Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Niet onder de 3 maar wel onder de S. Kijk eens naar de Dunlop Sport Maxx RT 2. Die maken weinig geluid.
De Michelins hadden nog ongeveer 2-3 mm over alle 4 en 45.000 km, vervangen voor de Dunlops. Nu een weekend meer gereden en lijkt iets minder banden geluid binnen te komen in het interieur. Ondanks dat er geen foam in zit. Wat me wel meteen opvalt is dat de Dunlops wat meer demping hebben. Vermoed dat ze iets zachter zijn dan de Michelins en de wang is iets breder. Overigens zei de eigenaar van het bandenbedrijf dat er meer Model 3 rijders zijn die de Michelins behoorlijk wat geluid produceren ondanks de Foam. Tot zover tevreden met de Dunlops.
 
Ik heb op de zomerset ook de dunlops gemonteerd.
Zijn aanzienlijk stiller dan de pirelli winterband die er onderzat. op de zomerset had ik eerst Pirelli P zero zitten. Deze waren met 25k versleten.

ik heb ze in de maat 255/35 en 285/30 20 inch er er onder zitten.
 
M3 van Michelin => Goodyear

Op onze M3 AWD (feb 2019) achter de Michelin Pilot Sport 4, 235 / 45 ZR 18 98Y nu al ( na een 30k km pas.. ex winterband.kms uiteraard ) vervangen door Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, 235/45 R18 98Y.

Bij ons sleten die Michelins achter enorm, was nog maar een 2½mm over. Voor is nog okay. Onze rijstijl is 'normaal'. Het idee is (zie oa reviews) dat die Goodyears niet zo achterlijk snel slijten. Iig ook ervaring van onze bandenman, die gewoon alles levert. Rolweerstand vd Goodyears zou 'satisfactory' zijn als minpuntje..

Onze bandenmand ziet trouwens een trend (Eu normen gedreven) naar banden met zo weinig mogelijk rolweerstand (in principe zuinig) die van de weeromstuit wel sneller blijken te slijten. Zogenaamd zuinig dus.. Hij ziet het met verbazing aan en de fabrikanten vinden het natuurlijk prachtig. We'll see!
 
Ik heb op de zomerset ook de dunlops gemonteerd.
Zijn aanzienlijk stiller dan de pirelli winterband die er onderzat. op de zomerset had ik eerst Pirelli P zero zitten. Deze waren met 25k versleten.

ik heb ze in de maat 255/35 en 285/30 20 inch er er onder zitten.

En hoe zit het met de slijtage van de Dunlops?

Ik heb Michelins en ben er ansich wel tevreden mee, geen referentiekader over of het veel of weinig geluid maakt maar na 40k km nog steeds niet versleten, hoewel ik wel verwacht dat dat over 10k km er wel aan zit te komen.
 
De Michelins hadden nog ongeveer 2-3 mm over alle 4 en 45.000 km, vervangen voor de Dunlops. Nu een weekend meer gereden en lijkt iets minder banden geluid binnen te komen in het interieur. Ondanks dat er geen foam in zit. Wat me wel meteen opvalt is dat de Dunlops wat meer demping hebben. Vermoed dat ze iets zachter zijn dan de Michelins en de wang is iets breder. Overigens zei de eigenaar van het bandenbedrijf dat er meer Model 3 rijders zijn die de Michelins behoorlijk wat geluid produceren ondanks de Foam. Tot zover tevreden met de Dunlops.
En als je een paar uur over hebt, kun je altijd zelf foam in de banden plakken. Heb ik bij mijn Dunlop winterbanden gedaan en die zijn echt stil. Wel de goede spullen kopen, maar voor paar tientjes ben je klaar.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
En als je een paar uur over hebt, kun je altijd zelf foam in de banden plakken. Heb ik bij mijn Dunlop winterbanden gedaan en die zijn echt stil. Wel de goede spullen kopen, maar voor paar tientjes ben je klaar.
Ben benieuwd welke foam, hoe dik en welke lijm je hebt gebruikt?
Of een kant-en-klaar product uit de autohandel?
Een aantal jaren geleden heb ik er zelf ook mee geëxperimenteerd, maar duurzaam lijmen bleek lastig.
Ook werden de banden behoorlijk warm tijdens het rijden 🤔 (te dikke foam?), maar het betrof dan ook geen winterbanden.
 
Ik vraag me ineens af wat het effect van styropor balletjes zou zijn. Die zijn licht, verstoren de balans niet (middelpuntvliedende kracht zorgt voor voldoende evenwichtige verdeling, 50% vulling lijkt me voldoende) Ik denk een veel betere demping. Enige nadeel lijkt mij het verwijderen (stofzuiger) bij bandenwissels en een gaasje voor het ventiel om ophoping bij deflatie te voorkomen.
 
Ik vraag me ineens af wat het effect van styropor balletjes zou zijn. Die zijn licht, verstoren de balans niet (middelpuntvliedende kracht zorgt voor voldoende evenwichtige verdeling, 50% vulling lijkt me voldoende) Ik denk een veel betere demping. Enige nadeel lijkt mij het verwijderen (stofzuiger) bij bandenwissels en een gaasje voor het ventiel om ophoping bij deflatie te voorkomen.
Balanceerpoeder werkt op die manier maar het gekke is dat balanceerpoeder veel onbalans geeft op een balanceer apparaat. Nou zo gek ook weer niet want de middelpuntvliedende kracht is niet echt aanwezig in een band onder een auto. Je denkt dat de band ronddraait maar is dat ook zo? Waar de band contact heeft met de weg is de snelheid 0 km/hr de bovenkant heeft de dubbele snelheid van waar je op dat moment mee rijdt, zeg 200 km/hr. Door deze versnellingskrachten blijven de losse delen in de band niet op zijn plek maar gaan in de band rond stuiteren.
 
Je denkt dat de band ronddraait maar is dat ook zo? Waar de band contact heeft met de weg is de snelheid 0 km/hr de bovenkant heeft de dubbele snelheid van waar je op dat moment mee rijdt, zeg 200 km/hr. Door deze versnellingskrachten blijven de losse delen in de band niet op zijn plek maar gaan in de band rond stuiteren.
Ik weet niet welke opleiding je hebt gevolgd en tegen welke kosten, maar een mooie credit factuur lijkt me wel aan de orde. De boven- en onderkant van een band zitten gewoon aan elkaar vast en hebben dus geen snelheidsverschil t.o.v. elkaar buiten de roterende beweging. En de middelpuntvliedende kracht verandert niet wanneer de hele band een lineaire snelheid heeft of niet. Een eventuele lineaire versnelling of vertraging werkt op alle delen van de band in voor- of achterwaartse richting, maar juist door de draaiende beweging telt die, in de tijd gezien, op naar nul. De centrifugaalkracht is ook nog eens veel groter dan die t.g.v. lineaire versnelling of vertraging. Een laterale versnelling (dwars op de rijrichting) levert een nog kleinere kracht op en zal losse deeltjes in de band mogelijk doen verschuiven naar links of rechts. Of dat kwaad kan, weet ik niet.
 
  • Funny
Reactions: FVO and Siempie76
Ik weet niet welke opleiding je hebt gevolgd en tegen welke kosten, maar een mooie credit factuur lijkt me wel aan de orde. De boven- en onderkant van een band zitten gewoon aan elkaar vast en hebben dus geen snelheidsverschil t.o.v. elkaar buiten de roterende beweging. En de middelpuntvliedende kracht verandert niet wanneer de hele band een lineaire snelheid heeft of niet. Een eventuele lineaire versnelling of vertraging werkt op alle delen van de band in voor- of achterwaartse richting, maar juist door de draaiende beweging telt die, in de tijd gezien, op naar nul. De centrifugaalkracht is ook nog eens veel groter dan die t.g.v. lineaire versnelling of vertraging. Een laterale versnelling (dwars op de rijrichting) levert een nog kleinere kracht op en zal losse deeltjes in de band mogelijk doen verschuiven naar links of rechts. Of dat kwaad kan, weet ik niet.
Leg mij dan eens uit waarom balanceerpoeder werkt als een band op de auto zit maar groot onbalans geeft op een balanceerautomaat bij een bandenhandelaar.
Je zou eens moeten gaan tekenen hoe 1 punt van een band zich beweegt bij een volledige omwenteling. Misschien moeten we beide een credit nota aanvragen. ;)
 
Ben benieuwd welke foam, hoe dik en welke lijm je hebt gebruikt?
Of een kant-en-klaar product uit de autohandel?
Een aantal jaren geleden heb ik er zelf ook mee geëxperimenteerd, maar duurzaam lijmen bleek lastig.
Ook werden de banden behoorlijk warm tijdens het rijden 🤔 (te dikke foam?), maar het betrof dan ook geen winterbanden.
Zie Welke winterband voor de M3?
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Ik vraag me ineens af wat het effect van styropor balletjes zou zijn. Die zijn licht, verstoren de balans niet (middelpuntvliedende kracht zorgt voor voldoende evenwichtige verdeling, 50% vulling lijkt me voldoende) Ik denk een veel betere demping. Enige nadeel lijkt mij het verwijderen (stofzuiger) bij bandenwissels en een gaasje voor het ventiel om ophoping bij deflatie te voorkomen.
Het gaat in ieder geval niet het band-wegcontactgeluid dempen. Het zit los in de band en dempt de vibratie van het loopvlak niet.
 
Het gaat in ieder geval niet het band-wegcontactgeluid dempen. Het zit los in de band en dempt de vibratie van het loopvlak niet.
Mijn theorie is dat op steeds hogere snelheid de balletjes steeds harder tegen het loopvlak worden gedrukt en zich gedragen als een stabiel kussen dat door de hoeveelheid lucht erin juist goed dempt.
[Edit na check EPS-gebruik in de bouw] Echter is de geluidsisolatiewaarde zoals in de bouwwereld beschreven gering. Glaswol en minerale wol doen het beter, maar dan loop je tegen een hoger soortelijk gewicht en potentiele balansverstoringen aan die alleen door fixatie op te lossen zijn en kun je net zo goed geluidswerende foam plakken
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PaulusdB
Mijn theorie is dat op steeds hogere snelheid de balletjes steeds harder tegen het loopvlak worden gedrukt en zich gedragen als een stabiel kussen dat door de hoeveelheid lucht erin juist goed dempt.
Het afdempen van een vibratie kan alleen werken als er verbinding is. Neem als voorbeeld een bitumen/lood folie. De oplossing met foam reduceert de trilling die je bijvoorbeeld bij het stuiteren van een voetbal hoort. Niet het contact van het profiel op het wegdek.
 
Het afdempen van een vibratie kan alleen werken als er verbinding is. Neem als voorbeeld een bitumen/lood folie. De oplossing met foam reduceert de trilling die je bijvoorbeeld bij het stuiteren van een voetbal hoort. Niet het contact van het profiel op het wegdek.
Klinkt aannemelijk en zie verder ook mijn edit hierboven. Case closed. geen EPS/styropor!
 
  • Like
Reactions: Bas.
Deze week 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 banden laten monteren. Waren wel wat duurder dan de Hankook maar qua levensduur zouden de Michelin iets langer mee moeten gaan volgens testen die ik gelezen had. Qua scores en verbruik waren er verder niet zo veel verschillen. Omdat de oude banden aan 1 zijde van de auto iets schuin waren afgesleten (anders had ik nog wel 10k door kunnen rijden) heb ik de auto ook even laten uitlijnen. Uitlijnen was Euro 65,-- extra en idd men heeft een paar waarden iets gecorrigeerd (netjes een rapport erbij met aanvang-/streef-/gecorrigeerde waardes)

Gewoon bij een lokale garage bij ons in het dorp (met meer Tesla's in onderhoud en ook EV kennis in "huis")

Qua rijden merk ik verder niet veel verschil tussen de Hankook en de Michelin. Als men ze stiekum omgewisseld zou hebben had ik het waarschijnlijk niet gemerkt ;) . Als ik het goed inschat steekt de band net iets verder buiten de velg waardoor de kans op stoeprandschade wat afneemt. (soort van rubber rand vlak bij de velg heeft waarschijnlijk deze functie en ziet er m.i. ook wel leuk uit)

Ik heb overigens bewust niet gekozen voor de Pilot Sport 4S maar de Pilot Sport 4 laten monteren. (de testresultaten van de 4S vielen me wat tegen)
 
Deze week 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 banden laten monteren. Waren wel wat duurder dan de Hankook maar qua levensduur zouden de Michelin iets langer mee moeten gaan volgens testen die ik gelezen had. Qua scores en verbruik waren er verder niet zo veel verschillen. Omdat de oude banden aan 1 zijde van de auto iets schuin waren afgesleten (anders had ik nog wel 10k door kunnen rijden) heb ik de auto ook even laten uitlijnen. Uitlijnen was Euro 65,-- extra en idd men heeft een paar waarden iets gecorrigeerd (netjes een rapport erbij met aanvang-/streef-/gecorrigeerde waardes)

Gewoon bij een lokale garage bij ons in het dorp (met meer Tesla's in onderhoud en ook EV kennis in "huis")

Qua rijden merk ik verder niet veel verschil tussen de Hankook en de Michelin. Als men ze stiekum omgewisseld zou hebben had ik het waarschijnlijk niet gemerkt ;) . Als ik het goed inschat steekt de band net iets verder buiten de velg waardoor de kans op stoeprandschade wat afneemt. (soort van rubber rand vlak bij de velg heeft waarschijnlijk deze functie en ziet er m.i. ook wel leuk uit)

Ik heb overigens bewust niet gekozen voor de Pilot Sport 4S maar de Pilot Sport 4 laten monteren. (de testresultaten van de 4S vielen me wat tegen)
Ik ben ook altijd erg gecharmeerd van Michelin. Ik heb de Pilot Super Sport in de maat 245/35ZR20 als zomerset. Hankook heb ik geen ervaring mee, dus het verschil zou ik niet kunnen duiden.
 
Ik was het wisselen zat :)
banden waren behoorlijk kaal bij 93.000 km (set 2)
Ben overgegaan op Goodyear Vector: 4seasons SUV G3 245/45 R19 102W XL, MFS, 3PMSF (Off road 4 seizoenen)
Zaten hoog in de test. Iets beter geteste waren niet leverbaar.
Ik vind het opvallend hoeveel rustiger de auto rijdt
De banden waren ook behoorlijk betaalbaar € 602 per 4, ex btw