Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Thx voor de tips... Ik zal ze op het boodschappenlijstje er bij zetten ;) Maar even alle gekheid op een stokje. Ik denk dat we hetzelfde beeld delen. Het concept van Tesla is niet voor niets zo goed.

In 2012/2013 zat ik bij een bijeenkomst waar Combo leden spraken (later CCS) en destijds voorzag de directeur van BMW en VAG geen noodzaak om substantiële stappen te zetten met snelladen. Elektrisch rijden was eigenlijk alleen voor een rondje rond de kerk dus ook 50 kW was meer dan genoeg. Het beeld van Tesla was onzin en de laadsnelheden die Tesla voor ogen had (toen nog 100 kWh) waren niet realistisch on bizar gevaarlijk!
De conventionele autosector heeft er lang alles aan gedaan om deze transitie te voorkomen en m.i. nog altijd. Ook al had Tesla de laadpoort aan de andere kant gemaakt of linksvoor gemaakt, dan nog had de EU industrie ervoor gekozen om hun aansluiting aan de tegenovergestelde kant te maken.
Laat ik voorop stellen dat ik je mening deel. Toch is een laadpoort aan de rechterzijde zo gek nog niet als je aan de straatzijde wilt laden. Die kan ik wel begrijpen.
 
Laat ik voorop stellen dat ik je mening deel. Toch is een laadpoort aan de rechterzijde zo gek nog niet als je aan de straatzijde wilt laden. Die kan ik wel begrijpen.
Er zijn zeker palen op straat, waar dat een voordeel kan zijn. Maar ik laadt net zo vaak in parkeergarages, op parkeerpleinen, prive parkeergarages etc. Sterker nog, er zijn veel meer laadpalen waar je niets te maken hebt met de staatzijde, omdat niet langsparkeert maar haaks.

Een leuke blog hierover:

Zoals Bjorn aangeeft in zijn blog, de positie van Tesla is gekozen omdat dit de vervuiling minimaliseert. (dat kan overigens ook aan de andere kant achter). We hebben ook een auto met een laadport aan de voorkant. Dat is echt een recept voor viezigheid!
 
Last edited:
ik vind die korte kabels van Tesla bizar, Ionity, Fastned ea hebben laadstations met nog hogere vermogens en met langere kabels dus het argument van zo een korte kabels wegens koeling houdt technisch geen steek
Ik vind het bizar dat de veel automerken bewust een andere locatie hebben gekozen dan wat Tesla heeft. En er zijn overigens naast Tesla wel degelijk andere merken die ook dezelfde keuze hebben gemaakt, zoals stellantis en polestar. Tesla heeft de andere merken een dienst gedaan door haar laders open te stellen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
ik vind die korte kabels van Tesla bizar, Ionity, Fastned ea hebben laadstations met nog hogere vermogens en met langere kabels dus het argument van zo een korte kabels wegens koeling houdt technisch geen steek
Koeling is de reden niet voor de korte kabel. Maar wel voor het feit dat er geen verlengkabel kan gebruikt worden.
Reden voor de korte kabel is wellicht kostprijs. Je moet dan al een oprolsysteem hebben. Je wil immers niet dat je gekozlde kabel op de grond ligt. Bij fastnet met 4 palen en laden aan 70ct/kWh kan dat wellicht nog. Maar bij Tesla met soms 32 palen en indertijd gratis laden, is dat wellicht niet verantwoord.
Niet-Tesla snelladers zijn ook al een paar keer het slachtoffer geweest van koperdiefstallen. Bij Tesla rendeert dat zo niet.
 
Maar waarom V2 kiezen dan ? Lyon heeft er een aantal met V3 en dan met 16 of 28 stallen. Of was deze ook vol ? Voor ChauteauVillian had ik mischien in Reims kort geladen en in Troyes wat langer.
Hopelijk verder alles goed met jullie !
Ouwe S: kan alleen maar V2s aan. Ik hoop inderdaad dat het met de Y allemaal wat vlotter zal gaan en jullie mij hier minder gaan horen klagen ;)
 
Tsja, bij het brandstof tank station kun je de auto op allerlei manieren parkeren :p. De Tesla kabel is gewoon te kort en niet ontworpen voor andere gebruikers dan tesla. Als je dan toch gebruik mag maken van het netwerk kun je toch niet anders dan het maar werkbaar maken.
Naar mijn idee is de kabel niet te kort, maar zit de laadpoort van veel auto’s aan de verkeerde kant ;)
 
Verrassend genoeg was mijn berichtje er niet op gericht om indruk te maken. Ik dacht dat het ging over « wachten » aan de SuC. Blijkt dat een beetje wachten best wel ok is, waarna ik aan een gepairde SuC sta met een daverende 60kWh.
Maar ok: vrijdagmorgen vertrokken, alle stalls bezet in Reims maar slechts 5 minuutjes moeten wachten (niets, dus); Châteauvillain 4 wachtenden voor me, 25 minuten gewacht, Beaune alles ok, Lyon alles bezet en een 15 minuten gewacht.
Als je dan nog gepaird staat duurt het allemaal wel heeeeeel eeeeerg laaaang, zeker omdat de mijne al snel terugvalt qua snelheid waardoor ik, eens de andere tesla wegrijdt, ik er niet zo heel veel voordeel meer uit haal.
Na Lyon kan ik niets meer zeggen want dan is er een Fransman met zijn Peugeot in mijn koffer geknald op de snelweg. Wel nog stevige auto’s, zo een Tesla. Een Peugeot precies veel minder.
CCS upgrade kostje 262,-- en dan gewoon langs de V3 gaan laden.

Zowiezo dan meer SuC beschikbaar om te kiezen, en als je dan een V3 pakt heb je geen pairing issues, meer zekerheid van het laad vermogen.

Natuurlijk is de oude S nog wel iets beperkt in snel laadvermogen tov de nieuwere jaren.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Phil V
Tesla kan even snel de toegang tot (een deel van de) superchargers weer stopzetten, waardoor de bestuurders van de overige merken het maar moeten zien te doen met het zeer beperkt aantal snelladers.
Dat probleem is minder groot dan sommigen hier denken. Ik heb slechts 1 keer aan een SUC geladen, niet omdat ik het nodig had maar om eens te testen.
Dat er zonder SUCs door niet-Tesla niet probleemloos elektrisch kan gereisd worden, is onzin.
Dat Tesla's aan niet merkgebonden laders laden en niet-tesla's aan SUCs is dan weer een prima zaak en eigenlijk de enige juiste weg vooruit.
Ik heb nooit geloofd in 'ieder merk zijn eigen voorbehouden laadpalen'.
 
Dat probleem is minder groot dan sommigen hier denken.
Hier inderdaad zoals zo vaak heel veel doemdenken, maar ik heb nog nooit feitelijke probleemgevallen gelezen.
Tesla beheert dat goed door te kiezen welke SuCs ze open zetten.
Bij misbruiken is de persoon gekend via zijn betaalgegevens en zal er ongetwijfeld ingegrepen worden als er meldingen komen. Al heb ik nog geen misbruiken vernomen.
Er zijn hier jaren geleden immers ook meldingen gepasseerd van mensen die enkel gratis SuC laadden en een mail kregen dat dat niet de bedoeling was.

Ook het beperken van laden tot 80% bij grote drukte doen ze goed. Voorlopig is dat nog te overrulen, maar het toont aan wat mogelijk is.
 
CCS upgrade kostje 262,-- en dan gewoon langs de V3 gaan laden.

Zowiezo dan meer SuC beschikbaar om te kiezen, en als je dan een V3 pakt heb je geen pairing issues, meer zekerheid van het laad vermogen.

Natuurlijk is de oude S nog wel iets beperkt in snel laadvermogen tov de nieuwere jaren.
Ik weet het, maar is een lease die op het einde van zijn leven is en de MYP is besteld dus wou ik die kost niet meer maken.

Nu, gisteren zei de hersteller me dat het best wel kan dat de S ook total loss wordt verklaard omdat de stukken en herstelkosten zo hoog zijn, en de auto als wrak waarschijnlijk interessanter te verkopen valt dan de kost te dragen van hem hier te laten herstellen. En als hij wordt hersteld is hij sowieso voor enkele maanden weg, en ik hoop dat de MYP er tegen dan ongeveer zal zijn.
 
Ik ga al jaren op wintersport en het is een feit dat ik op de schoolvakanties merkbaar drukker is.
Rij je geen Tesla..... pffff ik zou er niet eens aan beginnen :)
Nu weet ik niet of superchargers in FR en DE ook open staan voor niet Teslas maar in dat geval zie ik het dit jaar ook somberder in.
13622A12-6CD3-4FAB-9D19-A744F98D7BCD.jpeg

File voor niet Tesla’s neemt inderdaad dramatische vormen aan! 😅 dit was bij Limburg an der Lahn