Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kan eigenlijk niet anders concluderen dat de Tesla erg inefficient omgaat met zijn electronica. Met Sentry aan heb je dus ongeveer 2km/uur verlies. Ga even uit van 180Wh/km bij een Model 3, dan komt dat uit op 360W gemiddeld verbruik. Dat vind ik wel erg hoog voor een paar camera's, een 4G module en wat processing. Zelfs mijn ouderwetse 50" plasma televisie gebruikt minder... Voor een auto die de energietransitie in gang moet zetten vind ik dit een erg matige score...

152,5 wh/km rekent de Model 3...
 
Aangezien ik ook een hekel heb aan niet-vergelijkbare eenheden, even teruggekeken naar kWh verlies bij langer parkeren.
Heb hier de kWh loss zoals gerapporteerd door TeslaFi (Via de tesla api, zijn teruggerekende getallen)

Laatste 4 "sleep" sessies >6hr, niet aan de laadpaal thuis, had ik een verlies van
0,49 kWh in 9:15 => 53W
0,28 kWh in 6:40 => 42 W
0,24 kWh in 9:01 => 27 W
0,35 kWh in 11:04 => 32 W

Gelukkig bij lange na geen 360W verbruik, scheelt tot factor 10.
 
Dit zit er wel degelijk op. De auto gaat meestal een aantal uur na de laatste rit in slaap modus. Echter moeten dan geen apps de auto bevragen. Dit is het probleem waar Bjorn eerst tegen aan liep. Toen hij dit niet deed ging zijn M3 dus in slaapstand.

Björn gebruikte de VisibleTesla app op zijn PC om hem in de Sleepmode te zetten. Ik heb op mijn iPad (waarmee ik alles doe) wel applicaties zitten, maar in de tijd dat ik meet gebruik ik die niet. Die gaan pas de Tesla M3 wakker maken als ik ze gebruik. Dus in de meettijd van 12 uur hebben die de Tesla niet bevraagd. In die tijd van 12 uur is hij dus kennelijk niet gaan slapen. Dus vertel mij maar eens hoe lang ik moet wachten voordat hij gaat slapen. Hij staat bij mij nooit in de Sentry mode, gezien de km afname gedurende meerdere dagen stilstand ( dit is even gevoelsmatig) komt mij de 1,4km/u toch niet vreemd over. Als hij na verloop van tijd gaat slapen zou dat toch ook een belangrijk genoemde parameter in de manual moeten zijn denk ik zo.

Daarom gaat Sentry Mode ook uit als de batterij op 20% zit.

Ja dat begrijp ik maar dat is maar een kleiner deel van het verbruik. Gaat hij dan ook verder in slaap, dat is dan de hamvraag nog voor mij, ergo schakelt hij WiFi, Bluetooth en LTE dan ook uit?
Dat zou kunnen natuurlijk en dan komen we op 0,17km/u of 4km/dag ( volgens Björn's en mijn meting). 20% is nog 100 km voor de batterij (long range). Dat is
dan nog 25 dagen en dan is hij leeg. Testen dus.
 
Last edited:
Aangezien ik ook een hekel heb aan niet-vergelijkbare eenheden, even teruggekeken naar kWh verlies bij langer parkeren.
Heb hier de kWh loss zoals gerapporteerd door TeslaFi (Via de tesla api, zijn teruggerekende getallen)

Laatste 4 "sleep" sessies >6hr, niet aan de laadpaal thuis, had ik een verlies van
0,49 kWh in 9:15 => 53W
0,28 kWh in 6:40 => 42 W
0,24 kWh in 9:01 => 27 W
0,35 kWh in 11:04 => 32 W

Gelukkig bij lange na geen 360W verbruik, scheelt tot factor 10.

Je hebt hier over "sleep" sessies. Daar gaat nu juist om, ik ken "TeslaFi" niet en weet dus ook niet of die hetzelfde uithaalt als "VisibleTesla" namelijk de auto in slaapstand zetten. Ik ken nog geen "Slaap modus" van M3. Het "Uitschakelen" lijkt geen stand te houden, zodra je deur opendoet schakelt hij weer in. Of hij na een bepaalde "tijd" gaat slapen heb ik nog niet geconstateerd in ieder geval niet binnen de meettijd van 12 uur. Of hij bij =<20% gaat slapen weet ik ook niet. Ik ben er nog niet uit.
 
Discussie binnen deze discussie: ik vind verbruik, drain, af/toename benoemen in km/h heel vreemd. Ik zou zeggen gebruik eenheden als W of kWh. Of procenten.
Ik niet, mensen zijn voornamelijk in km die je kunt rijden geïnteresseerd. Procenten moet je weer omrekenen naar km want dat hangt af van je batterij capaciteit. Dus als hij geparkeerd staat wil ik weten hoeveel km ik kwijtraak per tijdseenheid om een gevoel te krijgen hoeveel ik straks nog over heb.
 
Nee je hoeft helemaal niet terug te rekenen met het verbruik van de wagen. De batterij is totaal 500km oftewel 75kwh. Als je 2 km verliest is dat dus 0.3 kwh.
Man man man... Wat word ik moe van dit forum... Mijn bereking klopt gewoon (wellicht dat de variabelen niet helemaal 100% accuraat zijn, maar dat is 500km range en 75kWh ook niet). Je kunt op meerdere manieren rekenen aan de eenheden. Jij rekent met 75kWh en een range van 500km en raad eens hoe die range is opgebouwd? Juist, door de capaciteit van de accu te delen met het referentiegebruik (75kWh / 150Wh/km) geeft 500km range.

Ik wou alleen aantonen dat 300W verbruik aan de hoge kant is en als de eenhedenpolitie hier niet aan het patrouilleren is, dan zijn de rekenmeesters het blijkbaar. Maar als we toch bij de eenheden zijn. Het wattage is met een hoofdletter, dus 0.3kWh.
Discussie binnen deze discussie: ik vind verbruik, drain, af/toename benoemen in km/h heel vreemd. Ik zou zeggen gebruik eenheden als W of kWh. Of procenten.
Dat is het ook, maar Tesla geeft de resterende hoeveelheid energie weer als km's en helaas niet in Wh (is voor de meeste mensen ook logischer). Wil je dan gaan rekenen, dan moet je eerst a.h.v. het referentieverbruik de hoeveelheid resterende kilometers omrekenen naar de resterende lading.
Björn gebruikte de VisibleTesla app op zijn PC om hem in de Sleepmode te zetten. Ik heb op mijn iPad (waarmee ik alles doe) wel applicaties zitten, maar in de tijd dat ik meet gebruik ik die niet. Die gaan pas de Tesla M3 wakker maken als ik ze gebruik.
Ik weet natuurlijk niet welke apps je gebruikt, maar een aantal apps maakt gebruik van een eigen back-end die de auto ook regelmatig uitleest (bijv. TeslaFi). Ook al open je de app niet, dan kan het toch voorkomen dat je auto niet in slaap komt. Voor mij de primaire reden om buiten de Tesla app om geen andere apps te gebruiken.

We zijn weer lekker off-topic geraakt...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ramonneke and Odie
[QUOTE = "Robipad, post: 3575511, member: 63325"] His findings are 2, 1 km/hour with Sentry mode to loss, 1, 75 km/hour loss if and 0, 17 km/hour loss in Sleep mode. There is, however, no Sleep mode on Tesla 3 my knowledge but he called side VisibleTesla the program for Mac or Windows where you have to set it up. His measurements are about 12 hours done both at Björn as with me. I myself have repeated these measurements, with the understanding that I have tried to bring about the Sleep mode itself by disabling Wi-Fi and Bluetooth and with success. [/Quote]

Reading translated page:

Unless something has changed for the European model, the Model 3 does indeed have a sleep mode. It will go to sleep and power down all, but essential electronics. Sentry Mode requires some of the powered down electronics, hence the higher requirements.

If you have third party monitoring utilities talking to the car, they are notorious for keeping cars awake.

I only charge once a twice a week and the vampire drains are not really noticeable. There are people who have parked at airports for 2 weeks with plenty of charge to get home.
 
Man man man... Wat word ik moe van dit forum... Mijn bereking klopt gewoon (wellicht dat de variabelen niet helemaal 100% accuraat zijn, maar dat is 500km range en 75kWh ook niet). Je kunt op meerdere manieren rekenen aan de eenheden. Jij rekent met 75kWh en een range van 500km en raad eens hoe die range is opgebouwd? Juist, door de capaciteit van de accu te delen met het referentiegebruik (75kWh / 150Wh/km) geeft 500km range.

Ik wou alleen aantonen dat 300W verbruik aan de hoge kant is en als de eenhedenpolitie hier niet aan het patrouilleren is, dan zijn de rekenmeesters het blijkbaar. Maar als we toch bij de eenheden zijn. Het wattage is met een hoofdletter, dus 0.3kWh.

Dat is het ook, maar Tesla geeft de resterende hoeveelheid energie weer als km's en helaas niet in Wh (is voor de meeste mensen ook logischer). Wil je dan gaan rekenen, dan moet je eerst a.h.v. het referentieverbruik de hoeveelheid resterende kilometers omrekenen naar de resterende lading.

Ik weet natuurlijk niet welke apps je gebruikt, maar een aantal apps maakt gebruik van een eigen back-end die de auto ook regelmatig uitleest (bijv. TeslaFi). Ook al open je de app niet, dan kan het toch voorkomen dat je auto niet in slaap komt. Voor mij de primaire reden om buiten de Tesla app om geen andere apps te gebruiken.

We zijn weer lekker off-topic geraakt...

Bruikbaar is ruim 76 kWh, aangezien Tesla rekent met 152,5 - 153 wh/km om een range van 499 te halen. ;)

Verder heb je gewoon gelijk.
 
[QUOTE = "Robipad, post: 3575511, member: 63325"] His findings are 2, 1 km/hour with Sentry mode to loss, 1, 75 km/hour loss if and 0, 17 km/hour loss in Sleep mode. There is, however, no Sleep mode on Tesla 3 my knowledge but he called side VisibleTesla the program for Mac or Windows where you have to set it up. His measurements are about 12 hours done both at Björn as with me. I myself have repeated these measurements, with the understanding that I have tried to bring about the Sleep mode itself by disabling Wi-Fi and Bluetooth and with success.

Reading translated page:

Unless something has changed for the European model, the Model 3 does indeed have a sleep mode. It will go to sleep and power down all, but essential electronics. Sentry Mode requires some of the powered down electronics, hence the higher requirements.

If you have third party monitoring utilities talking to the car, they are notorious for keeping cars awake.

I only charge once a twice a week and the vampire drains are not really noticeable. There are people who have parked at airports for 2 weeks with plenty of charge to get home.

If you say: "the Model 3 does indeed have a sleep mode" do you mean a setting? If so where can I find it? If not but it is an (invisible) automatic one what are the conditions? Time, charge level or what?
If used apps are keeping it awake that might be possible, so I will check it. The apps I use are Tesla's key, Tezlabs and Stats. I right now switched off all "mobile data" and "renew at background" from all 3 apps and check again coming night.
Right now it is at 97km so below 20%. We'll see what happens. Tesla's WiFi is active.
 
Last edited:
Man man man... Wat word ik moe van dit forum... Mijn bereking klopt gewoon (wellicht dat de variabelen niet helemaal 100% accuraat zijn, maar dat is 500km range en 75kWh ook niet). Je kunt op meerdere manieren rekenen aan de eenheden. Jij rekent met 75kWh en een range van 500km en raad eens hoe die range is opgebouwd? Juist, door de capaciteit van de accu te delen met het referentiegebruik (75kWh / 150Wh/km) geeft 500km range.

Dat hoef ik niet te raden want dat had ik jou eerder zelf al verteld.
Feit blijft nog steeds dat je het referentieverbruik niet nodig hebt om erachter te komen wat de resterende lading is.
Resterende km's kan je direct koppelen aan een resterende lading.
Maar goed, als je er moe van wordt en valt over een hoofdletter dan moet je stoppen.
 
Ik weet natuurlijk niet welke apps je gebruikt, maar een aantal apps maakt gebruik van een eigen back-end die de auto ook regelmatig uitleest (bijv. TeslaFi). Ook al open je de app niet, dan kan het toch voorkomen dat je auto niet in slaap komt. Voor mij de primaire reden om buiten de Tesla app om geen andere apps te gebruiken.

Was er eerst ook huiverig voor, maar zie iig dat TeslaFi slimme polling heeft, hij stopt met pollen als de auto bepaalde waardes via de tesla api niet meer update. Dan gaat hij richting rust. Is nu zelfs wel handig: kan status auto bekijken zonder deze wakker te maken
 
Dat hoef ik niet te raden want dat had ik jou eerder zelf al verteld.
Feit blijft nog steeds dat je het referentieverbruik niet nodig hebt om erachter te komen wat de resterende lading is.
Resterende km's kan je direct koppelen aan een resterende lading.
Maar goed, als je er moe van wordt en valt over een hoofdletter dan moet je stoppen.
Ik probeerde gewoon een punt te maken dat een Tesla om en nabij 300W nodig heeft voor Sentry. Dat je meteen betweterig mij de les leest dat ik een onhandige berekening maak (die volledig natuurkundig correct is).

Vervolgens leg ik uit waarom beide berekeningen kloppen en correct zijn en dan beweer je dat ik die kennis van jou heb opgedaan. Als je zo nodig mijn berekening wil corrigeren, doe het dan goed. Een beetje knullig om iemand de les te lezen en dan zelf de eenheden niet goed te hebben. Normaal val ik er niet over.

Of ik stop bepaal ik graag zelf.
 
Ik probeerde gewoon een punt te maken dat een Tesla om en nabij 300W nodig heeft voor Sentry. Dat je meteen betweterig mij de les leest dat ik een onhandige berekening maak (die volledig natuurkundig correct is).

Vervolgens leg ik uit waarom beide berekeningen kloppen en correct zijn en dan beweer je dat ik die kennis van jou heb opgedaan. Als je zo nodig mijn berekening wil corrigeren, doe het dan goed. Een beetje knullig om iemand de les te lezen en dan zelf de eenheden niet goed te hebben. Normaal val ik er niet over.

Of ik stop bepaal ik graag zelf.

Jij beweert dat je het verbruik van de camera's moet terugrekenen met het verbruik van de wagen en dat is gewoon niet waar. Kennelijk kan je er niet tegen als iemand daar wat van zegt.
En in post #20 geef ik al het verband aan tussen het referentieverbruik (150Wh/km), de range(500km) en de totale accucapaciteit (75kWh). Die berekening herhaal jij vervolgens in post #26, om het op een belerende toon aan mij uit te leggen.

En beweren dat iemand de eenheden niet goed heeft omdat hij Watt met een kleine letter schrijft ipv een hoofdletter is natuurlijk kinderachtig en spijkers op laag water zoeken.
 
[QUOTE = "Robipad, post: 3575511, member: 63325"] His findings are 2, 1 km/hour with Sentry mode to loss, 1, 75 km/hour loss if and 0, 17 km/hour loss in Sleep mode. There is, however, no Sleep mode on Tesla 3 my knowledge but he called side VisibleTesla the program for Mac or Windows where you have to set it up. His measurements are about 12 hours done both at Björn as with me. I myself have repeated these measurements, with the understanding that I have tried to bring about the Sleep mode itself by disabling Wi-Fi and Bluetooth and with success.

Reading translated page:

Unless something has changed for the European model, the Model 3 does indeed have a sleep mode. It will go to sleep and power down all, but essential electronics. Sentry Mode requires some of the powered down electronics, hence the higher requirements.

If you have third party monitoring utilities talking to the car, they are notorious for keeping cars awake.

I only charge once a twice a week and the vampire drains are not really noticeable. There are people who have parked at airports for 2 weeks with plenty of charge to get home.

On a second thought I realized that a WiFi connection may not have been available at the airport like at home since it was not activated. So if you're elsewhere and you didn't try to activate a new available WiFi connection the drain was according to my measurements without WiFi only 0.5km/h or so 12km/day. For a 14 days you loose only 168km range, which seems no problem if you still had several km's left when parking. So if it switches off the LTE connection automatically when parking then it all starts to make sense. In other words don't connect to another WiFi network when parking for a long time!
 
Jij beweert dat je het verbruik van de camera's moet terugrekenen met het verbruik van de wagen en dat is gewoon niet waar.
Ik zeg niet dat het moet, maar dat het een valide optie is. Dat ik het persoonlijk de makkelijkste manier vind om uit te rekenen is wellicht persoonlijk, maar het sommetje km * verbruik/km = verbruik vind ik wel het makkelijkste.

In formule uitgedrukt:

upload_2019-4-17_22-49-50.png


Belangrijk daarbij is wel op te merken dat zowel de km/h en Wh/km met dezelfde waarde berekend moet worden (referentiewaardes). Dat wil zeggen, de afname uitgedrukt in km/h moet gebaseerd zijn op het referentieverbruik (dat geldt ook in jouw rekenvoorbeeld). In mijn rekenvoorbeeld kom ik dus uit op:

upload_2019-4-17_22-53-3.png


In jouw rekenvoorbeeld wordt het verbruik ook gewoon gebaseerd op het referentieverbruik (dit is wat je zelf in post 20 ook inderdaad aangeeft):

upload_2019-4-17_22-57-8.png


Jij neemt alleen de referentierange als uitgangspunt en ik het referentieverbruik, maar dat maakt dus niets uit. Het is lood om oud ijzer. Het nadeel van jouw rekenmethode is dat je drie kengetallen moeten weten: range, accucapaciteit en verlies in kilometers (ook volgens referentieverbruik!). Daarbij is de range een lastige, omdat er heel veel verschillende ranges gecommuniceerd worden (NEDC, WLTP, EPA, ...).

Met "mijn" methode hoef je er maar twee te weten: referentieverbruik en verlies in kilometers. Daarom vind ik dat eenvoudiger.

Het is bij beide methodes dan ook noodzakelijk dat je de resterende kilometers weergeeft op basis van het referentieverbruikt (ook bij jouw methode).

Het omslachtige is dat Tesla besloten heeft om enkel kilometers weer te geven (of percentage, maar dit is nog minder accuraat). Daarom moet je terugrekenen van kilometers naar verbruik. Dat kan dus op verschillende manieren. Een Model X zal een hoger verbruik per km hebben, maar daar zal de afname in kilometers ook minder zijn. Dat heft elkaar prima op. Het is dus geen toeval dat mijn berekening op dezelfde waarde uitkomt als jouw berekening.

En beweren dat iemand de eenheden niet goed heeft omdat hij Watt met een kleine letter schrijft ipv een hoofdletter is natuurlijk kinderachtig en spijkers op laag water zoeken.
Dat is ook kinderachtig en doe ik normaal ook niet, maar als je zo stellig bent en iemand de les leest (in mijn ogen ook onterecht), zorg dan dat je je eigen kennis op orde hebt.

Overigens kan ik er prima tegen als iemand mij corrigeert, maar je beweert zaken die niet waar zijn. Jij hebt een alternatieve berekening (die ook klopt), maar dat maakt niet dat mijn berekening niet klopt. Dat wil ik graag rechtzetten, maar ik heb niet de indruk dat ik jou ga overtuigen.
 
[QUOTE = "Robipad, post: 3575511, member: 63325"] His findings are 2, 1 km/hour with Sentry mode to loss, 1, 75 km/hour loss if and 0, 17 km/hour loss in Sleep mode......

Unless something has changed for the European model, the Model 3 does indeed have a sleep mode...

If you have third party monitoring utilities talking to the car, they are notorious for keeping cars awake........

I only charge once a twice a week and the vampire drains are not really noticeable. There are people who have parked at airports for 2 weeks with plenty of charge to get home.

So please also read my previous comments #29 and #34.
As promised in #29 I started at 97km and had WiFi on, but switched off mobile connection of the apps at my iPad which might keep the car awake. After 17hours it reached 93km, a loss of only 0.23km/h so even less then 0.5km/h mentioned also in comment #34 with WiFi off. This can mean one of 2 things, either the apps didn't keep the car awake or the car went into a "sleep mode" at the 20% charge level (which is equal to the 97km starting point). To separate these two possibilities I need to do some more measurements. The bottum line is you need to make sure there is NO WiFi connection when you park your car for a long time.
But also stop apps awakening your car. The apps will also awake your car via the LTE connection that will replace the WiFi connection.

ASFAIK there is NO "sleepmode" setting (if so, please tell me me where).If the car automatically does go into this mode at 20% that's of course possible.

So yes you may be right about:
If you have third party monitoring utilities talking to the car, they are notorious for keeping cars awake........
, but it still is not proven. Preventing the WiFi connection will decrease the drain a lot.

If you say:
I only charge once a twice a week and the vampire drains are not really noticeable
, that I don't believe. I guess you mean to say I didn't notice it, because it never bothered me during my reguraly use. Or is it only parked in your garage all that time? And does it have a WiFi connection at your parking place? You see it automatically does in my carport!

There are people who have parked at airports for 2 weeks with plenty of charge to get home.
See #34 and even more possible knowing that most people don't try to activate a new WiFi connection elsewhere.
 
Ik zeg niet dat het moet, maar dat het een valide optie is. Dat ik het persoonlijk de makkelijkste manier vind om uit te rekenen is wellicht persoonlijk, maar het sommetje km * verbruik/km = verbruik vind ik wel het makkelijkste.

In formule uitgedrukt:

View attachment 397820

Belangrijk daarbij is wel op te merken dat zowel de km/h en Wh/km met dezelfde waarde berekend moet worden (referentiewaardes). Dat wil zeggen, de afname uitgedrukt in km/h moet gebaseerd zijn op het referentieverbruik (dat geldt ook in jouw rekenvoorbeeld). In mijn rekenvoorbeeld kom ik dus uit op:

View attachment 397821

In jouw rekenvoorbeeld wordt het verbruik ook gewoon gebaseerd op het referentieverbruik (dit is wat je zelf in post 20 ook inderdaad aangeeft):

View attachment 397822

Jij neemt alleen de referentierange als uitgangspunt en ik het referentieverbruik, maar dat maakt dus niets uit. Het is lood om oud ijzer. Het nadeel van jouw rekenmethode is dat je drie kengetallen moeten weten: range, accucapaciteit en verlies in kilometers (ook volgens referentieverbruik!). Daarbij is de range een lastige, omdat er heel veel verschillende ranges gecommuniceerd worden (NEDC, WLTP, EPA, ...).

Met "mijn" methode hoef je er maar twee te weten: referentieverbruik en verlies in kilometers. Daarom vind ik dat eenvoudiger.

Het is bij beide methodes dan ook noodzakelijk dat je de resterende kilometers weergeeft op basis van het referentieverbruikt (ook bij jouw methode).

Het omslachtige is dat Tesla besloten heeft om enkel kilometers weer te geven (of percentage, maar dit is nog minder accuraat). Daarom moet je terugrekenen van kilometers naar verbruik. Dat kan dus op verschillende manieren. Een Model X zal een hoger verbruik per km hebben, maar daar zal de afname in kilometers ook minder zijn. Dat heft elkaar prima op. Het is dus geen toeval dat mijn berekening op dezelfde waarde uitkomt als jouw berekening.


Dat is ook kinderachtig en doe ik normaal ook niet, maar als je zo stellig bent en iemand de les leest (in mijn ogen ook onterecht), zorg dan dat je je eigen kennis op orde hebt.

Overigens kan ik er prima tegen als iemand mij corrigeert, maar je beweert zaken die niet waar zijn. Jij hebt een alternatieve berekening (die ook klopt), maar dat maakt niet dat mijn berekening niet klopt. Dat wil ik graag rechtzetten, maar ik heb niet de indruk dat ik jou ga overtuigen.

Get a room guys :D