De verzekering denk ik ook niet.

Ik denk ook niet dat je toestemming van Tesla nodig hebt om een trekhaak te monteren. Hooguit zou je een issue met de garantie kunnen krijgen wanneer Tesla aan kan tonen dat een defect is ontstaan als gevolg van montage / gebruik van een niet door hen vrijgegeven accessoire.

Het lijkt mij dat eventuele geruchten eerder betrekking zullen hebben op daadwerkelijk trekken van aanhangers?
 
Uit interesse: waarom deze en niet die van StealthHitches? Of die van Burghof trekhaken in Nederland?

Stealthhitches is duurder en je hebt een veel groter gat nodig in je onderplaat. Bij Torklift heb ik ook de undercover besteld waarmee je het gaatje in de onderplaat afdicht. Burghof zag ik pas toen ik al (te) ver met Torklift was. Ik vind die website warrig, er worden geen details gegeven en de bedradingset vertrouw ik niet (bij Torklift heb ik een Zero Contact Interface besteld om de PWM signalen aan te kunnen en geen draden in mij auto te hoeven doorknippen).
 
Stealthhitches is duurder en je hebt een veel groter gat nodig in je onderplaat. Bij Torklift heb ik ook de undercover besteld waarmee je het gaatje in de onderplaat afdicht. Burghof zag ik pas toen ik al (te) ver met Torklift was. Ik vind die website warrig, er worden geen details gegeven en de bedradingset vertrouw ik niet (bij Torklift heb ik een Zero Contact Interface besteld om de PWM signalen aan te kunnen en geen draden in mij auto te hoeven doorknippen).
Burghof kwam voor mij ook te laat. Ik had wel voor StealtHitches gekozen omdat je dat de ball mount zonder gereedschap kunt verwijderen. Leek mij bij Torque Lift te bewerkelijk. Misschien valt het mee.

Ook al een idee hoe je je stekkerdoos wil bevestigen?
 
Burghof kwam voor mij ook te laat. Ik had wel voor StealtHitches gekozen omdat je dat de ball mount zonder gereedschap kunt verwijderen. Leek mij bij Torque Lift te bewerkelijk. Misschien valt het mee.

Ook al een idee hoe je je stekkerdoos wil bevestigen?

Ja, ik heb er lang over nagedacht maar ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Het is wat complex en moet allemaal nog uitgevoerd worden :) Heb jij een StealthHitch en al gemonteerd inclusief verlichting? Ander voordeel van Torklift is trouwens dat de kogel op een gebogen steeltje zit (daarom ga ik dit gebruiken voor de stekkerdoos) en niet op zo'n forse bout. StealtHitch ziet er misschien iets degelijker uit en heeft ook hogere specs voor trekken. Ik ga de trekhaak voorlopig alleen voor een fietsendrager gebruiken en ga ondertussen uitzoeken hoe die RDW keuring werkt om eventueel aanhangertjes te kunnen gebruiken.
 
Ja, ik heb er lang over nagedacht maar ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Het is wat complex en moet allemaal nog uitgevoerd worden :) Heb jij een StealthHitch en al gemonteerd inclusief verlichting? Ander voordeel van Torklift is trouwens dat de kogel op een gebogen steeltje zit (daarom ga ik dit gebruiken voor de stekkerdoos) en niet op zo'n forse bout. StealtHitch ziet er misschien iets degelijker uit en heeft ook hogere specs voor trekken. Ik ga de trekhaak voorlopig alleen voor een fietsendrager gebruiken en ga ondertussen uitzoeken hoe die RDW keuring werkt om eventueel aanhangertjes te kunnen gebruiken.
Maar als je de stekkerdoos aan de kogel zelf vast maakt dan kan de kogel er toch nooit meer af?
 
Ja, ik heb er lang over nagedacht maar ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Het is wat complex en moet allemaal nog uitgevoerd worden :) Heb jij een StealthHitch en al gemonteerd inclusief verlichting? Ander voordeel van Torklift is trouwens dat de kogel op een gebogen steeltje zit (daarom ga ik dit gebruiken voor de stekkerdoos) en niet op zo'n forse bout. StealtHitch ziet er misschien iets degelijker uit en heeft ook hogere specs voor trekken. Ik ga de trekhaak voorlopig alleen voor een fietsendrager gebruiken en ga ondertussen uitzoeken hoe die RDW keuring werkt om eventueel aanhangertjes te kunnen gebruiken.

Nou Bram, als je het voor elkaar kunt krijgen bij de RDW om een trekgewicht vrijgegeven te krijgen zul je veel mensen blij maken! Ik blijf dit draadje volgen!
 
  • Informative
Reactions: Superendo
Ook tijdens een ritje met een klein karretje naar de vuilstort moet je gewoon verzekerd zijn. Sure, schade die je toebrengt aan een ander zal echt wel vergoed worden. Maar schade aan je eigen spullen zeker niet. En je verzekeraar zal de WA schade die ze uit moeten keren vast en zeker op jou proberen te verhalen.

Daar heb je natuurlijk gelijk in maar bij mij zit de vuilstort op 1km afstand dus een klein risico. En als het een karretje is tot 750kg en alles gewoon werkt qua verlichting is het al snel in orde voor de politie.
Ik kan mijn diesel met trekhaak nog gebruiken maar dat zal niet voor iedereen gelden.