Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik boordcomputer is onjuist

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ook een 90 kWh pack en inmiddels ruim 73000 km gereden. Onderstaand zie je hoe mijn battery pack eraan toe is:

Screenshot_20190604_124902_com.emon.canbus.tesla.jpg

Dus precies 75 kWh bruikbaar remaining.
Met de energy buffer van 4 kWh past er dus 79 kWh in mijn 90-pack.
Nieuw was dit 81,9 kWh, dus de degradatie bedraagt 2,9 / 81,9 = 3,54%.

Dat valt dus wel mee, maar 75 kWh bruikbaar valt natuurlijk wel tegen als je naar het typeplaatje achter op de auto kijkt (eigenlijk nog 5-10% minder, want leeg rijden doe je niet voor je plezier).
 
Dus 6682km/(2486 AC chargen+187 DC chargen) = 2,5km per kWh?
Dat valt mij eerlijk gezegd behoorlijk tegen, 400 watt per km in praktijk. Ondanks dat de range waarschijnlijk wel veel beter suggereert.
Mijn X komt uit op 260 Wh/km, terwijl de auto op de touch screen zelf 231 Wh/km aan geeft.
Zoals hierboven al gezegd wordt verbruik tijdens stilstand niet meegerekend door Tesla. Is in mijn geval toch 12,5 % extra verbruik. En dan komt het AC laadverlies daar nog bovenop.
 
Mijn X komt uit op 260 Wh/km, terwijl de auto op de touch screen zelf 231 Wh/km aan geeft.
Zoals hierboven al gezegd wordt verbruik tijdens stilstand niet meegerekend door Tesla. Is in mijn geval toch 12,5 % extra verbruik. En dan komt het AC laadverlies daar nog bovenop.

Ik denk dat dit tevens de verklaring is voor mijn stelling. Dus de reden dat de afname van mijn meter niet overeenstemt met de gegevens in mijn MS:
  • Laadverlies (-12,5%)
  • Boordcomputer meet alleen tijdens het rijden (-2,5%)
  • Boordcomputer is niet zuiver
  • Extern laden (+5%)
Volgens dit sommetje is, in in geval, de afwijking dus 4-5%. Gelukkig niet zo groot als ik aanvankelijk dacht.

Allen dank voor het meedenken.