Je moet je gasten toch zoveel mogelijk in hun eigen taal aanspreken toch?En ik maar denken dat dit het Nederlandstalige stukje forum was
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Je moet je gasten toch zoveel mogelijk in hun eigen taal aanspreken toch?En ik maar denken dat dit het Nederlandstalige stukje forum was
Dan heb je nog een hoop talen te leren met ontwikkelingen afgelopen jaren, maar ok dat is wat off-topicJe moet je gasten toch zoveel mogelijk in hun eigen taal aanspreken toch?
Overdenking m.b.t. mijn drain metingen:
Na mijn laatste meting van vandaag met WiFi uitgeschakeld en op ca 124km, dus ver boven 20% lading waarbij geen automatische "sleepmode" aan zal zijn vond in korte tijd veel drain kan plaats n.l. 9km in 1,5 uur. In dat geval vermoed ik dat er vanuit de auto veel communicatie plaats vindt via de LTE verbinding.
Refferal code op zich, of zo dus wel?Op deze wijze (=link in voettekst) refferal code aanprijzen wordt doorgaans niet gewaardeerd op dit forum.
Dat is dus heel weinig verlies 0,09km/u . Nog eens de helft van de laagst waarde die Björn en ik beiden gemeten hebben, waarbij Björn hem in de slaapstand had gezet met VisibleTesla en ik WiFi en Bluetooth bewust heb uitgezet - 0,17km/u.Na, jullie gesprekken gelezen te hebben geef ik even wat praktijk mee.
Vorige vrijdag de M3P in de garage geplaatst met 448 km voor een weekje Tenerife en daarjuist nog even op de tesla app gekeken en deze geeft nu 433 km aan. Donderdag nacht laatste keer geladen.Verlies van 15 km over 7 dagen. De WiFi stond aan bij vertrek dus ik vermoed nu nog altijd. Lader heb ik er uitgehaald. Vertrouwen nog niet 100% om deze zolang in de wagen te laten zitten... hoe doen jullie dit?
Voor de rest geen app of andere toepassingen van derden die iets met de wagen doen.
Wanneer ik op mijn telefoon naar de wagen kijk via widgets dan krijg ik de melding dat deze slaapt en via de app moet worden gewekt. De 3 gaat dus wel automatische in slaapstand al weet ik niet hoelang dit duurt.
Het rekenen laat ik aan jullie over en hopelijk hebben jullie iets aan de praktijk ervaring.
De batterij van de Tesla geeft in km of in % ( zelf te kiezen setting) aan hoeveel lading er nog in zit en hoeveel km je daarmee theoretisch kunt rijden. Bij deze berekening voor een Tesla M3 gaat men uit van batterij die ca 75kWh is (andere zeggen 76kWh en er zwerven nog meer getallen rond). Bij een gemiddeld verbruik van 150W/km kun je met de volle batterij dan 500km rijden ( hierbij wordt dus even geen rekening gehouden met rijgedrag en verwarming of koeling, dus zeg maar bij een ideale zomerdag) 500km is dan dus 100% lading.Mensen, even een kanttekening van mijn kant. Mijn leraar meet-en regeltechniek zei altijd "Meten is weten, zolang je weet wat je meet". Ik lees geregeld over gemeten waardes, maar hoe doen jullie dat? Bij mijn motorfiets trek ik letterlijk de accu van de regelaar af en stop er een shunt tussen zodat ik kan zien hoeveel stroom mijn accu opneemt, maar hoe meten jullie de drain van de accu?
Immers, een lithium-polymeercel heeft een variabel vermogen grotendeels gebaseerd op de accu-temperatuur. Zoals eerder opgemerkt kun je zelfs negatieve drain hebben, als je de auto met 3 graden wegzet en met 20 graden weer wakker maakt...
Mijn vraag is dus: Is het resultaat wat hier word weergegeven wat de auto er van maakt, of is het gemeten?
Sterker nog het is niet toegestaan je referral code in je signature te zetten.Refferal code op zich, of zo dus wel?
Ik zeg niet dat het moet, maar dat het een valide optie is.
Het nadeel van jouw rekenmethode is dat je drie kengetallen moeten weten: range, accucapaciteit en verlies in kilometers (ook volgens referentieverbruik!). Daarbij is de range een lastige, omdat er heel veel verschillende ranges gecommuniceerd worden (NEDC, WLTP, EPA, ...).
Met "mijn" methode hoef je er maar twee te weten: referentieverbruik en verlies in kilometers. Daarom vind ik dat eenvoudiger.
Overigens kan ik er prima tegen als iemand mij corrigeert, maar je beweert zaken die niet waar zijn. Jij hebt een alternatieve berekening (die ook klopt), maar dat maakt niet dat mijn berekening niet klopt. Dat wil ik graag rechtzetten
Je zegt wel dat het "moet".
View attachment 398002
Met jouw methode heb je er geen 2 maar 4 nodig want jouw referentieverbruik moet je eerst berekenen via de range en de accucapaciteit. Dat had je eerst niet gedaan en een gemiddeld verbruik van de M3 genomen (die 180wh/km) en toen ging je meteen al de mist in.
En de range is geen lastige hoor, die lees je gewoon 1x af in je auto of in de app als je de batterij helemaal vol hebt geladen.
Op dezelfde plek als waar je bepaalt dat de range met 2km is afgenomen door het gebruik van sentry.
View attachment 398005
Deze range is 1 op 1 gekoppeld aan de capaciteit van de accu. Dus als de accu van 75kWh naar 37,5kWh gaat, zit de batterij op ~250km. En zo bepaal je dus ook dat 2km overeen komt met 0.3 kWh.
En natuurlijk kan je ook 2x (jouw) 150Wh (oftewel 0.15kWh) doen maar die 150Wh/km weet je pas door de accucapaciteit te delen door de range die de auto aangeeft. (75/500)
Dat lijkt mij niet nodig en dus verspilde moeite want dat jouw berekening niet klopt heb ik nergens beweert.
Sterker nog, ik heb beweert dat hij (toevallig) wel klopt. (post #20)
Het enige wat ik vanaf het begin duidelijk heb willen maken is dat je het 150Wh/km referentieverbruik niet nodig hebt.
En daar ben je het volgens mij ook gewoon mee eens.
De batterij van de Tesla geeft in km of in % ( zelf te kiezen setting) aan hoeveel lading er nog in zit en hoeveel km je daarmee theoretisch kunt rijden. Bij deze berekening voor een Tesla M3 gaat men uit van batterij die ca 75kWh is (andere zeggen 76kWh en er zwerven nog meer getallen rond). Bij een gemiddeld verbruik van 150W/km kun je met de volle batterij dan 500km rijden ( hierbij wordt dus even geen rekening gehouden met rijgedrag en verwarming of koeling, dus zeg maar bij een ideale zomerdag) 500km is dan dus 100% lading.
De lading van de batterij wordt gewoon gemeten neem ik aan d.m.v. de batterij spanning waarvan bekend is hoe deze zich gedraagt onder verschillende ladingscondities bij verschillende batterij temperatuur. Dus door spanning en temperatuur van de batterij te meten en de wetenschap hoe het gedrag van de cellen is kan men dit nauwkeurig terugrekenen naar km of %. Verder zal er per batterij package waarschijnlijk een 100% level calibratie zijn tijdens installatie.
Wij gaan dus uit van de waarden in km die de batterij aangeeft.
Verder is er nog een energie-grafiek die laat zien hoe de laatste 10, 25 of 50km je verbruik is geweest. Hierbij wordt dus een werkelijk verbruik aan de hand van stroom en spanningsmetingen in het systeem zelf opgegeven. Met dit verbruik geeft hij dan de werkelijk mogelijk nog te rijden afstand aan die zowel hoger als lager kan zijn dan wat de batterij in km laat zien. Dus rij je heel hard of trek je steeds enorm op of is het buiten steenkoud zodat de verwarming hoog staat dan verbruik je veel meer dan 150W/km en kan je dus minder rijden dan de batterij laat zien. De waarde die de batterij aangeeft veranderd ook niet met de buiten temperatuur omdat daarvoor wordt gecompenseerd. Ik heb nog geen negatieve drain waargenomen bij koude nachten en weer opwarmen overdag, ook niet als ik niet rij en de temperatuur van 'snachts nul naar overdag 12 graden ging. Maar ik heb nog te weinig ervaring om dit te kunnen garanderen. De batterij wordt tijdens het rijden en laden zoveel mogelijk op een ideale werktemperatuur gebracht door warmte toevoer of koelen. Tijdens het laden gaat hij eerst ook het interieur verwarmen om de batterij mede op te warmen als het koud is.
Wat is dat toch met het referentieverbruik en hoe krijgt men dat....? Ik kom met geen mogelijkheid onder de 180 (of ik moet als een oude vent gaan rijden).
Daarbij heb ik nu een S als leen auto en moet zeggen dat die veel accurater is dan de indicatie van de model 3 die alle kanten uit schiet. Of ligt dat aan het feit dat het de afgelopen drie dagen warmer is buiten?
Is er op die locatie écht geen aansluiting voor 230V? Een verlengsnoer kan al voldoende zijn.Dit 'draadje' sluit een beetje aan op een vraag waar ik nog geen antwoord op heb.
Wat te doen als men, bijvoorbeeld door een afwezigheid van een half jaar, de Tesla M3 niet gebruikt en er geen laad mogelijkheid is?
Feit is dat een LiPo accu, indien hij met bijvoorbeeld 70% lading wordt weggezet, de ontlading zeer gering is. Ik heb het hier specifiek over de LiPo accu, dit staat los van de Tesla.
Ik ben heel erg benieuwd op de antwoorden
Is er op die locatie écht geen aansluiting voor 230V? Een verlengsnoer kan al voldoende zijn.
Anders kan je de 12V batterij los trekken. Dan gaat de auto helemaal uit en loopt de accu ook niet leeg.
Goed als jij dat zegt neem ik dat aan dus weg er mee!Sterker nog het is niet toegestaan je referral code in je signature te zetten.