Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Nu de vakantie uittocht eraan komt ben ik weer benieuwd naar de laadpaal file ervaringen (of juist niet) Ik zie in het nieuws onheilspellende verhalen, maar heb zelf nog nooit moeten aanschuiven in de 5 jaar dat ik EV rij. Ik hoop zo wat extra munitie te verzamelen om vrienden en kennissen juist te informeren ipv negatieve HLN berichten…
 
Nu de vakantie uittocht eraan komt ben ik weer benieuwd naar de laadpaal file ervaringen (of juist niet) Ik zie in het nieuws onheilspellende verhalen, maar heb zelf nog nooit moeten aanschuiven in de 5 jaar dat ik EV rij. Ik hoop zo wat extra munitie te verzamelen om vrienden en kennissen juist te informeren ipv negatieve HLN berichten…
Nu aan het rijden vanuit I naar NL en alles rustig aan de laders. Maar volgende week begint ook pas de uittocht. Maar erg veel SuC's hier.
 
Laatste 3 dagen met 5 Tesla’s op en neer gereden naar Polen. Nergens moeten wachten. Alleen in Polen wel druk bij lader (Poznan). Vooral omdat de eigenaar van hotel een ass is. Wel parkeren maar niet aansluiten. En dan sta je half uur te wachten.
7509F870-81B9-4C1F-8BF7-30EA1005D6A0.jpeg
 
Nu de vakantie uittocht eraan komt ben ik weer benieuwd naar de laadpaal file ervaringen (of juist niet) Ik zie in het nieuws onheilspellende verhalen, maar heb zelf nog nooit moeten aanschuiven in de 5 jaar dat ik EV rij. Ik hoop zo wat extra munitie te verzamelen om vrienden en kennissen juist te informeren ipv negatieve HLN berichten…

Tijdens de zomervakantie echt geen issue.

Grootste probleem met laadfiles is tijdens de wintersport. De voorjaarsvakantie waarin het weekend meerdere regio's reizen en dat gecombineerd met de vakanties van landen om ons heen. Dat probleem is er nog steeds en aangezien er richting de bergen iedereen een trechter in rijdt is de enige oplossing veel meer laadstations maar dat is economisch niet heel erg rendabel.

Ongeacht laadpaal is het natuurlijk niet heel verstandig om tijdens de zomervakantie in de weekenden te reizen dus ook niet met een EV.
 
Tijdens de zomervakantie echt geen issue.

Grootste probleem met laadfiles is tijdens de wintersport. De voorjaarsvakantie waarin het weekend meerdere regio's reizen en dat gecombineerd met de vakanties van landen om ons heen. Dat probleem is er nog steeds en aangezien er richting de bergen iedereen een trechter in rijdt is de enige oplossing veel meer laadstations maar dat is economisch niet heel erg rendabel.

Ongeacht laadpaal is het natuurlijk niet heel verstandig om tijdens de zomervakantie in de weekenden te reizen dus ook niet met een EV.
Ben toch benieuwd met het openstellen van de SUCs. Meer EVs op de baan zijn sowieso meer laadbeurten, vooral tijdens de drukke weekends. Ik ben deze zaterdag naar de provence gereden...viel hardstikke mee. Maar indien je kan, zou ik toch opteren voor die dagen te vermijden...you never know... (I know, provence ligt niet in DE)
 
Ben toch benieuwd met het openstellen van de SUCs. Meer EVs op de baan zijn sowieso meer laadbeurten, vooral tijdens de drukke weekends. Ik ben deze zaterdag naar de provence gereden...viel hardstikke mee. Maar indien je kan, zou ik toch opteren voor die dagen te vermijden...you never know... (I know, provence ligt niet in DE)
In Duitsland zijn slechts een stuk of 10 SuC's opengesteld. Volgens mij Pfalzfeld, daar stonden geen vreemden gisteren, maar het kleine Waldlaubersheim gelukkig niet. In Zwitserland ook maar een aantal, bijv. Egerkingen.
 
Het hoogseizoen is natuurlijk nog niet begonnen, maar gisteren terug gekomen uit Oostenrijk. Heen- en terug beide 3x geladen. Nooit meer dan 2 andere bezette stalls. Ik gebruik de SUC alleen maar tijden mijn vakantie, maar met de V3 SUC's moet het wel gek lopen wil daar een lange file ontstaan. Wat een genot is dat! We hadden onze koffie nog maar net en kreeg al de melding dat de auto weer klaar was om de rit te vervolgen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Tijdens mijn vakantierit dit jaar wel last gehad van volle superchargers helaas. Ook vervelend is dat er nog steeds V2 superchargers zijn en dus al is er plek je je alsnog langer staat omdat je geen vermogen krijgen.

Wel *heerlijk* dat Ridderkerk er nu is. Niet ideaal voor mij richting huis want ligt aan de verkeerde kant van de A15 maar och... Relaxed dat ik daar nu tot 40-50% kan laden om thuis veilig aan te komen met een buffer.
 
Tijdens mijn vakantierit dit jaar wel last gehad van volle superchargers helaas. Ook vervelend is dat er nog steeds V2 superchargers zijn en dus al is er plek je je alsnog langer staat omdat je geen vermogen krijgen.

Wel *heerlijk* dat Ridderkerk er nu is. Niet ideaal voor mij richting huis want ligt aan de verkeerde kant van de A15 maar och... Relaxed dat ik daar nu tot 40-50% kan laden om thuis veilig aan te komen met een buffer.
In de weekenden gereisd? Wij rijden donderdag terug uit Italië om de grote volksverhuizing grotendeels te omzeilen.
 
Ik verwacht de gebruikelijke respons dat dit zeer onwaarschijnlijk is. In het bijzonder omdat persoon X nog nooit een laadfile gehad heeft en daarnaast blijkt dat persoon X 's nachts of op ongebruikelijke dagen rijdt.
Ik zou toch graag wat meer details willen. Hoe lang en hoe vaak heb je in totaal moeten wachten, waar en wanneer? En hoe lang waren de wachtrijen voor ICEs bij de pompen op dat moment en dat traject?

Ja ik ben 1 van die personen die nog nooit heeft hoeven wachten bij een SuC, wel bij Ionity. En dubbele stalls met V2 heb ik ook wel meegemaakt. Ik rij alleen maar 's nachts, en alleen op woe of don... :p
 
Ik zou toch graag wat meer details willen. Hoe lang en hoe vaak heb je in totaal moeten wachten, waar en wanneer? En hoe lang waren de wachtrijen voor ICEs bij de pompen op dat moment en dat traject?

Ja ik ben 1 van die personen die nog nooit heeft hoeven wachten bij een SuC, wel bij Ionity. En dubbele stalls met V2 heb ik ook wel meegemaakt. Ik rij alleen maar 's nachts, en alleen op woe of don... :p
Geen onbekend fenomeen maar rijden op doordeweekse dagen scheelt wel heel veel. Even de reactie van @ramonneke afwachten.
 
In de weekenden gereisd?

De terugweg van Kopenhagen naar Hamburg op een zondag. 1e deel in de ochtend met bezoek aan ik dacht V3 SuC zonder issues.

2e deel met file bij Nørre Alslev (v2) en Reinfeld (v3).

Bij Nørre was het chaos... Mensen die niet begrepen dat je niet met een CCS en Type 2 stekker van dezelfde SuC kunt laden en mensen die aan beide zijden van de SuC palen gaan staan.

Ook staan praten met diverse mensen en geen benul hadden van stall sharing, V2 en V3.

Laatste rit was van Hamburg naar Rotterdam via Heidepark zonder issues en relatief rustige SuC's laat in de avond.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Afgelopen vrijdag en zaterdag teruggereden vanuit Zuid-Italië (Puglia) naar NL. Italië en Zwitserland erg rustig; was regelmatig de enige. Duitsland het drukste maar nergens zo druk dat ik moest wachten laat staan geen a of b helemaal voor mijzelf had. De leuke onderlinge gesprekjes zijn er ook nog steeds. Ik was bang dat dat als eerste zou verdwijnen; gelukkig niet dus.
Supercharger Zwitserland 2022.jpg
Supercharger Zwitserland 2022.jpg