Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Overdenking m.b.t. mijn drain metingen:
Na mijn laatste meting van vandaag met WiFi uitgeschakeld en op ca 124km, dus ver boven 20% lading waarbij geen automatische "sleepmode" aan zal zijn vond in korte tijd veel drain kan plaats n.l. 9km in 1,5 uur. In dat geval vermoed ik dat er vanuit de auto veel communicatie plaats vindt via de LTE verbinding.

Het enige wat ik daarbij kan bedenken is dat veel data transfer plaats vindt doordat Tesla data van de auto ophaalt. Dat gebeurt immers toch ook te pas en te onpas? Ik rijd b.v. bijna overal ook op binnenwegen tot in de stad toe op auto-pilot. Daarbij ontstaan ook heel veel ingrepen door ongewenst gedrag van de auto-pilot. Dat is data die Tesla wil hebben. Van elke ingreep worden immers de voorgaande beelden naar Tesla gestuurd. Dat is natuurlijk allemaal opgeslagen data, die op een later tijstip wordt verstuurd òf geïnitieerd door de auto òf geïnitieerd door Tesla. Je mag aannemen dat deze data niet verstuurd wordt tijdens het rijden. Heeft iemand daar enig idee over hoe e.e.a. plaats vindt?
 
Last edited:
Overdenking m.b.t. mijn drain metingen:
Na mijn laatste meting van vandaag met WiFi uitgeschakeld en op ca 124km, dus ver boven 20% lading waarbij geen automatische "sleepmode" aan zal zijn vond in korte tijd veel drain kan plaats n.l. 9km in 1,5 uur. In dat geval vermoed ik dat er vanuit de auto veel communicatie plaats vindt via de LTE verbinding.

Op deze wijze (=link in voettekst) refferal code aanprijzen wordt doorgaans niet gewaardeerd op dit forum. ;)
 
Na, jullie gesprekken gelezen te hebben geef ik even wat praktijk mee.
Vorige vrijdag de M3P in de garage geplaatst met 448 km voor een weekje Tenerife en daarjuist nog even op de tesla app gekeken en deze geeft nu 433 km aan. Donderdag nacht laatste keer geladen.Verlies van 15 km over 7 dagen. De WiFi stond aan bij vertrek dus ik vermoed nu nog altijd. Lader heb ik er uitgehaald. Vertrouwen nog niet 100% om deze zolang in de wagen te laten zitten... hoe doen jullie dit?
Voor de rest geen app of andere toepassingen van derden die iets met de wagen doen.
Wanneer ik op mijn telefoon naar de wagen kijk via widgets dan krijg ik de melding dat deze slaapt en via de app moet worden gewekt. De 3 gaat dus wel automatische in slaapstand al weet ik niet hoelang dit duurt.

Het rekenen laat ik aan jullie over en hopelijk hebben jullie iets aan de praktijk ervaring.
 
Na, jullie gesprekken gelezen te hebben geef ik even wat praktijk mee.
Vorige vrijdag de M3P in de garage geplaatst met 448 km voor een weekje Tenerife en daarjuist nog even op de tesla app gekeken en deze geeft nu 433 km aan. Donderdag nacht laatste keer geladen.Verlies van 15 km over 7 dagen. De WiFi stond aan bij vertrek dus ik vermoed nu nog altijd. Lader heb ik er uitgehaald. Vertrouwen nog niet 100% om deze zolang in de wagen te laten zitten... hoe doen jullie dit?
Voor de rest geen app of andere toepassingen van derden die iets met de wagen doen.
Wanneer ik op mijn telefoon naar de wagen kijk via widgets dan krijg ik de melding dat deze slaapt en via de app moet worden gewekt. De 3 gaat dus wel automatische in slaapstand al weet ik niet hoelang dit duurt.

Het rekenen laat ik aan jullie over en hopelijk hebben jullie iets aan de praktijk ervaring.
Dat is dus heel weinig verlies 0,09km/u . Nog eens de helft van de laagst waarde die Björn en ik beiden gemeten hebben, waarbij Björn hem in de slaapstand had gezet met VisibleTesla en ik WiFi en Bluetooth bewust heb uitgezet - 0,17km/u.
Maar dat zijn waardes gemeten over slechts 12 uur met een hoge foutmarge.

Wat bedoel je met via de telefoon kijken naar "widgets" en dan een melding krijgen dat de Tesla slaapt? Ik begrijp niet hoe je informatie over de Tesla krijgt zonder hem eerst te wekken? Waar zie je aan dat hij in de "slaapstand" staat? Is dat weer een specifieke applicatie?

Ik ben zelf nog niet zolang weg geweest, maar ik zou hem gezien mijn ervaringen juist aan de lader laten hangen, maar dan aan de 1 fase i.p.v. de 3 fase lader.
 
De M3’s komen per schip in Zeebrugge aan, die reis duurt ook iets van 20 dagen ofzo? Dan zal een weekendje of weekje Schiphol zeker geen probleem zijn zolang je maar niet je auto wakker houdt of laat houden door externe apps.

Overigens snap ik niet dat tesla hier in de m3 manual niets over zegt en dat er geen “eco” of “long term park” mode is.
 
Mensen, even een kanttekening van mijn kant. Mijn leraar meet-en regeltechniek zei altijd "Meten is weten, zolang je weet wat je meet". Ik lees geregeld over gemeten waardes, maar hoe doen jullie dat? Bij mijn motorfiets trek ik letterlijk de accu van de regelaar af en stop er een shunt tussen zodat ik kan zien hoeveel stroom mijn accu opneemt, maar hoe meten jullie de drain van de accu?
Immers, een lithium-polymeercel heeft een variabel vermogen grotendeels gebaseerd op de accu-temperatuur. Zoals eerder opgemerkt kun je zelfs negatieve drain hebben, als je de auto met 3 graden wegzet en met 20 graden weer wakker maakt...
Mijn vraag is dus: Is het resultaat wat hier word weergegeven wat de auto er van maakt, of is het gemeten?
 
Widget, zijn beknopte overzicht van app’s op mobile apparaten waardoor je snel handelingen kan uitvoeren zonder de app zelf te openen. Dus dit gaat uit van de tesla op zelf. Een afbeelding ter illustratie.

Deze is op de iPad met data van begin deze week.
Staat op vermeld dat de wagen in slaapstand staat.
En na het wakker maken van de wagen.

F7A7F688-AA84-474B-A73C-A33831F514C9.png
3A5572DD-AA46-4DC4-95BF-74A99076D3B3.png
 
Mensen, even een kanttekening van mijn kant. Mijn leraar meet-en regeltechniek zei altijd "Meten is weten, zolang je weet wat je meet". Ik lees geregeld over gemeten waardes, maar hoe doen jullie dat? Bij mijn motorfiets trek ik letterlijk de accu van de regelaar af en stop er een shunt tussen zodat ik kan zien hoeveel stroom mijn accu opneemt, maar hoe meten jullie de drain van de accu?
Immers, een lithium-polymeercel heeft een variabel vermogen grotendeels gebaseerd op de accu-temperatuur. Zoals eerder opgemerkt kun je zelfs negatieve drain hebben, als je de auto met 3 graden wegzet en met 20 graden weer wakker maakt...
Mijn vraag is dus: Is het resultaat wat hier word weergegeven wat de auto er van maakt, of is het gemeten?
De batterij van de Tesla geeft in km of in % ( zelf te kiezen setting) aan hoeveel lading er nog in zit en hoeveel km je daarmee theoretisch kunt rijden. Bij deze berekening voor een Tesla M3 gaat men uit van batterij die ca 75kWh is (andere zeggen 76kWh en er zwerven nog meer getallen rond). Bij een gemiddeld verbruik van 150W/km kun je met de volle batterij dan 500km rijden ( hierbij wordt dus even geen rekening gehouden met rijgedrag en verwarming of koeling, dus zeg maar bij een ideale zomerdag) 500km is dan dus 100% lading.
De lading van de batterij wordt gewoon gemeten neem ik aan d.m.v. de batterij spanning waarvan bekend is hoe deze zich gedraagt onder verschillende ladingscondities bij verschillende batterij temperatuur. Dus door spanning en temperatuur van de batterij te meten en de wetenschap hoe het gedrag van de cellen is kan men dit nauwkeurig terugrekenen naar km of %. Verder zal er per batterij package waarschijnlijk een 100% level calibratie zijn tijdens installatie.
Wij gaan dus uit van de waarden in km die de batterij aangeeft.
Verder is er nog een energie-grafiek die laat zien hoe de laatste 10, 25 of 50km je verbruik is geweest. Hierbij wordt dus een werkelijk verbruik aan de hand van stroom en spanningsmetingen in het systeem zelf opgegeven. Met dit verbruik geeft hij dan de werkelijk mogelijk nog te rijden afstand aan die zowel hoger als lager kan zijn dan wat de batterij in km laat zien. Dus rij je heel hard of trek je steeds enorm op of is het buiten steenkoud zodat de verwarming hoog staat dan verbruik je veel meer dan 150W/km en kan je dus minder rijden dan de batterij laat zien. De waarde die de batterij aangeeft veranderd ook niet met de buiten temperatuur omdat daarvoor wordt gecompenseerd. Ik heb nog geen negatieve drain waargenomen bij koude nachten en weer opwarmen overdag, ook niet als ik niet rij en de temperatuur van 'snachts nul naar overdag 12 graden ging. Maar ik heb nog te weinig ervaring om dit te kunnen garanderen. De batterij wordt tijdens het rijden en laden zoveel mogelijk op een ideale werktemperatuur gebracht door warmte toevoer of koelen. Tijdens het laden gaat hij eerst ook het interieur verwarmen om de batterij mede op te warmen als het koud is.
 
Ik zeg niet dat het moet, maar dat het een valide optie is.

Je zegt wel dat het "moet".

moet.JPG


Het nadeel van jouw rekenmethode is dat je drie kengetallen moeten weten: range, accucapaciteit en verlies in kilometers (ook volgens referentieverbruik!). Daarbij is de range een lastige, omdat er heel veel verschillende ranges gecommuniceerd worden (NEDC, WLTP, EPA, ...).
Met "mijn" methode hoef je er maar twee te weten: referentieverbruik en verlies in kilometers. Daarom vind ik dat eenvoudiger.

Met jouw methode heb je er geen 2 maar 4 nodig want jouw referentieverbruik moet je eerst berekenen via de range en de accucapaciteit. Dat had je eerst niet gedaan en een gemiddeld verbruik van de M3 genomen (die 180wh/km) en toen ging je meteen al de mist in.

En de range is geen lastige hoor, die lees je gewoon 1x af in je auto of in de app als je de batterij helemaal vol hebt geladen.
Op dezelfde plek als waar je bepaalt dat de range met 2km is afgenomen door het gebruik van sentry.

FullBattery.JPG

Deze range is 1 op 1 gekoppeld aan de capaciteit van de accu. Dus als de accu van 75kWh naar 37,5kWh gaat, zit de batterij op ~250km. En zo bepaal je dus ook dat 2km overeen komt met 0.3 kWh.
En natuurlijk kan je ook 2x (jouw) 150Wh (oftewel 0.15kWh) doen maar die 150Wh/km weet je pas door de accucapaciteit te delen door de range die de auto aangeeft. (75/500)

Overigens kan ik er prima tegen als iemand mij corrigeert, maar je beweert zaken die niet waar zijn. Jij hebt een alternatieve berekening (die ook klopt), maar dat maakt niet dat mijn berekening niet klopt. Dat wil ik graag rechtzetten

Dat lijkt mij niet nodig en dus verspilde moeite want dat jouw berekening niet klopt heb ik nergens beweert.
Sterker nog, ik heb beweert dat hij (toevallig) wel klopt. (post #20)
Het enige wat ik vanaf het begin duidelijk heb willen maken is dat je het 150Wh/km referentieverbruik niet nodig hebt.
En daar ben je het volgens mij ook gewoon mee eens.
 
Je zegt wel dat het "moet".

View attachment 398002



Met jouw methode heb je er geen 2 maar 4 nodig want jouw referentieverbruik moet je eerst berekenen via de range en de accucapaciteit. Dat had je eerst niet gedaan en een gemiddeld verbruik van de M3 genomen (die 180wh/km) en toen ging je meteen al de mist in.

En de range is geen lastige hoor, die lees je gewoon 1x af in je auto of in de app als je de batterij helemaal vol hebt geladen.
Op dezelfde plek als waar je bepaalt dat de range met 2km is afgenomen door het gebruik van sentry.

View attachment 398005
Deze range is 1 op 1 gekoppeld aan de capaciteit van de accu. Dus als de accu van 75kWh naar 37,5kWh gaat, zit de batterij op ~250km. En zo bepaal je dus ook dat 2km overeen komt met 0.3 kWh.
En natuurlijk kan je ook 2x (jouw) 150Wh (oftewel 0.15kWh) doen maar die 150Wh/km weet je pas door de accucapaciteit te delen door de range die de auto aangeeft. (75/500)



Dat lijkt mij niet nodig en dus verspilde moeite want dat jouw berekening niet klopt heb ik nergens beweert.
Sterker nog, ik heb beweert dat hij (toevallig) wel klopt. (post #20)
Het enige wat ik vanaf het begin duidelijk heb willen maken is dat je het 150Wh/km referentieverbruik niet nodig hebt.
En daar ben je het volgens mij ook gewoon mee eens.

Wat is dat toch met het referentieverbruik en hoe krijgt men dat....? Ik kom met geen mogelijkheid onder de 180 (of ik moet als een oude vent gaan rijden).

Daarbij heb ik nu een S als leen auto en moet zeggen dat die veel accurater is dan de indicatie van de model 3 die alle kanten uit schiet. Of ligt dat aan het feit dat het de afgelopen drie dagen warmer is buiten?
 
De batterij van de Tesla geeft in km of in % ( zelf te kiezen setting) aan hoeveel lading er nog in zit en hoeveel km je daarmee theoretisch kunt rijden. Bij deze berekening voor een Tesla M3 gaat men uit van batterij die ca 75kWh is (andere zeggen 76kWh en er zwerven nog meer getallen rond). Bij een gemiddeld verbruik van 150W/km kun je met de volle batterij dan 500km rijden ( hierbij wordt dus even geen rekening gehouden met rijgedrag en verwarming of koeling, dus zeg maar bij een ideale zomerdag) 500km is dan dus 100% lading.
De lading van de batterij wordt gewoon gemeten neem ik aan d.m.v. de batterij spanning waarvan bekend is hoe deze zich gedraagt onder verschillende ladingscondities bij verschillende batterij temperatuur. Dus door spanning en temperatuur van de batterij te meten en de wetenschap hoe het gedrag van de cellen is kan men dit nauwkeurig terugrekenen naar km of %. Verder zal er per batterij package waarschijnlijk een 100% level calibratie zijn tijdens installatie.
Wij gaan dus uit van de waarden in km die de batterij aangeeft.
Verder is er nog een energie-grafiek die laat zien hoe de laatste 10, 25 of 50km je verbruik is geweest. Hierbij wordt dus een werkelijk verbruik aan de hand van stroom en spanningsmetingen in het systeem zelf opgegeven. Met dit verbruik geeft hij dan de werkelijk mogelijk nog te rijden afstand aan die zowel hoger als lager kan zijn dan wat de batterij in km laat zien. Dus rij je heel hard of trek je steeds enorm op of is het buiten steenkoud zodat de verwarming hoog staat dan verbruik je veel meer dan 150W/km en kan je dus minder rijden dan de batterij laat zien. De waarde die de batterij aangeeft veranderd ook niet met de buiten temperatuur omdat daarvoor wordt gecompenseerd. Ik heb nog geen negatieve drain waargenomen bij koude nachten en weer opwarmen overdag, ook niet als ik niet rij en de temperatuur van 'snachts nul naar overdag 12 graden ging. Maar ik heb nog te weinig ervaring om dit te kunnen garanderen. De batterij wordt tijdens het rijden en laden zoveel mogelijk op een ideale werktemperatuur gebracht door warmte toevoer of koelen. Tijdens het laden gaat hij eerst ook het interieur verwarmen om de batterij mede op te warmen als het koud is.

Ik heb dit dus al wel meegemaakt. Ik kwam onlangs op een koude ochtend thuis met een bepaalde range.
Toen de zon eenmaal opkwam werd het een warme dag, stond einde ochtend de zon op de schuur waar de 3 in stond en was het daarbinnen flink warmer. Er was toen weer 2 km bij gekomen.

Kortom ik denk dat @Tonkuijt een goed punt heeft dat als je verbruik meet op basis van de weergegeven range, dat dit erg onbetrouwbaar is als de omgevingsvariabelen (temp) tussen de meetpunten (sterk) verschillen. Als je betrouwbare cijfers wil zul je denk ik de omgevingsvariabelen gelijk moeten houden of er meetapparatuur tussen moeten hangen.
 
Last edited:
Wat is dat toch met het referentieverbruik en hoe krijgt men dat....? Ik kom met geen mogelijkheid onder de 180 (of ik moet als een oude vent gaan rijden).

Daarbij heb ik nu een S als leen auto en moet zeggen dat die veel accurater is dan de indicatie van de model 3 die alle kanten uit schiet. Of ligt dat aan het feit dat het de afgelopen drie dagen warmer is buiten?

Het referentieverbruik is zeg maar het default verbruik op basis van de capaciteit van de accu en de range die Tesla claimt voor de 3.
Die is zo ongeveer 150Wh/km maar dat is lastig te halen, zeker met koud weer. Voor een MX 75 is dat hoger, 187Wh/km.
Ik zit nu met de 3 sinds ik hem heb (Feb) op 170Wh/km gemiddeld (inclusief wintersport) maar ik heb half april een nieuwe meting gestart, sinds het warmere weer zeg maar. De komende 3 maanden eens kijken wat het verschil gaat zijn met de afgelopen 3 maanden.
 
  • Informative
Reactions: Hannes85
Dit 'draadje' sluit een beetje aan op een vraag waar ik nog geen antwoord op heb.

Wat te doen als men, bijvoorbeeld door een afwezigheid van een half jaar, de Tesla M3 niet gebruikt en er geen laad mogelijkheid is?
Feit is dat een LiPo accu, indien hij met bijvoorbeeld 70% lading wordt weggezet, de ontlading zeer gering is. Ik heb het hier specifiek over de LiPo accu, dit staat los van de Tesla.

Ik ben heel erg benieuwd op de antwoorden
Is er op die locatie écht geen aansluiting voor 230V? Een verlengsnoer kan al voldoende zijn.

Anders kan je de 12V batterij los trekken. Dan gaat de auto helemaal uit en loopt de accu ook niet leeg.
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar