Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Iemand ervaring met Teslawheels.nl? Ik ben van plan 20 inch TSS mat zwarte velgen te kopen met daarbij een set zomerbanden. Vervolgens wil ik een aparte set winterbanden voor mijn 18 inch aerowheels aanschaffen met als doel voornamelijk met de (veel mooiere) 20 inch TSS velgen te rijden in de zomer en gedurende de wintermaanden te switchen naar de 18 inch met winterbanden. Iemand die dit ook heeft overwogen?
Ik heb me laten vertellen dat de kwaliteit stukken minder is dan origineel. Dat geldt overigens voor veel imitatie velgen. Enig idee waar ze geproduceerd zijn? Gewicht zou ook nog hoger zijn dus waarschijnlijk mindere legering.
 
Even een contrasterende mening. Ik heb onlangs de Aero doppen weer terug gezet op mijn Model 3. Vind die mooier / futuristischer dan de spaakvelgen met naafdoppen. En chromen of donkere velgen zie je op elk ander merk ook.
Nog plattere banden gaan mij teveel ten koste van rijcomfort. De 3 is mij nu al best hobbelig.
Zonder chromestrips en chromen deurklinken wordt het in mijn ogen echt een saaie auto.
Gelukkig valt over smaak niet te twisten.

Hoe heb jij die center caps er weer afgekregen?
 
Tip: ik lees elders op het forum dat veel BMW-velgen ook onder Model 3 passen..... Meer keuze / variatie :)

Er wordt wel eens beweerd dat velgen voor een Model 3 lastig zou zijn.
Hier een overzicht van alle auto's met dezelfde steek als de Model 3.
Steekmaat 5x114.3 voor autovelgen passend onder diverse merken
Het zijn met name auto's uit landen die wat meer werken met inches ipv centimeters. (114.3cm = 4,5 inch)
Dus je kan gewoon velgen zoeken voor een wat zwaardere auto, bijvb een Lexus of een Jeep en als je dan zorgt dat de ET waarde zo rond de 40 ligt dan past het altijd.
Naafringen kunnen het verschil in het naafgat opvangen.

Trouwens nog nergens gezien dat velgen van een BMW ook zouden passen dus pas wat op met die tip.
BMW is vaak 5x120.
 
Er wordt wel eens beweerd dat velgen voor een Model 3 lastig zou zijn.
Hier een overzicht van alle auto's met dezelfde steek als de Model 3.
Steekmaat 5x114.3 voor autovelgen passend onder diverse merken
Het zijn met name auto's uit landen die wat meer werken met inches ipv centimeters. (114.3cm = 4,5 inch)
Dus je kan gewoon velgen zoeken voor een wat zwaardere auto, bijvb een Lexus of een Jeep en als je dan zorgt dat de ET waarde zo rond de 40 ligt dan past het altijd.
Naafringen kunnen het verschil in het naafgat opvangen.

Trouwens nog nergens gezien dat velgen van een BMW ook zouden passen dus pas wat op met die tip.
BMW is vaak 5x120.

Naast steek: de naaf diameter (64,1mm) anders past het niet.
Het lijstje wordt dan aanzienlijk kleiner.....
https://www.roadkillcustoms.com/whe...5-wheel-bolt-pattern-5x114.3mm-5x4.50-inches/
Nu is 64,1 mm klein, dus je zou met ringen kunnen werken (zelf geen voorstander van bij snelle auto's).
Maar naaf 60,1 mm past dus nooit.

ET....exact is beter dan ongeveer (anders spoort die niet lekker).

Dan diameter wiel..... niet teveel afwijken van het origineel (andere maat velg en band).
Bekijk deze calculator maar eens: Rim & Tire Size Calculator. Custom Offsets (je ziet gelijk het effect)
 
Last edited:
Naast steek: de naaf diameter (64,1mm) anders past het niet.
Het lijstje wordt dan aanzienlijk kleiner.....
https://www.roadkillcustoms.com/whe...5-wheel-bolt-pattern-5x114.3mm-5x4.50-inches/
Nu is 64,1 mm klein, dus je zou met ringen kunnen werken (zelf geen voorstander van bij snelle auto's).
Maar naaf 60,1 mm past dus nooit.
Wat ik al zei, neem een grote auto. Dan is het naaf gat vaak groter en dan kan je een naaf ring gebruiken. Als hij kleiner is kan het ook en is het misschien nog wel beter, gewoon het gat even op maat laten uitdraaien bij een goede velgenspecialist.
Meteen passend is natuurlijk het beste.

ET....exact is beter dan ongeveer (anders spoort die niet lekker).

Wat bedoel je hiermee? De sporing van het wiel of de sporen in het asfalt? Of wellicht nog wat anders?

Dan diameter wiel..... niet teveel afwijken van het origineel (andere maat velg en band).
Bekijk deze calculator maar eens: Rim & Tire Size Calculator. Custom Offsets (je ziet gelijk het effect)

Ik ken deze site en als ik daar mijn gegevens invul geeft hij aan dat er geen hele schokkende afwijkingen zijn.
 
ET is einpress teife.....hoever die naar binnen staat tov het center van de velg.

Zet je er bv. een spacer tussen: dan komt de velg naar buiten (ET wordt dan lager).
--> gevolg hij spoort/rijdt niet meer goed om dat ze niet meer op het juiste punt draaien, zeker voorzijde bij een zelfsturende auto ...... nul afwijken als ik jouw was.....
 
IMG-20190603-WA0000.jpg
 
ET is einpress teife.....hoever die naar binnen staat tov het center van de velg.

Zet je er bv. een spacer tussen: dan komt de velg naar buiten (ET wordt dan lager).
--> gevolg hij spoort/rijdt niet meer goed om dat ze niet meer op het juiste punt draaien, zeker voorzijde bij een zelfsturende auto ...... nul afwijken als ik jouw was.....

Ik weet wat de ET waarde is en doet, mijn vraag ging alleen over wat je bedoelt met sporing.
Een zelfrijdende auto corrigeert met het stuur meer of minder op basis van zijn positie en kan prima met een licht afwijkende ET waarde overweg.
Een technicus van Tesla bevestigde mij dit nog eens een aantal jaar geleden op een beurs.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB