Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade P85D?

This site may earn commission on affiliate links.
Of ze kunnen naar ons als ervaringsdeskundigen luisteren. Op zich is er niets mis met de P85D, het is een verdomd goeie wagen met een sublieme wegligging.
Maar ik vind het wel normaal dat je heel precies weet wat je in handen krijgt als je meer dan 100K ophoest.

Dit draadje zou moeten gaan over de upgrade van de P85D naar een P85D maar wat voor zinnigs kunnen we er op dit moment over vertellen? De upgrade is een soap aan het worden in de US. De specs werden namelijk aangepast (in negatieve zin) nadat een hele groep mensen al een voorschot hadden betaald. Omdat het verschil in performance na de upgrade nog niet duidelijk is, wacht ik voorlopig af tot we feiten krijgen van de mensen die de upgrade hebben laten uitvoeren. Vraag is of het mogelijk is om met een P85D proef te rijden alvorens tot de bestelling van de upgrade over te gaan. Dat is een vraag die ik eens bij Tesla zal neerleggen.
 
Of ze kunnen naar ons als ervaringsdeskundigen luisteren. Op zich is er niets mis met de P85D, het is een verdomd goeie wagen met een sublieme wegligging.
Maar ik vind het wel normaal dat je heel precies weet wat je in handen krijgt als je meer dan 100K ophoest.

Dit draadje zou moeten gaan over de upgrade van de P85D naar een P85D maar wat voor zinnigs kunnen we er op dit moment over vertellen? De upgrade is een soap aan het worden in de US. De specs werden namelijk aangepast (in negatieve zin) nadat een hele groep mensen al een voorschot hadden betaald. Omdat het verschil in performance na de upgrade nog niet duidelijk is, wacht ik voorlopig af tot we feiten krijgen van de mensen die de upgrade hebben laten uitvoeren. Vraag is of het mogelijk is om met een P85D proef te rijden alvorens tot de bestelling van de upgrade over te gaan. Dat is een vraag die ik eens bij Tesla zal neerleggen.

Ik zou nooit de upgrade overwegen.
Dat is hetzelfde als je laptop/pc upgraden. Je vervangt een paar onderdelen, maar moederbord en processor blijven hetzelfde.
Dus je betaald veel geld voor iets wat nooit het volledige potentieel kan benutten.
Vervang je toch moederbord en processor, dan is het zo'n zware ombouw dat je net zo goed de nieuwe versie kan kopen. Dan weet je immers met zekerheid dat alles nieuw is.
 
Ik zou nooit de upgrade overwegen.
Dat is hetzelfde als je laptop/pc upgraden. Je vervangt een paar onderdelen, maar moederbord en processor blijven hetzelfde.
Dus je betaald veel geld voor iets wat nooit het volledige potentieel kan benutten.
Vervang je toch moederbord en processor, dan is het zo'n zware ombouw dat je net zo goed de nieuwe versie kan kopen. Dan weet je immers met zekerheid dat alles nieuw is.

In ons specifiek geval zijn de motoren zo'n 150 pk krachtiger dan de batterij kan leveren. Dus de key hardware (op de zekering en contactoren in de batterij na) is er eigenlijk al vanaf de start op voorzien. Zonder deze keer exact te weten wat ik kan verwachten ga ik inderdaad de upgrade niet laten uitvoeren.

Vandaag weer tegen de limiter gelopen op 240 kW en dat vind ik eigenlijk een grotere beperking dan potentieel nog meer vermogen. Ik denk niet dat ik meer dan 5 minuten nodig heb om met geknepen vermogen te zitten. Maar ik wist vooraf dat dit zo zou zijn bij stevig rijden dus dat is gewoon de stand van de technologie. Als ik een P90D kan testen is het vooral ook dat aspect wat ik wil verifiëren. Ik hoop namelijk stilletjes dat het vermogen ondermeer geknepen wordt om de zekering en/of de contactoren te sparen. Je kan dus enkel gedurende een korte periode een piek van 415 kW halen. Informatie over hoe lang deze periode maximaal is hebben we niet. Of de Ludicrous update daar enige invloed op heeft weten we ook niet. Maar stel dat je het piek vermogen langer aan kan houden bij een wagen met de upgrade, dan wordt het toch wel aantrekkelijker dit te overwegen.
 
Informatie over hoe lang deze periode maximaal is hebben we niet.

Is dat niet zelf te onderzoeken door bijv iemand mee te nemen met een stopwatch? Als je het maar vaak genoeg meet, komt er vanzelf een enigzins betrouwbaar cijfer uit. Het is dat ik een student ben en dus zeer zeker niet in het bezit ben van een Tesla (laat staan een P85D), maar ik wil het best onderzoeken hoor! Als iemand een auto beschikbaar stelt, dan hoor ik het wel. :)
 
Is dat niet zelf te onderzoeken door bijv iemand mee te nemen met een stopwatch? Als je het maar vaak genoeg meet, komt er vanzelf een enigzins betrouwbaar cijfer uit. Het is dat ik een student ben en dus zeer zeker niet in het bezit ben van een Tesla (laat staan een P85D), maar ik wil het best onderzoeken hoor! Als iemand een auto beschikbaar stelt, dan hoor ik het wel. :)

Dit soort van metingen is moeilijk uit te voeren omdat het resultaat waarschijnlijk erg afhankelijk is van omgevingsfactoren (buitentemperatuur bvb maar ook hoe sportief heb je de voorbije X minuten gereden). Ik zou het al erg interessant vinden om te weten of het vervangen van de zekering en contactoren hier een invloed op heeft. Indien niet, dan heeft de upgrade waarschijnlijk weinig zin.
 
Dit soort van metingen is moeilijk uit te voeren omdat het resultaat waarschijnlijk erg afhankelijk is van omgevingsfactoren (buitentemperatuur bvb maar ook hoe sportief heb je de voorbije X minuten gereden). Ik zou het al erg interessant vinden om te weten of het vervangen van de zekering en contactoren hier een invloed op heeft. Indien niet, dan heeft de upgrade waarschijnlijk weinig zin.

Wordt het geen tijd om de Tesla te hacken en wat te spelen met de parameters? :smile: Al zal dat wel een invloed hebben op de garantie denk ik.
 
Interessant om even door te nemen mbt de P85D / P90D batterij technologie en de relatie met het vermogen.
Battery technology | P85D Owners Missing Performance
Interessant om te weten. Ze vragen dus 7.500 euro voor een upgrade van 42 PK?

Ik begrijp nog steeds niet hoe zij durven te adverteren met "motorvermogen" terwijl Tesla heel goed weet dat de bottle neck voor vermogen ergens anders zit. :cursing:
 
Interessant om te weten. Ze vragen dus 7.500 euro voor een upgrade van 42 PK?

Ik ga Torben eens contacteren om te vragen waar hij de 1425A vandaan heeft daar waar we 1500A verwachten. Een andere grafiek van wk057 op het Amerikaanse forum leert ons dat de vermogenswinst niet lineair is bij het verhogen van de zekering omdat de daling van het voltage van de batterij onder zware belasting niet lineair verloopt. Als dat wel zo zou zijn, zouden we 700 pk aan de batterij kunnen halen met een zekering van 1613A maar dat lijkt technisch niet mogelijk met onze batterij. Meer en meer denk ik wat we beter een paar jaar geduld hebben tot er een grotere batterij ter beschikking is. Met die onder onze P85D zouden we bijna 800 pk moeten kunnen halen. De vraag is of Tesla ons ooit de optie gaat geven voor die upgrade... Intussen blijft het een fantastische wagen zolang je netjes 120 km/u rijdt op Belgische wegen. Op een track of in Duitsland geraak je gefrustreerd. :rolleyes:
 
Ik heb intussen wat contact gehad met Torben en de reden dat hij 1425A gebruikt ipv 1500A is nu duidelijk. Hij heeft dit nu ook toegevoegd aan zijn pagina: http://teslaforum.dk/p85d/battery-technology/. Het komt er op neer dat Tesla het motor vermogen heeft aangepast van 700 pk naar 772 pk.

(P85D) 396 Volt x 1300A = 515 kW = 700 pk.
(P90D) 396 Volt x 1425A = 565 kW = ongeveer 772 pk. <- die 1425 is volgens mij nog niet helemaal juist.

Het is een manier om in de logica van Tesla proberen te denken. Of het steek houdt is een heel ander verhaal...
 
Bij het vol belasten van de batterij, we spreken hier toch van stromen ter grootte van 6C, zakt de spanning fors in. Je hebt ook de spanningsval over de kabels en connecties. Die totale voltage drop hangt sterk af van de temperatuur maar zal bij 20°C toch ruim 5%, misschien wel bijna 10% bedragen. Dus om het beloofde vermogen te leveren zal de stroom nog hoger moeten oplopen. Een typisch verloop in functie van de discharge rate ziet er zo uit.

UkodS.gif
 
wk057, een Tesla rijder die erg actief is op het Amerikaanse forum, heeft het 85 kWh pack helemaal uit mekaar gehaald om het te gebruiken als storage oplossing voor zijn zonnepanelen. Hij heeft uitvoerige testen gedaan op de cellen. Op basis daarvan heeft hij de spanningsval goed in kaart kunnen brengen. Hieronder de grafiek die hij heeft gemaakt op basis van zijn bevindingen (max vermogen rekening houdende met de spanningsval):

packampsvshp.jpg
 
Vandaag weer tegen de limiter gelopen op 240 kW en dat vind ik eigenlijk een grotere beperking dan potentieel nog meer vermogen.

Lang geleden, nog ver voor de D-versie, heeft Elon overigens beloofd dat er een speciale 'Duitse' firmware update zou komen van de P85+ die de topsnelheid zou verhogen en ook zou toelaten het topvermogen langer aan te houden. Bij mijn weten is die nooit geleverd. Lijkt me logisch, zwaar vermogen belasting uit een Li-Ion batterij trekt nu eenmaal een wissel op de levensduur. Het is niet voor niets dat Porsche bij de lancering van hun concept car vertelde dat de technologie die ze wilden introduceren nog niet bestond. Een Amerikaans merk geraakt met een matige topprestatie wel weg want acceleratie is daar veel belangrijker. Maar Porsche kan het zich niet veroorloven een auto op de markt te zetten die niet mee kan op de Duitse snelweg.
 
Lang geleden, nog ver voor de D-versie, heeft Elon overigens beloofd dat er een speciale 'Duitse' firmware update zou komen van de P85+ die de topsnelheid zou verhogen en ook zou toelaten het topvermogen langer aan te houden. Bij mijn weten is die nooit geleverd. Lijkt me logisch, zwaar vermogen belasting uit een Li-Ion batterij trekt nu eenmaal een wissel op de levensduur. Het is niet voor niets dat Porsche bij de lancering van hun concept car vertelde dat de technologie die ze wilden introduceren nog niet bestond. Een Amerikaans merk geraakt met een matige topprestatie wel weg want acceleratie is daar veel belangrijker. Maar Porsche kan het zich niet veroorloven een auto op de markt te zetten die niet mee kan op de Duitse snelweg.

Volgens mij was de P85D het antwoord. De topsnelheid kon verhoogd worden naar 250 km/u dankzij de motor vooraan die aan een hoger toerental kan draaien. De 85D heeft 2 zo'n motoren en zou dus nog beter geschikt moeten zijn voor hoge snelheid. In de P85D wordt de snelheidsmeter rood vanaf, als ik me niet vergis, 240 km/u. Ik vraag mij af of dat in de 85D ook zo is.

Wat Tesla zou kunnen doen voor de Europese markt is de reductie wijzigen zodat de wagens bij ons bvb 1 seconde minder snel optrekken maar wel beter presteren op hogere snelheid. Dat is geen eenvoudige tradeoff gezien de manier waarop er geadverteerd wordt (0 tot 100 km/u). De kans is dan ook zo goed als onbestaande dat ze zoiets zouden doen.
 
Misschien een mooi gat in de markt voor performance tuners?
Het zal echter wel de garantie op de drive train in gevaar brengen.

Een alternatieve (en bijzonder goedkope) werkwijze is banden met een hoger profiel monteren.
Bijvoorbeeld aan de achterzijde van een P+ 265/40-21 ipv 265/35-21. (3,7% meer eindreductie)
Aan de voorzijde is die ruimte er waarschijnlijk niet, dus werkt dit niet voor de D modellen