Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had toch de indruk dat wanneer je aanhangwagenmodus selecteert, hij bij elke keer naar "P" er iets gereset werd naar een default waarde.
Bij exact x aantal minuten rijden stelde hij zich bij en was het eind % zo goed als gelijk.
Volgende stap.. exact zelfde femomeen... vanaf in 'P' weer dezelfde cyclus.

Dat hij het in begin niet weet akkoord. Maar als je van km 0 tot 800km telkens het zelfde aanhoud op een trip zou ik verwachten dat dit de trend is en hij daar dan ook rekening mee houdt bij de volgende passage voor de volgende 150km tot de stop.

Tesla nav liet me elke trip maar tot 95% te willen laden met dan verwacht eind % rond de 5%.
Maar telkens keer geraakte ik er met pak 25% minder te laden en er te geraken met 10% overschot.

Ach.. Misschien verwend enzo... Maar met aanhangwagenmodus is abrp wel een must... gewoon om te weten tot welk % je moet laden.
Mijn ervaring afgelopen juni was anders. Ik heb met fietsendrager gereden en de percentages klopte redelijk nauwkeurig gedurende de hele reis, ik had aanhangwagenmodus uit staan. Wellicht heeft het met de firmware te maken?
Het was wel zo dat de auto zich inderdaad even moest aanpassen op het moment dat er wel/geen fietsendrager achter zat.
 
Mijn ervaring afgelopen juni was anders. Ik heb met fietsendrager gereden en de percentages klopte redelijk nauwkeurig gedurende de hele reis, ik had aanhangwagenmodus uit staan. Wellicht heeft het met de firmware te maken?
Het was wel zo dat de auto zich inderdaad even moest aanpassen op het moment dat er wel/geen fietsendrager achter zat.
ja ik zag meer klachten rond de versie 2020.20.7 dat meer mensen last hadden dat % niet klopte van aankomst bij SoC.
Daarmee heb ik op de terugreis gereden.
 
Dat hij het in begin niet weet akkoord. Maar als je van km 0 tot 800km telkens het zelfde aanhoud op een trip zou ik verwachten dat dit de trend is en hij daar dan ook rekening mee houdt bij de volgende passage voor de volgende 150km tot de stop.

Je mag mooi 800km perfect hebben gereden 100km/h waar 100km/h mag, 130km/h waar 130km/h mag enzoverder. Ja, dan kan Tesla perfect inschatten wat je volgende stuk route gaat verbruiken. MAAR, Tesla kan niet weten of jij het volgende stuk weer braafjes de max. toegelaten snelheid gaat aanhouden.
Als ik na 800km zin krijg om naar de volgende SuC (berekend volgens het voorspelde verbruik van de vorige 800km) te rijden tegen 200km/h, dan is de kans groot dat ik de volgende SuC niet ga halen en Tesla de schuld ga geven voor een slechte voorspelling terwijl Tesla deze factor (uw goesting) onmogelijk kan voorspellen.
 
Base en peak load prijzen voor stroom extreem in FRA (en de rest van Europa). Prijzen zijn nu niet tientallen procenten of het dubbele maar inkoop per MW is nu 20-25x van het gemiddelde van de afgelopen jaren. Gaan we van sustainable vrij vlotjes in survival modus en sta je met je EV stil of te laden voor prijzen waar je een F 150 Raptor kunt volgooien en dan nog een keer.
 
Last edited:
Ja misschien maar nu nog niet en waarschijnlijk ook niet in die mate. De helft van alle stroomverbruik (ik meen wereldwijd) is al van elektromotoren los van die paar EV. En dat dat vervang je niet 123 door andere brandstof. Hoeveel gen setjes staan er in NL.


Maar slaap rustig verder..ik zal je verder niet storen.
 
Last edited:
Laat me toch effe uw droom verstoren.
Benzine en Diesel, stroomt niet zomaar ergens uit een bron, daar zijn zware en elektriciteits verslindende pompen voor nodig, net zoals voor het raffineren...
Met die elektriciteit, kunnen al héél véél EV's blijven rijden.

Een jaar geleden zou ik zeggen, wacht nog 10 jaar met je Diesel. Nu is het al eerder wacht nog 5 jaar...
 
  • Love
Reactions: nico180
Ja misschien maar nu nog niet en waarschijnlijk ook niet in die mate. De helft van alle stroomverbruik (ik meen wereldwijd) is al van elektromotoren los van die paar EV. En dat dat vervang je niet 123 door andere brandstof. Hoeveel gen setjes staan er in NL.


Maar slaap rustig verder..ik zal je verder niet storen.
Beetje off topic in dit Franse draadje, maar in het licht van afgeschakelde Franse kerncentrales door problemen met koelwater en onderhoud en ouderdom, is het toch weer tijd voor een klassieker. Die nog steeds en wellicht steeds meer opgeld doet.
Voor de rest verwijs ik door naar Auke Hoekstra.

 
  • Like
  • Informative
Reactions: JanG007 and nico180
Dat is toch helemaal niet mijn punt.

Waar die stip aan de horizon staat over 5 of 10 jaar ga ik wel zien. En het maakt mij niet uit. Feit is dat ik behalve een M3 ook nog een ⛽ auto om ook de 🐴mee te blijven transporteren en ga wel zien hoe de hazen lopen.

Agument van de bron is alleen niet valide. Die motoren om en verbruik om dat op te pompen staan in landen waar ze dat probleem niet hebben en wij rijden die EV's hier. Prijs van olie blijft ook rond de $ 100 hangen. Reden te meer dat het wijst dat er twee verschillende markten zijn.
 
  • Like
Reactions: CW001
Dat is toch helemaal niet mijn punt.

Waar die stip aan de horizon staat over 5 of 10 jaar ga ik wel zien. En het maakt mij niet uit. Feit is dat ik behalve een M3 ook nog een ⛽ auto om ook de 🐴mee te blijven transporteren en ga wel zien hoe de hazen lopen.

Agument van de bron is alleen niet valide. Die motoren om en verbruik om dat op te pompen staan in landen waar ze dat probleem niet hebben en wij rijden die EV's hier. Prijs van olie blijft ook rond de $ 100 hangen. Reden te meer dat het wijst dat er twee verschillende markten zijn.
Ik vrees dat je gelijk hebt. Werk zelf in de elektriciteitssector en de situatie is absoluut desastreus. Voor Frankrijk stond gisteren de "Forward Base Q1-23" (de kost om nu stroom te reserveren voor 1ste kwartaal van volgend jaar) op 1.500€/MWh. (Of dus 1.5€/kWh). Dit is de groothandelsprijs, zonder enige taksen of lasten. Als dit zich doorzet is dat economisch ondraagelijk voor zowel gezinnen als bedrijven.
Met een variabel contract zou je dat aan die prijzen +/-120€ kosten om je auto thuis op te laden. (In Frankrijk)

In Belgie stond prijs gisteren voor dezelfe periode op ongeveer 900€/MWh. Zou neerkomen op een dikke 80€ per thuislaadbeurt.

Ter referentie: normale groothandelsprijzen voor die periode eerder rond 60€/MWh
 
  • Informative
Reactions: Furb and Stijntje
Natuurlijk is dit een probleem maar de consument in Frankrijk wordt hierdoor niet rechtstreek geraakt. De regering heeft EDF een prijsplafond opgelegd zodat die nu zo’n €0,18 per kWh zijn, inclusief alle belastingen. Vergelijk dat eens met de Nederlandse situatie..
 
  • Like
Reactions: OttoR
Natuurlijk is dit een probleem maar de consument in Frankrijk wordt hierdoor niet rechtstreek geraakt. De regering heeft EDF een prijsplafond opgelegd zodat die nu zo’n €0,18 per kWh zijn, inclusief alle belastingen. Vergelijk dat eens met de Nederlandse situatie..
Is een enorm probleem. In Frankrijk wordt de consument inderdaad minder rechtstreeks geraakt maar wel onrechtstreeks. Het kost EDF, zo goed als staatsbedrijf, miljarden om het verschil te dekken. Is niet lang houdbaar. Voor staat minder belastingsinkomsten, dividendenten en mss noodzaak staatsteun. Komt bij belastingbetaler terecht uiteraard.

Uiteindelijk betaalt altijd iemand en je mag gerust zijn dat je dat zelf bent.
 
Is een enorm probleem. In Frankrijk wordt de consument inderdaad minder rechtstreeks geraakt maar wel onrechtstreeks. Het kost EDF, zo goed als staatsbedrijf, miljarden om het verschil te dekken. Is niet lang houdbaar. Voor staat minder belastingsinkomsten, dividendenten en mss noodzaak staatsteun. Komt bij belastingbetaler terecht uiteraard.

Uiteindelijk betaalt altijd iemand en je mag gerust zijn dat je dat zelf bent.
Mijn vraag: waar komt al dat geld terecht? In Frankrijk met al haar kernenergie is dat niet Poetin. Wie of wat wordt er schofterig rijk van dit alles? Sorry voor deze off topic vraag.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
We genieten van alle lokale dingen in Normandië (plus de interlokale rust), en tot mijn verbazing kan je in bijna ieder wat groter dorp laden. Niet overal zijn de laadpalen handig, en soms is het even puzzelen hoe het werkt, maar uiteindelijk nergens problemen. En op 22kw laden tegen 1 euro per uur is ook niet slecht.