Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik

This site may earn commission on affiliate links.
Beste alllemaal,

Vorige week mijn Tesla75D opgehaald en ik heb wat vragen.
Ik heb zoveel mogelijk threads doorlopen om een antwoord te vinden maar nog niks gevonden.
Vanochtend was mijn charge volgens de auto goed voor 350km.
Van Amsterdam naar de kust gereden heen en terug, wat rond de 100km is. Gemiddeld verbruik volgens
TRIP iets boven de 200Wh/km. Echter de auto geeft een restererend bereik aan van 185km.

Op zich allemaal geen probleem maar ik plan van de zomer naar Spanje te rijden dus ik wil toch
wat vat krijgen op de range. Als ik snel een Excel sheetje maak snap ik wel dat het nogal varieert

Wat is een gemiddeld verbuik over een wat langere afstand. 120/130ph ?

Dit staatje gaat uit van een 80% charge

Verbruik Range Cost per km
240 250 0,0768
220 273 0,0704
200 300 0,064
190 316 0,0608
180 333 0,0576
170 353 0,0544

Alvast dank voor de antwoorden.

Tesla Model S75D Silver 19" Dark
 
  • Like
Reactions: Tom X
Je kan in settings je resterende range in “rates” km of “typical” km laten zien. De laatste is al een stuk realistischer.

Je verbruik hangt echt af van veel factoren maar met name je snelheid en rijstijl. Ook 130 ipv 120 heeft behoorlijke impact op je range. Er zijn diverse tabellen te vinden met type/snelheid vs verbruik.
 
Vooral snelheid is een groot punt. 110 naar 120 maakt al veel uit. Dat is gewoon pure natuurkunde, luchtweerstand loopt kwadratisch op.

2x zo hard rijden vereist 4x zo veel energie.

Dus van 110 naar 130 lijkt maar 18%, maar je verbruikt snel 35% meer energie om die snelheid te behalen. Daardoor gaat je verbruik per KM dus omhoog.
 
@widodh en UnderdogNLD,

Bedankt voor de antwoorden maar dat zou zichtbaar moeten zijn in het kwh verbruik toch ?
Zeg begin van de dag staat de RANGE op 350. Dan moet die voorspelling ook een gemiddeld
Wh per km nemen. Als dit 180 is en ik rij met 200 Wh snap ik dat de RANGE niet wordt gehaald.
Maar als het 200 is en ik rij 200 dan zou ik min of meer mn range moeten halen.
Ik wil graag voorkomen dat ik straks achter een vrachtwagen met 80km/h naar Spanje moet...
 
Typical range is bij mij 195Wh/km. Hangt af van voertuig/batterijtype, niet van rijstijl.
Je kan beter naar de tripplanner kijken (2e 'tabblad' in je verbruiksgrafiek). Die geeft een voorspelling die onderweg gecorrigeerd wordt. Na een 10tal kilometer constante rijstijl is die redelijk correct. Die houdt rekening met hoogteverschillen, weg (machine learning)... Na zowat 10km heeft hij ook de weer- en windcorrectie en rijstijlcorrectie beet. tenminste als die representatief zijn voor de rest van de rit.
Als je de rit begint met een schatting die 5% rest aangeeft aan op de bestemming (vb de geplande SuC op je reis) en die voorspelling blijft de eerste 100km ongewijzigd, kan je gerust zijn dat je er geraakt. Als die na 50km 4% wordt en na 100 km 3%, dan zou ik een laadoplossing zoeken onderweg of vertragen.
 
@widodh en UnderdogNLD,

Bedankt voor de antwoorden maar dat zou zichtbaar moeten zijn in het kwh verbruik toch ?
Zeg begin van de dag staat de RANGE op 350. Dan moet die voorspelling ook een gemiddeld
Wh per km nemen. Als dit 180 is en ik rij met 200 Wh snap ik dat de RANGE niet wordt gehaald.
Maar als het 200 is en ik rij 200 dan zou ik min of meer mn range moeten halen.
Ik wil graag voorkomen dat ik straks achter een vrachtwagen met 80km/h naar Spanje moet...
Ik noem die verloren kilometers soms ook spook kilometers.

Mijn gedachte is dat niet alles wat vebruikt wordt terug te vinden is in de kWh’s,

Wat je wel moet onthouden is dat de accu ook een interne weerstand heeft. Als je heel hard op trekt gaat er bijv energie verloren in de accu in de vorm van warmte die je niet terug ziet in de verbruikte kWh’s.

Daarnaast is de lading van een accu altijd een gok van het Battery Management System, het is een indicatie.

Zeker starts en stops en stil staan doen daar veel aan.

Maar maak je geen zorgen naae Spaneje! Altijd wat buffer laden en dan gewoon rijden!

Ik heb mer 200.000km op de teller nog nooit stil gestaan of bijna zo ver geweest.
 
  • Like
Reactions: RFMC
Zoals widoh heeft aangegeven is het verbruik heel erg afhankelijk van jouw snelheid. Ook temperatuur, regen etc maakt heel veel uit.

Ik denk dat je de betekenis van wh/km verkeerd interpreteert.

Nu is eigenlijk jouw vraag, bij vertrek heb ik een range van 350 ik leg 100km af, maar verbruik daarbij 165 km van de range met een gemiddeld verbuive iets boven de 200. Dat komt omdat de 350 range waarschijnlijk is bepaald op een verbruik tussen de 160 en 175. Wat volgens mij met een voor een 75d en een behouden rechter voet redelijk haalbaar is, zeker in de zomerperiode.

Ik heb een P85. Met volle batterij is mijn range ongeveer 386, maar dat haal ik in de praktijk niet. Dan moet ik inderdaad rustig gaan rijden, ca 110. Bij dagelijks verkeer zowieso geen issue, alleen even wennen bij lange trips.

De eerste keer een lange trip zoals naar Spanje is even wennen. Het belangrijkste is om straks zo uit te kiezen dat je vrij leeg bij de volgende supercharger aan komt, dan laadt je het snelste. Daarbij is het verstandiger om wat meer korte stops te maken dan lange stops. Zorg dat je ca 10% meer laadt dan de auto zelf aangeeft om bij de vokhende suc te komen. Vervolgens kan je je snelheid goed aanpassen om redelijk leeg aan te komen bij de suc. Als ik lange afstanden rij heb ik altijd het energieverbruik op het grote scherm aan staan. Zorg dat je op de lijn rijdt. Er onder, dan snelheid matigen, blijf je er boven kan je wat harder.
 
  • Like
Reactions: RFMC
Zelf reken ik, tijdens de zomer, de afstand die ik moet afleggen tussen de SuC's aan 220wh/km. En de range die de auto weergeeft aan 180wh/km. Dus afstand tussen 2 SuC's is theoretisch 200km...200/0,18*0,22 = 244km laden. In de winter maak ik daar 240wh/km van. Veilige marges en weet ook dat ik niet hoef te laden tot de tripcomputer me zegt dat ik mag vertrekken.

Trek me ook weinig aan van de snelheid of de meldingen dat ik het niet haal als ik sneller rij dan de navi soms durft weergeven. Kom meestal met 5-10% restlading aan bij een SuC.
 
  • Like
Reactions: RFMC
Zoals widoh heeft aangegeven is het verbruik heel erg afhankelijk van jouw snelheid. Ook temperatuur, regen etc maakt heel veel uit.

Ik denk dat je de betekenis van wh/km verkeerd interpreteert.

Nu is eigenlijk jouw vraag, bij vertrek heb ik een range van 350 ik leg 100km af, maar verbruik daarbij 165 km van de range met een gemiddeld verbuive iets boven de 200. Dat komt omdat de 350 range waarschijnlijk is bepaald op een verbruik tussen de 160 en 175. Wat volgens mij met een voor een 75d en een behouden rechter voet redelijk haalbaar is, zeker in de zomerperiode.

Ik dacht dat de RANGE voorspelling meer dynamisch was en dus gebaseerd op bijvoorbeeld de laatste Wh per 50km oid.
Die was destijds ook rond diezelfde 200Wh/km. Mijn logica zegt dan rond die 200 blijven. Inmiddels ook ondervonden dat ik makkelijk 170 haal op iets langere stukken. Blijft spannend.
 
Nee, de range is niet dynamisch opgebouwd. Het voordeel daarvan is overigens dat je de degradatie van de batterij daardoor enigszins kan bepalen (soms helpt een range charge (helemaal leeg, helemaal vol) overigens om deze te resetten.

Verder is het op vakantie niet zo heel spannend. Sterker nog, reken gewoon op wat extra reistijd en je zult het als een veel relaxtere trip ervaren.
 
  • Like
Reactions: RFMC
Beste alllemaal,

Vorige week mijn Tesla75D opgehaald en ik heb wat vragen.
Ik heb zoveel mogelijk threads doorlopen om een antwoord te vinden maar nog niks gevonden.
Vanochtend was mijn charge volgens de auto goed voor 350km.
Van Amsterdam naar de kust gereden heen en terug, wat rond de 100km is. Gemiddeld verbruik volgens
TRIP iets boven de 200Wh/km. Echter de auto geeft een restererend bereik aan van 185km.

Op zich allemaal geen probleem maar ik plan van de zomer naar Spanje te rijden dus ik wil toch
wat vat krijgen op de range. Als ik snel een Excel sheetje maak snap ik wel dat het nogal varieert

Wat is een gemiddeld verbuik over een wat langere afstand. 120/130ph ?

Dit staatje gaat uit van een 80% charge

Verbruik Range Cost per km
240 250 0,0768
220 273 0,0704
200 300 0,064
190 316 0,0608
180 333 0,0576
170 353 0,0544

Alvast dank voor de antwoorden.

wat ik in de posts hierboven nog gemist hebt : de verwarming van de batterij zelf.
Het was begin deze week nog vrij koud, en je hebt maar 50 km per traject gereden.
Daardoor is er nog relatief veel energie 'verloren' gegaan in het conditioneren van de batterij.
Als je langere afstanden rijdt, zoals aan trip naar Spanje, zal je daar veel minder verlies door hebben.
(Bovendien wordt het buiten warmer, je zal dit merken in het verbruik.)


Ook de verwarming van de passagierscabine kost aardig wat energie.
Tip 1 : gebruik ook de stoelverwarmingen, dan kan de temperatuur wat lager en is het netto verbruik lager.
Tip 2 : rij bij koude omstandigheden eens met de airco (en verwarming) uit. Je zal verbaasd zijn over het verschil.
Ik heb dit zelf afgelopen 2 weken een paar keer getest als hobby; en mijn verbruik ging van +/- 220Wh/km naar +/- 180Wh/km.

Voor een trip naar Spanje : no worries, je grootste zorg wordt het kiezen van de supercharger-route naar het Zuiden. Via Lyon, of Millau, of toch Toulouse ???
 
  • Like
Reactions: job-lek and RFMC
als ik +/-200 Wh/km energieverbruik had met mijn MX kwam dit ongeveer 1 op 1 overeen met het aantal kilometers dat mijn bereik aangaf.
Ik heb nu een MY, echter bij een gemiddeld energieverbruik van 177 Wh/km is mijn bereik (aantal nog te kunnen rijden km's bovenin het scherm) ongeveer 10% tot 20% lager. Het bereik neemt dus sneller af dan 1 op 1. Weet iemand hoe dat kan?
 
als ik +/-200 Wh/km energieverbruik had met mijn MX kwam dit ongeveer 1 op 1 overeen met het aantal kilometers dat mijn bereik aangaf.
Ik heb nu een MY, echter bij een gemiddeld energieverbruik van 177 Wh/km is mijn bereik (aantal nog te kunnen rijden km's bovenin het scherm) ongeveer 10% tot 20% lager. Het bereik neemt dus sneller af dan 1 op 1. Weet iemand hoe dat kan?
De X rekent dus met een gemiddeld verbruik van 200. De Y zal met een gemiddeld verbruik rekenen van minder dan 177.
Bij mijn MS is het iets onder de 190 dacht ik.
Dat cijfer is voor elk type model anders. Zelfs binnen een model en ook met andere bandenmaat.
 
Waar ik normaalgesproken op een gemiddeld verbruik zit van rond de 175 Wh/km, was het gisteren ineens een stuk hoger (>600) over een rit van iets meer dan 5 kilometer. Nu ben ik zelf gisteren niet weggeweest met de auto…:eek:
Toch maar eens aan mijn zoon vragen of hij inmiddels weet hoe snel de auto is🤔
CCE10CEB-929B-4E00-B7BA-8DBC7D3A6957.jpeg
 
Waar ik normaalgesproken op een gemiddeld verbruik zit van rond de 175 Wh/km, was het gisteren ineens een stuk hoger (>600) over een rit van iets meer dan 5 kilometer. Nu ben ik zelf gisteren niet weggeweest met de auto…:eek:
Toch maar eens aan mijn zoon vragen of hij inmiddels weet hoe snel de auto is🤔
View attachment 760885
Ik heb geen idee of het klopt, maar hij zou “maar” 180km/h hebben gereden. Aan het verbruik te zien was het sneller……