Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
Dit verbruikt ie op een ritje Grun-Emmeloord met de AP op 150.
Gemiddelde na 27kkm is 267. Vanaf september, dus de zomer zal iets beter uitpakken verwacht ik.
Er zitten iets van 10 Duitsland ritjes en regelmatig aanhanger gebruik. Vind het overall wel meevallen.

D0C3D092-5DB4-4AE9-8797-FD2599B2FC91.jpeg
 
  • Informative
Reactions: MaH and FrankNL
Even wennen, het verbruik van de X. In mijn S uit 2013 is de voorspelde range (typical) gemakkelijk te halen. Dus reed ik altijd zonder range anxiety en vertrok met negatieve waarden. De typical range in de X halen, blijkt zelfs op deze zomerdag een hele opgave.
Gewoon 100 km/h rijden blijkt niet genoeg, dus de laatste 50 km maar in de slipstream van vrachtwagens gehangen om SuC Zwolle te halen.
 

Attachments

  • 73120334-53BF-49DF-83AF-44B2D7179A8E.jpeg
    73120334-53BF-49DF-83AF-44B2D7179A8E.jpeg
    469.8 KB · Views: 65
Even wennen, het verbruik van de X. In mijn S uit 2013 is de voorspelde range (typical) gemakkelijk te halen. Dus reed ik altijd zonder range anxiety en vertrok met negatieve waarden. De typical range in de X halen, blijkt zelfs op deze zomerdag een hele opgave.
Gewoon 100 km/h rijden blijkt niet genoeg, dus de laatste 50 km maar in de slipstream van vrachtwagens gehangen om SuC Zwolle te halen.
Da's toch wel heel zuinig @michelh ik zit gemiddeld zo rond de 300 wh/km. Als ik mn best zou doen zou ik 250 wh/km ook wel halen, maar 166:eek:
 
Da's toch wel heel zuinig @michelh ik zit gemiddeld zo rond de 300 wh/km. Als ik mn best zou doen zou ik 250 wh/km ook wel halen, maar 166:eek:
166 instant of average? Kon ik even niet zo goed zien.
Als je een beetje je best doet (beetje slipstreamen achter vrachtwagens), is 166Wh/km op instant best te doen ;)
 
166 instant of average? Kon ik even niet zo goed zien.

Average: 166 Wh/km over 50 km. Ik reed met een minnetje en ‘charging needed’ weg uit Oost-Groningen en dacht dat ik dat net als in mijn S terug zou roeien door rustiger te rijden (90 km/h). Dat werkte niet echt, alleen in de slipstream van anderen.

Op welk verbruik in Wh/km is de typical range gebaseerd bij de X?
 
Wow! Dat is echt knap zeg 166 average met een X. :) 160Wh/km haal ik alleen in instant. ;)

Volgens mij is het typical verbruik op een X100D iets van 221 Wh/km. (Had ik ooit eens terug gerekend)
 
View attachment 426745
En ik reed niet rustig ;-) op onze vakanties door Duitsland. Helaas waren dit haar laatste kilometers totdat iemand mij over het hoofd zag. Ze is nu total loss....
Hopelijk zijn jullie er zelf goed vanaf gekomen. Zie t positief in. Als je de nieuwwaarde vergoed krijgt kun je nu voor t zelfde geld een P100D Raven kopen:cool:
 
  • Like
Reactions: PascalH
Ja er goed van af gekomen! Bedankt voor jullie bezorgdheid.
Maar ik lees dat mijn zin lijkt op dat we er met de familie inzaten. Maar dat was niet zo! Ik refereerde enkel aan het verbruik en dat ik op verschillende vakanties van duizenden kilometers niet rustig gereden heb.

Ik dank god dat ik alleen in de auto zat om 06:28 sochtend. Maar de X kan enorm veel hebben. Voor mij geen andere gezins auto meer. Het hele interieurs is intakt gebleven.95q3moYpRmiyt5RgoJTjMQ.jpg
95q3moYpRmiyt5RgoJTjMQ.jpg
Knm%6luYQJWrXB5L5YU2cw.jpg
BT4A1sIJTbmzNUn8FokBDA.jpg
 
Dit verbruikt ie op een ritje Grun-Emmeloord met de AP op 150.
Gemiddelde na 27kkm is 267. Vanaf september, dus de zomer zal iets beter uitpakken verwacht ik.
Er zitten iets van 10 Duitsland ritjes en regelmatig aanhanger gebruik. Vind het overall wel meevallen.

View attachment 412787


Verbruik bij een gemiddelde van 152 km/u. Het is natuurlijk de vraag of het tijdwinst oplevert t.o.v. rustig rijden en minder vaak laden, maar voor het gevoel is het veel sneller...
Wat me wel opvalt is dat hij bij een kruissnelheid van 180-200 al snel het vermogen beperkt. Langere tijd boven de 200 rijden gaat niet.
 

Attachments

  • C0D118B7-C0D0-434E-B364-620AC0A33AFC.jpeg
    C0D118B7-C0D0-434E-B364-620AC0A33AFC.jpeg
    300.1 KB · Views: 51
Verbruik bij een gemiddelde van 152 km/u. Het is natuurlijk de vraag of het tijdwinst oplevert t.o.v. rustig rijden en minder vaak laden
Vermoedelijk levert het tot 150km/uur wel tijdwinst op.
200km rijden bij 150km/u
Duur is 1:20 uur
Bij verbruik van 350wh/km is 70kWh

200km rijden bij 120km/u
Duur is 1:40 uur
Bij verbruik van 250wh/km is 50kWh

Bij laad snelheid van 100kW
Is de extra te laden tijd 100kW/20kWh is 12 minuten

Besparing is 8 minuten
Maar check vooral of de berekening klopt.
En bij tegenwind, min 30 graden en berg op ligt het ongetwijfeld anders
 
Het is natuurlijk de vraag of het tijdwinst oplevert t.o.v. rustig rijden en minder vaak laden, maar voor het gevoel is het veel sneller...
Niet enkel voor het gevoel.

Laden gaat sneller dan rijden. Bij een S100D zit de ideale cruise snelheid in combinatie met snelladen tussen de 160/170.

Of het echt sneller kan per rit anders zijn maar het is eenvoudig te controleren met b.v. abetterrouteplanner.com en verschillende max snelheden in te voeren.
 
Vermoedelijk levert het tot 150km/uur wel tijdwinst op.
200km rijden bij 150km/u
Duur is 1:20 uur
Bij verbruik van 350wh/km is 70kWh

200km rijden bij 120km/u
Duur is 1:40 uur
Bij verbruik van 250wh/km is 50kWh

Bij laad snelheid van 100kW
Is de extra te laden tijd 100kW/20kWh is 12 minuten

Besparing is 8 minuten
Maar check vooral of de berekening klopt.
En bij tegenwind, min 30 graden en berg op ligt het ongetwijfeld anders


Haha, of het echt sneller is inclusief het stukje van een naar de lader rijden is maar de vraag, maar het rechtvaardigt in ieder geval dat het heerlijk is om een uurtje 180-200 te rijden op een lege Duitse Autobahn...
 
  • Like
Reactions: PascalH