Ik zeg niet dat het
moet, maar dat het een valide optie is. Dat ik het persoonlijk de makkelijkste manier vind om uit te rekenen is wellicht persoonlijk, maar het sommetje
km * verbruik/km = verbruik vind ik wel het makkelijkste.
In formule uitgedrukt:
View attachment 397820
Belangrijk daarbij is wel op te merken dat zowel de
km/h en
Wh/km met dezelfde waarde berekend moet worden (referentiewaardes). Dat wil zeggen, de afname uitgedrukt in km/h moet gebaseerd zijn op het referentieverbruik (dat geldt ook in jouw rekenvoorbeeld). In mijn rekenvoorbeeld kom ik dus uit op:
View attachment 397821
In jouw rekenvoorbeeld wordt het verbruik ook gewoon gebaseerd op het referentieverbruik (dit is wat je zelf in post 20 ook inderdaad aangeeft):
View attachment 397822
Jij neemt alleen de referentierange als uitgangspunt en ik het referentieverbruik, maar dat maakt dus niets uit. Het is lood om oud ijzer. Het nadeel van jouw rekenmethode is dat je drie kengetallen moeten weten: range, accucapaciteit en verlies in kilometers (ook volgens referentieverbruik!). Daarbij is de range een lastige, omdat er heel veel verschillende ranges gecommuniceerd worden (NEDC, WLTP, EPA, ...).
Met "mijn" methode hoef je er maar twee te weten: referentieverbruik en verlies in kilometers. Daarom vind ik dat eenvoudiger.
Het is bij beide methodes dan ook noodzakelijk dat je de resterende kilometers weergeeft op basis van het referentieverbruikt (ook bij jouw methode).
Het omslachtige is dat Tesla besloten heeft om enkel kilometers weer te geven (of percentage, maar dit is nog minder accuraat). Daarom moet je terugrekenen van kilometers naar verbruik. Dat kan dus op verschillende manieren. Een Model X zal een hoger verbruik per km hebben, maar daar zal de afname in kilometers ook minder zijn. Dat heft elkaar prima op. Het is dus geen toeval dat mijn berekening op dezelfde waarde uitkomt als jouw berekening.
Dat is ook kinderachtig en doe ik normaal ook niet, maar als je zo stellig bent en iemand de les leest (in mijn ogen ook onterecht), zorg dan dat je je eigen kennis op orde hebt.
Overigens kan ik er prima tegen als iemand mij corrigeert, maar je beweert zaken die niet waar zijn. Jij hebt een alternatieve berekening (die ook klopt), maar dat maakt niet dat mijn berekening niet klopt. Dat wil ik graag rechtzetten, maar ik heb niet de indruk dat ik jou ga overtuigen.