Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbinden met WIFI

This site may earn commission on affiliate links.
Lees dat Tesla adviseert om te verbinden met je gastnetwerk. Zal dat maar eens proberen.
Waar lees je dat? Met gast netwerk bedoel je neem ik aan een netwerk dat open is, en waarmee iedereen kan verbinden zonder wachtwoord. Ik raad dat niet aan. Vaak is het gast netwerk op consumenten modems ook nog eens gelimiteerd qua max. downloadsnelheid.

Gewoon een beveiligd netwerk met WPA2 preshared key werkt prima. Zoals gezegd, bij voorkeur de 2.4GHz band gebruiken, kanaal 1, 6 of 11, 20Mhz channel bandwidth (i.p.v. 20/40MHz) en you're good to go.

En inderdaad met 'kan niet samenvoegen' wordt gewoon bedoelt 'kan niet verbinden met' en is een slechte vertaling van 'can not join'.

2.4GHz band is weliswaar veel drukker dan de 5GHz band, maar aangezien de meeste Tesla's wat verder van de router af staan verdient deze band toch de voorkeur boven de 5GHz band omdat de laatste een minder ver bereik en meer last van muren e.d. heeft.

Overigens is een veel gemaakte fout ook dat men verschillende namen en wachtwoorden gebruikt voor dual band routers op de 2.4 en 5 band. Dat is niet nodig. WiFi clients zullen zelf connecteren met het netwerk met het beste bereik als je voor beide band dezelfde naam en preshared key gebruikt.
 
Waar lees je dat? Met gast netwerk bedoel je neem ik aan een netwerk dat open is, en waarmee iedereen kan verbinden zonder wachtwoord. Ik raad dat niet aan. Vaak is het gast netwerk op consumenten modems ook nog eens gelimiteerd qua max. downloadsnelheid.

Gewoon een beveiligd netwerk met WPA2 preshared key werkt prima. Zoals gezegd, bij voorkeur de 2.4GHz band gebruiken, kanaal 1, 6 of 11, 20Mhz channel bandwidth (i.p.v. 20/40MHz) en you're good to go.

En inderdaad met 'kan niet samenvoegen' wordt gewoon bedoelt 'kan niet verbinden met' en is een slechte vertaling van 'can not join'.

2.4GHz band is weliswaar veel drukker dan de 5GHz band, maar aangezien de meeste Tesla's wat verder van de router af staan verdient deze band toch de voorkeur boven de 5GHz band omdat de laatste een minder ver bereik en meer last van muren e.d. heeft.

Overigens is een veel gemaakte fout ook dat men verschillende namen en wachtwoorden gebruikt voor dual band routers op de 2.4 en 5 band. Dat is niet nodig. WiFi clients zullen zelf connecteren met het netwerk met het beste bereik als je voor beide band dezelfde naam en preshared key gebruikt.
Nee. Een beveiligd gastnetwerk. Google maar eens. Ps het zijn forumleden die dat adviseren. Tesla zelf weet ik niet
 
Nee. Een beveiligd gastnetwerk. Google maar eens. Ps het zijn forumleden die dat adviseren. Tesla zelf weet ik niet

Om dit wat toe te lichten: Een beveiligd gastnetwerk is een 2e SSID (die open danwel beveiligd) die vaak inderdaad beperkt is in snelheid en firewall rules toepast zodat de gast clients niet op het interne netwerk kunnen komen (de 192.168.x.x IP range).

Dat kan dus inderdaad zoals Limbo zegt wel een beveiligd netwerk zijn in de zin van dat er een wachtwoord op zit.

oa. Ubiquity accesspoints kunnen dit out-of-the-box aanbieden.

De wat lagere download snelheid mag voor de auto geen probleem zijn
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Om dit wat toe te lichten: Een beveiligd gastnetwerk is een 2e SSID (die open danwel beveiligd) die vaak inderdaad beperkt is in snelheid en firewall rules toepast zodat de gast clients niet op het interne netwerk kunnen komen (de 192.168.x.x IP range).

Dat kan dus inderdaad zoals Limbo zegt wel een beveiligd netwerk zijn in de zin van dat er een wachtwoord op zit.

oa. Ubiquity accesspoints kunnen dit out-of-the-box aanbieden.

De wat lagere download snelheid mag voor de auto geen probleem zijn
Ik weet wel wat een gastnetwerk is, maar zie niet in waarom je je Tesla daaraan zou koppelen.
 
Om dit wat toe te lichten: Een beveiligd gastnetwerk is een 2e SSID (die open danwel beveiligd) die vaak inderdaad beperkt is in snelheid en firewall rules toepast zodat de gast clients niet op het interne netwerk kunnen komen (de 192.168.x.x IP range).

Dat kan dus inderdaad zoals Limbo zegt wel een beveiligd netwerk zijn in de zin van dat er een wachtwoord op zit.

oa. Ubiquity accesspoints kunnen dit out-of-the-box aanbieden.

De wat lagere download snelheid mag voor de auto geen probleem zijn
Die Ubiquity heb ik sinds zaterdag. Wat een verbetering is dat.
 
Ik weet wel wat een gastnetwerk is, maar zie niet in waarom je je Tesla daaraan zou koppelen.

Omdat je misschien niet wil dat iemand via de Tesla ingang op je eigen prive netwerk loopt te rommelen ?
Ik neem aan dat je je wifi toegang ook niet zomaar aan bekenden of bezoekers geeft.

In feite knoop je je eigen netwerk aan dat van Tesla zodra je auto een verbinding via je eigen wifi opzet. Een gastnetwerk schermt over het algemeen je eigen prive netwerk/eigen wifi af. Nog beter is te segmenteren via een firewall.
 
Omdat je misschien niet wil dat iemand via de Tesla ingang op je eigen prive netwerk loopt te rommelen ?
Ik neem aan dat je je wifi toegang ook niet zomaar aan bekenden of bezoekers geeft.

In feite knoop je je eigen netwerk aan dat van Tesla zodra je auto een verbinding via je eigen wifi opzet. Een gastnetwerk schermt over het algemeen je eigen prive netwerk/eigen wifi af. Nog beter is te segmenteren via een firewall.
Je Tesla maakt middels een VPN verbinding met het Tesla netwerk. Dat is niet hetzelfde als je eigen netwerk aan dat van Tesla knopen. Als je de Tesla niet vertrouwd prima. Hang je ook je smart tv aan het gasten netwerk? Welke clients dan wel aan je interne netwerk?

En nee, bekenden en bezoekers krijgen toegang tot het gasten netwerk, daar is dat netwerk juist voor.

Overigens is er geen relatie tussen verbindingsproblemen van de Tesla met je WiFi netwerk en het feit of dat een gast of private network is en daar begon dit draadje mee.
 
Last edited:
Met de nieuwe M3 helaas wel verbindingsproblemen. Hij ziet SSID's die de iPhone in de auto niet ziet, maar mijn eigen netwerken niet. Heb een van de routers op 2,4 Ghz op kanaal 5 gezet en toen zag hij dat netwerk wel. De auto vooruit in de oprit zetten zorgde voor een sterker signaal. Spotify (inladen hele grote playlist) deed het ook. Maar nu wil de telefoon geen verbinding meer maken met de auto (in de App). Zodra ik wifi uitzet komt die verbinding er wel. Iemand nog tips?
 
Kanaal 1, 6 of 11/13 instellen. Met kanaal 5 verstoor je alleen maar de boel.
Zag in oudere posts in dit draadje juist kanaal 5 staan. Vandaar. En het wekte. De auto zag ineens de SSID en maakte verbinding. Alleen de app kon niet verbinden.

Ondertussen wel de 2,4 GHz op deze router weer uitgezet omdat het veel storing gaf op m’n “productienetwerk”. En wat blijkt: nu vindt de auto wel de 5 GHz versie en kan ermee verbinden. Ook de app kan verbinden.

Vreemd en voor mij niet verklaarbaar, maar ik doe het er mee.