Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbinden met WIFI

This site may earn commission on affiliate links.
...Maar inderdaad, kies een zelf een kanaal (1, 6 of 13, waarbij 13 dus blijkbaar niet werkt). Let op dat alleen kanaal 1 of 6 dan echt goed werkt, de andere kanalen interfereren met 1 of 6, en eigenlijk zouden niet ninstelbaar gemaakt moeten worden.

Inmiddels werkt kanaal 13 (van de 2,4 GHz band) ook.
Dat is blijkbaar bij een van de laatste software-updates gewijzigd.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Waar lees je dat? Met gast netwerk bedoel je neem ik aan een netwerk dat open is, en waarmee iedereen kan verbinden zonder wachtwoord. Ik raad dat niet aan. Vaak is het gast netwerk op consumenten modems ook nog eens gelimiteerd qua max. downloadsnelheid.

Gewoon een beveiligd netwerk met WPA2 preshared key werkt prima. Zoals gezegd, bij voorkeur de 2.4GHz band gebruiken, kanaal 1, 6 of 11, 20Mhz channel bandwidth (i.p.v. 20/40MHz) en you're good to go.

En inderdaad met 'kan niet samenvoegen' wordt gewoon bedoelt 'kan niet verbinden met' en is een slechte vertaling van 'can not join'.

2.4GHz band is weliswaar veel drukker dan de 5GHz band, maar aangezien de meeste Tesla's wat verder van de router af staan verdient deze band toch de voorkeur boven de 5GHz band omdat de laatste een minder ver bereik en meer last van muren e.d. heeft.

Overigens is een veel gemaakte fout ook dat men verschillende namen en wachtwoorden gebruikt voor dual band routers op de 2.4 en 5 band. Dat is niet nodig. WiFi clients zullen zelf connecteren met het netwerk met het beste bereik als je voor beide band dezelfde naam en preshared key gebruikt.

@balblas
Sjapoo! :cool: kHeb al je instructies hierboven precies gevolgd bij de instellingen op ons ( Model 3 ) Netgear accesspoint ( Hardwareversie: EX6150v2, Firmwareversie: V1.0.1.86 ) en verdomd hij kiest nu automatisch de 5G Hz band die nu dus inmiddels dezelfde naam en inlog heeft als de 2,4GHz. In ons geval ligt dat Model 3 accesspoint maar op een kleine 3m vanaf de linker spiegel binnen in de werkplaats ( houten wand ) . Thx voor de info want het was een raadselachtig iets met de oude instellingen die het een jaartje ( schat ik.. ) :confused: probleemloos hadden gedaan.
 
@balblas
Sjapoo! :cool: kHeb al je instructies hierboven precies gevolgd bij de instellingen op ons ( Model 3 ) Netgear accesspoint ( Hardwareversie: EX6150v2, Firmwareversie: V1.0.1.86 ) en verdomd hij kiest nu automatisch de 5G Hz band die nu dus inmiddels dezelfde naam en inlog heeft als de 2,4GHz. In ons geval ligt dat Model 3 accesspoint maar op een kleine 3m vanaf de linker spiegel binnen in de werkplaats ( houten wand ) . Thx voor de info want het was een raadselachtig iets met de oude instellingen die het een jaartje ( schat ik.. ) :confused: probleemloos hadden gedaan.
Mooi! Blij dat t werkt voor je.
 
Mooi! Blij dat t werkt voor je.
@balblas
Sjapoo! :cool: kHeb al je instructies hierboven precies gevolgd bij de instellingen op ons ( Model 3 ) Netgear accesspoint ( Hardwareversie: EX6150v2, Firmwareversie: V1.0.1.86 ) en verdomd hij kiest nu automatisch de 5G Hz band die nu dus inmiddels dezelfde naam en inlog heeft als de 2,4GHz. In ons geval ligt dat Model 3 accesspoint maar op een kleine 3m vanaf de linker spiegel binnen in de werkplaats ( houten wand ) . Thx voor de info want het was een raadselachtig iets met de oude instellingen die het een jaartje ( schat ik.. ) :confused: probleemloos hadden gedaan.

Software reset..
Aanvullend op hierboven, heb ik ook de indruk dat als onze Model 3 ondanks een prima aanwezige wifi optie toch maar LTE of een andere wifi ( hebben we ook, iets verder gelegen en qua wifisignaal dus minder in de auto ) blijft kiezen dat een software reset ( 2 scrollwieltjes ingedrukt etc... ) goed werkt.
Kiest de Model 3 steeds een ander minder sterke wifisignaal dan je eigenlijk wilt kan alleen dat wifiwachtwoord veranderen voldoende zijn.
In beide gevallen heb je dan denk ik last van zoals het manual zegt op p.170: ....OPMERKING: Wanneer meerdere van de eerder gebruikte netwerken binnen het bereik liggen, maakt de Model 3 verbinding met het recentst gebruikte netwerk...
 
En toch moet je ook die niet gebruiken want interfereert met 11, en daar zitten veel anderen dan weer op. Gewoon 1, 6 of 11, punt.
Het rare is, dat kanaal 13 nu opeens (na een update) weer niet blijkt te werken. Dus de auto kan het wel, maar via software hebben ze dat blijkbaar beperkt.
WiFi 2.4GHz channels.png

Op de Wiki vond ik dit mooie plaatje over niet-overlappende kanalen. (List of WLAN channels - Wikipedia)
Ik ben zelf geen WiFi-expert, wel techneut, en daarom wil ik graag begrijpen waarom kanaal 1, 5, 9, 13 (20Mhz) toch geen goed idee is. Kun je uitleggen hoe dat zit met interferentie? Alvast dank!
 
  • Informative
Reactions: nico180
Omdat kanaal 1, 6 ,11 nu eenmaal de standaard zijn. Als jij dan met 1, 5 , 9 probeert, dan interfereert dat met die 3, 6 en 11 die veel wifi ap's standaard zijn ingesteld (en de rest van Nederland gebruikt)...

Informatieve website over draadloze en bekabelde netwerken.

Het wordt nader uitgelegd in Wifi kanaal veranderen: signaal verbeteren met het beste kanaal De afstand tussen de kanalen is maar 1 MHz, en de kans op interferentie is te groot.

Voor de 5 GHz is het ook duidelijk, zie Wi-Fi 5GHz kanalen | Lantech - Secure Personal Distinctive
 
Last edited:
Ik heb de artikelen gelezen. Dank voor de info!
Het is dus niet zo dat er een soort verborgen interferentie optreedt, maar het is de afspraak die je met omringende WiFi-netwerken maakt. Aangezien ik twee buren (dichtbij) heb, waarvan een buur al twee verschillende kanalen gebruikt, heb je dus al 4 'schone' kanalen nodig om elkaar niet in de weg te zitten. Dan lijkt mij 1, 5, 9 en 13 een betere oplossing. Ja, die kanalen zitten dicht bij elkaar, maar dat lijkt me altijd nog beter dan elkaar helemaal in het vaarwater te gaan zitten.

Los hiervan heb ik even een reset gedaan in de Model 3, en nu heeft ie weer wel verbinding op kanaal 13.
 
En dat is dus precies het probleem. Er zijn teveel mogelijkheden vrijgegeven. Ze hadden beter A, B en C kunnen noemen en de rest blokkeren want dan krijg je dit soort amateur beslissingen.

Als 1 van je buren denkt dat hij de dubbele bandbreedte nodig heeft (N mode) dan is het een gigantische rotzooi in het spectrum. Dus nee, het is geen betere oplossing, Integendeel zelfs.
 
Dan lijkt mij 1, 5, 9 en 13 een betere oplossing. Ja, die kanalen zitten dicht bij elkaar, maar dat lijkt me altijd nog beter dan elkaar helemaal in het vaarwater te gaan zitten..
Dat lijkt alleen maar zo, maar is het juist niet. Je kunt beter beiden op kanaal 1 zitten, dan op twee verschillende maar toch overlappende kanalen zoals bijvoorbeeld 1 en 5. In het eerste geval 'zien' beide APs elkaar en houden rekening met elkaar (je deelt wel samen de totaal beschikbare bandbreedte maar dit is vaak niet het probleem). In het tweede geval 'zien' ze elkaar niet, maar hebben wel last van elkaar.

Nogmaals, 1, 6 of 11 punt. Deze discussie is al heel vaak gevoerd, niet alleen hier maar op het hele internet staan forums er vol mee. Professionele WiFi APs zoals van bijvoorbeeld Ubiquiti zullen ook nooit anders kiezen dan 1, 6 of 11 als ze op auto-channel staan, zelfs als op één van die kanalen een ander AP te zien is. Ze kiezen gewoon het minst drukke kanaal van die drie mogelijke kanalen.
 
Heel het wifi spectrum is rotzooi. Het gaat uiteindelijk maar om 1 ding en dat is de signal-to-noise ratio. Het strategisch plaatsen van wifi antennes als ook gewoon een wifi scanner te gebruiken helpt je het beste resultaat te krijgen. Daarnaast, de situatie zal waarschijnlijk dagelijks wijzigen door dat er vele wifi devices zijn met een 'auto channel' optie.

Het maakt echt niet uit welk kanaal je kiest want er zit in het spectrum namelijk ook nog ander non-wifi spul waar je last van kunt hebben maar in de basis heeft @balblas gelijk. Start zeker op 1,6 of 11 of gebruik 5GHz als je auto dat ondersteund.