Fred Odijk
Member
Gisteren de eerste lange rit naar Franeker met v6.1. Zo te zien houdt de trip planner wel rekening met lokale snelheden, maar dit stuk is vooral snelweg. Op de snelweg wordt gerekend met max 100 km/u hoewel tegenwoordig flinke stukken 130 zijn. Op de heenweg reed ik strak 100 op cc. De voorspelde 42% werd uiteindelijk 43%. Dit gaat dus heel goed. In eerdere versies vond ik de voorspelde reistijd overigens ook al accuraat.
In Franeker opgeladen tot 95%. Met dank aan de Rabobank.
Dezelfde route terug begon ik juist heel strak met 130. De voorspelling was vergelijkbaar met de eerdere rit, maar al direct liep het % terug: 30% - 20% doel wordt geel - - 12% waarschuwing dat ik langzamer moet gaan rijden om mijn doel te bereiken - 5% doel wordt rood. Na afsluitdijk terug naar 120. Er ontstaat een knikje in de grafiek - loopt weer op naar 9% en blijft daarop hangen. Bij Amsterdam terug naar 100 - dit heeft slechts beperkte invloed want het doel is nu 11%. Bij Leiderdorp na de 80 zone rijd ik 90 op cc totdat ik thuis ben. Het eindigt uiteindelijk op 20%. Conclusie: harder dan 100 rijden leidt tot dramatische afwijking, maar als je op tijd luistert naar de instructie is er nog hoop.
Wat deze trip planner doet, is precies wat ik eerder steeds in gedachten deed. Wat mij betreft een hele handige uitbreiding. Ik had wel verwacht dat de grafiek gecorrigeerd zou worden na laden. Dat gebeurt niet bij de grijze voorspelling maar wel bij de groene gerealiseerde batterijstatus. Hierdoor ontstaat een hiaat tussen die twee lijnen die niks met de rijstijl of -omstandigheden van doen heeft.
Ik zou graag een extra getal getoond krijgen; behalve het percentage dat je te kort zal hebben voor het doel en/of een round trip ook het verwachte aantal kWh zodat je weet hoeveel - en daarmee hoelang - je onderweg moeten tanken.
Met de grafiek wordt ook mijn eerdere ervaring bevestigd: 100% = 70kWh. De rest is voor eigen doeleinden plus verwarming e.d. en een beetje reserve.
In Franeker opgeladen tot 95%. Met dank aan de Rabobank.
Dezelfde route terug begon ik juist heel strak met 130. De voorspelling was vergelijkbaar met de eerdere rit, maar al direct liep het % terug: 30% - 20% doel wordt geel - - 12% waarschuwing dat ik langzamer moet gaan rijden om mijn doel te bereiken - 5% doel wordt rood. Na afsluitdijk terug naar 120. Er ontstaat een knikje in de grafiek - loopt weer op naar 9% en blijft daarop hangen. Bij Amsterdam terug naar 100 - dit heeft slechts beperkte invloed want het doel is nu 11%. Bij Leiderdorp na de 80 zone rijd ik 90 op cc totdat ik thuis ben. Het eindigt uiteindelijk op 20%. Conclusie: harder dan 100 rijden leidt tot dramatische afwijking, maar als je op tijd luistert naar de instructie is er nog hoop.
Wat deze trip planner doet, is precies wat ik eerder steeds in gedachten deed. Wat mij betreft een hele handige uitbreiding. Ik had wel verwacht dat de grafiek gecorrigeerd zou worden na laden. Dat gebeurt niet bij de grijze voorspelling maar wel bij de groene gerealiseerde batterijstatus. Hierdoor ontstaat een hiaat tussen die twee lijnen die niks met de rijstijl of -omstandigheden van doen heeft.
Ik zou graag een extra getal getoond krijgen; behalve het percentage dat je te kort zal hebben voor het doel en/of een round trip ook het verwachte aantal kWh zodat je weet hoeveel - en daarmee hoelang - je onderweg moeten tanken.
Met de grafiek wordt ook mijn eerdere ervaring bevestigd: 100% = 70kWh. De rest is voor eigen doeleinden plus verwarming e.d. en een beetje reserve.