Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Toch nog even een kort verslagje van mijn vakantie met de model Y. Kampeerspullen mee zonder dakkoffer, het blijft me verbazen.

In kleine 4 weken ruim 4000 km zonder enig probleem. Verbruik volgens teslamate netto 178 Wh/km, bruto 185 Wh/km. Valt mij niet tegen gezien de altijd aanwezige brandende zon, regelmatig voorkoelen, en 2 uur wachten in de brandende zon voor de veerboot (met airco en entertainment aan).

Wat voor ons het prettigst werkt is elke 2 uur even stoppen en dan laden. Met af en toe een wat langere pauze (voor lunch/diner) heb ik dan nooit het idee dat ik zit te wachten op het laden. Op de terugweg was de batterij al vol genoeg voor het eten geserveerd werd. Zonder superchargers (dus meer lokaal) was het af en toe wel wat lastiger, ook vanwege ICEing, of doordat er bv maar 1 type 2 lader beschikbaar was. Maar met behulp van chargemap pass altijd wel wat gevonden.

Heen via Wavre naar de nieuwe supercharger in Metz die ons prima beviel, veel keuze aan winkels en tentjes, en vlak bij de snelweg. Overnachten bij Dijon (Novotel, daar gratis geladen alhoewel wel wat buggy, elke 12 min nieuwe laadsessie. Kia E-Niro kon er helemaal niet laden). Volgende dag via de aire du granier (ideaal, direct aan de snelweg) de Alpen in. Lokaal ook gratis laden bij het office du Tourisme.

Daarna naar Genua met overnachting halverwege, veerboot naar Corsica met laadpaal op de camping (ook prima laden bij sommige supermarkten).

Terug richting Marseille, en na wat kampeer-tussenstops uiteindelijk vanuit midden-Frankrijk afgelopen zaterdag terug gereden (Orleans, Senlis, Tourcoing), wel druk, maar nergens vol. Bij Orleans wel even opletten dat je de V3 pakt..

Ik kijk al uit naar de volgende grote reis!
 
Volgende week met de Model 3 SR+ naar Bretagne.
Eens genavigeerd met te Tesla om een vergelijking te doen met wat ABRP voorsteld.
Persoonlijk meer fan van kortere stops t.o.v. langere stops die Tesla voorsteld.

Toch een groot gemis om wat kleine zaken in te stellen waar Tesla navigatie rekening mee gaat houden.
Tesla nav:
teslanav.png


ABRP:
abrp.png



Gok dus dat ik ABRP wat ga volgen.
Is het zo dat als ik beslis om bij eerste stop al na 60 % vertrek hij dan een re-route gaat doen naar Amiens?
Voor de rest lijkt hij ongeveer dezelfde route te willen doen.
 
Oh ik heb liever langere stops, want de lost time ertussen vind ik irritant. Dus ik had van uit midden Nederland naar de zuidkant van Bretagne maar twee stops. En ik heb de langere (25 min max) nodig om iedereen te laten plassen enzo:) Vier of vijf stops op 1000 km pfff.
 
Volgende week met de Model 3 SR+ naar Bretagne.
Eens genavigeerd met te Tesla om een vergelijking te doen met wat ABRP voorsteld.
Persoonlijk meer fan van kortere stops t.o.v. langere stops die Tesla voorsteld.

Toch een groot gemis om wat kleine zaken in te stellen waar Tesla navigatie rekening mee gaat houden.
Tesla nav:
View attachment 841450

ABRP:
View attachment 841449


Gok dus dat ik ABRP wat ga volgen.
Is het zo dat als ik beslis om bij eerste stop al na 60 % vertrek hij dan een re-route gaat doen naar Amiens?
Voor de rest lijkt hij ongeveer dezelfde route te willen doen.
JIj hebt ze wel heel kort op elkaar zitten bij ABRP steeds maar 1 tot 1,5 uur rijden.
Heeft dat echt de voorkeur? Beetje er tussenin (iedere 2,5 uur ofzo) is mijn ideaal.

Edit, je zult 't wel weten: maar voor de zekerheid: in ABRP kun je bij instellingen aangeven of je veel of weinig of snelste route wil t.a.v. het aantal oplaadpunten.
 
In Valenciennes en Amiens ben je zo langer bezig om bij de SuC te komen dan het laden zelf. Vind dat zelf altijd wat minder.

Of direct naar Caen via Le Havre zou je moeten halen en met als back up twee behoorlijke Ionity's direct aan de snelweg als back up.

Vlak na Rouen 20 ook nog een grotere SuC in Bourg Achard. Staat in sommige apps actief maar in ABRP nog niet..
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Stijntje
JIj hebt ze wel heel kort op elkaar zitten bij ABRP steeds maar 1 tot 1,5 uur rijden.
Heeft dat echt de voorkeur? Beetje er tussenin (iedere 2,5 uur ofzo) is mijn ideaal.

Edit, je zult 't wel weten: maar voor de zekerheid: in ABRP kun je bij instellingen aangeven of je veel of weinig of snelste route wil t.a.v. het aantal oplaadpunten.
Ja, ben redelijk op de hoogte van ABRP en korte stops vind ik wel wat aangenamer.
Rij liefste 's nachts en dan is er zo weinig te doen in de buurt.
Dan kan het laden lang duren..

Overdag maakt het laden niet veel uit omdat we dan toch bezig zijn met zen allen benen strekken en plaspauzes.

Wist niet dat de SuC locaties slecht gelegen zijn... Misschien toch maar guldenmiddenweg en wat langere stops voorzien dan.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Wist niet dat de SuC locaties slecht gelegen zijn... Misschien toch maar guldenmiddenweg en wat langere stops voorzien dan.

Op zich is het vakantie en maakt het weinig uit. Als het de bedoeling is om ergens zo snel mogelijk te raken kan je best even op Google maps de locaties nakijken. Anderzijds gaan je stops waarschijnlijk veranderen gedurende de trip. Wanneer je gaat lunchen vertrek je met een (bijna) volle accu en klopt het plan niet meer.

Vanuit het "Ik ga op vakantie met een ICE perspectief" is het handig om je tankstations op de snelweg te hebben. Je vermijdt wat tolkosten door op de snelweg te blijven en de lokale klanten tanken goedkoper in normale tankstations. Door een SuC te bouwen op een snelweg verplicht je de lokale bevolking om tol te betalen om te laden en je moet waarschijnlijk redelijk wat kilometers rijden om er weer af te gaan. Anderzijds mis ik buiten de snelwegen wel de shops en toiletten die 24/7 open zijn.

Ik ben niet in Frankrijk geweest, maar er komen stilaan wel laders bij aan de tankstations op snelwegen. Je ziet ze vaker. Als Tesla rijder schaam ik me dan ook wel een beetje om gebruik te gaan maken van die paar laders die er zijn. Anderzijds wil ik er ook niet vanuit gaan dat ze operationeel zijn en niet bezet.
 
Volgende week met de Model 3 SR+ naar Bretagne.
Eens genavigeerd met te Tesla om een vergelijking te doen met wat ABRP voorsteld.
Persoonlijk meer fan van kortere stops t.o.v. langere stops die Tesla voorsteld.

Toch een groot gemis om wat kleine zaken in te stellen waar Tesla navigatie rekening mee gaat houden.

Gok dus dat ik ABRP wat ga volgen.
Is het zo dat als ik beslis om bij eerste stop al na 60 % vertrek hij dan een re-route gaat doen naar Amiens?
Voor de rest lijkt hij ongeveer dezelfde route te willen doen.
Uiteindelijk kun je eenvoudig zelf bepalen of je kortere stops wilt, daar heb je ABRP niet voor nodig.
Persoonlijk zou ik gewoon de eindbestemming in de Tesla navigatie invoeren en gaan rijden. Op de navigatie kun je eenvoudig zien waar de SuC‘s zich bevinden en als je onderweg eerder wilt stoppen dan selecteer je even de SuC waar je wilt stoppen, niet te laat je keuze maken want dan heeft de auto misschien te kort tijd om voor te verwarmen.
Als je aan het laden bent komt de Tesla navigatie voor zover ik weet vanzelf met een nieuw laadschema. Ook dan zou ik gewoon gaan rijden en onderweg zelf bepalen of je het voorgestelde schema volgt of eerder/later gaat stoppen.

In het begin heb ik mijzelf ook ooit voorgenomen om ABRP te volgen, maar vervolgens ben je steeds met twee systemen bezig dus daar ben ik al snel mee gestopt. Alles via de Tesla is het meest eenvoudig. Alleen als je naar een gebied gaat waar geen SuC’s zijn kan het handig zijn ABRP te volgen, maar die gebieden zijn zeldzaam.
 
Toch een groot gemis om wat kleine zaken in te stellen waar Tesla navigatie rekening mee gaat houden.
Tesla nav:

Uiteindelijk kun je eenvoudig zelf bepalen of je kortere stops wilt, daar heb je ABRP niet voor nodig.
Inderdaad. Gewoon al om te beginnen op het scherm een SuC verder kiezen dan wat Tesla voorstelt. Lukt meestal perfect. Door de lagere SoC bij aankomst daar, krijg je meer power. Tijdens het laden daar wat spelen met de Nav (je hebt ‘s nachts toch niets anders te doen).
Als je een recente wagen hebt (het zou handig zijn, mocht je jouw model in de footer zetten) moet je snel ‘spelen’, je kan zo weer 250km rijden.
Mijn volledige procedure heb ik onlangs hier nog in detail uit de doeken gedaan.
Post in thread 'Vakantie - Frankrijk'
Vakantie - Frankrijk
 
Je ziet ze niet vaak, een tesla met vouwwagen maar wij zijn toch lekker op vakantie geweest naar Frankrijk.
Hiervoor altijd een grote bagagewagen gehad, daar heb ik twee jaar geleden mijn ervaring mee gedeeld op het " rijden met aanhanger " topic.
Met de huidige Cabanon vouwwagen, is het verbruik wat hoger en is vaker stoppen een must.
150 a 160 km is eruit te persen met 110 km/h. ( SR+ )

Hierbij het verbruik over de gereden km's
verbruikvouwwagen.png


En de combinatie te Beaune North

teslavouwwagen.png
 
Je ziet ze niet vaak, een tesla met vouwwagen maar wij zijn toch lekker op vakantie geweest naar Frankrijk.
Hiervoor altijd een grote bagagewagen gehad, daar heb ik twee jaar geleden mijn ervaring mee gedeeld op het " rijden met aanhanger " topic.
Met de huidige Cabanon vouwwagen, is het verbruik wat hoger en is vaker stoppen een must.
150 a 160 km is eruit te persen met 110 km/h. ( SR+ )

Hierbij het verbruik over de gereden km's
View attachment 842256

En de combinatie te Beaune North

View attachment 842257
Netjes hoor 215Wh/km. Menig ander merk haal dat niet eens als er niets achter de auto hangt.
 
Super netjes idd. En leuk km wat andere ervaringen hierover te lezen.

Dat nette verbruik heeft ook veel met de rechtervoet te maken denk ik.

Ons verbruik na dik 4000 km met de vouwwagen erachter door Frankrijk en Spanje zat op 249Wh/km.

Wij reden overal met het verkeer mee, in Frankrijk dus ook behoorlijke stukken 130.

En met een LR die volgens mij van zichzelf al wat minder zuinig is.

245 km was de maximale afstand tussen twee SuC stops. Op 98% vertrokken en op de laatste electronen (0%) naar binnen gereden.
 
Het verbruik viel me niet tegen, ik heb vooraf met ABRP gerekend met 220 a 230 Wh/km.
Alleen na vaak de vouwwagen afkoppelen/aankoppelen ben je de vele stops wel een keer zat.
Ook de kinderen begonnen aan te geven " alweer stoppen! "
245 km met vouwwagen dat klinkt al een stuk beter, toch maar wat gaan lobbyen voor een long-range ;)


En de ABRP app heb ik met een maand abo ernaast gehad om toch een controle middel te hebben.
Zeker met de huidige firmware waar tesla wat anders rekent dan ik gewend ben/was.
Al moet ik zeggen dat de auto naar mate de rit vordert steeds beter de inschatting maakt.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Het verbruik viel me niet tegen, ik heb vooraf met ABRP gerekend met 220 a 230 Wh/km.
Alleen na vaak de vouwwagen afkoppelen/aankoppelen ben je de vele stops wel een keer zat.
Ook de kinderen begonnen aan te geven " alweer stoppen! "
245 km met vouwwagen dat klinkt al een stuk beter, toch maar wat gaan lobbyen voor een long-range ;)


En de ABRP app heb ik met een maand abo ernaast gehad om toch een controle middel te hebben.
Zeker met de huidige firmware waar tesla wat anders rekent dan ik gewend ben/was.
Al moet ik zeggen dat de auto naar mate de rit vordert steeds beter de inschatting maakt.
Had je op aanhangerwagen-modus gereden?
Heb je ook de navigatie gevolgd van Tesla?
Is het nog steeds zo dat Tesla totaal geen rekening houd met je werkelijk verbruik na elke laadstop of is dat ondertussen gefixt dat het wel goed werkt?
 
Had je op aanhangerwagen-modus gereden?
Heb je ook de navigatie gevolgd van Tesla?
Is het nog steeds zo dat Tesla totaal geen rekening houd met je werkelijk verbruik na elke laadstop of is dat ondertussen gefixt dat het wel goed werkt?
De auto houd rekening met het werkelijke verbruik, althans tijdens mijn vakantie in juni maar dat was op een oudere firmware. Het duurde wel even voordat de auto doorhad of er wel/geen fietsendrager achter hing maar daarna werkte de voorspelling prima.
Het kan zijn dat de nieuwere firmware wat onnauwkeuriger is geworden omdat er ook rekening wordt gehouden met de weersomstandigheden.
 
Is het nog steeds zo dat Tesla totaal geen rekening houd met je werkelijk verbruik na elke laadstop of is dat ondertussen gefixt dat het wel goed werkt?
Het is voor Tesla makkelijk te berekenen wat je werkelijk verbruik is op het stuk dat je hebt afgelegd, maar onmogelijk te voorspellen wat je verbruik gaat zijn op het volgende stuk.
Plots krijg ik de drang om eens 100km op de Duitse autobahn te gaan slipstreamen achter Wooter tegen 150km/h. Daar staat Tesla dan mooi voor aap als hij mijn brave snelheid van 110km/h genomen heeft als voorspelling.
Vandaar, Tesla zal steeds een voorspelling maken op de maximum snelheid aangegeven in zijn/ haar kaartdata en omdat die het nogal eens durft laten afweten, krijg je soms gekke dingen. Als er bijvoorbeeld op een snelweg plots in de kaartdata een stuk van 20 kilometer opgegeven staat als zijnde een 80km/h weg, dan klopt de voorspelling weer niet, want wij blijven lekker autosnelweg snelheid aanhouden. Wat normaal is.
Door bovenstaande zal de voorspelling van de SoC steeds onderweg aangepast worden.
 
Het is voor Tesla makkelijk te berekenen wat je werkelijk verbruik is op het stuk dat je hebt afgelegd, maar onmogelijk te voorspellen wat je verbruik gaat zijn op het volgende stuk.
Plots krijg ik de drang om eens 100km op de Duitse autobahn te gaan slipstreamen achter Wooter tegen 150km/h. Daar staat Tesla dan mooi voor aap als hij mijn brave snelheid van 110km/h genomen heeft als voorspelling.
Vandaar, Tesla zal steeds een voorspelling maken op de maximum snelheid aangegeven in zijn/ haar kaartdata en omdat die het nogal eens durft laten afweten, krijg je soms gekke dingen. Als er bijvoorbeeld op een snelweg plots in de kaartdata een stuk van 20 kilometer opgegeven staat als zijnde een 80km/h weg, dan klopt de voorspelling weer niet, want wij blijven lekker autosnelweg snelheid aanhouden. Wat normaal is.
Door bovenstaande zal de voorspelling van de SoC steeds onderweg aangepast worden.
Ik had toch de indruk dat wanneer je aanhangwagenmodus selecteert, hij bij elke keer naar "P" er iets gereset werd naar een default waarde.
Bij exact x aantal minuten rijden stelde hij zich bij en was het eind % zo goed als gelijk.
Volgende stap.. exact zelfde femomeen... vanaf in 'P' weer dezelfde cyclus.

Dat hij het in begin niet weet akkoord. Maar als je van km 0 tot 800km telkens het zelfde aanhoud op een trip zou ik verwachten dat dit de trend is en hij daar dan ook rekening mee houdt bij de volgende passage voor de volgende 150km tot de stop.

Tesla nav liet me elke trip maar tot 95% te willen laden met dan verwacht eind % rond de 5%.
Maar telkens keer geraakte ik er met pak 25% minder te laden en er te geraken met 10% overschot.

Ach.. Misschien verwend enzo... Maar met aanhangwagenmodus is abrp wel een must... gewoon om te weten tot welk % je moet laden.
 
Had je op aanhangerwagen-modus gereden?
Heb je ook de navigatie gevolgd van Tesla?
Is het nog steeds zo dat Tesla totaal geen rekening houd met je werkelijk verbruik na elke laadstop of is dat ondertussen gefixt dat het wel goed werkt?

Met aanhangermodus gereden inderdaad.
Ik heb eigenlijk de ABRP route gevolgd, en in de navigatie van de auto de laders ingeklopt.
De auto rekent in het begin nog met extreme waardes, maar naar mate de reis vordert zie je dat de waardes steeds beter kloppen.
En na een laadstop pakt de auto het verbruik van het traject ervoor of iets dergelijks, in ieder geval niet een extreme waarde.
Het verschil in wat ABRP en de auto aangeven komt dan aardig overeen.


De reden dat ik ABRP aangehouden heb is meer omdat ik via Reims wilde rijden, en de auto zelf via de Parijs route wilde.
We zaten op een camping nabij de Pont Du Gard, en Reims is over het algemeen een rustigere route.
Dat zou ik nog wel een gewenste feature vinden, dat je meerdere opties krijgt qua routes zoals je bij ABRP ziet.
I.p.v. dat de auto maar een route laat zien.
 
De reden dat ik ABRP aangehouden heb is meer omdat ik via Reims wilde rijden, en de auto zelf via de Parijs route wilde.
We zaten op een camping nabij de Pont Du Gard, en Reims is over het algemeen een rustigere route.
Dat zou ik nog wel een gewenste feature vinden, dat je meerdere opties krijgt qua routes zoals je bij ABRP ziet.
I.p.v. dat de auto maar een route laat zien.
Als je weet dat je via Reims wilt rijden, dan kun je toch gewoon een " via" aangeven in de Tesla navigatie. Gewoon een punt op de kaart selecteren en toevoegen aan de route.....daar heb je gen andere tool voor nodig.