Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade van 60KWh naar 70Kwh

This site may earn commission on affiliate links.
Bij laatste beurt gaf ik aan dat bij de vraag of ik tevreden was met de tesla, dat ik dat zeker was maar dat de 60kwh toch wel een beperking vond met name op trips naar het buitenland.
We gaan vaak naar Frankrijk naar de familie en van Nivelles naar Reims haal ik bijvoorbeeld niet.

Ze gaven aan dat er een mogelijkheid is om te batterij te upgraden.
Eerst zelfs naar een 90kwh maar dat bleek later toch niet mogelijk te zijn. (zou ik wel grappig vinden, hoef ik alleen de 60 badge om te draaien)

De upgrade kost ongeveer EUR 22,000 inclusief montage.

Als ik de oude batterij inlever krijg ik (maar) 2500 euro terug. Waarom ik dat niet zou inleveren is voor mij overigens een raadsel.

Ik begrijp deze pricing niet. Als ik een 60 zou inleveren en een nieuwe 70 zou kopen zou het verschil veel kleiner zijn volgens mij.
Waarom krijg ik eigenlijk zo weinig terug voor mijn eigen accu? Dat heeft toch een waarde? (hoewel ik ook wel begrijp dat er niet veel kopers voor een 60 batterij zullen zijn)
Daarnaast vraag ik me af hoeveel efficiënter de accu nu echt is en hoeveel meer KM je er uit zou halen. De huidige typical range van de 60 is 305 km.

Het lijkt wel alsof Tesla dit aanbied als een soort van idee dat het wel kan maar dat het vooral niet interessant moet zijn.

Overigens heb ik een lease contract waardoor ik de auto niet kan inruilen. Ik wil ipv daarvan kijken of ik het bedrag kan verhogen en een hoger leasebedrag betaal.
Interessant is ook wel of dit fiscaal wel mag, maar dat is een ander verhaal.

Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken?
 
De lage prijs die je ervoor terugkrijgt heeft volgens mij te maken met het feit dat die batterij niet meer gebruikt gaat worden door Tesla en wordt gerecycled. Recyclen kan overigens erg goed met de huidige batterijen (bron moet ik schuldig blijven). Wat ook meespeelt is dat Tesla inderdaad ooit heeft aangegeven dat je beter kunt wachten op significante "upgrades" mbt de batterij. De prijs van 22.000 Euro voor de upgrade vind ik dan weer behoorlijk goedkoop (voorzover dat mogelijk is). Paar jaar geleden was de 85 kWh nog geschat op 40-50 k als ik mij niet vergis.

Persoonlijk (maar ik heb geen Tesla) zou ik voor zo'n bedrag nog even wachten tot een meer substantiële upgrade interessant is (lees een nieuwe auto of grotere batterij).
 
Overigens heb ik een lease contract waardoor ik de auto niet kan inruilen. Ik wil ipv daarvan kijken of ik het bedrag kan verhogen en een hoger leasebedrag betaal.
Interessant is ook wel of dit fiscaal wel mag, maar dat is een ander verhaal.

Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken?

Heb je daar wel eens met je leasebedrijf over gesproken ? Als zij op dit moment een interessante prijs voor de 60kW versie zouden kunnen krijgen, en je gaat een nieuw contract aan voor 4 of 5 jaar dan zou het voor hun wellicht toch ook interessant kunnen zijn ? Bij een upgrade zal het leasebedrijf m.i. de extra kosten van 20.000 willen spreiden over de resterende 36 of 48 maanden van je huidige contract, reken maar uit.
 
Hier begin ik een interessante businesscase in te zien.

Stel ik geef je het dubbele (5000€) voor een 60kWh-pack en bouw dat om naar een huisbatterij* (reken 10000€ aan materiaal en manuren) en verkoop dit door aan 20000€.

In het eerlijkste geval heb je dan een huisbatterij van +/-50kWh voor een fractie van wat het zou kosten aan een officiële powerwall.
Die pricing van Tesla zal onhoudbaar blijken in de toekomst (imho).

*op de benaming "Powerwall" zal allicht wel een trademark rusten en aangezien Tesla toch al klaar staat met advocaten... :tongue:
 
Hier begin ik een interessante businesscase in te zien.

Stel ik geef je het dubbele (5000€) voor een 60kWh-pack en bouw dat om naar een huisbatterij* (reken 10000€ aan materiaal en manuren) en verkoop dit door aan 20000€.

In het eerlijkste geval heb je dan een huisbatterij van +/-50kWh voor een fractie van wat het zou kosten aan een officiële powerwall.
Die pricing van Tesla zal onhoudbaar blijken in de toekomst (imho).

*op de benaming "Powerwall" zal allicht wel een trademark rusten en aangezien Tesla toch al klaar staat met advocaten... :tongue:


Dan noem je hem gewoon de "Ludicrous wall"
 
Inderdaad, wk057 heeft het geprobeerd zonder succes omdat het aanbod terug werd ingetrokken.

- - - Updated - - -

Daarnaast vraag ik me af hoeveel efficiënter de accu nu echt is en hoeveel meer KM je er uit zou halen.

De batterij is niet efficiënter. Het zijn enkel de motoren van een 70D die efficiënter zijn maar dat staat volledig los van de batterij. Als je nu zou willen upgraden naar een 85 of 90 kWh batterij zou het logisch zijn maar van een 60 naar een 70 gaan is niet interessant.
 
Inderdaad, wk057 heeft het geprobeerd zonder succes omdat het aanbod terug werd ingetrokken.

- - - Updated - - -



De batterij is niet efficiënter. Het zijn enkel de motoren van een 70D die efficiënter zijn maar dat staat volledig los van de batterij. Als je nu zou willen upgraden naar een 85 of 90 kWh batterij zou het logisch zijn maar van een 60 naar een 70 gaan is niet interessant.

Of je moet het op Frank's wijze doen.
Upgrade 60 naar 85, upgrade New gen seats, upgrade spiegels, upgrade AP en weet ik wat allemaal... Voor minder dan de prijs van de batterij -upgrade. :)
 
Op het Amerikaanse gedeelte van het forum is er al aan bod gekomen dat je de batterij niet mee krijgt en je de voorgestelde inruilwaarde moet accepteren. Waarom ze laten uitschijnen dat je een keuze hebt is bizar.

Dus eigenlijk wil Tesla geen vervangonderdeel los verkopen? Dat gaat volgens mij in tegen de Europese wetgeving.
 
Als je van een 60 naar een 70 wil dan kun je beter mijn 70 overnemen en de 60 verkopen ;-)

Maar.... mocht je toch een keer willen rekenen... (als de regeling dit jaar niet is veranderd).... nwe batterij = 27% MIA + Willekeurige afschrijving.... dus wellicht als IB ondernemer op de grens van bepaalde fiscale voordelen toch de moeite waard om door te rekenen?
 
Dus eigenlijk wil Tesla geen vervangonderdeel los verkopen? Dat gaat volgens mij in tegen de Europese wetgeving.

Wat wordt onder vervang onderdeel verstaan? De batterij is een wezenlijk onderdeel van de Tesla. Kun je zomaar de motor vervangen van een ICE? Ik denk dat het daarmee vergeleken moet worden. Heb je toevallig een linkje naar de wetgeving die hierover gaat?
 
Wat wordt onder vervang onderdeel verstaan? De batterij is een wezenlijk onderdeel van de Tesla. Kun je zomaar de motor vervangen van een ICE? Ik denk dat het daarmee vergeleken moet worden. Heb je toevallig een linkje naar de wetgeving die hierover gaat?
En waarom zou je geen motor kunnen vervangen op een ICE? Best dezelfde motorcode misschien. Ik begrijp je vergelijking naar een batterij niet goed.
De batterij zit bij je auto, net als je stuur, stoelen, ... . Als je next-gen stoelen besteld bij Tesla moet je de oude toch terug mee kunnen krijgen? Waarom zou dat met een batterij niet kunnen?

Het zou nog leuker zijn moest Tesla ombouwpakketten van autobatterij naar powerwall zou aanbieden. Of de omvorming van je oude pakket zou aanbieden.
 
Je kunt best een motor van een ICE vervangen, daar gaat het niet om. Is het mogelijk om de motor van een ICE te vervangen en de oude te houden? Zo ja, tegen welke kosten? Ik denk dat je dan een vergelijkbare situatie krijgt als nu bij Tesla.
 
Inderdaad, wk057 heeft het geprobeerd zonder succes omdat het aanbod terug werd ingetrokken.

- - - Updated - - -



De batterij is niet efficiënter. Het zijn enkel de motoren van een 70D die efficiënter zijn maar dat staat volledig los van de batterij. Als je nu zou willen upgraden naar een 85 of 90 kWh batterij zou het logisch zijn maar van een 60 naar een 70 gaan is niet interessant.

Ik neem wel aan dat de 70 je wel meer range geeft toch?
de upgrade naar een 90kwh zou 27,500 kosten. Maar dat kon (nog) niet voor de 60
 
Op het Amerikaanse gedeelte van het forum is er al aan bod gekomen dat je de batterij niet mee krijgt en je de voorgestelde inruilwaarde moet accepteren. Waarom ze laten uitschijnen dat je een keuze hebt is bizar.
Nou, voor 2500 euri wil ik ook wel een afgedankte maar nog goed werkende 60kWh accu. En ook nog wel voor meer. Supermerkwaardig dat ze een inruilprijs noemen terwijl er geen keuze is!
 
Nou, voor 2500 euri wil ik ook wel een afgedankte maar nog goed werkende 60kWh accu. En ook nog wel voor meer. Supermerkwaardig dat ze een inruilprijs noemen terwijl er geen keuze is!


Dat was nu juist zo bijzonder: persoon van tesla zei juist expliciet als je hem wil inleveren krijg je nog 2500 euro terug. Anders mag je hem houden. In mijn naiviteit zei ik nog: en dan gebruik ik hem als wat, koffietafel.
dus volgens hem kon ik de batterij houden.
Ook in de mail werd bevestigd dat het een keuze is.

dus iemand een goed bod voor een 60kw? Altijd binnen gestaan, goed onderhouden, in staat alsof het van een vrouwtje is geweest!