Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verplicht lawaai

This site may earn commission on affiliate links.
Vanaf 1 juli is het zo ver: elektrische auto's moeten dan verplicht lawaai maken. Hadden we eindelijk stille auto's, pakken ze dat weer af omdat het zogezegd gevaarlijk is om stil stapvoets te rijden.

Weet iemand toevallig of dat retroactief toegepast wordt op al geleverde auto's met een software-update, of enkel op nieuwe?
 
Vanaf 1 juli is het zo ver: elektrische auto's moeten dan verplicht lawaai maken. Hadden we eindelijk stille auto's, pakken ze dat weer af omdat het zogezegd gevaarlijk is om stil stapvoets te rijden.

Weet iemand toevallig of dat retroactief toegepast wordt op al geleverde auto's met een software-update, of enkel op nieuwe?

Op nieuwe is het vanaf 1-7 verplicht. Maar er komt ook een verplichting voor oudere modellen.

Volstrekte idiotie verder, waaruit je ook kan afleiden dat de beleidsmakers in de EU de eerstkomende decennia FSD nooit gaan toestaan. Het hobbelt overal achteraan en de angst regeert.
 
  • Disagree
Reactions: Dan84
"Het Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) wordt verplicht. Vanaf juli 2019 moet een dergelijk systeem aanwezig zijn op alle elektrische auto’s én hybrides die nieuw op de markt komen. Twee jaar later geldt er een verplichting voor alle elektrische auto’s en hybrides. Het akoestische waarschuwingssyteem moet werken tot een snelheid van 20 km/u, bij snelheden hoger dan dat is er voldoende geluid van de banden hoorbaar. Er mag overigens een schakelaar aanwezig zijn om het systeem uit te schakelen, volstrekte rust is dus mogelijk na een druk op de knop. Wel moet het waarschuwingssysteem opnieuw worden ingeschakeld telkens als de auto wordt aangezet."


EU-wetgeving maakt geluid elektrische auto’s verplicht
 
Mijn 2013 Outlander PHEV had AVAS. Toen mocht het officieel niet en werd het 'gedoogd' :eek: Gelukkig had die wel een knop om het uit te schakelen.

Heeft iemand al een statistieken gezien waaruit zou blijken dat dergelijke maatregelen echt nodig zijn? Ik in ieder geval nog niet.
 
Mijn 2013 Outlander PHEV had AVAS. Toen mocht het officieel niet en werd het 'gedoogd' :eek: Gelukkig had die wel een knop om het uit te schakelen.

Heeft iemand al een statistieken gezien waaruit zou blijken dat dergelijke maatregelen echt nodig zijn? Ik in ieder geval nog niet.

Nee nog geen bewijs bekend volgens dit artikel. Geldt overigens ook niet voor elektrische motorfietsen, laat staan e-bikes.

Dawn of the noisy electric car: EU laws requiring audible warning sounds take effect July 1

Maar er lijkt ook geen maximum geluidssterkte te zijn bepaald.

Dus paar georganiseerde nachtelijke karavaantjes rond een ziekenhuis zal vast wonderen doen.
 
Op nieuwe is het vanaf 1-7 verplicht. Maar er komt ook een verplichting voor oudere modellen.

Volstrekte idiotie verder, waaruit je ook kan afleiden dat de beleidsmakers in de EU de eerstkomende decennia FSD nooit gaan toestaan. Het hobbelt overal achteraan en de angst regeert.
Klopt. De regelgeving geldt voor nog nieuw toe te laten modellen (bv. De model Y).
Vanaf 2021 geldt het voor alle nieuw verkochte auto’s.
Voor onze huidige auto’s gelden de regels zoals ze op het moment van toelating golden.

Vergelijkbaar is de situatie met autogordels. Oldtimers van voor 1-1-1971 hebben geen gordelplicht. (Mocht de auto uitgerust zijn met gordels, dan ben je ze weer wel verplicht te gebruiken).
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Klopt. De regelgeving geldt voor nog nieuw toe te laten modellen (bv. De model Y).
Vanaf 2021 geldt het voor alle nieuw verkochte auto’s.
Voor onze huidige auto’s gelden de regels zoals ze op het moment van toelating golden.

Vergelijkbaar is de situatie met autogordels. Oldtimers van voor 1-1-1971 hebben geen gordelplicht. (Mocht de auto uitgerust zijn met gordels, dan ben je ze weer wel verplicht te gebruiken).

O, dan denk ik dat ik nog wel een tijdje Model S3X zal rijden... ;)
 
Verstandig dat ze dit onder de 20kmh gaan invoeren. Ik houd er al rekening mee dat mensen mij niet horen. Al een aantal keer bijna een winkelwagen met bestuurder aangereden omdat ze zomaar de weg op liepen. Ook bij ons in de straat fietsers die de weg op rijden omdat ze mij niet horen.

Is het nog steeds zo dat fabrikanten eigen geluid mogen kiezen? :cool:
 
Verstandig dat ze dit onder de 20kmh gaan invoeren. Ik houd er al rekening mee dat mensen mij niet horen. Al een aantal keer bijna een winkelwagen met bestuurder aangereden omdat ze zomaar de weg op liepen. Ook bij ons in de straat fietsers die de weg op rijden omdat ze mij niet horen.

Is het nog steeds zo dat fabrikanten eigen geluid mogen kiezen? :cool:

Akoestieke vervuiling omdat er idioten zijn die niet kijken?

Los het probleem op, niet het gevolg.