Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Sinds deze voormiddag ook mijn wintervelgen laten zetten. Was van moeten. Zaterdagmorgen een glijdende houten blok op de R0 tegengekomen. Resultaat is een 20cm van de opstaande rand van rechtervoorwiel afgebroken. Velg "perte totale" dus, loopt langzaam leeg. Nicola in Londerzeel heeft gelukkig velgen liggen (21" grijze turbine) en verkoopt ze per stuk.
Vandaag ook net 50k totaal op de teller. Zomerbanden 40k mee gereden, zijn op. Michelin super sport acoustic besteld.
 
Met mijn model X wil ik de 20"Slipstream met winterbanden gaan gebruiken.
Nu een mooie zomerset.
Ik vind de 22" te groot (en wil zilver), en begrijp dat de 21" Turbines (van de S) ook onder een X kunnen.
Gaat dat inderdaad goed / zijn er dan aandachtspunten ?
 
Het wordt tijd om over de winterbanden voor de X na te denken en dan gaat het vooral om: welke banden, en heb ik een extra set velgen nodig? Bij mijn vorige auto's had ik een extra set en wisselde zelf.
Nu rijd ik op de standaard donkergrijze 20" velgen met MIchelin zomerbanden.
Inmiddels veel gesnuffeld in dit topic maar heb toch een paar vragen waar ik de antwoorden niet op heb kunnen vinden:

- Hoeveel km gaan de zomer en winterbanden ongeveer mee bij een vrij rustige rijstijl? Auto staat op Chill, rijd meestal max + 5/10km en geen haakse bochten.
- Is er verschil in slijtage tussen voor en achter?
- Ik haal uit de commentaren meer positieve reacties voor Pirelli dan voor Michelin. Bij mijn vorige auto's gaf ik meestal de voorkeur aan Michelin. Waar zitten de verschillen, voor/nadelen in?
- Zijn speciale banden met een Tesla code nodig? T0 o.i.d.?
- Kleven er buiten kosten nog grote nadelen aan banden wisselen op de velgen ipv een extra velgenset?

Alvast dank voor het meedenken!
Guido
 
Na veel wikken en wegen ben ik uiteindelijk bij Wheelclinic in Nijkerk uitgekomen. Mooi setje wat mij betreft! Worden mid november geleverd en gemonteerd inclusief Vredestein Wintrac.


image001.jpg
image002.jpg
 
Die X is tijdens zijn schuiver ook z'n achterspoiler verloren.
Nee hoor, dat is de enige uitvoering van de X zonder die foeilelijke spoilert (goed, alleen als hij op slot staat). Voor mij dé reden om vorig jaar een p100d te kopen.

Nu ook de p100d niet meer met de beweegbare spoilert wordt geleverd, zou ik ook niet meer voor de performance versie kiezen. Jullie begrijpen dat ik onze p100d koester! :D
 
  • Funny
  • Like
Reactions: nico180 and job-lek
Nee hoor, dat is de enige uitvoering van de X zonder die foeilelijke spoilert (goed, alleen als hij op slot staat). Voor mij dé reden om vorig jaar een p100d te kopen.

Nu ook de p100d niet meer met de beweegbare spoilert wordt geleverd, zou ik ook niet meer voor de performance versie kiezen. Jullie begrijpen dat ik onze p100d koester! :D
ah, zeldzaam geworden inderdaad, de X met beweegbare achterspoiler. Zuinig op zijn.

Kun je hem overigens in de wasstraat dus niet inklappen, omdat de auto dan niet op slot staat, maar in neutral?
 
Weet iemand hoe en door wie die kenmerken/specificaties van banden worden vastgesteld en hoe betrouwbaar die gegevens zijn?
Ik bedoel dan de kenmerken: rolweerstand, remweg op glad wegdek en geluid. Die met letters worden aangegeven. Bijna alle online bandensites tonen deze gegevens.
upload_2018-10-28_9-35-10.png

Het valt mij op dat er geen verband lijkt te bestaan tussen prijs en die kenmerken. Hele goedkope banden hebben dezelfde of soms betere waardes dan hele dure.
Ik heb gezocht op Internet maar kan niets vinden (of heb niet goed gezocht natuurlijk)
 
@Ger356 Het zegt niet zo heel veel. Het bandenlabel wordt door de fabrikant zelf, volgens niet gestandaardiseerde testen, toegekend. Dus binnen een merk kun je er misschien iets over zeggen, maar tussen merken kan je er helemaal niets over zeggen.
Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt ;)
De testen worden volgens een afspraak in Europees verband door de fabrikanten zelf gedaan, zgn zelf-certificatie.
De testnormen zijn vastgesteld en de individuele landen moeten erop toezien.
Wat zit er achter het nieuwe bandenlabel: Wie klasseert de band en hoe? | Koopwijzer | | Weten en doen | MICHELIN Nederland
Het nieuwe bandenlabel: wat houdt dit in voor mij? | Koopwijzer | | Weten en doen | MICHELIN Nederland
 
  • Informative
Reactions: Ger356
Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt ;)
De testen worden volgens een afspraak in Europees verband door de fabrikanten zelf gedaan, zgn zelf-certificatie.
De testnormen zijn vastgesteld en de individuele landen moeten erop toezien.
Wat zit er achter het nieuwe bandenlabel: Wie klasseert de band en hoe? | Koopwijzer | | Weten en doen | MICHELIN Nederland
Het nieuwe bandenlabel: wat houdt dit in voor mij? | Koopwijzer | | Weten en doen | MICHELIN Nederland
Heel erg bedankt Wim.
Nu maar hopen dat die bandenfabrikanten geen sjoemelmicrofoon gebruiken voor de geluidstest of sjoemelwater voor de remwegtest.