Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Wie wil er met me meedenken over winterbanden en de overgang naar Model 3.
Ik heb een model S met standaard banden 245/45/19.
Ik rij niet veel en voor het Nederlandse weer zou ik geen winterbanden kopen.
Maar ik ga twee keer naar Frankrijk wintersporten en daarvoor wil ik winterbanden kopen.
De MS wordt volgend jaar vervangen door een model 3 (die S is veel te groot voor ons tweeën).
Ik denk over het volgende:
Ik koop winterbanden voor de M3 en zet die voor de wintersport op de MS.
Volgens de vergelijker is de diameter 4,9% kleiner dan het hoort.
Ik zie weinig problemen, behalve dat de auto 3 cm lager staat. (geen luchtvering).
Zijn er andere overwegingen?

View attachment 352513
Je zult het wel overleven, G.

En je auto ook.

Enkele opmerkingen:
- naar mijn idee zijn 18” winterbanden en -wielen een betere keus voor de Model 3
- je zult in ieder geval met die te kleine banden niet snel een bekeuring voor te snel rijden krijgen in Frankrijk
- de met die banden afgelegde afstand wordt met 5% extra vastgelegd in de kmstand van de auto.
 
Draai je stuur naar rechts zou ik zeggen en meet of er meer of minder dan 3 cm ruimte is tussen het uiterste punt van je band en de wielkast. Dit is nog zonder inveren.

Zonder gekheid, 8,5% afwijking zou voor mij te gek zijn. Qua teller afwijking en ook qua ruimte.

Die Wranglers zou wel passen onder de model X off-road die een tijdje geleden is gepresenteerd ;-)
Hier in Portugal zijn de Cooper STs vooral populair voor off-road.

Als ik al een Model S had kon ik ze zo even passen want de steek van de MS en de Disco 3 blijkt gelijk te zijn alleen het midden gat is anders. Maar ik heb nog geen MS en ben dus aan het kijken of ik mijn winterbanden mee moet verkopen of dat ik ze kan houden. Ze hebben 1 x Winterberg achter de rug dus eigenlijk helemaal nieuw.
 
Je zult het wel overleven, G.

En je auto ook.

Enkele opmerkingen:
- naar mijn idee zijn 18” winterbanden en -wielen een betere keus voor de Model 3
- je zult in ieder geval met die te kleine banden niet snel een bekeuring voor te snel rijden krijgen in Frankrijk
- de met die banden afgelegde afstand wordt met 5% extra vastgelegd in de kmstand van de auto.
Paulus, bedankt voor je reactie.
Ik weet niet of je het zo bedoeld had, maar door je relativerende opmerking dacht ik: waar maak je je druk om. Koop gewoon wat je nodig hebt en als die banden overblijven dan kan ik er weer iemand anders "blij" mee maken.
Dus zo geschiedde. Ik laat gewoon Nokians op de S zetten in de juiste maat en als die 3 komt dan zie ik wel weer. Misschien een goed idee om de standaard aero wielen te gebruiken voor de winterset en 19" velgen te kopen voor de zomer.
Thnx
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Om eerlijk te zeggen zie ik bij het bekijken van (een gedeelte van) de 263 pagina's met posts "door de bomen het bos niet meer" ...

Ik heb nu gewoon de standaard 19 inch velgen om mijn Model S. Ik ben op zoek naar wintervelgen en -banden. Gewoon 19 inch, niks speciaals, liefst een "standaard Tesla look". Ik ben hierop uitgekomen (na het bekijken van verschillende posts in deze thread):
  • Velgen: RIAL Lugano Silver 8.5X19 5X120 ET32.0 NB64.1 Sterling-silver
  • Banden: 245/45R19 102V HANKOOK winter i*cept evo2 xl w320
  • Incl. Tesla TPMS sensoren
Inclusief btw en montage kom ik bij drie partijen uit rond 1850 - 1900 euro.

Als iemand dit een slechte keus vindt, dan hoor ik dat graag!

Hoe is het geluid van de HANKOOK winterbanden? In de spec's staat 72 dB en bij Michelin is dit 69 dB.
 
Vanwege het weer in Nederland ben ik van plan om geen winterbanden te kopen. Maar all weather, op de vorige auto (BMW) zaten Vredestein quatrac banden waar ik erg tevreden mee was. Bovendien vind ik het goed om de lokale (Enschede) economie te stimuleren zou ik het liefst weer Vredestein kopen. Maar die zijn er niet voor de 19" velgen met 245/45. Wie heeft er ervaring met all weather banden onder de Tesla en welke raden jullie aan?
 
Mijn Hankook winterbanden zijn aan hun laatste winter toe denk ik qua slijtage. Het geluid is wel enorm. Is dit normaal voor winterbanden? Ik meende me te herinneren dat dit niet zo was. Soms klinkt het wat repetitief, precies of de wielen niet goed gebalanceerd zijn, maar dit is net uitgevoerd... Misschien teruggaan voor herbalanceren, of is dit niet nodig?
Mijn 21" Michelin PSS zijn veel stiller.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ik wil graag van mijn Tesla wielmoeren af (rechts op de foto). De dunne metalen kapjes op de moeren vervormen en dan gaat de moer vastzitten in de krachtdop. Tesla levert nu alleen lagere moeren (Links op de foto). Die verdwijnen zo diep in het wiel in de 21" velg dat het plastic kapje dat eerder prima paste op de hogere moer, nu niet meer past.
Heeft een van jullie al de lagere moeren en hoe is dan het kapjes vraagstuk opgelost?

Tesla wielmoeren (1).jpg


Alternatief zijn de moeren van Tesla Wheels. Maar je zou toch zeggen dat Tesla daar zelf een oplossing voor zou moeten hebben.

2018-11-16 10.41.24.jpg
 
prima band zelfs. Met mijn 1e S daar bijna 50k kms mee gereden en waren nog niet versleten.

Klinkt goed was dat de Eagle RS-A of de Eagle LS2? Hoe was de grip en het rijgedrag? Qua gebruik hebben ze respectievelijk F en E dus dat klinkt minder goed. Hoe was dat?

Hier: Vierseizoenenbanden 245/45 R19 prijzen vergelijken vind ik ook nog de Bridgestone Weather Control A005 die in tests wel goed scoort zie ik en C voor gebruik en A voor grip bij regen heeft. Heeft daar iemand ervaring mee?
 
Klinkt goed was dat de Eagle RS-A of de Eagle LS2? Hoe was de grip en het rijgedrag? Qua gebruik hebben ze respectievelijk F en E dus dat klinkt minder goed. Hoe was dat?

Hier: Vierseizoenenbanden 245/45 R19 prijzen vergelijken vind ik ook nog de Bridgestone Weather Control A005 die in tests wel goed scoort zie ik en C voor gebruik en A voor grip bij regen heeft. Heeft daar iemand ervaring mee?
Je moet je oprecht afvragen of vierseizoenenbanden wel een verstandige keus zijn voor een zware auto als een Tesla.
In de zomer heb je minder grip omdat de band dan relatief een te zachte compound heeft. In de winter heb je ook minder grip omdat de compound dan weer te hard is.
Het zal zomer en winter vanaf 80 km per uur 3 meter remweg meer opleveren op droge wegen. Op natte en besneeuwde wegen zeker veel meer.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Superendo and Vv79
Je moet je oprecht afvragen of vierseizoenenbanden wel een verstandige keus zijn voor een zware auto als een Tesla.
In de zomer heb je minder grip omdat de band dan relatief een te zachte compound heeft. In de winter heb je ook minder grip omdat de compound dan weer te hard is.
Het zal zomer en winter vanaf 80 km per uur 3 meter remweg meer opleveren op droge wegen. Op natte en besneeuwde wegen zeker veel meer.
volledig mee eens, all weather banden zijn naar mijn idee ook mee voor de tweede lichte auto waarmee weinig km's mee worden gemaakt.
 
Ik wil graag van mijn Tesla wielmoeren af (rechts op de foto). De dunne metalen kapjes op de moeren vervormen en dan gaat de moer vastzitten in de krachtdop. Tesla levert nu alleen lagere moeren (Links op de foto). Die verdwijnen zo diep in het wiel in de 21" velg dat het plastic kapje dat eerder prima paste op de hogere moer, nu niet meer past.
Heeft een van jullie al de lagere moeren en hoe is dan het kapjes vraagstuk opgelost?

View attachment 353046

Alternatief zijn de moeren van Tesla Wheels. Maar je zou toch zeggen dat Tesla daar zelf een oplossing voor zou moeten hebben.

View attachment 353047

De korte wielmoeren, nu de enige standaard bij Tesla, leveren een raar plaatje op. De moeren en de kapjes zitten veel te diep in de naaf van mijn 21" Tesla turbines.
Met de 42 mm lange moeren die standaard werden geleverd levert dat het goede beeld van de tweede foto op.
Let niet op de gecorrodeerde centre cap. Die staan al 9 maanden bij Tesla in bestelling en moeten nog uit de VS komen :(

IMG_7535.jpg


IMG_7533.jpg
 
Mijn Hankook winterbanden zijn aan hun laatste winter toe denk ik qua slijtage. Het geluid is wel enorm. Is dit normaal voor winterbanden? Ik meende me te herinneren dat dit niet zo was. Soms klinkt het wat repetitief, precies of de wielen niet goed gebalanceerd zijn, maar dit is net uitgevoerd... Misschien teruggaan voor herbalanceren, of is dit niet nodig?
Mijn 21" Michelin PSS zijn veel stiller.

Klinkt als cuppen van de banden. Ik had dat bij mijn originele banden, klinkt als versleten wiellager. Dat cuppen is de reden dat Tesla roteren van de banden voorschrijft. Is overigens geen uitlijnprobleem, meer een eigenschap van de aandrijving zo is mij verteld.
 
Ik wil graag van mijn Tesla wielmoeren af (rechts op de foto). De dunne metalen kapjes op de moeren vervormen en dan gaat de moer vastzitten in de krachtdop. Tesla levert nu alleen lagere moeren (Links op de foto). Die verdwijnen zo diep in het wiel in de 21" velg dat het plastic kapje dat eerder prima paste op de hogere moer, nu niet meer past.
Heeft een van jullie al de lagere moeren en hoe is dan het kapjes vraagstuk opgelost?

Alternatief zijn de moeren van Tesla Wheels. Maar je zou toch zeggen dat Tesla daar zelf een oplossing voor zou moeten hebben.
Ik heb die lage moeren gekocht voor mijn tweedehandse set Arachnids. Omdat die velgen zilverkleurig zijn, heb ik de kapjes in chroomkleur erbij gekocht. Ben er tevreden mee, ook gezien de prijs van € 40 incl BTW voor moeren en kapjes. Naar mijn weten zijn er bij Tesla lange en korte kapjes te krijgen, zowel in chroom als donkergrijs.

[EDIT]
IMG_2662.JPG IMG_2663.JPG IMG_2665.JPG
Ik denk dat ik de lange variant van de kapjes heb, maar toch wat te kort. Liggen er nogal diep in, maar goed genoeg voor een oude, afgetrapte bak.
[/EDIT]
 
Last edited: