Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Weet iemand hoe en door wie die kenmerken/specificaties van banden worden vastgesteld en hoe betrouwbaar die gegevens zijn?
Ik bedoel dan de kenmerken: rolweerstand, remweg op glad wegdek en geluid. Die met letters worden aangegeven. Bijna alle online bandensites tonen deze gegevens.
View attachment 347729
Het valt mij op dat er geen verband lijkt te bestaan tussen prijs en die kenmerken. Hele goedkope banden hebben dezelfde of soms betere waardes dan hele dure.
Ik heb gezocht op Internet maar kan niets vinden (of heb niet goed gezocht natuurlijk)
Ik weet wel dat de dB voor het externe geluid is. Dit zegt dus niet direct wat het geluid in de auto is.
 
Bon... blijkbaar was ik volgens het SeC er vorig jaar in geslaagd de winterbanden van de X van de chef des huizes in de verkeerde richting te monteren... Heeft er iemand een idee van hoe dat pijltje op die banden moet staan? Naar de voorzijde van de auto (wat redelijk onozel is want dan wijst het naar de achterkant wanneer de band draait ...)? :confused:

20181029_152451.jpg
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Om eerlijk te zeggen zie ik bij het bekijken van (een gedeelte van) de 263 pagina's met posts "door de bomen het bos niet meer" ...

Ik heb nu gewoon de standaard 19 inch velgen om mijn Model S. Ik ben op zoek naar wintervelgen en -banden. Gewoon 19 inch, niks speciaals, liefst een "standaard Tesla look". Ik ben hierop uitgekomen (na het bekijken van verschillende posts in deze thread):
  • Velgen: RIAL Lugano Silver 8.5X19 5X120 ET32.0 NB64.1 Sterling-silver
  • Banden: 245/45R19 102V HANKOOK winter i*cept evo2 xl w320
  • Incl. Tesla TPMS sensoren
Inclusief btw en montage kom ik bij drie partijen uit rond 1850 - 1900 euro.

Als iemand dit een slechte keus vindt, dan hoor ik dat graag!
 
Om eerlijk te zeggen zie ik bij het bekijken van (een gedeelte van) de 263 pagina's met posts "door de bomen het bos niet meer" ...

Ik heb nu gewoon de standaard 19 inch velgen om mijn Model S. Ik ben op zoek naar wintervelgen en -banden. Gewoon 19 inch, niks speciaals, liefst een "standaard Tesla look". Ik ben hierop uitgekomen (na het bekijken van verschillende posts in deze thread):
  • Velgen: RIAL Lugano Silver 8.5X19 5X120 ET32.0 NB64.1 Sterling-silver
  • Banden: 245/45R19 102V HANKOOK winter i*cept evo2 xl w320
  • Incl. Tesla TPMS sensoren
Inclusief btw en montage kom ik bij drie partijen uit rond 1850 - 1900 euro.

Als iemand dit een slechte keus vindt, dan hoor ik dat graag!
Prima keus. Zelf tevreden over deze winterbanden.
 
  • Like
Reactions: evandaalen
Om eerlijk te zeggen zie ik bij het bekijken van (een gedeelte van) de 263 pagina's met posts "door de bomen het bos niet meer" ...

Ik heb nu gewoon de standaard 19 inch velgen om mijn Model S. Ik ben op zoek naar wintervelgen en -banden. Gewoon 19 inch, niks speciaals, liefst een "standaard Tesla look". Ik ben hierop uitgekomen (na het bekijken van verschillende posts in deze thread):
  • Velgen: RIAL Lugano Silver 8.5X19 5X120 ET32.0 NB64.1 Sterling-silver
  • Banden: 245/45R19 102V HANKOOK winter i*cept evo2 xl w320
  • Incl. Tesla TPMS sensoren
Inclusief btw en montage kom ik bij drie partijen uit rond 1850 - 1900 euro.

Als iemand dit een slechte keus vindt, dan hoor ik dat graag!

De ET waarde van de velg is alleen kleiner dan de standaard.
Volgens mij is er ook een 43 wat iets dichter bij de 40 van Tesla zit dan de 32.


EDIT: ik zie dat dat dan geen 19"meer is...
 
Last edited:
Om eerlijk te zeggen zie ik bij het bekijken van (een gedeelte van) de 263 pagina's met posts "door de bomen het bos niet meer" ...

Ik heb nu gewoon de standaard 19 inch velgen om mijn Model S. Ik ben op zoek naar wintervelgen en -banden. Gewoon 19 inch, niks speciaals, liefst een "standaard Tesla look". Ik ben hierop uitgekomen (na het bekijken van verschillende posts in deze thread):
  • Velgen: RIAL Lugano Silver 8.5X19 5X120 ET32.0 NB64.1 Sterling-silver
  • Banden: 245/45R19 102V HANKOOK winter i*cept evo2 xl w320
  • Incl. Tesla TPMS sensoren
Inclusief btw en montage kom ik bij drie partijen uit rond 1850 - 1900 euro.

Als iemand dit een slechte keus vindt, dan hoor ik dat graag!

Komt i.i.g. meer in de richt van wat ik zelf ook zoek.
 
Bon... blijkbaar was ik volgens het SeC er vorig jaar in geslaagd de winterbanden van de X van de chef des huizes in de verkeerde richting te monteren... Heeft er iemand een idee van hoe dat pijltje op die banden moet staan? Naar de voorzijde van de auto (wat redelijk onozel is want dan wijst het naar de achterkant wanneer de band draait ...)? :confused:

View attachment 348075
Als de band gemonteerd zit moet de pijl in de richting van de werkelijke draairichting staan.
De foto geeft een wiel aan dat aan de rechterzijde van de auto gemonteerd moet zijn.
 
  • Helpful
Reactions: Wolfke
Om eerlijk te zeggen zie ik bij het bekijken van (een gedeelte van) de 263 pagina's met posts "door de bomen het bos niet meer" ...

Ik heb nu gewoon de standaard 19 inch velgen om mijn Model S. Ik ben op zoek naar wintervelgen en -banden. Gewoon 19 inch, niks speciaals, liefst een "standaard Tesla look". Ik ben hierop uitgekomen (na het bekijken van verschillende posts in deze thread):
  • Velgen: RIAL Lugano Silver 8.5X19 5X120 ET32.0 NB64.1 Sterling-silver
  • Banden: 245/45R19 102V HANKOOK winter i*cept evo2 xl w320
  • Incl. Tesla TPMS sensoren
Inclusief btw en montage kom ik bij drie partijen uit rond 1850 - 1900 euro.

Als iemand dit een slechte keus vindt, dan hoor ik dat graag!

Zie post 5226
 
  • Like
Reactions: evandaalen
Om eerlijk te zeggen zie ik bij het bekijken van (een gedeelte van) de 263 pagina's met posts "door de bomen het bos niet meer" ...

Ik heb nu gewoon de standaard 19 inch velgen om mijn Model S. Ik ben op zoek naar wintervelgen en -banden. Gewoon 19 inch, niks speciaals, liefst een "standaard Tesla look". Ik ben hierop uitgekomen (na het bekijken van verschillende posts in deze thread):
  • Velgen: RIAL Lugano Silver 8.5X19 5X120 ET32.0 NB64.1 Sterling-silver
  • Banden: 245/45R19 102V HANKOOK winter i*cept evo2 xl w320
  • Incl. Tesla TPMS sensoren
Inclusief btw en montage kom ik bij drie partijen uit rond 1850 - 1900 euro.

Als iemand dit een slechte keus vindt, dan hoor ik dat graag!

Ik ben ook lang aan het zoeken geweest, en ben uitgekomen op de RC27 8,0x19 ET40 MB64,1 welke dezelfde maat is als de orignele velgen.
mijn banden zijn de Nokian WR A4 XL, met een B label voor verbruik, en een B voor de performance op de natte weg. Beter kan ik niet vinden. Geen idee of zo'n label betrouwbaar is, maar dat is het enige waar ik die banden op kan vergelijken.
totaalprijs incl balanceren, TPMS sensoren (incl programmeren en controleren) en montage voor 1788,16 bij reifen.com in duitsland. Ivm programmering van de TPMS sensoren zul je dan dus wel een trip naar Aken, Mönchengladbach, Moers of nog verder Duitsland moeten maken. Je kunt ze ook laten bezorgen in NL, maar dan moet je de sensoren en montage zelf regelen.
 
  • Like
Reactions: evandaalen
De ET waarde van de velg is alleen kleiner dan de standaard.
Volgens mij is er ook een 43 wat iets dichter bij de 40 van Tesla zit dan de 32.

EDIT: ik zie dat dat dan geen 19"meer is...

Dit heeft me even aan het denken (en aan het zoeken) gezet ...

Ik weet eigenlijk niks van velgen of van ET waardes (dus corrigeer me als ik het fout heb!), maar las op het net dat een afwijking normaal gesproken maar zo'n 5 (mm) mag zijn. Dus dan zou ET32 t.o.v. ET40 niet goed zijn, dat is immers 8 mm.

Toch krijg ik deze maat te horen in offertes en wordt deze maat automatisch gekozen in bepaalde webwinkels. Kan het dan wel? Heeft het te maken met 8.5 bij de Rial vs 8 bij een standaard Tesla velg? Weet iemand daar mee vanaf?
 
Dit heeft me even aan het denken (en aan het zoeken) gezet ...

Ik weet eigenlijk niks van velgen of van ET waardes (dus corrigeer me als ik het fout heb!), maar las op het net dat een afwijking normaal gesproken maar zo'n 5 (mm) mag zijn. Dus dan zou ET32 t.o.v. ET40 niet goed zijn, dat is immers 8 mm.

Toch krijg ik deze maat te horen in offertes en wordt deze maat automatisch gekozen in bepaalde webwinkels. Kan het dan wel? Heeft het te maken met 8.5 bij de Rial vs 8 bij een standaard Tesla velg? Weet iemand daar mee vanaf?
Is inderdaad leuke materie om je eens in te verdiepen. Bijvoorbeeld op deze site: Will They Fit - Online Wheel and Tyre Fitment Calculator

TL;DR: ET32 is prima voor een 8,5” velg op een Model S.
 
mijn banden zijn de Nokian WR A4 XL, met een B label voor verbruik, en een B voor de performance op de natte weg. Beter kan ik niet vinden. Geen idee of zo'n label betrouwbaar is, maar dat is het enige waar ik die banden op kan vergelijken.
Zou je je ervaring met die banden hier willen delen?
Deze banden kwamen om dezelfde redenen ook bij mij bovenaan op mijn lijstje, maar ik ben benieuwd of ze ook stil zijn.
 
Zou je je ervaring met die banden hier willen delen?
Deze banden kwamen om dezelfde redenen ook bij mij bovenaan op mijn lijstje, maar ik ben benieuwd of ze ook stil zijn.
Ik heb ze +- 1000km onder mijn S75D liggen, op de standaard 19"slipstream velgen. Het geluid is voor mij heel vergelijkbaar (misschien wel iets stiller) met de standaard Michelins, behalve een soort resonantie die ik bij verschillende snelheden hoor. Ik hoopte dat dat zou verdwijnen maar vooralsnog is dat niet het geval.

Die resonantie is een diep brommend geluid, niet heel hard want het overstemt het andere bandengeluid niet en is verder niet voelbaar. De snelheid lijkt niet veel uit te maken voor de 'toonhoogte'. Het lijkt meer te maken te hebben met het type wegdek.

Heeft iemand een idee wat dat kan zijn? De garage (eenpitter in mijn woonplaats) heeft het juiste aandraaimoment gebruikt, in overleg met mij 3.2bar in de banden gestopt en ik zie geen markeringen die er op duiden dat ze in een bepaalde richting geplaatst moeten worden. Volgens de DOTcode zijn ze in week 34 van dit jaar geproduceerd. Ik voel minder trillingen dan bij de Michelins dus ik verwacht dat dit een positief gevolg van het balanceren is.
 
Ik heb ze +- 1000km onder mijn S75D liggen, op de standaard 19"slipstream velgen. Het geluid is voor mij heel vergelijkbaar (misschien wel iets stiller) met de standaard Michelins, behalve een soort resonantie die ik bij verschillende snelheden hoor. Ik hoopte dat dat zou verdwijnen maar vooralsnog is dat niet het geval.

Die resonantie is een diep brommend geluid, niet heel hard want het overstemt het andere bandengeluid niet en is verder niet voelbaar. De snelheid lijkt niet veel uit te maken voor de 'toonhoogte'. Het lijkt meer te maken te hebben met het type wegdek.

Heeft iemand een idee wat dat kan zijn? De garage (eenpitter in mijn woonplaats) heeft het juiste aandraaimoment gebruikt, in overleg met mij 3.2bar in de banden gestopt en ik zie geen markeringen die er op duiden dat ze in een bepaalde richting geplaatst moeten worden. Volgens de DOTcode zijn ze in week 34 van dit jaar geproduceerd. Ik voel minder trillingen dan bij de Michelins dus ik verwacht dat dit een positief gevolg van het balanceren is.

Winterbanden die gebruikt worden bij temperaturen boven 7 graden C. ondervinden teveel vervorming in de zachte compound van het loopvlak. Het zou kunnen dat daardoor de individuele lamellen elkaar steeds raken. Dit kan mogelijk die brom veroorzaken.
Of deze hypothese klopt kun je vaststellen als het kouder wordt.
 
Ik heb ze +- 1000km onder mijn S75D liggen, op de standaard 19"slipstream velgen. Het geluid is voor mij heel vergelijkbaar (misschien wel iets stiller) met de standaard Michelins, behalve een soort resonantie die ik bij verschillende snelheden hoor. Ik hoopte dat dat zou verdwijnen maar vooralsnog is dat niet het geval.

Die resonantie is een diep brommend geluid, niet heel hard want het overstemt het andere bandengeluid niet en is verder niet voelbaar. De snelheid lijkt niet veel uit te maken voor de 'toonhoogte'. Het lijkt meer te maken te hebben met het type wegdek.

Heeft iemand een idee wat dat kan zijn? De garage (eenpitter in mijn woonplaats) heeft het juiste aandraaimoment gebruikt, in overleg met mij 3.2bar in de banden gestopt en ik zie geen markeringen die er op duiden dat ze in een bepaalde richting geplaatst moeten worden. Volgens de DOTcode zijn ze in week 34 van dit jaar geproduceerd. Ik voel minder trillingen dan bij de Michelins dus ik verwacht dat dit een positief gevolg van het balanceren is.
Ik heb inderdaad ook gemerkt dat bij een snelheid van 80-90km/u er een gebrom te horen is. Door de banden iets harder op te pompen (nu 3.2bar) is het verschoven maar 85-95km/u, waardoor ik er op de rijkswegen geen last van heb. Ik moet nog even afwachten of het minder wordt als het kouder wordt.
Voor de rest merk ik niet echt een verschil, wat op zich al positief is voor winterbanden.
 
hallo, heb al verschillende forumposten gelezen maar ik geraak alsmaar minder uit de wijs : ik wil winterbanden opleggen : Tesla zegt : je kan niet anders dan de hele velg te vervangen, de bandenboer zegt : geen probleem. Dat laatste is natuurlijk veel goedkoper... Wat is jullie ervaring ? grtz
 
hallo, heb al verschillende forumposten gelezen maar ik geraak alsmaar minder uit de wijs : ik wil winterbanden opleggen : Tesla zegt : je kan niet anders dan de hele velg te vervangen, de bandenboer zegt : geen probleem. Dat laatste is natuurlijk veel goedkoper... Wat is jullie ervaring ? grtz
De betreffende Tesla medewerker praat poep.

Je kunt het beste twee Tesla's hebben. Voor elk seizoen één, uitgerust met het juiste bandentype. Hoef je ook maar op één exemplaar het winterpakket te bestellen.