Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Was gisteren ook bij IKEA Ancona - kreeg de indruk van de klantenservice dat die palen nog nooit gewerkt hebben. Ze konden ook niet aangeven wanneer ze weer zouden werken. Vervelende is dat de IKEA site wel gewoon aangeeft dat ze beschikbaar zijn. .Rij je soms in een grijze ? Ben er hier één tegengekomen (geparkeerd aan de kust richting Rimini).

Wel grote parkeerplekken trouwens.
View attachment 54618
In Italië ben je nog een echte pionier als je 100% elektrisch rijdt hoor! Ben vlak bij de grens van Zwitserland in Varese nog een verdwaalde Citroen C-Zero tegengekomen, maar verder in heel Italië in 2 weken (en ongeveer 2.000km gereden in Italië) geen 100% EV gezien, niet onderweg en niet bij laadpunten. En bij de IKEA in Pisa vertelden ze mij dat ik de eerste was die daar kwam laden (laadsessies worden op een formulier bijgehouden per regel, en ik mocht inderdaad helemaal bovenaan beginnen... :smile:
 
Heb een oproep op het Italy deel van het forum gedaan, vraag of een Italiaans lid telefonisch indringend met IKEA kan spreken...

Heb inmiddels via mail een reactie - en excuses - van Ikea (Social&Environmental Specialist IKEA Ancona). Ze zijn deze week bezig over te gaan naar een nieuwe energieleverancier hetgeen dit probleem verklaart. Zijn verwachting is dat het in "a few weeks" is opgelost. Ancona was het eerste oplaadpunt van IKEA in 2010.
 
Heb inmiddels via mail een reactie - en excuses - van Ikea (Social&Environmental Specialist IKEA Ancona). Ze zijn deze week bezig over te gaan naar een nieuwe energieleverancier hetgeen dit probleem verklaart. Zijn verwachting is dat het in "a few weeks" is opgelost. Ancona was het eerste oplaadpunt van IKEA in 2010.
Dus al die tijd gehaktballetjes bij kaarslicht?
 
ja - klop helemaal !

Enige ervaring met laden in Perugia en Rome toevallig ? Ben nog van plan die kant op te gaan. Rome is bijna 300 km heuvelachtig hier vandaan - vandaar tussenstop in Perugia.

Nee, ik vond het spannend genoeg en ga na le marche via Bologna weer terug :) Overigens tip bij bologna en vermoed meer Italiaanse steden. Bij Bologna staan bijna alle palen in de ztl (zona traffico limitato). Zonder vergunning krijg je via de camera's die daar hangen direct 90 euro boete. Italiaanse elektrisch rijders kunnen een vergunning krijgen, maar daar waag je je als toerist niet aan (bureaucratische rompslomp).

Wel nog een grappige gebeurtenis: vond bij terugkomst bij auto in Bologna handgeschreven briefje onder vooruit van parkeerwachter 348 in het Frans en gebrekkig Engels dat ik met elektrisch voertuig geen parkeergeld hoefde betalen. Wist ik stiekem al, maar had na de boete de ztl geen zin in een boete door onoplettende parkeerwacht. Haha, en precies het omgekeerde gebeurt. Wordt nog wel wat met elektrisch vervoer Italië, maar zoals alles pian piano.
 
Ik ben in Riva del Garda terecht gekomen. Terug via het supercharger netwerk ga ik niet halen, heb een laadpunt nodig ergens in de buurt van de Brenner/Innsbruck om St. Anton te halen. Iemand een goede suggestie (uiteraard liefst een paal waar ik ook 's nachts terecht kan zonder pas)?!? De heenreis was overigens geen probleem, 's avonds vertrokken en wel geteld 2 andere tesla's bij de 5 bezochte superchargers gezien...
 
Vandaag in het centrum van Perugia (Umbriê) staan laden. 22kW - je hebt wel een Hera Enel pas nodig - maar dan gaat laden prima. 22kW is doorgaans voor tussendoor overdag ook genoeg natuurlijk. Ook buiten het centrum (waar je door de weeks niet zonder een boete kunt komen) zijn er meerdere laadplekken (app van Gruppo Hera). Tot nu toe zijn alle laadpalen die ik heb gezien (van Enel) 22kW - het zijn er relatief niet veel (570 voor heel Italie), maar dat ze standaard 22kW zijn is wel opvallend en positief. Hoeveel hebben we daarvan in NL eigenlijk helemaal...


Veel bekijks nog steeds - Italianen hebben duidelijk nog weinig ervaring met EV's. Laat staan met een Tesla - leuk is ook dat ze het vaak vergelijken met een Ferrari.

IMG_5823 Perugia 270714.jpg
 
Holy, 2 maanden, italiaanse bureaucratie waarschijnlijk. Word herfstvakantie ipv zomervakantie. Top dank je wel !

Voor Maranello heb je geen Enel Hera pas nodig, Gewoon naar Milaan rijden, laden bij IKE San Giuliano en doorrijden naar Maranello. Overnachten in de buurt van Bologna en daar op 22kW bij IKEA laden (35 km verder na het museum). Met een beetje geluk vind je zelfs een hotel in de buurt van het museum waar je s'nachts voldoende kunt bijladen. Dan hoef je ook niet naar Bologna..
 
Last edited:
Ik ben in Riva del Garda terecht gekomen. Terug via het supercharger netwerk ga ik niet halen, heb een laadpunt nodig ergens in de buurt van de Brenner/Innsbruck om St. Anton te halen. Iemand een goede suggestie (uiteraard liefst een paal waar ik ook 's nachts terecht kan zonder pas)?!? De heenreis was overigens geen probleem, 's avonds vertrokken en wel geteld 2 andere tesla's bij de 5 bezochte superchargers gezien...
Bij vols is een 22 kw Laadpunt. Hebben we wel een smartics pas voor aan moeten vragen. THE New motion zou het moeten doen maar Rick (kusters) heeft het getest, werkte niet.... Kun je in Riva laden? Ben me scheel aan t zoeken naar een Laadpunt bij het gardameer...
 
Bij vols is een 22 kw Laadpunt. Hebben we wel een smartics pas voor aan moeten vragen. THE New motion zou het moeten doen maar Rick (kusters) heeft het getest, werkte niet.... Kun je in Riva laden? Ben me scheel aan t zoeken naar een Laadpunt bij het gardameer...

Ik heb TNM gebeld 2 weken geleden aangezien zij nog niets hadden aangegeven op de Nederlandse website aangaande de samenwerking met Smartics. Ze vroegen mijn pasnummer, aangezien nog niet alle passen toegevoegd zijn voor laden in Oostenrijk. BEter even bellen met TNM als je naar Oostenrijk gaat.
 
Heb de smartics kaart, hoeft niet, ben erg benieuwd waar jij gaat laden bij het gardameer?

Ik laat de auto op de camping voldruppelen (5A), zit overdag op de fiets :smile: ik heb niet gekeken naar oplaadpunten in Arco/Riva. Smartics heeft aangegeven dat TNM pas niet werkt in Vols, waar wel (er is nog een Smartics punt in Imst en een in Innsbruck) hoop ik nog te horen...
 
Hè, dat is interessant. Heb jij wel een aansluiting die 10amp is? Bij ons is het nl op 6 amp afgezeefd, dus op 5 laden gaat niet....
Wij hebben in Italië de Tesla ook geladen vanuit de standaard installatie in de stacaravan. Er zat ook airco in de stacaravan en misschien daarom zwaardere hoofdzekering, maar hebben daar langdurig op 10A kunnen laden. Na 2 etmalen vol.