Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit binnen 2 weken in Gerardmer, maar ik heb precies de indruk dat het daar nogal een zwarte vlek is qua (snel)laders.
Iemand tips daar? SuC Colmar is net open - maar is roundtrip van 2u.
Absolute aanrader dichtbij Gerardmer : hotel Interlaken in Xonrupt-Longemer. Viertal Tesla-laadpalen op de open parking. Ook om alleen te laden, men doet er niet moeilijk over maar men apprecieert een degustatie als compensatie : zeker hun mooie wijnkaart eens proberen (ook per glas), het diner ‘s avonds tijdens uw laadbeurt is zeker een aanrader. Is dagmenu maar zeker de moeite. Trouwens dit spa/wellness hotel is een absolute aanrader om eens te doen een paar dagen. Haalt topwaarderingen en uitstekend prijs/kwaliteit.
In Gerardmer zelf heeft het Grand Hotel ook twee laadpalen achteraan op hun privéparking maar daar moet je wel hotelgast zijn. Op de marktplaats voor de hoofdingang staan er ook een paar palen maar vaak ge-ICED.
Anders is er niet veel (of niets) in de omgeving. De Suc’s liggen veraf !
 

Attachments

  • F7DFD201-99B1-4266-A31C-91A3F818BAE9.jpeg
    F7DFD201-99B1-4266-A31C-91A3F818BAE9.jpeg
    642.8 KB · Views: 89
  • 4C505366-9A7F-4E36-BA59-C1CA5E47EB8B.jpeg
    4C505366-9A7F-4E36-BA59-C1CA5E47EB8B.jpeg
    656.5 KB · Views: 48
  • ABDFA16D-FD7F-40C9-8747-86D2DADCABB4.jpeg
    ABDFA16D-FD7F-40C9-8747-86D2DADCABB4.jpeg
    458.2 KB · Views: 58
  • 5480A885-F215-4EB3-85A5-66A7C043E955.jpeg
    5480A885-F215-4EB3-85A5-66A7C043E955.jpeg
    764.8 KB · Views: 50
  • D1CB067B-383F-4561-A2F3-88E208F616FB.jpeg
    D1CB067B-383F-4561-A2F3-88E208F616FB.jpeg
    327.7 KB · Views: 52
  • 10D39ED7-CB66-4F07-A25E-FF1417463AED.jpeg
    10D39ED7-CB66-4F07-A25E-FF1417463AED.jpeg
    382.7 KB · Views: 57
Absolute aanrader dichtbij Gerardmer : hotel Interlaken in Xonrupt-Longemer. Viertal Tesla-laadpalen op de open parking. Ook om alleen te laden, men doet er niet moeilijk over maar men apprecieert een degustatie als compensatie : zeker hun mooie wijnkaart eens proberen (ook per glas), het diner ‘s avonds tijdens uw laadbeurt is zeker een aanrader. Is dagmenu maar zeker de moeite. Trouwens dit spa/wellness hotel is een absolute aanrader om eens te doen een paar dagen. Haalt topwaarderingen en uitstekend prijs/kwaliteit.
In Gerardmer zelf heeft het Grand Hotel ook twee laadpalen achteraan op hun privéparking maar daar moet je wel hotelgast zijn. Op de marktplaats voor de hoofdingang staan er ook een paar palen maar vaak ge-ICED.
Anders is er niet veel (of niets) in de omgeving. De Suc’s liggen veraf !
En hier het Grand Hotel in Gerardmer zelf, daar moet je verdomd goed kunnen parkeren om het staketsel niet mee te hebben !
 

Attachments

  • 0211A234-C9FA-49FB-B234-0A9A9B8EDDF8.jpeg
    0211A234-C9FA-49FB-B234-0A9A9B8EDDF8.jpeg
    436.3 KB · Views: 53
  • 578A4892-3801-4DB5-B3DD-E82FB8523A8B.jpeg
    578A4892-3801-4DB5-B3DD-E82FB8523A8B.jpeg
    445.2 KB · Views: 55
Hij gaat nu ook zelf een andere SuC voorstellen als de geselecteerde SuC druk is. Deze SuC krijgt dan een klokje ipv vrije stalls op de kaart.

Ik heb bewust alleen v3 SuCs gebruikt waarvan er opeens veel zijn in Fankrijk!. De v2 SuCs waren best druk en vaak > 50% vol. Dan is een v3 gewoon sneller.
 
Normaal vertrek ik met minimaal 7% predicted en eindigde ik tussen de 6-10% op bestemming.
Ik durf wel een voorspelling van 3% te riskeren. Ik moet in de nav dan wel de SuC als bestemming ingeven en laadstopvoorstellen uitschakelen om het te zien, anders plant hij een laadstop vroeger in. Ik hou die voorspelling dan wel in de gaten tot aan de laatste suc voor mijn geplande stop. Als die 3% stabiel blijft (of stijgt), rij ik door, als die gedaald is, stop ik toch aan die SuC vroeger.
 
Ik durf wel een voorspelling van 3% te riskeren. Ik moet in de nav dan wel de SuC als bestemming ingeven en laadstopvoorstellen uitschakelen om het te zien, anders plant hij een laadstop vroeger in. Ik hou die voorspelling dan wel in de gaten tot aan de laatste suc voor mijn geplande stop. Als die 3% stabiel blijft (of stijgt), rij ik door, als die gedaald is, stop ik toch aan die SuC vroeger.
Ja, zo doe ik het ook al jaren. Een herplande stop ‘overrulen’ door naar de gewenste suc te navigeren en laadstops uit te schakelen. Daarmee heb ik zelfs regelmatig op 0% gemikt, zeker met de 70D die bij 0% volle bak ging laden. Met de 75D is de laadsnelheid onder de 10% gelimiteerd en loont het niet om daaronder aan te komen (wel natuurlijk om de stop te halen als het nodig is).

Je schrijft ‘als die stabiel blijft of stijgt’ => dat was bij mij voor 2022.20.7 vrijwel altijd het geval en daarom heb ik daar ook jaren op vertrouwd. Met de nieuwe versie was dit niet stabiel en daalde hij iedere keer (waarschijnlijk door de tegenwind en/of verkeerde snelheidsverwachting van Tesla).
 
Power of the crowd: Ipv ineens naar huis te rijden, bedenken we spontaan dat we ruwweg halverwege willen overnachten (Lamastre Ardèche - Zeist), komende vrijdagavond.

Weet iemand een leuk hotel voor een gezin met drie kinderen (5, 7, 9) op ruwweg de helft, met:
- destination charger
- zwembad
- niet een uur van de snelweg

Dank!!
 
Power of the crowd: Ipv ineens naar huis te rijden, bedenken we spontaan dat we ruwweg halverwege willen overnachten (Lamastre Ardèche - Zeist), komende vrijdagavond.

Weet iemand een leuk hotel voor een gezin met drie kinderen (5, 7, 9) op ruwweg de helft, met:
- destination charger
- zwembad
- niet een uur van de snelweg

Dank!!
Hotel met SuC met heerlijke drank van de streek.
 
Nee, dit schommelen was vooral in de bergen / heuvelachtig gebied. Na elke klim stond hij op -2 en na elke daling weer op 6 a 7. Mogelijk te maken met volle bepakking? Op de vlakkere stukken schommelde hij minder maar was hij wel te optimistisch.
Kan best met belading te maken hebben. ABRP en Tesla Nav waren het voortdurend oneens met elkaar tot we dichterbij de bestemming kwamen, trok Tesla gelijk.met ABRP. Bij ABRP had ik opgegeven 150kg aan extra bagage mee te hebben.
 
Novotel Nancy heeft zwembad en laadpaal (en zit op 100 meter van de SuC). Beetje saai en standaard, maar schijnt goed zwembad en goed ontbijt te hebben. Kinderen tevreden, ouders rust:)
Een uur boven Parijs, twee minuten van de afrit Senlis zit Hotel Escapade Senlis - Best Western Plus, met indoor zwembad, connecting rooms, een prima restaurant en type 2 laadpalen op de parking of SuC Senlis aan de andere kant van de snelweg.

Verder ligt het een beetje saai, afgeschermd van de snelweg door een Amazon distributiecentrum en omringt door een afgesloten parkeerterrein. Maar de kamers zijn geluiddicht, de bedden goed en het restaurant is prima.

Senlis is overigens de moeite waard om een rondje door te lopen en geeft voldoende restaurants en winkeltjes voor een leuke middag.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Robster
Al een knap oud draadje. Maar om > 110 pagina's info door te ploegen is wat veul. Bestaan er al handige overzichtjes van laadstations Frankrijk onderweg?

Nu zelf wat geprutst. Maar deze was nog niet ideaal.

Gewoon stuff die Old skool is te printen. Dan bedoel ik geen apps want die die ken wel. Voor mij werkt dat l sturend niet en dan moet moet ik a teveel onderweg met de telefoon prutsen en b lukt dat zonder bril niet goed.

Naar de wintersport met ski's al gemerkt dat met laden tot in de praktijk max ca 370-380 km de werkelijke range -100 km een aardige inschatting was. Navigatie onderweg bakte er opnieuw met nu een set surfboards bovenop de M3 long range van het Groene hart tot iets voorbij Bordeaux zeker in het begin nog niet heel veel van. Maar met 5 stops heen en 4 terug (Angouleme, Blois, Senlis Lokeren) en een zijden pedaal behandeling viel het op zich nog mee en met de cruise control bergje op uiteraard uit. Maar moet je zelf wel blijven mee plannen.

Op zich een oké begin lijstje maar om dat iedere keer up to date houden is werk. Joint effort is dan handiger. Misschien is dat al gedaan. Bijvoorbeeld tussen het maken van het overzichtje en vertek had ik mege site als Poitiers Sud volkomen gemist. Had zelf de hele rits klein op A5 is (ongeveer de maat voor het mapje van de parkeerschijf geprint) + aparte paginaat'je voor Parijs.


parkeerschijf.png


Hoef hier niemand uit te leggen dat je onderweg in de auto in het navi menu direct de max capaciteit zien (en beschikbare laders zien) Al is dat in de praktijk is dat laatste maar redelijk accurraat. Bovendien kapt de verbinding er regelmatig mee en dan werkt onprettig. Vandaar papier...

Volgende versie zet ik er ook soort lader bij en wat korte info over eten + drinken en aantal ***** voor goede koffie en eten! Wil als het lukt BKing en McD vermijden.

De plus van bv een shared doc versie hievan is dat een anderen in Lokeren after dark de wat schimmige types & merkwaardige transatie settng aan de baan aan de overkant ook kunnen vermijden. Of een gore en treurig maar helaas key locatie zoals Senlis toch proberen over te slaan.
Maar er zijn ook plussen zoals de koffie en laadsnelheid in Blois was ondanks de wat kille locatie top net zoals in Angouleme (daar itt Senlis wél een hele goede Ibis) Bovendien bleek de N10 was sowie prettiger rijden met 110 km/h. De betere snelheid met teveel meuk op je dak omdat iedereen daar niet harder mag.


Zwembad bij het novotels met Superchargers (Lille Bordeaux West ed) is std overigens formeel niet voor Tesla rijders en andere passanten.
 
Last edited:
Voor mij werkt dat l sturend niet
Gewoon bij elke laadstop de opties bekijken voor de volgende laadbeurt. Dan moet je dat niet al rijden doen. Inzoomen op de sattelietview geeft een goed idee van de faciliteiten ter plaatse omdat dan de bedrijfsnamen verschijnen. Deze laadopties eens ingeven in de nav als bestemming. Idem voor plan B opties.
Onderweg de geschatte SoC op de bestemming (=optie A) in de gaten houden en eventueel switchen naar opties B en C via ‘vorige bestemmingen’, want daar zal je deze terugvinden als je ze dus al bekeken hebt. Eventueel via de tripgrafiek (2e tabblad) jouw reëel verbruik vergelijken met het geschatte verbruik ter bevestiging.
Ja dat en mensen die idd denken dat heel Europa overal altijd al 4G dekking heeft. Not.
Dat valt op de reisroutes verbazend goed mee. En met bovenstaande procedure doe je het aan een SuC.
 
  • Like
Reactions: Krisja