Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Update AP 2.5 naar AP 3.0: bevestigd!

This site may earn commission on affiliate links.
HW3.0 wordt inderdaad bij een MCU2 upgrade meegenomen voor auto's met EAP.

Tesla Rotterdam vertelde me dat degenen die al HW3.0 hebben (dankzij FSD), dat er een lagere prijs geldt voor de MCU2 upgrade. Als dit waar is, dan betaal je dus met een non-FSD Tesla eigenlijk iets meer voor de MCU2 upgrade om de HW3.0 ook mee te nemen.
 
@JSFW Bedankt voor deze, voor mij nieuwe, informatie.

Ik probeer even te bedenken wat de reden kan zijn om ook mensen zonder FSD te voorzien van de HW3 computer.

Eerste wat ik kan bedenken is, vanuit Tesla beredeneerd, simpelweg een voorschotje nemen. Neem nu de upgrade meteen mee en investeer de kosten van inbouw en computer. Mocht iemand dan alsnog FSD willen is het enkel nog het zetten van een vinkje om te activeren. Bepalende factoren: kosten van HW3 computer en uren om HW3 te installeren versus meer uren als je dat bij de MCU upgrade meeneemt.

Tweede is dat Tesla er misschien vanuit uitgaat dat de huidige hardware ook voor EAP onvoldoende is.

@watt Ook interessante info. Wellicht kunnen we een prijstabel maken met alle verschillende opties: er zijn dus verschillen met wel/niet HW3 aanwezig, maar ook wel/niet scherm behouden en wel/niet radio board aanschaffen.
 
Ik heb op dit moment AP2.5 en MCU 1 in een 2018 Model S. Nav de berichten dat de MCU2 upgrade optie langzaam op gang kwam en het bericht dat ook de Tuner update mogelijk zou worden vanaf half oktober, heb ik een afspraak ingeschoten op 20 oktober voor de HW3.0 update, de MCU2 update en specifiek ook naar de tuner gevraagd. Het lijkt bevestigd en ik mag het totaal bedrag in de app goedkeuren, dus ik vermoed dat het wel doorgaat eigenlijk.
upload_2020-9-29_12-39-40.png
 
Ik ben erg benieuwd wat nu echt de de meerwaarde is van MCU2 tov MCU1

Ik overweeg dit nu ook. HW3 heb ik al laten doen.

is het alleen sneller? Graag jullie ervaringen

De echte ervaringen lees je op het USA deel van het forum. Meeste zijn zeer enthousiast.

Voordelen zoals ik ze begrepen heb:
- sneller, dwz een werkende browser en sneller navigatie herberekening en en kaarten tonen;
- 5G wifi
- nieuwe chip om emmc probleem te voorkomen
- nieuwe functies: bijv terugkijken beelden dashcam op mcu
- games en netflix
- nieuwe schermen
 
Ik heb op dit moment AP2.5 en MCU 1 in een 2018 Model S. Nav de berichten dat de MCU2 upgrade optie langzaam op gang kwam en het bericht dat ook de Tuner update mogelijk zou worden vanaf half oktober, heb ik een afspraak ingeschoten op 20 oktober voor de HW3.0 update, de MCU2 update en specifiek ook naar de tuner gevraagd. Het lijkt bevestigd en ik mag het totaal bedrag in de app goedkeuren, dus ik vermoed dat het wel doorgaat eigenlijk.
View attachment 593319
Volgens mij is dit het (hoge) totaalbedrag voor MCU2 installatie zonder radio tuner. Hoe ziet de specificatie (PDF) eruit als je klikt op "Bekijk geschatte kosten"?
 
Zojuist een Tesla monteur gesproken:
  • Model S/X HW3 upgrade doen ze veel op locatie bij klant
  • Model 3 HW3 upgrade (momenteel) alleen bij Tesla-locatie omdat er sprake is van een vloeistof gekoelde versie. (ze willen geen risico lopen met rommel op straat oid)
Ombouw zelf is zo gebeurd.
Een snelle wifi verbinding is een must om de rest ook snel te laten verlopen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Woek and Hbrink
Zojuist een Tesla monteur gesproken:
  • Model S/X HW3 upgrade doen ze veel op locatie bij klant
  • Model 3 HW3 upgrade (momenteel) alleen bij Tesla-locatie omdat er sprake is van een vloeistof gekoelde versie. (ze willen geen risico lopen met rommel op straat oid)
Ombouw zelf is zo gebeurd.
Een snelle wifi verbinding is een must om de rest ook snel te laten verlopen.
Oh, dus de Autopilot computer is dus toch luchtgekoeld in de S/X? Dat verklaart de foto's met grote fans erop. Ik wist dat de Model 3 de computer aansluit op het koelcircuit...
 
Vanochtend de upgrade mogen laten doen bij Sec Eindhoven :-D. De auto was precies in twee uurtjes klaar, het is dat ik gezeillig zat te wandelen met @curry684 die er toevallig ook was dat ik mijn auto pas ietsje later ophaalde haha.

Helemaal geen calibratie nodig gehad en geen instellingen gewijzigd terwijl ze me wel ervoor waarschuwde. Oh ja en nog heel vriendelijke personeel getroffen :). Echt hele fijne ervaring dus en nu genieten van al dat extra visualisatie, meer dan ik had verwacht eigenlijk! Ik ben benieuwd naar de rij ervaringen met AP of ik iets anders ga ervaren en ik ben super blij met mijn nieuwe spelgoed .
 
  • Like
Reactions: Hbrink
De echte ervaringen lees je op het USA deel van het forum. Meeste zijn zeer enthousiast.

Voordelen zoals ik ze begrepen heb:
- sneller, dwz een werkende browser en sneller navigatie herberekening en en kaarten tonen;
- 5G wifi
- nieuwe chip om emmc probleem te voorkomen
- nieuwe functies: bijv terugkijken beelden dashcam op mcu
- games en netflix
- nieuwe schermen

Ik heb er nu 2 dagen mee gereden, het is echt een enorm verschil.
5G wifi zit er bij ons niet in, helaas nog niet beschikbaar. Had ik ook gevraagd maar is er nog niet. Ook de radio Tuner2 is er nog niet, kan je later laten plaatsen als je dat wenst (kost extra). Ik mis het niet want gebruik de internet radio.
Volgens monteur is het geheugen enorm vergroot, van 8GB bij MCU1 naar 64GB in MCU2 upgrade. Dat merk je echt, browser werkt weer, NAV is veel sneller, mijn telefoon contacten etc zijn weer zichtbaar en heb minder zoeken naar internet radio.
Het nieuwe scherm (bij mij) lijkt ook veel helderder t.o.v. oude.
Alleen het midden console scherm is vervangen, niet het kleine dashboard scherm achter stuur. Wellicht bij oudere modellen zal dit wel moeten worden aangepast.
HW3 upgrade is gedaan en zie nu ook de stoplichten etc op het scherm.
Al met al is het een behoorlijk verschil, het kost wat maar dan krijg je ook wat....
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Dank voor de info.

Ik ben alleen erg verbaasd dat het kleine scherm niet is vervangen. Bij MCU1 was dat een zelfstandige unit, bij MCU2 een slave. Ik heb wel gelezen dat het mogelijk is om je oude MCU2 scherm te houden, maar voor zover mij bekend werd/wordt het kleine scherm altijd vervangen.
 
Ben vandaag ook gebeld om HW3 In mijn vroege 2019 Model 3 te plaatsen. Ze noemen dit het installeren van FSD. What’s in a name.
Ik had vanuit Haarlem de keuze tussen Amsterdam (met Uber tegoed) en Purmerend (met loaner). Toen ik zei dat ik in Amsterdam wel die 2 a 3 uur ging wachten, werd me gezegd toch rekening te houden met 3,5 a 4 uur. Bovendien is er weinig (geen?) ruimte in de wachtruimte ivm Corona. Dus afspraak 12 oktober in Purmerend. #hebgeenhaast.
 
Ik was in Eindhoven ongeveer 3 uur kwijt, alle normale settings behouden, alleen alles qua BT en WiFi kwijt. Heb nog wel wat issues met USB die niet wordt herkend. 2020.36.11 was aanwezig, alleen kaarten terug naar 2018, die ging ie ook meteen updaten. Ik moest wel kalibreren maar dat was met wat rondjes Best ook gepiept, daarna meteen alles in beeld.
 
Vandaag is mijn HW3 upgrade uitgevoerd door SeC Rotterdam (ter info):

- Na 2,5 uur kon ik hem weer ophalen (heb er niet op gewacht, SeC is 3 minuten met de auto van mijn huis)
- Auto had 36.11 al deels gedownload, download ging gek genoeg via 4G verder tijdens mij AP kalibratie rondje rijden en kon hem thuis gelijk installeren.
- downloaden van de map update duurde paar uur en is ook minimaal 1x opnieuw begonnen.
- moest dus kalibreren, duurde ongeveer 15 minuten rijden op de snelweg.
- Na de map update moest ik de auto uitzetten via het menu en paar minuten wachten, daarna kon ik pas verkeerslicht herkenning inschakelen, moest wel twee pogingen doen met uitzetten.
- Moest bijna alles opnieuw instellen, o.a. Driver profiel en navigatie favorieten waren bij mij weg, ook Homelink is er uit en alle andere settings waren gereset. Bluetooth sleutel werkte wel, carkit weet ik eigenlijk niet.
- Kreeg ook nog een melding over een fout met de bandenspanningsensoren, dit was na een sensor reset ook verholpen.

Natuurlijk ook een stuk gereden nadat alles werkte en de nieuwe visualisaties zijn echt tof, het is net of ik weer een nieuwe auto heb, dus ben blij met m’n nieuwe speelgoed