Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

V6.1 Beschikbaar ?

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren de eerste lange rit naar Franeker met v6.1. Zo te zien houdt de trip planner wel rekening met lokale snelheden, maar dit stuk is vooral snelweg. Op de snelweg wordt gerekend met max 100 km/u hoewel tegenwoordig flinke stukken 130 zijn. Op de heenweg reed ik strak 100 op cc. De voorspelde 42% werd uiteindelijk 43%. Dit gaat dus heel goed. In eerdere versies vond ik de voorspelde reistijd overigens ook al accuraat.

In Franeker opgeladen tot 95%. Met dank aan de Rabobank.

Dezelfde route terug begon ik juist heel strak met 130. De voorspelling was vergelijkbaar met de eerdere rit, maar al direct liep het % terug: 30% - 20% doel wordt geel - - 12% waarschuwing dat ik langzamer moet gaan rijden om mijn doel te bereiken - 5% doel wordt rood. Na afsluitdijk terug naar 120. Er ontstaat een knikje in de grafiek - loopt weer op naar 9% en blijft daarop hangen. Bij Amsterdam terug naar 100 - dit heeft slechts beperkte invloed want het doel is nu 11%. Bij Leiderdorp na de 80 zone rijd ik 90 op cc totdat ik thuis ben. Het eindigt uiteindelijk op 20%. Conclusie: harder dan 100 rijden leidt tot dramatische afwijking, maar als je op tijd luistert naar de instructie is er nog hoop.

Wat deze trip planner doet, is precies wat ik eerder steeds in gedachten deed. Wat mij betreft een hele handige uitbreiding. Ik had wel verwacht dat de grafiek gecorrigeerd zou worden na laden. Dat gebeurt niet bij de grijze voorspelling maar wel bij de groene gerealiseerde batterijstatus. Hierdoor ontstaat een hiaat tussen die twee lijnen die niks met de rijstijl of -omstandigheden van doen heeft.
Ik zou graag een extra getal getoond krijgen; behalve het percentage dat je te kort zal hebben voor het doel en/of een round trip ook het verwachte aantal kWh zodat je weet hoeveel - en daarmee hoelang - je onderweg moeten tanken.

Met de grafiek wordt ook mijn eerdere ervaring bevestigd: 100% = 70kWh. De rest is voor eigen doeleinden plus verwarming e.d. en een beetje reserve.
 
Welke versie van 6.1 heb jij en waar zet je preconditioning aan/uit?

Ik weet even niet welke versie ik heb maar je zet het bij de settings aan en uit (bij precies zoals in de releasenotes):

2f87d0d7dcc8eb4d313cb1a333655400.jpg


Vanochtend gaf de auto wel aan dat er een snellere route was naar mijn werk maar de Preconditioning was niet aan. Die twee lijken dus los van elkaar te staan.
 
Ik weet even niet welke versie ik heb maar je zet het bij de settings aan en uit (bij precies zoals in de releasenotes):

2f87d0d7dcc8eb4d313cb1a333655400.jpg


Vanochtend gaf de auto wel aan dat er een snellere route was naar mijn werk maar de Preconditioning was niet aan. Die twee lijken dus los van elkaar te staan.

ik zie dat je een sportief profiel hebt aangemaakt. wat houdt dit in? liggen in de stoelen...?
 
Ik heb ook de smart Preconditioning aan staan maar vanmorgen heb ik verwarming zelf moeten aanzetten(stond aan de lader). Op werk aangekomen aan de lader gezet.
Kijk ik een uurtje later op de app staat ie op te warmen.. Beetje te vroeg aangezien ik pas om 5 uur weg ga of veels te laat..
Zal wel een leermomentje zijn geweest. :wink:
 
Heb ook het idee dat die preconditioning nog niet helemaal jofel is, merk sinds ik 6.1 heb dat hij midden in de nacht aanslaat. Net zoals vannacht 2 bulten in het verbruik (P1 meterkast) van 2kW een kwartier lang, terwijl mijn eerste agenda punt om 9:30 was (en ook nog zonder ingevulde locatie):
ImageUploadedByTapatalk1421671344.199047.jpg

(Die om 3:40 was van de waterkoker voor een kruik voor de baby)
Ik ga het uit zetten iig, leuk bedacht maar ik wacht wel op een update of wat meer invloed op de instellingen.
 
Ik moet toch even terugkomen op het verhaal aangaande verlies van 40km in één nacht. Ik ben zowel zaterdag op zondag als zondag op maandag per dag 32km kwijt geraakt, en heb niet de indruk dat de verwarming aangeslagen is geweest. Hedenochtend om 06.00 zat er een dikke laaf ijs op mijn S, en op zondagochtend heb ik vanaf 07.00 in de gaten gehouden of de verwarming aan zou slaan, wat niet gebeurd is. Hij staat nu aan de lader, en zal vandaag tot 90% laden en naar huis rijden. De optie precondition zal ik uit zetten, en eens zien wat er morgen voor km stand zal staan.
 
Op de snelweg wordt gerekend met max 100 km/u hoewel tegenwoordig flinke stukken 130 zijn.

Waarom maken ze geen gebruik van de gemiddelde snelheid die er gereden wordt op de wegen? Die informatie hebben ze toch al (ze passen deze immers al dynamisch toe in de kaart op het centerconsole)? Op die manier kun je op basis van maximum en gemiddeld gehaalde snelheden toch een behoorlijk strakke voorspelling krijgen. 100km/u op een autosnelweg is niet echt realistisch (nou ja, iig. in het Noorden dan).

Ik hoop overigens niet dat ze dit als algeheel gemiddelde bijvoorbeeld óók in Duitsland hanteren :crying:

- - - Updated - - -

Ik moet toch even terugkomen op het verhaal aangaande verlies van 40km in één nacht. Ik ben zowel zaterdag op zondag als zondag op maandag per dag 32km kwijt geraakt, en heb niet de indruk dat de verwarming aangeslagen is geweest.

:scared::scared: Dat lijkt me niet goed. In de nacht zit ik hier rond de 1km per 2 uur. Behalve als ik steeds de app opstart om te controleren :rolleyes:.

Heb je Visible Tesla wellicht ook nog draaien? Deze kan je over een bepaalde periode de Vampire Loss in een grafiek tonen....
 
Waarom maken ze geen gebruik van de gemiddelde snelheid die er gereden wordt op de wegen? Die informatie hebben ze toch al (ze passen deze immers al dynamisch toe in de kaart op het centerconsole)? Op die manier kun je op basis van maximum en gemiddeld gehaalde snelheden toch een behoorlijk strakke voorspelling krijgen. 100km/u op een autosnelweg is niet echt realistisch (nou ja, iig. in het Noorden dan).

Ik hoop overigens niet dat ze dit als algeheel gemiddelde bijvoorbeeld óók in Duitsland hanteren :crying:

- - - Updated - - -



:scared::scared: Dat lijkt me niet goed. In de nacht zit ik hier rond de 1km per 2 uur. Behalve als ik steeds de app opstart om te controleren :rolleyes:.

Heb je Visible Tesla wellicht ook nog draaien? Deze kan je over een bepaalde periode de Vampire Loss in een grafiek tonen....

Visible Tesla werkt bij mij niet meer. Ben normaliter de laatste weken 14 km per nacht kwijt. Iets van 1km per uur.

Overigens, is het zo dat als je "allways conected" aan hebt maar wel die nacht modus gebruikt dit scheelt en toch altijd direct contact kan zoeken met je S? Ook heb ik een keer idd een mode gehad waarbij je niet direct weg kunt rijden. In de ochtend is dit prima, maar liever gedurende de dag niet. Of hij moet ontwaken als je op afstand de heating aanzet... Iemand die weet of dit werkt?
 
"In Franeker opgeladen tot 95%. Met dank aan de Rabobank."

Fred - moet toevallig zondag ook in Franeker zijn. Is dit een openbare plek ? De Rabo in het centrum en met welke snelheid ?
Ik kon op de diverse apps maar twee - trage - oplaadpunten vinden...

Dit is de rabo vlak bij de afslag Franeker. Naast het politiebureau - 20m lopen naar het centrum. Ik had vooraf gemailed of dit een openbare laadpaal was. Ik had zaterdag nog geen antwoord en heb daarom de gok gewaagd (Zwolle op de terugweg is steeds mijn backup). De laadpaal werkte simpel door een drukknop.
Maandag kreeg ik antwoord dat de paal niet zou werken, omdat er een tijdklok op zit. Blijkbaar werkt die klok niet maar dan ik mijn voordeel. Dus officiëel is het antwoord: niet openbaar. Een zondag heb ik nog niet geprobeerd.
Max is 11kW.
 
Last edited:
Dankjewel - dan zal'ie het zondag ook wel doen -;)
Kreeg ook nog een vriendelijk reactie van de havenmeester - kan ook aan de kade op 380V laden. Is overigens direct aan het centrum. Net als de Rabo ongeveer 1 km van waar ik moet zijn. Moet wel 0,50 cent "per 2.000 Watt" kosten -;)

Hoe snel is het laden bij de Rabo overigens ?

tx 11 k dus -;)

Dit is de rabo vlak bij de afslag Franeker. Naast het politiebureau - 20m lopen naar het centrum. Ik had vooraf gemailed of dit een openbare laadpaal was. Ik had zaterdag nog geen antwoord en heb daarom de gok gewaagd (Zwolle op de terugweg is steeds mijn backup). De laadpaal werkte simpel door een drukknop.
Maandag kreeg ik antwoord dat de paal niet zou werken, omdat er een tijdklok op zit. Blijkbaar werkt die klok niet maar dan ik mijn voordeel. Dus officiëel is het antwoord: niet openbaar. Een zondag heb ik nog niet geprobeerd.