Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
2 jaar met de MX 90D, alles erop muv ludicrous.
E is weinig veranderd sinds mijn vorige verslag bij 1,5 jaar. Wel zijn eindelijk de kilometers iets afgenomen. 99k, 18k in 6 maanden. De 100k beurt staat gepland.
Voor het eerst een paar issues en parkeerschade. De 4G-antenne doet het al maanden niet maar Tesla geeft geen krimp ondanks herhaaldelijke verzoeken om een reparatie. De linkerportier is weleens van slag en wil dan niet meer automatisch sluiten. Verder zit er een rare trilling in bij het optrekken bij vertrek. Dit houd een kilometer of 30 aan.
Gemiddeld verbruik kan ik helaas niet meer volgen vanaf het begin ivm het geheugen gebruik, volgens Tesla.
Standaard velgen en banden van Tesla 20”, zowel zomer als winter set.
Ongeveer 18k km op de winterbanden. De zomerbanden, tweede setje, zo goed als nieuw.
Standaard rijgedrag:
  • Indien mogelijk AP, vermoedelijk meer dan 90%.
  • Max snelheid + 4 km tot 150km/uur
  • Chill mode
Ongeveer 10k km met trekhaak, fietsen, trekhaakkoffer of aanhanger.
De laatste tijd ook regelmatig met aanhanger. Lastig is dan vooral het ontbreken van de autopilot en de cruisecontrol.
Winterverbruik is aanzienlijk hoger dan zomer gebruik. Zo’n 220 om 280Wh/km, dwz als het koud is. Dat hebben we afgelopen tijd gemist natuurlijk.
In de files zakt het verbruik met zo’n 15%. In geval van nood, achter een vrachtauto tot onder de 150Wh/km.
Vakantie met 4 kinderen en kampeeruitrusting te doen maar krap. Huur meer spullen op locatie wat het leven ook eenvoudiger maakt.
Range anxiety is spoorloos verdwenen. Muv Duitsland check ik wel de dichtstbijzijnde SUC bij mijn eindbestemming. Van de zomer maar weer eens zien of dat nog nodig is.
De AP is steeds prettiger. Met name het alleen maar aantikken van de richting aanwijzer om in te halen. Het aan- en uitzetten van de richting aanwijzer was vaak te veel werk. Je wordt wel lui van de AP.
Ik vrees nog steeds dat dit mijn laatste auto is ook na 99k km en 2 jaar. Oke, hij voelt dit meer als nieuw, maar dat is wel prettig, het is natuurlijk gewoon een gebruiksvoorwerp. Wat betreft de ipace en etron, het lijken goede concurrenten voor de MS classic.
Het superchargen is steeds minder geworden. Al die van de Valks heb ik wel gezien. Alles is er goed geregeld op de koffie en het eten na, verschrikkelijk. Iets sneller chargen zou leuk zijn, tussen de 130 en 160kW. Als er ooit een batterij komt die dat zou kunnen, zou een batterij vervanging een optie zijn, niet vanwege de range maar om sneller te laden. Verder heb ik er geen last van. Integendeel, het kost tijd maar je strekt toch even de benen. De langste rit op één dag is gemaakt met de X, naar Nice 1.400 km, en ontspannen aankomen.
Binnenkort maar eens aanmelden bij de 100k km-club.
En op zoek naar een ander bedrijf dan Tesla voor het onderhoud. Het zou wel prettig zijn als daar een alternatief voor komt. Blijkbaar is het te druk bij Tesla zelf. Dus als er tips zijn; graag.
Samengevat ongeveer 240kWh/km, ik hou het op 1 op 4.
 
Gewoon de Trailer Mode uitzetten en je hebt weer AP en CC.

De handleiding impliceert dat in Trailer Mode de TACC nog wel gewoon zou moeten werken (pag 97):

Aantekening 2019-04-01 172600.png


Enige ervaring die ik heb met een testrit is dat de CC helaas niet werkt. Hoe zit het precies?
 
De handleiding impliceert dat in Trailer Mode de TACC nog wel gewoon zou moeten werken (pag 97):

View attachment 392461

Enige ervaring die ik heb met een testrit is dat de CC helaas niet werkt. Hoe zit het precies?
Bij mij werkt de CC nog wel gewoon wanneer ik met een aanhangwagen rij alvast. Ik zet trailer mode altijd uit eigenlijk, maar 'k zet wel de afstand tegenover de voorligger groter (inderdaad simpelweg remafstand vergroten) in vergelijking met het rijden zonder aanhangwagen.

'k Ben nu een en ander gewoon met een aanhangwagen, maar wat een ramp is de MX bij 't manoeuveren met een aanhangwagen. Camera volstaat niet, spiegels ook niet, door de achterruit zie je bijna niks, en o wee als je je "recht zet" in je stoel (deed ik vroeger altijd, een hand op 't stuur, andere hand achter de passagierszetel, zwaar achteruit / zijwaarts leunen, je halve lichaam naar achter draaien en gaan maar!), dan denkt ie bij mij steevast dat er niemand op zit en gaat ie in Park. Idem met achteruit rijden en de chauffeursdeur openen + er deels uit hangen om zeer precies te kunnen manoeuvreren. Deur wil steevast dichtklappen... je bent daar meer mee bezig dan met de manoeuvers zelf :rolleyes:
 
Bij mij werkt de CC nog wel gewoon wanneer ik met een aanhangwagen rij alvast. Ik zet trailer mode altijd uit eigenlijk, maar 'k zet wel de afstand tegenover de voorligger groter (inderdaad simpelweg remafstand vergroten) in vergelijking met het rijden zonder aanhangwagen.

'k Ben nu een en ander gewoon met een aanhangwagen, maar wat een ramp is de MX bij 't manoeuveren met een aanhangwagen. Camera volstaat niet, spiegels ook niet, door de achterruit zie je bijna niks, en o wee als je je "recht zet" in je stoel (deed ik vroeger altijd, een hand op 't stuur, andere hand achter de passagierszetel, zwaar achteruit / zijwaarts leunen, je halve lichaam naar achter draaien en gaan maar!), dan denkt ie bij mij steevast dat er niemand op zit en gaat ie in Park. Idem met achteruit rijden en de chauffeursdeur openen + er deels uit hangen om zeer precies te kunnen manoeuvreren. Deur wil steevast dichtklappen... je bent daar meer mee bezig dan met de manoeuvers zelf :rolleyes:

Prachtig, technologische vooruitgang!:)
 
Bij mij werkt de CC nog wel gewoon wanneer ik met een aanhangwagen rij alvast.

Opmerkelijk! Is het dan een functie die voorheen wel werkte maar met een latere software update is vervallen? (en is de handleiding gewoon nog niet ge-update).

Maar goed, om even on-topic te blijven: Mijn verbruik tijdens de cruisecontrolloze testrit met de caravan: 125,3km een totaal verbruik van 59 kWh. Dus 471 Wh/km. Gemiddelde snelheid 85 km/h met een 1650 kg caravan en veel wind die dag.

Dat was even slikken gezien een plannetje om in de meivakantie naar Salou af te reizen (1700km rit) met deze combinatie.
 
  • Informative
Reactions: Petje1977
Opmerkelijk! Is het dan een functie die voorheen wel werkte maar met een latere software update is vervallen? (en is de handleiding gewoon nog niet ge-update).

Maar goed, om even on-topic te blijven: Mijn verbruik tijdens de cruisecontrolloze testrit met de caravan: 125,3km een totaal verbruik van 59 kWh. Dus 471 Wh/km. Gemiddelde snelheid 85 km/h met een 1650 kg caravan en veel wind die dag.

Dat was even slikken gezien een plannetje om in de meivakantie naar Salou af te reizen (1700km rit) met deze combinatie.
Zeker dat je niet met alle deuren open reed? :D

Edit: ik zit nog steeds op 2018.50.6 of zo... heb nooit anders geweten dat de gewone cruise control werkt in trailer modus. Vreemd mochten ze dat aangepast hebben want toch wel handig.
 
IMG_0832.jpg

IMG_0836.jpg


Zo de X is nu goed ingereden. Kan nu wat beter zeggen wat het verbruik doet.
X90D - 20" velgen ( zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter )
3.1 bar - rijd niet op chill - boven de 90km/h gaat de X naar low toe.
range mode gebruik ik heel sporadisch.

In de winter ligt mijn verbruik zo tussen de 260 en 290.
Zomer meestal tussen de 200 en 240.

Rijd 90% de maximale snelheid wat je mag rijden en op Autopilot.
 
Als test eens een heel eind meegereden in de slipstream van een grote vrachtwagen op een rustige autosnelweg, voortdurend en zeer constant rond de 85 km/h "surfend". Dit verbruik ga ik met m'n MX niet (veel) meer zien denk ik o_O

Geen verwarming, geen aanhangwagen, buitentemperatuur een tiental °C, warme batterij, geen passagiers of ander toegevoegd gewicht, 20-duims winterbanden.

2019-04-15 23_40_15-Window.jpg
 
  • Like
Reactions: Frabeb
Mijn Performance Ludicrous lijkt toch wel een stuk meer te verbruiken dan mijn oude 90D. Op de snelweg krijg ik,hem feitelijk niet onder de 300 bij een mooie constante snelheid van 115/120. Dat deed mijn 90D met 260.

Bandendruk is wel maar 2.8 en 2.9, zou dat de reden kunnen zijn?
 
Neen voorlopig nog niet, maar dat was ik wel van plan. Denk dat het extra vermogen flink wat extra energie kost, ook al gebruik je het niet.
Ik denk dat dat niet het geval is. In tegenstelling tot een zware ICE verbruiken elektromotoren met een hoog vermogen niet meer dan elektromotor met een laag vermogen. Wel is het zo dat een krachtige elektromotor heel makkelijk zijn hoge vermogen levert. En dat kost wel veel energie.
Ga je van 20 naar 22" banden dan neemt je verbruik nog eens 5 tot 7% toe.
 
Neen voorlopig nog niet, maar dat was ik wel van plan. Denk dat het extra vermogen flink wat extra energie kost, ook al gebruik je het niet.

Ik heb geen ervaring met een P maar Ludicrous mode dien je toch te activeren waarbij onder andere het accupack op ideale temperatuur gebracht en gehouden wordt, zo’n vijftig graden celsius?
Id dat het niet gewoon? Keertje uitzetten en kijken wat hij dan verbruikt?
 
Ik heb geen ervaring met een P maar Ludicrous mode dien je toch te activeren waarbij onder andere het accupack op ideale temperatuur gebracht en gehouden wordt, zo’n vijftig graden celsius?
Id dat het niet gewoon? Keertje uitzetten en kijken wat hij dan verbruikt?

Ik rij altijd in ludicrous, uitzetten veranderd niets aan het verbruik, sterker nog in chill mode verbruikte ik zelfs meer. In ludicrous+ verbruikt de auto wel flink meer, maar die moet je wel telkens aanzetten. Hier de 22” velgen aanwezig.
 
  • Informative
Reactions: Dikkie Dik