Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Dank voor de tips, maar die had ik ook. Ik had bij abrp 11uur voorspeld. Ze waren dus nog lastiger toen het 14u werd. Op de terugweg wou ik bij iedere stop even iets ontspannend doen voor de kids. Dat is op het einde van de dag slecht uitgevallen. Er zat ook een uur file bij.

Ik heb de X ondertussen bijna vier jaar. In België nooit enig probleem gehad voor langere afstanden. Maar voor 1100km te rijden is een ice gewoon nog beter, of een toekomstige batterij die 3x zo snel kan laden. Komt allemaal ooit wel goed!
En die MX 90P is dan ook nog in het echt een 78 kW.
 
Dank voor de tips, maar die had ik ook. Ik had bij abrp 11uur voorspeld. Ze waren dus nog lastiger toen het 14u werd. Op de terugweg wou ik bij iedere stop even iets ontspannend doen voor de kids. Dat is op het einde van de dag slecht uitgevallen. Er zat ook een uur file bij.

Ik heb de X ondertussen bijna vier jaar. In België nooit enig probleem gehad voor langere afstanden. Maar voor 1100km te rijden is een ice gewoon nog beter, of een toekomstige batterij die 3x zo snel kan laden. Komt allemaal ooit wel goed!
Een grotere batterij ben ik ook helemaal voor maar na een voor mijn net zo'n dramatische ervaring met mijn gezin de eerste keer in 2013 heb ik een hoop bijgeleerd. Ik versla de tijd van ABRP meestal door niet teveel/te lang te laden. Daar verlies je de meeste tijd. Daarnaast vergeet men dat je met een fossiel dezelfde hoeveelheid tijd verliest in de file. En men zegt 1x te stoppen om te tanken maar maakt vaak toch meerdere stops. Bij mij was het vorig jaar heel duidelijk toen mijn zus met haar gezin in een Renault Espace diesel naar Z-Frankrijk reed. 1200km. Zij kwamen 1,5 uur eerder aan en moesten nog eten. Wij hadden dit onderweg al gedaan. In de praktijk is het verschil veel kleinen dan men denkt. Vorig weekend naar de GP in Monza gereden en 2 weken daarvoor op en neer naar Stockholm voor een weekend. Ik geniet ervan.
 
Het valt of staat een beetje bij de planning, maar ik kan beamen dat 1100km op 1 dag met twee kleine kids niet ideaal is....
Mijn classic p85+ met 21" staggered en 12% degradatie bij 250.000km heeft denk ik ongeveer evenveel actieradius als jouw MX90P.

Ik deed idealiter steeds 150km tussen de superchargers en dat ging op de heenweg fantastisch, een fijne overnachting als tussenstop, daar vol gedruppeld aan de shuko en 2 keer een lange stop om te eten en we waren op de bestemming.
Op de terugweg echter 1150km in 1 keer, maar hadden pech met een ongeluk op de zondag, dus te laat bij de lunch- charger. keuken dicht uitwijken naar een Mac, zonder supercharger en mis je de lange ruk die je na de lunch maakt, je hebt steeds het idee dat je geen meters maakt.

Dan inderdaad optimaliseren 4-5% overhouden naar de volgede SC maar dan kun je niet even lekker doorrijden als de weg er zich 's avonds laat voor leent.... cruise op 135 gaat bij mij de range hard achteruit.
Ik baalde al een beetje potverdimme een dikke range rover thuis staan en dan ga ik met de Tesla..... toch wel 2 uurtjes langer over gedaan als ik de file niet meetel.

Maar gelukkig was ik zo wijs om het rekensommetje even te maken. We hebben in de vakantie ruim 3800km gereden, alles gratis geladen.
Met de range rover was dat 6keer tanken geweest met een wat hoger tempo, 85liter per diesel 'charging point' en dus meer als 700 euro brandstof. Kortom, laat het bij elkaar 3 uur extra gekost hebben, zo snel verdien ik ze normaal niet....
 
Dan inderdaad optimaliseren 4-5% overhouden naar de volgede SC maar dan kun je niet even lekker doorrijden als de weg er zich 's avonds laat voor leent.... cruise op 135 gaat bij mij de range hard achteruit.

Tip:
Volgende keer even je route programmeren op https://abetterrouteplanner.com en dan kun je opgeven dat je 150 wilt rijden (of harder, maar ja, dan zonder Autopilot). Dit is zo nauwkeurig dat je met de SoC dit ABRP aangeeft om te vertrekken bij een SuC ook kunt en dan is het *ook* nog eens lekker doorrijden!
 
Wij vinden het net veel leuker om met de Tesla op reis te gaan dan met een ICE, en ook onze kinderen van 9, 7 en 4 vinden dat.

Waar we voor de Tesla om de zoveel minuten moesten interveniëren om een discussie, gevecht, of iets anders op te lossen, was dit onze laatste reis (naar Spanje, een 1800km enkel) niet (!) meer het geval. Geen enkele keer, noch heen noch terug. We hebben het wel in 2 dagen gedaan (heen geslapen in Narbonne, terug geslapen bij vrienden rond Perpignan), waarbij we dus zowel in het heen- als in het terugrijden een dag van een goeie 12u rijden hebben gehad.

Ik merk dat we soms zelfs langer laden dan wat ABRP of Tesla zelf zegt, gewoon omdat we zitten te eten, een koffie drinken, of de kinderen spelen, en we geen zin hebben om ons op te jagen. En dat werkt eigenlijk vrij goed.

Met een ICE zou het zeker sneller gegaan zijn, dat is waar. Maar met meer stress en meer ruzies en gekibbel op de achterbank.

Mijn keuze is alvast gemaakt: liever iets langer maar rustiger dan als een gekke me zitten af te jakkeren.
 
  • Like
Reactions: balblas and nico180
Tip:
Volgende keer even je route programmeren op https://abetterrouteplanner.com en dan kun je opgeven dat je 150 wilt rijden (of harder, maar ja, dan zonder Autopilot). Dit is zo nauwkeurig dat je met de SoC dit ABRP aangeeft om te vertrekken bij een SuC ook kunt en dan is het *ook* nog eens lekker doorrijden!

We hebben abrp er wel een paar keer naast gehad met onze route, voornamelijk om alternatieven te checken de route, j maar om wat harder te kunnen rijden moet ik eerst opnieuw in de buidel en een 90 of 100d kopen denk ik.... mijn classic is niet zo efficiënt, daar helpt de 21"al helemaal niet....bij tempo 150 heb ik denk ik maar 150km range bij 90%soc
Aangezien ik toch wel graag bezig ben om enigszins te optimaliseren op reistijd, is een half uurtje laden voor 65% gewoon het handigst. Dan heb ik bij 135km/u zo'n 150km werkelijke range... minder wil je eigenlijk niet.

Maar ach het is maar 1 of 2 keer in een jaar dus waar hebben we het over, voor mijn dagelijkse ritten is de p85 gewoon ideaal.
 
Ik ben vandaag in de stromende regen naar de Bourgogne gereden. Naast een akkefietje wat in een ander draadje aan bod komt heb ik ook wat goed nieuws. Ik nam de route via Charleroi en Reims en tot mijn verrassing is de snelweg tussen Couvin en Rocroi begin september opengegaan. Helaas mag je op het traject tot aan de Franse grens niet harder dan 90. Maar het voordeel is wel dat je niet meer die vreselijke slingerweg door het Donkere Bomenbos hoeft te rijden, het scheelt toch weer een minuut of 7. Nu nog de aansluiting bij Charleroi, maar dat duurt nog 10 jaar.
 
Afgelopen donderdag mocht ik dan eindelijk een langere trip met onze M3 LR AWD ervaren: bestemming Mont Ventoux. Met fiets op het dak en 3 man heen, met fietsen in de auto en 2 man terug. Zoals velen hier al hebben gesteld: goed te doen en een volledig andere manier van reizen. Het werd zo goed ervaren dat 1 medepassagier na de heenreis een Tesla heeft besteld. Een ander fietsmaatje uit Geneve werd na de verhalen en een lokaal ritje zo enthousiast dat een Model S op polo position staat voor vervanging van een Porsche Cayenne.
De ervaringen met de SUC's op de route waren verschillend. Vienne en Val-de-Meuse vallen tegen, Arlon en Macon vonden wij top, en Orange is OK. In alle gevallen kreeg ik 145kw om te beginnen. Laadtijd was dan meestal niet de beperkende factor, eerder de snelheid van de bediening. Wederom was dit een bevestiging dat voor elektrisch/Tesla gaan, een juiste beslissing is geweest. Over 3 weken ga ik met de kinderen naar Denemarken. Heb er nu al zin in.
 
Afgelopen donderdag mocht ik dan eindelijk een langere trip met onze M3 LR AWD ervaren: bestemming Mont Ventoux. Met fiets op het dak en 3 man heen, met fietsen in de auto en 2 man terug. Zoals velen hier al hebben gesteld: goed te doen en een volledig andere manier van reizen. Het werd zo goed ervaren dat 1 medepassagier na de heenreis een Tesla heeft besteld. Een ander fietsmaatje uit Geneve werd na de verhalen en een lokaal ritje zo enthousiast dat een Model S op polo position staat voor vervanging van een Porsche Cayenne.
De ervaringen met de SUC's op de route waren verschillend. Vienne en Val-de-Meuse vallen tegen, Arlon en Macon vonden wij top, en Orange is OK. In alle gevallen kreeg ik 145kw om te beginnen. Laadtijd was dan meestal niet de beperkende factor, eerder de snelheid van de bediening. Wederom was dit een bevestiging dat voor elektrisch/Tesla gaan, een juiste beslissing is geweest. Over 3 weken ga ik met de kinderen naar Denemarken. Heb er nu al zin in.
Als ie in de buurt van St. Gallen woont kannie gewoon naar t zelfde adres:)
IMG_0373.JPG
 
Normandië is goed te doen. De plekken waar wij zijn geweest hadden allemaal Type2 aansluitingen. Verder zijn er vrij veel publieke laadplekken te vinden (omgeving Etretat, Honfleur)
 
Ik ben vandaag teruggereden uit de Bourgogne, 24 graden en wind mee. Betere omstandigheden heb je niet vaak. In een ruk naar Arlon gereden, daar nog geen 40 minuten aan de lader gehangen en vervolgens door naar huis. Totaal 7u43 erover gedaan. Met mijn oude S was ik blij als ik er 8u30 over deed met twee stops.

Enig minpuntje was dat de kroketten pas kwamen na een half uur. Die hebben we maar laten staan.
 
bedankt voor alle info iedereen, ga Q1 op wintersport in la France.
ik heb even alle 83 pagina's gelezen en helemaal op de hoogte :eek::eek::D

maar nu serieus, heb wat pagina's teruggescrolled... en hoop dat deze info nog up-to-date is.

mijn korte summary is deze:
  • 95% gewoon te laden bij de superchargers
  • laadpas (naast superchargers) - Newmotion heeft bij velen de voorkeur. Maar vaak werkt ook pinpas of creditcard.
  • laat de auto niet aan de lader staan als hij klaar is ivm Idle fees en/of afrekening per uur.
  • extra aansluit hulpstukken - meestal niet meer nodig.
  • tol - gewoon betalen pannekoek, maw niet gratis voor Nederlandse EV's
  • tolpas - te koop bij ANWB winkel of bipandgo.com (scheelt alleen voor de wachtrij)
Info onjuist of heb ik mogelijk iets gemist??? :rolleyes:
 
bedankt voor alle info iedereen, ga Q1 op wintersport in la France.
ik heb even alle 83 pagina's gelezen en helemaal op de hoogte :eek::eek::D

maar nu serieus, heb wat pagina's teruggescrolled... en hoop dat deze info nog up-to-date is.

mijn korte summary is deze:
  • 95% gewoon te laden bij de superchargers
  • laadpas (naast superchargers) - Newmotion heeft bij velen de voorkeur. Maar vaak werkt ook pinpas of creditcard.
  • laat de auto niet aan de lader staan als hij klaar is ivm Idle fees en/of afrekening per uur.
  • extra aansluit hulpstukken - meestal niet meer nodig.
  • tol - gewoon betalen pannekoek, maw niet gratis voor Nederlandse EV's
  • tolpas - te koop bij ANWB winkel of bipandgo.com (scheelt alleen voor de wachtrij)
Info onjuist of heb ik mogelijk iets gemist??? :rolleyes:
Vermoedelijk gaat je je auto niet gebruiken of amper gedurende dat ski week.
Als het zo is zou ik gewoon zorgen dat ik mij S in de garage kan laden aan een gewone stekker. Bellen met het hotel of zoeken naar een parking dat EV welkomt met stekkers of soms laadpaal.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel