Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb dit dus al wel meegemaakt. Ik kwam onlangs op een koude ochtend thuis met een bepaalde range.
Toen de zon eenmaal opkwam werd het een warme dag, stond einde ochtend de zon op de schuur waar de 3 in stond en was het daarbinnen flink warmer. Er was toen weer 2 km bij gekomen.

Kortom ik denk dat @Tonkuijt een goed punt heeft dat als je verbruik meet op basis van de weergegeven range, dat dit erg onbetrouwbaar is als de omgevingsvariabelen (temp) tussen de meetpunten (sterk) verschillen. Als je betrouwbare cijfers wil zul je denk ik de omgevingsvariabelen gelijk moeten houden of er meetapparatuur tussen moeten hangen.
Het gaat om de temperatuur van batterij die precies bekend is en waarvan de invloed op de ladingstatus ook precies bekend is en dus kan dat ook worden meegenomen in de berekening a.d.h.v. de gemeten spanning. In hoeverre dat wordt verwerkt in een simpele berekening door Tesla weten we natuurlijk niet maar, ook niet wat ze je willen voorspiegelen. Het is wel de enige uitkomst waarmee wij kunnen rekenen. Dus ik geloof helemaal niet in enige onbetrouwbaarheid, het blijft simpel meten en weten. Het gedrag van de batterij is natuurlijk zeer nauwkeurig bekend. Laat dat maar aan Tesla over.
 
Wat is dat toch met het referentieverbruik en hoe krijgt men dat....? Ik kom met geen mogelijkheid onder de 180 (of ik moet als een oude vent gaan rijden).

Daarbij heb ik nu een S als leen auto en moet zeggen dat die veel accurater is dan de indicatie van de model 3 die alle kanten uit schiet. Of ligt dat aan het feit dat het de afgelopen drie dagen warmer is buiten?
Sinds ik de Tesla M3 heb geeft over de hele verbruiksperiode aan dat ik 181W/km heb verbruikt over 2306km. Dat houdt dus ook in (neem ik aan) het verbruik van gewoon optrek demo's geven en in mijn Tesla zitten zonder te rijden terwijl het buiten 10 graden is en binnen 20. Van losse ritjes heb ik regelmatig getallen gezien die op 147W/km uitkomen. Dus ik denk dat het gemiddelde van 150W/km (bij standaard type LR AWD) best goed klopt bij gemiddelde weersomstandigheden.
 
Widget, zijn beknopte overzicht van app’s op mobile apparaten waardoor je snel handelingen kan uitvoeren zonder de app zelf te openen. Dus dit gaat uit van de tesla op zelf. Een afbeelding ter illustratie.

Deze is op de iPad met data van begin deze week.
Staat op vermeld dat de wagen in slaapstand staat.
En na het wakker maken van de wagen.

View attachment 398251 View attachment 398252
Bedankt voor de plaatjes, dat helpt. Maar het begrip slaapstand staat daar altijd als deze app niet geactiveerd is en heeft volgens mij niets te maken met de zogenaamde "sleep mode" van de auto waar we het over hebben. Dat is dus mijnsinziens misleidende informatie omdat app zelf nog "slaapt" en geen contact heeft gemaakt met auto om aan te geven dat de informatie die er staat oud is.
 
Als je meerdere Tesla's hebt staat er ook in de standaard Tesla app een status bij, nadat je hebt gekozen voor "auto kiezen".
Ik neem aan dat dit de status is van de auto en niet van de app.
Multiple.JPG
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Interessant om te weten.
Enig idee wat de praktische gevolgen zijn als de auto "helemaal uit" gaat en je daarna weer wil gaan rijden?
Je moet er voor zorgen dat je dus wel bij de 12V kan komen. Dus de deuren niet op slot, 'motorkap' open, etc.

De computers gaan gewoon uit en daarmee ook het BMS. Dan kan prima mits de auto niet in de volle zon staat. Maar in een normale omgeving kan het zo prima. Lithium cellen verliezen nagenoeg geen lading in een idle toestand.

Maar liever staat de auto toch gewoon aan de 230V. Je kan zelfs een 12V accu lader er op zetten om de 12V geladen te houden.
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Je moet er voor zorgen dat je dus wel bij de 12V kan komen. Dus de deuren niet op slot, 'motorkap' open, etc.

De computers gaan gewoon uit en daarmee ook het BMS. Dan kan prima mits de auto niet in de volle zon staat. Maar in een normale omgeving kan het zo prima. Lithium cellen verliezen nagenoeg geen lading in een idle toestand.

Maar liever staat de auto toch gewoon aan de 230V. Je kan zelfs een 12V accu lader er op zetten om de 12V geladen te houden.

Goed punt, dit is dus op long parking Schiphol geen optie. :)
 
Björn gebruikte de VisibleTesla app op zijn PC om hem in de Sleepmode te zetten.

Dat kan niet, dit doet de auto vanzelf. Ik zag in andere posts dat je een enorme hoeveelheid apps de Tesla API laat bevragen. Dit verhinderd dat de Tesla gaat slapen. De apps op je apparaten "in de background uitzetten" zal zelden werken aangezien de meeste apps gebruik maken van een backend ergens op een cloud provider die de Tesla API blijft bevragen.

Reset je wachtwoord van je tesla account met hetzelfde wachtwoord om al je Tesla API tokens in te trekken. Al deze apps kunnen nu niet meer de Tesla API gebruiken en de auto gaat gegarandeerd slapen binnen een paar uur.
 
Als je meerdere Tesla's hebt staat er ook in de standaard Tesla app een status bij, nadat je hebt gekozen voor "auto kiezen".
Ik neem aan dat dit de status is van de auto en niet van de app.
View attachment 398471
Ik weet niet goed wat ik hier zie? Aannemende dat dit dezelfde app is waarmee ik mijn Tesla kan bedienen en als sleutel kan gebruiken en dat deze ook meerdere Tesla's kan bedienen, dan verwacht je van de app zelf dat hij eerst van jouw verwacht dat je uiteraard eerst een auto kiest. Dat is nog steeds een app activiteit. Omdat hij nog geen verbinding heeft met één van de Tesla's weet hij nog niets over die Tesla's. Pas als je er één kiest gaat hij die "wakker maken" en ontstaat er een verbinding en kan hij communiceren. Dan kan hij pas iets vertellen over de status van de auto. Dus voor mij is dit nog steeds hetzelfde bericht van de app n.l. "onze verbinding is afwezig ik (app) slaap nog" Als hij n.l. Iets over status wil weten moet hij een verbinding opzetten. Als de auto op een moment in slaap valt ( geactiveerd door tijdsduur zoals er "is lang niets gebeurd" of mijn lading is erg laag <20%, laat ik alles maar uitzetten) dan zou deze zelf de verbinding met de app moeten activeren om dat te gaan vertellen en dat verwacht ik niet. Als je zelf de auto in slaap kunt zetten vanuit de app dan zou dat een bekende functie zijn en die is er niet zover mij bekend. Ik sluit nog steeds niet uit dat ik het mis heb, maar tot nu toe heeft nog niemand me een plausibel verhaal kunnen vertellen. Het enig wat ik begrijp is dat een app als "VisibleTesla" (PC applicatie) wel een zogenaamde slaapfunctie kan bewerkstelligen en misschien kan dat ook met een applicatie als "TeslaFi" (PC applicatie) ook en er zijn nog meer van dergelijke applicaties. Het kan zijn dat die wel weten hoe ze de instellingen kunnen manipuleren. Ik weet het in ieder geval nog niet. Ik gebruik dus (nog) geen PC applicaties, alleen maar mijn iPad en telefoon.
 
Dat kan niet, dit doet de auto vanzelf. Ik zag in andere posts dat je een enorme hoeveelheid apps de Tesla API laat bevragen. Dit verhinderd dat de Tesla gaat slapen. De apps op je apparaten "in de background uitzetten" zal zelden werken aangezien de meeste apps gebruik maken van een backend ergens op een cloud provider die de Tesla API blijft bevragen.

Reset je wachtwoord van je tesla account met hetzelfde wachtwoord om al je Tesla API tokens in te trekken. Al deze apps kunnen nu niet meer de Tesla API gebruiken en de auto gaat gegarandeerd slapen binnen een paar uur.

Dit klinkt als een plausibele verklaring. Ik gebruik geen PC apps zoals VisibleTesla of TeslaFi alleen maar de eigen Tesla iPhone sleutelapp, Stats en Tezlabs op mijn iPad. Zodra je - Mobiele toegang toestaan - (Allow Mobile Access) uitschakelt, kunnen deze geen van 3 meer comuniceren met de Tesla API. Ik zal eens over langere periode kijken wat er gebeurt.

Ik gebruik mijn iPad overigens niet als sleutel, want als ik daarmee wegloopt sluit de Tesla niet af, ook niet na langere tijd en ver weg (buiten bluetooth bereik) ik moet hem eerst zelf afsluiten. Deugt dus niet.
 
In heb mij een tijdje terug verdiept in de Tesla API en ik wil, gezien bovenstaande discussie, de opgedane inzichten hier delen.

Geen enkele app kan rechtstreeks communiceren met jouw auto. De enige die dat kan is de Tesla app zelf en die doet dat via bluetooth voor een zeer beperkt aantal functies, zoals deur openen en laden stoppen/laadcontact vrijgeven. Alle andere communicatie verloopt via de servers van Tesla, zeker als je buiten de bluetooth range raakt. Dat vereist dat de auto een internetconnectie heeft (kan een probleem zijn op sommige gebieden).
Verder is het zo dat je altijd aan de Tesla servers kunt vragen in welke status de auto zich bevind, als de auto slaapt geeft de auto dat door aan Tesla: je maakt dus de auto niet wakker als een app de slaapstatus opvraagt. Die weet de Tesla backend gewoon. Via diezelfde backend kan een app verdere vragen stellen aan de auto. Dat vereist altijd dat de auto wakker moet worden gemaakt.
Een app als Teslafi maakt daar handig gebruik van. Die pollt de Tesla-servers. Zolang de auto in sleep mode staat zal er wel niet mee gereden zijn en is er geen reden om de auto wakker te maken, behalve om de paar uur om even te checken hoe het met de batterijstatus gesteld is. Sommige apps bekommeren zich daar niet om en houden de auto dus de hele tijd wakker. Teslafi gebruikt zelfs de API om de auto snel in sleepmode te “dwingen”. Je kunt de auto daar gewoon opdracht toe geven. Een setting die een app zoals Teslafi bijvoorbeeld kan doen is zodra die vanuit Tesla heeft begrepen dat je op een bepaalde locatie bent, de auto direct opdracht geven om een tukkie te gaan doen, om zodoende zelfs bij te dragen aan een optimale range. De auto wacht daar zelf immer een behoorlijke tijd mee.
Sentry mode gooit hier wel roet in het eten. Als je die aan hebt staan, is slapen niet meer mogelijk (Teslafi probeert het dan ook niet eens meer). Ik raak met sentry mode aan overigens nooit meer dan 0,5 km per uur aan range kwijt. Het lijkt erop dat de meeste drain wordt veroorzaakt door excessieve communicatie met de backend door meerdere apps.
 
In heb mij een tijdje terug verdiept in de Tesla API en ik wil, gezien bovenstaande discussie, de opgedane inzichten hier delen.

Geen enkele app kan rechtstreeks communiceren met jouw auto. De enige die dat kan is de Tesla app zelf en die doet dat via bluetooth voor een zeer beperkt aantal functies, zoals deur openen en laden stoppen/laadcontact vrijgeven. Alle andere communicatie verloopt via de servers van Tesla, zeker als je buiten de bluetooth range raakt. Dat vereist dat de auto een internetconnectie heeft (kan een probleem zijn op sommige gebieden).
Verder is het zo dat je altijd aan de Tesla servers kunt vragen in welke status de auto zich bevind, als de auto slaapt geeft de auto dat door aan Tesla: je maakt dus de auto niet wakker als een app de slaapstatus opvraagt. Die weet de Tesla backend gewoon. Via diezelfde backend kan een app verdere vragen stellen aan de auto. Dat vereist altijd dat de auto wakker moet worden gemaakt.
Een app als Teslafi maakt daar handig gebruik van. Die pollt de Tesla-servers. Zolang de auto in sleep mode staat zal er wel niet mee gereden zijn en is er geen reden om de auto wakker te maken, behalve om de paar uur om even te checken hoe het met de batterijstatus gesteld is. Sommige apps bekommeren zich daar niet om en houden de auto dus de hele tijd wakker. Teslafi gebruikt zelfs de API om de auto snel in sleepmode te “dwingen”. Je kunt de auto daar gewoon opdracht toe geven. Een setting die een app zoals Teslafi bijvoorbeeld kan doen is zodra die vanuit Tesla heeft begrepen dat je op een bepaalde locatie bent, de auto direct opdracht geven om een tukkie te gaan doen, om zodoende zelfs bij te dragen aan een optimale range. De auto wacht daar zelf immer een behoorlijke tijd mee.
Sentry mode gooit hier wel roet in het eten. Als je die aan hebt staan, is slapen niet meer mogelijk (Teslafi probeert het dan ook niet eens meer). Ik raak met sentry mode aan overigens nooit meer dan 0,5 km per uur aan range kwijt. Het lijkt erop dat de meeste drain wordt veroorzaakt door excessieve communicatie met de backend door meerdere apps.
Bedankt voor deze informatie. Het sluit aan bij mijn vermoedens waarmee veel twijfels overboord kunnen worden gezet en schijnbare tegengestelde resultaten verklaarbaar beginnen te worden. Het is jammer dat Tesla zelf niet wat meer openheid geeft over dit soort zaken wat veel overbodige discussies en testen zou kunnen vermijden. Tesla zou toch ook zelf wel een slaapfunctie erop kunnen zetten dunkt me.
 
Verder is het zo dat je altijd aan de Tesla servers kunt vragen in welke status de auto zich bevind, als de auto slaapt geeft de auto dat door aan Tesla: je maakt dus de auto niet wakker als een app de slaapstatus opvraagt.

Dat klopt niet helemaal.

Tesla fungeert als een reverse proxy dus inderdaad je maakt niet direct een verbinding met de auto maar Tesla zit er tussen. Echter, als de auto nog niet slaapt en de API wordt vaak bevraagd blijft de auto wakker.

De Tesla app maakt je auto *altijd* wakker, deze blijft niet in slaap modus.

Geen enkele app kan de 'slaap modus' opvragen, enkel de huidige status. Dit gaat via de volgende gedocumenteerde API Data en deze kan als de auto slaapt een deels gecachte variant retour krijgen. Zo ver ik weet krijg je deze niet van het Tesla netwerk. Heeft je auto b.v. geen verbinding meer dan krijg je via deze API niets retour.
 
Hoe kom ik er nu achter of de auto slaapt? En wat wil dat zeggen, zijn WiFi en Buetooth dan inactief. Zend LTE dan nooit meer info waar dan ook naar toe behalve als het gevraagd wordt? Hij zal moeten blijven ontvangen anders kun je hem niet wakker maken Is de eigen batterij lek en de LTE ontvanger dan nog het enige wat erover is dat de batterij doet ontladen? Wie heeft hier de antwoorden op?
 
;)
Dat klopt niet helemaal.

Tesla fungeert als een reverse proxy dus inderdaad je maakt niet direct een verbinding met de auto maar Tesla zit er tussen. Echter, als de auto nog niet slaapt en de API wordt vaak bevraagd blijft de auto wakker.

De Tesla app maakt je auto *altijd* wakker, deze blijft niet in slaap modus.

Geen enkele app kan de 'slaap modus' opvragen, enkel de huidige status. Dit gaat via de volgende gedocumenteerde API Data en deze kan als de auto slaapt een deels gecachte variant retour krijgen. Zo ver ik weet krijg je deze niet van het Tesla netwerk. Heeft je auto b.v. geen verbinding meer dan krijg je via deze API niets retour.
Hoi, ik heb geen zin in een welles nietes spelletje hier, maar ik heb ook graag gelijk dus toch een poging....

De api-call
(Vehicles) GET /api/1/vehicles vraagt de auto’s op die aan jow account gekoppeld zijn. Per auto wordt een ‘state’ teruggegeven. Die kan zijn ‘online’, maar ook ‘sleeping’. Deze call maakt de auto niet wakker. Vraag hem maar eens een paar keer direct na elkaar op, hij blijft mooi slapen.

Het klopt dat als je de tesla app opent, hij onmiddellijk probeert de auto wakker te maken.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Odie
Hoe kom ik er nu achter of de auto slaapt? En wat wil dat zeggen, zijn WiFi en Buetooth dan inactief. Zend LTE dan nooit meer info waar dan ook naar toe behalve als het gevraagd wordt? Hij zal moeten blijven ontvangen anders kun je hem niet wakker maken Is de eigen batterij lek en de LTE ontvanger dan nog het enige wat erover is dat de batterij doet ontladen? Wie heeft hier de antwoorden op?
Voor zover ik weet blijven alle radio’s tijdens ‘sleep’ gewoon aanstaan. Anders zou je nooit de auto kunnen bevragen, open maken met je telefoon als je er heen loopt, etc...

Sleepmode wordt goed uitgelegd op deze sites
Understanding Sleep Mode en hier
Enabling sleep settings to limit vampire loss. / Knowledge base / TeslaFi
 
Voor zover ik weet blijven alle radio’s tijdens ‘sleep’ gewoon aanstaan. Anders zou je nooit de auto kunnen bevragen, open maken met je telefoon als je er heen loopt, etc...

Sleepmode wordt goed uitgelegd op deze sites
Understanding Sleep Mode en hier
Enabling sleep settings to limit vampire loss. / Knowledge base / TeslaFi
Je suggereert dus dat WiFi en Bluetooth aan blijven, wat ik wel aanneem. Alleen ik heb de indruk dat door deze beiden uit te schakelen wat ik gedaan heb een lagere drain wordt gemeten. Verder gebruik ik geen TeslaFi.
Vannacht heb ik over 11uur gemeten met Mobiele toegang uitgezet. Je kan dan ook niet meer de auto openen met de telefoon. Daarvoor moet Sleutelloos rijden aan staan en dat kan dan niet meer. Toch was de drain nog 0,27km/h terwijl met WiFi en Bluetooth uit 0,17km/h wordt gehaald. Toch heeft Vincent PE #46 slechts 15km verlies in 7 dagen geregistreerd ofwel slechts 0,09km/h waarbij hij zegt dat zijn WiFi aanstaat. Zomaar wat getallen. Ik ga je linkjes nalezen. Bedankt.
 
Met jouw methode heb je er geen 2 maar 4 nodig want jouw referentieverbruik moet je eerst berekenen via de range en de accucapaciteit.
Bij een ICE kun je ook gaan rekenen met het volume van de brandstoftank en de (theoretische) range. Toch rekent de hele wereld met l/km en bij een EV is het dus logisch om met Wh/km te gaan rekenen. Dat jij het anders doet kan, maar lijkt me niet de gangbare wijze waarop er normaal gesproken gerekend wordt.

Overigens is de hele meetmethodiek sowieso al discutabel, want om juist te meten moet je eigenlijk de km-weergave op rated zetten (als je referentiegebruik gebruikt) en een signifanctie van 1 cijfer (bij 2km) is zo laag dat je er niet veel zinnigs over kan zeggen. We weten niet hoe Tesla afrondt, dus het kan ergens tussen de 1.5 en 2.9999km zijn.
En de range is geen lastige hoor, die lees je gewoon 1x af in je auto of in de app als je de batterij helemaal vol hebt geladen.
Ik zou me bijna beledigd moeten voelen. :)
Het enige wat ik vanaf het begin duidelijk heb willen maken is dat je het 150Wh/km referentieverbruik niet nodig hebt.
En daar ben je het volgens mij ook gewoon mee eens.
Gelukkig met pasen in aantocht toch nog concensus. ;)
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar