Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens de Tesla CoC moet de Model X bij 19" velgen gebruik maken van 265/50/R19 banden.

Gaat dat wel goed met die smalle 235/55/R19 ? Remkracht, grip, draagkracht, verzekeringsvoorwaarden, etc..
Volgens mij is het zo dat als de band het gewicht mag dragen en de juiste snelheid categorie juist is dat het is toegestaan in NL. Andere landen bijv. Duitsland doet lastiger.
 
Redelijk offtopic: ik neem aan dat de luchtvering hier op "normaal" staat en niet op "hoog"? Valt me wel vaker op dat mijn stand "normaal" veel lager is dan die van de meeste anderen. Die van @Camelroel vond ik ook al vrij hoog.
Stand normaal in mijn geval. Er zijn verhalen dat de service centers de auto in normaal lager programeren om studder/geklapper van de aandrijfassen te verkleinen. De homokineet heeft dan een kleinere hoek. Dit waren mijn metingen vanaf de bout, 2e getal was mijn gemeten waarde:
Zeer hoog 22 is 19cm
Hoog 21 is 17 cm
Normal 19 is 15 cm
Laag 17 is 13 cm
Zeer laag 15 is 11 cm
Dus mijn auto stond ong 4cm te laag

Edit: was met standaard 22inch originele Tesla wielen set.
 
Last edited:
Stand normaal in mijn geval. Er zijn verhalen dat de service centers de auto in normaal lager programeren om studder/geklapper van de aandrijfassen te verkleinen. De homokineet heeft dan een kleinere hoek. Dit waren mijn metingen vanaf de bout, 2e getal was mijn gemeten waarde:
Zeer hoog 22 is 19cm
Hoog 21 is 17 cm
Normal 19 is 15 cm
Laag 17 is 13 cm
Zeer laag 15 is 11 cm
Dus mijn auto stond ong 4cm te laag
Ik snap niet helemaal wat je gemeten hebt. Wielophanging vergelijken kun je niet naar de grond doen want de banden maken veel verschil.
Je zou van het hart van het wiel naar de rand van het spatbord moeten meten om de verschillen tussen auto's te meten.
Ik meet voor 46 cm en achter 45 cm. Hart wiel tot de onderste zwarte rand aan de buitenkant spatbord.
 
Ik snap niet helemaal wat je gemeten hebt. Wielophanging vergelijken kun je niet naar de grond doen want de banden maken veel verschil.
Je zou van het hart van het wiel naar de rand van het spatbord moeten meten om de verschillen tussen auto's te meten.
Ik meet voor 46 cm en achter 45 cm. Hart wiel tot de onderste zwarte rand aan de buitenkant spatbord.
Jou manier is goed om makkelijk te vergelijken met links/rechts voor/achter of met andere autos. Maar om te calibreren/referentiewaarde moet je echt onder de auto zijn. Ik zal even kijken naar een plaatje.
 
Motor ongeveer net zo hoog als de auto
 

Attachments

  • A00EA1B2-F099-402E-9EE9-CFB56F40F2E4.jpeg
    A00EA1B2-F099-402E-9EE9-CFB56F40F2E4.jpeg
    975.4 KB · Views: 72
  • Like
Reactions: jc7576
Ik snap niet helemaal wat je gemeten hebt. Wielophanging vergelijken kun je niet naar de grond doen want de banden maken veel verschil.
Je zou van het hart van het wiel naar de rand van het spatbord moeten meten om de verschillen tussen auto's te meten.
Ik meet voor 46 cm en achter 45 cm. Hart wiel tot de onderste zwarte rand aan de buitenkant spatbord.

Ik meet 43 cm voor en achter 44 cm. Wat vreemd dat daar zo'n verschil in zit.
 
Hoi,

Ik heb een tesla model x van 2017. Wat haalt zo een auto gemiddeld? Ik heb hem bij 100% geladen naar 20% gereden. Heb hier 250 km max gehaald. Lijkt mij niet echt zuinig.....snelweg en binnen bebouwde kom gereden. 50-50.
 
Hoi,

Ik heb een tesla model x van 2017. Wat haalt zo een auto gemiddeld? Ik heb hem bij 100% geladen naar 20% gereden. Heb hier 250 km max gehaald. Lijkt mij niet echt zuinig.....snelweg en binnen bebouwde kom gereden. 50-50.
Mjn x 100d zit over 110000 km op circa 240 wh/km moet wel zeggen dat meeste lange ritten die ik maak overdag in nederland zijn dus @105 km/hr. Maak regelmatig rit naar zuid limburg dat is 220 km. Ik vertrek dan met 90% in de zomer kom ik met 40% aan in de winter met 35%.
Korte ritten zijn funest voor het verbruik dan gaat het easy boven de 300 wh/km, dan heb ik hem nog in bespaarmodus (accu wordt dan niet voorverwarmd) en chill staan.
22 inch rubber werkt ook niet mee, heb ik er 4000 km op gehad zat toen ook circa 20% hoger in verbruik tov de standaard banden.
 
Mjn x 100d zit over 110000 km op circa 240 wh/km moet wel zeggen dat meeste lange ritten die ik maak overdag in nederland zijn dus @105 km/hr. Maak regelmatig rit naar zuid limburg dat is 220 km. Ik vertrek dan met 90% in de zomer kom ik met 40% aan in de winter met 35%.
Korte ritten zijn funest voor het verbruik dan gaat het easy boven de 300 wh/km, dan heb ik hem nog in bespaarmodus (accu wordt dan niet voorverwarmd) en chill staan.
22 inch rubber werkt ook niet mee, heb ik er 4000 km op gehad zat toen ook circa 20% hoger in verbruik tov de standaard banden.
Hallo Janc, Dat is ok te noemen. Mijn tesla zit op 102.000 km en ik ben nog niet onder de 300 wh/km gekomen. Wel 22 inch banden en op chili gezet. Combinatie 50-50 binnen- en snelwegen.
 
Uitvoering 100D. 102000 km. 22 inch velgen. Ik vind hem niet echt zuinig rijden.....misschien moet ik wennen aan het idee dat electrisch rijden meer laadmomenten heeft en ook snel leeg raakt.

Allemaal relatief. Ik heb dezelfde uitvoering en ik zit op een life time gemiddelde van 235Wh/km, maar voor korte ritten pak ik de fiets. Dat deed ik voor ik elektrisch reed overigens ook al 😁

Voor een EV van dit formaat en gewicht is dat behoorlijk zuinig te noemen maar zoiets als een Model 3 zit daar natuurlijk nog een heel eind onder.

En om even een vergelijking met ICE te maken: 100kWh is ongeveer gelijk aan 10 liter diesel qua energetische waarde. Daar rij ik 450km mee.

Overigens is het verbruik in de winter van EV’s zonder warmtepomp een stuk hoger.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MaH
Uitvoering 100D. 102000 km. 22 inch velgen. Ik vind hem niet echt zuinig rijden.....misschien moet ik wennen aan het idee dat electrisch rijden meer laadmomenten heeft en ook snel leeg raakt.
Deze week zat het weer ook echt wel tegen: vriestemperaturen, zware regenval en harde wind. Resultaat: hoogste verbruik in maanden, zeker omdat we net door dat slechte weer ook korte ritjes met de auto deden ipv met de fiets. Wat betreft de 22" velgen: wij hebben 9,49% lager verbruik nadat we die vervangen hebben door 20" velgen (details hier).

Ik begrijp ook je indruk dat de wagen de model X niet echt zuinig is, want dat is hij misschien wel ivm andere SUV's, maar absoluut gezien is het niet echt een zuinige wagen. Zeker ivm een model S/3/Y valt dat behoorlijk tegen.

Onze vuistregel voor onze 2018 Tesla Model X P100D als mensen naar bereik vragen: bij 100% geladen, dan rekenen we in de winter grofweg op 270-310hm rijbereik, in de zomer op 300-350km rijbereik met 20" velgen. Voor jouw 100D met 22" velgen zal dit zeer vergelijkbaar zijn.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Weer eens opgelet met een ritje Utrecht-Maastricht afgelopen zaterdagochtend.

Koud maar mooi weer, geladen en opgewarmd voor vertrek, 21 inchers met winterbanden.

Auto gaf 194Wh/km aan bij aankomst in Maastricht, rekensom percentage weggereden gedeeld door kilometers gaf 233 Wh/km.

Ik zal wel rijden als een oude sok 😅