Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Van AP1 naar AP2 (vision only)

This site may earn commission on affiliate links.
Je moet inderdaad wel zorgen dat de richtingaanwijzer aan staat als je van baan wisselt.
Als je de hendel half indrukt kan je maar één baan wisselen omdat de rrichtingaanwijzers alweer uit zijn voordat je de tweede baan opgaat.

Richtingaanwijzer staat gedurende de ganse actie aan, lane change warning staat uit en toch wordt ik doof van de alarmen bij het overschrijden van de markering tussen de 2e en 3e rijstrook als ik naar links opschuif (of 2e en 1e rijstrook als ik naar rechts opschuif). Bij de eerste overschrijding heb ik het niet.
Enige wat helpt is eerst EAP uitschakelen met de stalk (niet met het stuur), maar dan heb je weer je 2 handen nodig. Lastig als je met een boterham of koffiebeker in je hand rijdt.
Geen first world problem, maar vooral ambetant omdat het zo smooth ging met AP1 en de gewoonte er daarom diep ingebakken zit om AP er door het uitsturen van de rijstrook te laten uit gaan (je moet sowieso toch voorbij de weerstand sturen om van vak te veranderen).
 
Richtingaanwijzer staat gedurende de ganse actie aan, lane change warning staat uit en toch wordt ik doof van de alarmen bij het overschrijden van de markering tussen de 2e en 3e rijstrook als ik naar links opschuif (of 2e en 1e rijstrook als ik naar rechts opschuif). Bij de eerste overschrijding heb ik het niet.
Enige wat helpt is eerst EAP uitschakelen met de stalk (niet met het stuur), maar dan heb je weer je 2 handen nodig. Lastig als je met een boterham of koffiebeker in je hand rijdt.
Geen first world problem, maar vooral ambetant omdat het zo smooth ging met AP1 en de gewoonte er daarom diep ingebakken zit om AP er door het uitsturen van de rijstrook te laten uit gaan (je moet sowieso toch voorbij de weerstand sturen om van vak te veranderen).
Ik schuif eigenlijk nooit twee banen in één keer door. Altijd eerst één baan en dan heel even blijven rijden om vervolgens weer richitng aan te geven om naar de tweede baan te gaan. Soms dwingt Tesla je ook om je aan de regels te houden.

Die enkele keer dat ik twee banen in één keer doorschuif had ik in het verleden ook de alarmen, maar die enkele keer als ik het nu doe heb ik geen alarmen meer. Maar zoals hiervoor al is aangegeven “rijden is al snel een automatisme” en wellicht dat ik mijn pinker ”onbewust” anders ben gaan bedienen. Ik zal er eens op letten….
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik schuif eigenlijk nooit twee banen in één keer door. Altijd eerst één baan en dan heel even blijven rijden om vervolgens weer richitng aan te geven om naar de tweede baan te gaan.
Als een (vracht-)wagen in de tweede rijstrook een vrachtwagen in de eerste rijstrook aan het inhalen is, en er verder niemand in de buurt is, lijkt mij dat wat overkill. Je kan ook kijken terwijl je aan het opschuiven bent.
Maar inderdaad, hoeveel stopborden staan er niet op plaatsen waar je perfect kan kijken zonder te stoppen. Hoeveel snelheidsbeperkingen van 70km/u op verkeerswissels, die je perfect aan 110 kan nemen.