2 jaar met de MX 90D, alles erop muv ludicrous.
E is weinig veranderd sinds mijn vorige verslag bij 1,5 jaar. Wel zijn eindelijk de kilometers iets afgenomen. 99k, 18k in 6 maanden. De 100k beurt staat gepland.
Voor het eerst een paar issues en parkeerschade. De 4G-antenne doet het al maanden niet maar Tesla geeft geen krimp ondanks herhaaldelijke verzoeken om een reparatie. De linkerportier is weleens van slag en wil dan niet meer automatisch sluiten. Verder zit er een rare trilling in bij het optrekken bij vertrek. Dit houd een kilometer of 30 aan.
Gemiddeld verbruik kan ik helaas niet meer volgen vanaf het begin ivm het geheugen gebruik, volgens Tesla.
Standaard velgen en banden van Tesla 20”, zowel zomer als winter set.
Ongeveer 18k km op de winterbanden. De zomerbanden, tweede setje, zo goed als nieuw.
Standaard rijgedrag:
De laatste tijd ook regelmatig met aanhanger. Lastig is dan vooral het ontbreken van de autopilot en de cruisecontrol.
Winterverbruik is aanzienlijk hoger dan zomer gebruik. Zo’n 220 om 280Wh/km, dwz als het koud is. Dat hebben we afgelopen tijd gemist natuurlijk.
In de files zakt het verbruik met zo’n 15%. In geval van nood, achter een vrachtauto tot onder de 150Wh/km.
Vakantie met 4 kinderen en kampeeruitrusting te doen maar krap. Huur meer spullen op locatie wat het leven ook eenvoudiger maakt.
Range anxiety is spoorloos verdwenen. Muv Duitsland check ik wel de dichtstbijzijnde SUC bij mijn eindbestemming. Van de zomer maar weer eens zien of dat nog nodig is.
De AP is steeds prettiger. Met name het alleen maar aantikken van de richting aanwijzer om in te halen. Het aan- en uitzetten van de richting aanwijzer was vaak te veel werk. Je wordt wel lui van de AP.
Ik vrees nog steeds dat dit mijn laatste auto is ook na 99k km en 2 jaar. Oke, hij voelt dit meer als nieuw, maar dat is wel prettig, het is natuurlijk gewoon een gebruiksvoorwerp. Wat betreft de ipace en etron, het lijken goede concurrenten voor de MS classic.
Het superchargen is steeds minder geworden. Al die van de Valks heb ik wel gezien. Alles is er goed geregeld op de koffie en het eten na, verschrikkelijk. Iets sneller chargen zou leuk zijn, tussen de 130 en 160kW. Als er ooit een batterij komt die dat zou kunnen, zou een batterij vervanging een optie zijn, niet vanwege de range maar om sneller te laden. Verder heb ik er geen last van. Integendeel, het kost tijd maar je strekt toch even de benen. De langste rit op één dag is gemaakt met de X, naar Nice 1.400 km, en ontspannen aankomen.
Binnenkort maar eens aanmelden bij de 100k km-club.
En op zoek naar een ander bedrijf dan Tesla voor het onderhoud. Het zou wel prettig zijn als daar een alternatief voor komt. Blijkbaar is het te druk bij Tesla zelf. Dus als er tips zijn; graag.
Samengevat ongeveer 240kWh/km, ik hou het op 1 op 4.
E is weinig veranderd sinds mijn vorige verslag bij 1,5 jaar. Wel zijn eindelijk de kilometers iets afgenomen. 99k, 18k in 6 maanden. De 100k beurt staat gepland.
Voor het eerst een paar issues en parkeerschade. De 4G-antenne doet het al maanden niet maar Tesla geeft geen krimp ondanks herhaaldelijke verzoeken om een reparatie. De linkerportier is weleens van slag en wil dan niet meer automatisch sluiten. Verder zit er een rare trilling in bij het optrekken bij vertrek. Dit houd een kilometer of 30 aan.
Gemiddeld verbruik kan ik helaas niet meer volgen vanaf het begin ivm het geheugen gebruik, volgens Tesla.
Standaard velgen en banden van Tesla 20”, zowel zomer als winter set.
Ongeveer 18k km op de winterbanden. De zomerbanden, tweede setje, zo goed als nieuw.
Standaard rijgedrag:
- Indien mogelijk AP, vermoedelijk meer dan 90%.
- Max snelheid + 4 km tot 150km/uur
- Chill mode
De laatste tijd ook regelmatig met aanhanger. Lastig is dan vooral het ontbreken van de autopilot en de cruisecontrol.
Winterverbruik is aanzienlijk hoger dan zomer gebruik. Zo’n 220 om 280Wh/km, dwz als het koud is. Dat hebben we afgelopen tijd gemist natuurlijk.
In de files zakt het verbruik met zo’n 15%. In geval van nood, achter een vrachtauto tot onder de 150Wh/km.
Vakantie met 4 kinderen en kampeeruitrusting te doen maar krap. Huur meer spullen op locatie wat het leven ook eenvoudiger maakt.
Range anxiety is spoorloos verdwenen. Muv Duitsland check ik wel de dichtstbijzijnde SUC bij mijn eindbestemming. Van de zomer maar weer eens zien of dat nog nodig is.
De AP is steeds prettiger. Met name het alleen maar aantikken van de richting aanwijzer om in te halen. Het aan- en uitzetten van de richting aanwijzer was vaak te veel werk. Je wordt wel lui van de AP.
Ik vrees nog steeds dat dit mijn laatste auto is ook na 99k km en 2 jaar. Oke, hij voelt dit meer als nieuw, maar dat is wel prettig, het is natuurlijk gewoon een gebruiksvoorwerp. Wat betreft de ipace en etron, het lijken goede concurrenten voor de MS classic.
Het superchargen is steeds minder geworden. Al die van de Valks heb ik wel gezien. Alles is er goed geregeld op de koffie en het eten na, verschrikkelijk. Iets sneller chargen zou leuk zijn, tussen de 130 en 160kW. Als er ooit een batterij komt die dat zou kunnen, zou een batterij vervanging een optie zijn, niet vanwege de range maar om sneller te laden. Verder heb ik er geen last van. Integendeel, het kost tijd maar je strekt toch even de benen. De langste rit op één dag is gemaakt met de X, naar Nice 1.400 km, en ontspannen aankomen.
Binnenkort maar eens aanmelden bij de 100k km-club.
En op zoek naar een ander bedrijf dan Tesla voor het onderhoud. Het zou wel prettig zijn als daar een alternatief voor komt. Blijkbaar is het te druk bij Tesla zelf. Dus als er tips zijn; graag.
Samengevat ongeveer 240kWh/km, ik hou het op 1 op 4.