Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
Net de auto uit z’n vakantiewinterslaapje gehaald. 13 dagen geleden de auto uitgezet en “always connected” off. “Verlies” in de afgelopen dagen is slechts 4% geweest. Dus best tevreden met dit resultaat gezien het tijdstip van het jaar ;)
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Net de auto uit z’n vakantiewinterslaapje gehaald. 13 dagen geleden de auto uitgezet en “always connected” off. “Verlies” in de afgelopen dagen is slechts 4% geweest. Dus best tevreden met dit resultaat gezien het tijdstip van het jaar ;)

Mooi! Je hebt een 100 toch? Dus zo'n 3,9 kWh in 13 dagen, oftewel 302 Wh/dag. Gemiddelde vermogen van 12,6W benodigd voor de auto. Lijkt me een goed resultaat.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Mooi! Je hebt een 100 toch? Dus zo'n 3,9 kWh in 13 dagen, oftewel 302 Wh/dag. Gemiddelde vermogen van 12,6W benodigd voor de auto. Lijkt me een goed resultaat.
Yups, een X100D. Ben ook best tevreden met het resultaat. Weet nu een beetje wat me voor de volgende lange trip (komend jaar september) te wachten staat :)
 
Je ziet er nog niet zo uit Eelko, maar volgens mij rij je net als ik, als een opa ;)
Er zullen heel wat Model S rijders zijn die jouw resultaat niet halen, een compliment waard.

Dank je wel Wim! Ik ga even op zoek naar een profielfoto die iets ouder aandoet :)
Heb trouwens niet het idee dat ik me erg in moet houden. Zitten ook best wat snelle stoplichtacceleraties bij (hoort toch bij de eerste maanden)...
 
Net de auto uit z’n vakantiewinterslaapje gehaald. 13 dagen geleden de auto uitgezet en “always connected” off. “Verlies” in de afgelopen dagen is slechts 4% geweest. Dus best tevreden met dit resultaat gezien het tijdstip van het jaar ;)

hier ook, weliswaar een S, na 8 dagen gewekt, always connected op on laten staan, slechts 12 km verlies op 8 dagen.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Eerste lange rit met de X zit erop, en t valt me nog niet mee:eek:. Nou zat ik met de S ook wel boven t gemiddelde maar toch.

793BBA64-88AE-4BE1-A233-451F7F604F38.jpeg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FrankNL and Faiz71
Da’s inderdaad wel pittig bij gemiddeld een kleine 120km/u. Veel bagage/reizigers aan boord?
Viel wel mee. Mijn vrouw en jongste zoon van 11 en wat bagage voor 5 dagen. Wel ca... 135km/u gereden. ‘s-ochtends 5:30 vertrokken en ‘s-avonds 21:15 incl. files bij Lyon en Orange, aangekomen in Z-Frankrijk. Mijn zwager met de de Espace diesel deed t 1,5u sneller. Had vooraf ingeschat dat het over een afstand van 1200km 3u langer zou duren. Viel me niet tegen.
 
Viel wel mee. Mijn vrouw en jongste zoon van 11 en wat bagage voor 5 dagen. Wel ca... 135km/u gereden. ‘s-ochtends 5:30 vertrokken en ‘s-avonds 21:15 incl. files bij Lyon en Orange, aangekomen in Z-Frankrijk. Mijn zwager met de de Espace diesel deed t 1,5u sneller. Had vooraf ingeschat dat het over een afstand van 1200km 3u langer zou duren. Viel me niet tegen.
Ohhh dat valt inderdaad mee.
 
300km is al meer dan de “blatter range” van de passagiers. Maar als er een X met 200kWh uitkomt sta ik weer in de rij
Een 200 kWh accu helpt toch niet veel? Je bereik wordt niet 2x zo groot omdat je 650 kg aan gewicht extra meesleept. Alleen als je 's morgens wegrijdt heb je meer range. Ook op langere trips wel maar daar bepalen toch de laadtijden hoe lang je rit duurt. Een grotere accu zal meer tijd vergen om op te laden. Daar zit de winst niet.
Een voorbeeld, je gaat 1000 km rijden, veel meer op een dag doe je gemiddeld niet.
Je vertrekt met een bereik in de X met 200 kWh van 650 km. Na 650 km moet je sowieso laden. Als je op je bestemming kunt laden hoef je maar 350 km extra te laden. Dat kost bijna een uur.
Met een huidige X moet je minimaal na 350 km laden en na 700 km. Het kost je dus een extra laadbeurt. Meestal twee omdat je niet helemaal leeg rijdt en ook niet helemaal vol wil laden. Die laadsessies zullen op rond 250, 500 en 750 km plaatsvinden. Die laadbeurten duren rond 35 minuten. Al met al ben je op 1000 km een half uur tot drie kwartier langer onderweg. M.i. geen groot verschil.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Een 200 kWh accu helpt toch niet veel? Je bereik wordt niet 2x zo groot omdat je 650 kg aan gewicht extra meesleept. Alleen als je 's morgens wegrijdt heb je meer range. Ook op langere trips wel maar daar bepalen toch de laadtijden hoe lang je rit duurt. Een grotere accu zal meer tijd vergen om op te laden. Daar zit de winst niet.
Een voorbeeld, je gaat 1000 km rijden, veel meer op een dag doe je gemiddeld niet.
Je vertrekt met een bereik in de X met 200 kWh van 650 km. Na 650 km moet je sowieso laden. Als je op je bestemming kunt laden hoef je maar 350 km extra te laden. Dat kost bijna een uur.
Met een huidige X moet je minimaal na 350 km laden en na 700 km. Het kost je dus een extra laadbeurt. Meestal twee omdat je niet helemaal leeg rijdt en ook niet helemaal vol wil laden. Die laadsessies zullen op rond 250, 500 en 750 km plaatsvinden. Die laadbeurten duren rond 35 minuten. Al met al ben je op 1000 km een half uur tot drie kwartier langer onderweg. M.i. geen groot verschil.
Een 200kWh batterij zal wel een hoger vermogen langer kunnen vasthouden.
En eenmaal op snelheid zal het extra gewicht maar een marginaal extra verbruik opleveren, dus als je niet te hard rijdt zou je 800km ver moeten kunnen komen, dan is 20 minuten laden aan 150 kW meer dan genoeg om je bestemming te halen.