Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
@Wim S. thnx voor de verhelderende toelichtingen

Mag ik dan ook de conclusie maken dat een zo laag mogelijke bandendruk het beste resultaat geeft tav. het verbruik?
(lage bandendruk => minder stugge band => lager verbruik)

Nee, die vlieger gaat niet op. Als een band zachter is dan aanbevolen, dan ontstaat er een groter plat vlak op de band waar deze op de weg rust. Hoe groter het platte vlak, hoe meer 'arm' er ontstaat. De band moet als het ware tegen zijn eigen boeggolf oprijden.
Naast dit grotere platte vlak zakt de bandwang in. Bij iedere omwenteling veert die wang teveel in en uit. Daarbij ontstaat onnodig veel wrijving in de koordlagen met warmteontwikkeling tot gevolg. Dit levert ook een rolweerstandverhoging op en dus een hoger verbruik.

De optimale druk staat bij iedere band aangegeven en zal tussen 2.8 en 3.1 bar zijn.
Een veilige waarde voor onze auto's is 3.0 bar.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: STLL and Pebe
Sodeju zeg... met dit weer gaat het wel hard!

92B1CB15-CF04-49D2-8B0A-5605DF41C182.jpeg
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
5 graden buitentemperatuur en lager. De band warmt wel iets op, maar blijft in de winter veel kouder dan in de zomer.
Banden koelen heel snel af op een nat of vochtig wegdek.
Echt opwarmen doen ze alleen op langere ritten.
Interessant wat je allemaal schrijft @Wim S. Valt er dan niet ook iets te zeggen voor het idee het ganse jaar op winterbanden te rijden? Of is de slijtage van winterbanden (in de zomer) zoveel meer?
 
Interessant wat je allemaal schrijft @Wim S. Valt er dan niet ook iets te zeggen voor het idee het ganse jaar op winterbanden te rijden? Of is de slijtage van winterbanden (in de zomer) zoveel meer?
Winterbanden hebben veel fijne lamellen die speciaal zijn gevormd om op sneeuw en ijs maximaal grip te hebben. Diezelfde lamellen, gecombineerd met een compound die in de winter zacht blijft, zorgen bij hogere temperaturen voor onderlinge wrijving. De toch al zachte winterband wordt daar extra heet en vertoont dan grotere slijtage.
Ook rijdt het een stuk minder prettig, de te zachte band levert minder stuurprecisie op.
 
  • Helpful
Reactions: Carl
Nee, die vlieger gaat niet op. Als een band zachter is dan aanbevolen, dan ontstaat er een groter plat vlak op de band waar deze op de weg rust. Hoe groter het platte vlak, hoe meer 'arm' er ontstaat. De band moet als het ware tegen zijn eigen boeggolf oprijden.
Naast dit grotere platte vlak zakt de bandwang in. Bij iedere omwenteling veert die wang teveel in en uit. Daarbij ontstaat onnodig veel wrijving in de koordlagen met warmteontwikkeling tot gevolg. Dit levert ook een rolweerstandverhoging op en dus een hoger verbruik.

De optimale druk staat bij iedere band aangegeven en zal tussen 2.8 en 3.1 bar zijn.
Een veilige waarde voor onze auto's is 3.0 bar.

Ik ken niets van banden en bandenspanning, daarom hebben we onze winterbanden bij het SEC laten steken. Maar op het scherm staat 2.6 bar en met wat te rijden stijgt het naar 2.7 bar en soms 2.8. Maar dat is al vanaf dat ze die banden gemonteerd hebben. Zouden die dan eigenlijk hoger moeten staan? Het zijn de Pirelli Scorpion heb ik op de factuur gezien.
 
Ik ken niets van banden en bandenspanning, daarom hebben we onze winterbanden bij het SEC laten steken. Maar op het scherm staat 2.6 bar en met wat te rijden stijgt het naar 2.7 bar en soms 2.8. Maar dat is al vanaf dat ze die banden gemonteerd hebben. Zouden die dan eigenlijk hoger moeten staan? Het zijn de Pirelli Scorpion heb ik op de factuur gezien.
Ik weet niet welke bandmaat je hebt, maar ik denk dat je minimaal 2.9 bar erin zou moeten hebben.
En die 2.9 moet je aflezen als de band koud is. Bij het rijden stijgt deze meestal 0,1 tot 0,2 bar.