Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

vakantie ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
ik ben mijn eerste vakantie (naar Oostenrijk) aan het plannen met mijn S60 (tweedehands gekocht). Gezien de relatief kleine batterij, wordt het vaak een SuC bezoeken: 51min rijden, 14min laden, en in totaal zo'n 10u40min onderweg volgens A Better Routeplanner. In principe ben ik van plan dat in een keer te doen, maar ik zou graag willen weten wat jullie ervaring hiermee is.
route gaat via deze SuCs:
Mogendorf Supercharger (12 stalls)
Wiesbaden Supercharger (4 stalls)
Wertheim Supercharger (6 stalls)
Geiselwind Supercharger (6 stalls)
Hilpoltstein Supercharger (6 stalls)
Schweitenkirchen Supercharger (8 stalls)
Bernau am Chiemsee Supercharger (8 stalls)
Flachau Supercharger (18 stalls)

range anxiety heb ik niet, maar met het lage aantal stalls ben ik wel bang dat ik kans heb dat alle stalls al bezet zijn bij aankomst, of in ieder geval een lagere rate-of-charge zal hebben omdat meer dan de helft van de stalls bezet zal zijn, en hierdoor dus veel langer dan gepland onderweg zal zijn. Ik ben van plan om op vrijdag 5/7/2019 te vertrekken, dus het begin van het hoogseizoen. Is dit realistisch, of moet ik toch een overnachting onderweg inplannen?
graag jullie mening!
 
ik ben mijn eerste vakantie (naar Oostenrijk) aan het plannen met mijn S60 (tweedehands gekocht). Gezien de relatief kleine batterij, wordt het vaak een SuC bezoeken: 51min rijden, 14min laden, en in totaal zo'n 10u40min onderweg volgens A Better Routeplanner. In principe ben ik van plan dat in een keer te doen, maar ik zou graag willen weten wat jullie ervaring hiermee is.
route gaat via deze SuCs:
Mogendorf Supercharger (12 stalls)
Wiesbaden Supercharger (4 stalls)
Wertheim Supercharger (6 stalls)
Geiselwind Supercharger (6 stalls)
Hilpoltstein Supercharger (6 stalls)
Schweitenkirchen Supercharger (8 stalls)
Bernau am Chiemsee Supercharger (8 stalls)
Flachau Supercharger (18 stalls)

range anxiety heb ik niet, maar met het lage aantal stalls ben ik wel bang dat ik kans heb dat alle stalls al bezet zijn bij aankomst, of in ieder geval een lagere rate-of-charge zal hebben omdat meer dan de helft van de stalls bezet zal zijn, en hierdoor dus veel langer dan gepland onderweg zal zijn. Ik ben van plan om op vrijdag 5/7/2019 te vertrekken, dus het begin van het hoogseizoen. Is dit realistisch, of moet ik toch een overnachting onderweg inplannen?
graag jullie mening!
snachts rijden..... dan heb je geen wachttijden.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: EddieW and Mkessels
Mijn ervaring is:

- Ga vooral niet teveel plannen. Heb ik ook gedaan, alle SuCs opgezocht, etc, lijstje gemaakt van 'hier gaan we stoppen', 'die SuC slaan we over'. Uiteindelijk heb ik in Duitsland een afslag gemist en ging alles op de schop en heb ik gewoon de navigatie gevolgd. Mijn eigen planning was vooral 'zo min mogelijk laden', waardoor je met 3 a 4% SoC aan zou komen. De Tesla navigatie is een stuk voorzichtiger maar dat rijdt daarom wel een stuk zorgelozer.

- In Duitsland zijn niet zoveel Tesla's, kans dat ze vol zijn is denk ik nihil. Ik heb het overigens ook in Nederland alleen nog maar meegemaakt in Amsterdam. In Duitsland waren de SuCs veelal leeg.

- De lage laadsnelheid is maar relatief kort. Daarna zakt de laadsnelheid van de auto op de gedeelde stall alweer in en gaat jouw laadsnelheid omhoog.
 
  • Like
Reactions: EddieW and Mkessels
Wat Tozz schreef heb ik ook ervaren. Heb wel een grotere accu overigens, maar dat heeft geen invloed op wachtrijen en dergelijke.

Wij rijden op vrijdag overdag naar wintersport in Italie, via Brennero. Nog niet gehad dat we ergens moesten wachten, in Duitsland zelfs bij de kleinere SuCs niet.

Plan niet te veel en niet te krap. Laden van 20-80% is het snelst en het is gewoon niet fijn om met geknepen billen naar de SuC te moeten rijden.
 
  • Like
Reactions: Mkessels
Ben ook al een paar keer naar Oostenrijk geweest met de Tesla en nooit problemen ondervonden. Ik begreep dat het afgelopen jaar wel even druk was bij enkele SuC's in de krokusvakantie weekenden maar verder nooit van wachttijden gehoord. Vanaf Eindhoven heb ik meestal een uurtje of elf nodig om in Saalbach te komen (in de winter...) dus de opgegeven reistijd is wel realistisch.
 
  • Like
Reactions: Mkessels
Ik rij regelmatig ongeveer dezelfde route vanaf Delft naar Katschberg (1100 km). Gewoon tijdens de afgelopen herfstvakantie zaterdag overdag. Nergens een SuperCharger tegengekomen die voor meer dan 50% bezet was op 1 na die precies 50% bezet was.
Met mijn 75 heb ik 5 laadstops nodig bij 130 km/u. Met files en wegwerkzaamheden overdag deed ik er afgelopen keer 14 uur over. Gemiddeld verbruik die route is 220Wh/km met temp onder de 10 graden.

Let vooral op het laatste stukje bergop. Voor mij is dat 5 km van 1200 naar 1600 meter waarin de Tesla ongeveer 800Wh/km verbruikt.

Dan wel weer leuk naar beneden met een verbruik van -400Wh/km :)

Leuk: Vanaf 1-1-2019 mag je in de 100km/u IG-L milieu zones (Salzburg-Flachau) als elektro auto 130km/u

IMG_7500.jpg
 
Houd wel rekening met een groter verbruik. Nu zitten je winterbanden er waarschijnlijk nog niet op, ligt de auto niet vol met spullen, zijn er nog geen medepassagiers en sneeuwt het nog niet :)

Het is goed even rekening te houden met een worst case scenario zodat de rit niet kan tegenvallen. Als het dan goed weer is gaat de reis ook gelijk een stuk vlotter.

Ik weet niet hoe snel een S60 laad maar daar geld ook voor dat het laden veel sneller gaat dan het rijden dus het loont altijd om een beetje door te tuffen als het kan ipv zuiniger te rijden.
 
  • Like
Reactions: Mkessels and EddieW
ik ben mijn eerste vakantie (naar Oostenrijk) aan het plannen met mijn S60 (tweedehands gekocht).

Heb je een original 60 of een geknepen 75. Dit maakt uit voor de laadsnelheid. Tevens had de original 60 geen standaard supercharging.

Verder zou ik gewoon de Tesla routeplanner volgen. In de winter zou ik de laadstops qua timing aanhouden. In de zomer kunnen ze iets korter. Teven heeft Tesla de neiging waar mogelijk stops over te slaan. Je kunt ook vaker stoppen en korter laden.

Have fun
 
  • Like
Reactions: Mkessels
Ik weet niet hoe snel een S60 laad maar daar geld ook voor dat het laden veel sneller gaat dan het rijden dus het loont altijd om een beetje door te tuffen als het kan ipv zuiniger te rijden.

Dat gaat niet altijd op. Als ik ipv 150km/u max, 200km/u max invoer bij A better route planner, heb ik een of twee keer een extra laadstop nodig van zo’n 40 minuten waardoor ik er vervolgens iets van 15-45 minuten langer over doe (weet de exacte getallen even niet).

Dat, gecombineerd met autopilot tot 150 km/u houdt in dat ik hem niet verder dan dat intrap in Duitsland. Misschien dat jij dat ook doorrijden noemt natuurlijk; het is denk ik wel even goed om bij stil te staan in elk geval!
 
  • Like
Reactions: Mkessels
Gezien de relatief kleine batterij, wordt het vaak een SuC bezoeken: 51min rijden, 14min laden

Ik heb een originele S60 en ben daarmee al 4 keer naar Italië/Toscane op vakantie geweest.
Dat doen we dan wel altijd met een overnachting onderweg (meestal net voor de Zwitserse grens - Mulhouse).
De door jou hier genoemde planning herken ik niet. De meeste afstanden van SuC naar SuC zijn zo'n 1.5 - 2 uur rijden. En langer laden.
Heb je niet bij de settings in ABRP per ongeluk ingevoerd dat je met minimaal 50% bij een stop wil arriveren oid ?
Oostenrijk is gewoon te doen in een dag in de zomer.
 
  • Like
Reactions: Mkessels
Dat, gecombineerd met autopilot tot 150 km/u houdt in dat ik hem niet verder dan dat intrap in Duitsland. Misschien dat jij dat ook doorrijden noemt natuurlijk; het is denk ik wel even goed om bij stil te staan in elk geval!

Tesla Bjorn had uitgerekend dat met een MS100D 170km/h rijden het snelste is.

Wat het snelste is voor een MS60 weet ik niet maar harder rijden loont vast. Heb even S60(75) geselecteerd in ABRP voor mijn wintertrip:

170km/h => 12:40
160km/h => 12:38
150km/h => 12:37
140km/h => 12:41
130km/h => 12:41
120km/h => 12:55
110km/h => 13:17
100km/h => 13:53


Dus op basis van de ABRP verbruikscijfers ligt jouw ideale snelheid op 150km/h bij 10% meer verbruik door regen/sneeuw en rijden tegen het vriespunt en wat extra gewicht. Ideaal want dan kun je op je rit ook gewoon AP gebruiken.

ps: 9:23 zonder laden
 
  • Like
Reactions: Mkessels and Pepp
Ik heb een originele S60 en ben daarmee al 4 keer naar Italië/Toscane op vakantie geweest.
Dat doen we dan wel altijd met een overnachting onderweg (meestal net voor de Zwitserse grens - Mulhouse).
De door jou hier genoemde planning herken ik niet. De meeste afstanden van SuC naar SuC zijn zo'n 1.5 - 2 uur rijden. En langer laden.
Heb je niet bij de settings in ABRP per ongeluk ingevoerd dat je met minimaal 50% bij een stop wil arriveren oid ?
Oostenrijk is gewoon te doen in een dag in de zomer.
Ik heb ook een originele 60S. In ABRP is het standaard om vaker en korter te laden. Ik heb aangegeven om met 5% aan te komen, om de maximale laadsnelheid te hebben. Ik heb het ook in de navigatie van tesla ingevoerd, en daar laat hij me inderdaad minder vaak en langer laden. Rijtijd wordt dan ongeveer 2u langer, maar ik weet niet of dat dan ook komt door een lagere max snelheid.
Voor iedereen: bedankt voor de reacties, ik heb er nu voldoende vertrouwen in dat de trip haalbaar is. Volgend jaar komt er een reisverslag.
 
  • Love
  • Like
Reactions: EddieW and job-lek
Let vooral op het laatste stukje bergop. Voor mij is dat 5 km van 1200 naar 1600 meter waarin de Tesla ongeveer 800Wh/km verbruikt.

Dan wel weer leuk naar beneden met een verbruik van -400Wh/km :)
View attachment 350114

Ik ben nu in Katschberg, en de berg op kost mij inderdaad 10% van mijn accu :eek:. Bergaf krijg ik echter vrij snel een beperking van de regen, en krijg dan dus maar 2% terug. Ik dacht eerst dat dit door een te volle batterij kwam, maar zelfs bij 70% kan ik maar een paar honderd meter rijden (helling van -15%) voor de regen beperkt wordt. Enig idee of ik iets kan doen om toch regen tot beneden te hebben? (En iemand ook tips voor als het regent......).
84FE1EB6-FE2B-451A-BA4C-F09301D3F90C.jpeg
 
Ik ben nu in Katschberg, en de berg op kost mij inderdaad 10% van mijn accu :eek:. Bergaf krijg ik echter vrij snel een beperking van de regen, en krijg dan dus maar 2% terug. Ik dacht eerst dat dit door een te volle batterij kwam, maar zelfs bij 70% kan ik maar een paar honderd meter rijden (helling van -15%) voor de regen beperkt wordt. Enig idee of ik iets kan doen om toch regen tot beneden te hebben? (En iemand ook tips voor als het regent......).
View attachment 428656
Dat is raar. Heb ik nog nooit meegemaakt.
 
Ik ben nu in Katschberg, en de berg op kost mij inderdaad 10% van mijn accu :eek:. Bergaf krijg ik echter vrij snel een beperking van de regen, en krijg dan dus maar 2% terug. Ik dacht eerst dat dit door een te volle batterij kwam, maar zelfs bij 70% kan ik maar een paar honderd meter rijden (helling van -15%) voor de regen beperkt wordt. Enig idee of ik iets kan doen om toch regen tot beneden te hebben? (En iemand ook tips voor als het regent......).
View attachment 428656
Koude accu?
 
Afgelopen weekend overigens in dezelfde regio vertoefd... Vorige jaren met de Model X, dit jaar met de Model 3.

Conclusie: volgende keer maar weer de Model X. De 3 is leuk, maar voor lange reizen geeft de Model X meer ruimte om m'n zithouding wat aan te passen, waar de Model 3 toch krapper is. Ik vind de zetels in de Model X ook comfortabeler. De range in de 3 is natuurlijk erg mooi, maar met de Model X is het ook niet huilen. Er zijn talloze snellaadstations-opties bijgekomen bij vele autohof-tankstellen, en de Model 3 laad eigenlijk te snel om comfortabel te pauzeren. Op de terugweg hebben we makkelijk 3 keren tot voorbij de 90% geladen, gewoon omdat het laden sneller ging dan comfortabel iets te eten en op te frissen. Onze calorie-inname was ook wel navenant, met taart en koffie in Hilpoltstein.