ik vind elke 3 maanden een kaart update eigenlijk het absolute minimum wat tesla zou moeten bieden.
maar nee ze zijn straks 9 maanden bezig met kaarten uit 2019 te updaten naar een 2021 die als ze klaar zijn alweer verouderd zijn.
Ken je een ander merk die dergelijke updates elke 3 maanden voorzien? Elke 6 maanden?
Ik heb jarenlang Garmin updates op het navigatiesysteem van mijn motorfiets opgeladen. In grote lijnen komt het erop neer dat de versienummering van Garmin kaartupdates altijd 9 tot 12 maanden achter liep, en het normaal was dat je in het voorjaar van 2021 de eerste update van 2020 zag.
Een reden daarachter is dat offline kaarten (nog) niet in delta's worden opgeleverd, maar telkens een volledige kaart betekenen van inmiddels meerdere gigabytes. Dat heeft deels te maken dat die kaarten, gemaakt door bedrijven zoals TomTom en HERE (het vroegere Navteq), vaak nog op legacy principes werken, terwijl cloud toepassingen zoals de Google Maps, Waze en inderdaad de huidige cloud toepassingen van TomTom en HERE op vernieuwde platformen draaien.
Die nieuwe platformen zijn niet 1 op 1 compatibel met het legacy platform, dus op regelmatige basis doet men een export van de data naar het legacy platform en verkoopt men dat aan integrators zoals BMW, Mercedes, Tesla en andere OEMs om te integreren in hun auto's. En daar gaat dus ook wat geld mee gemoeid, want dat krijg je niet gratis.
Nu, elke 3 maanden een nieuwe kaart-update van meerdere gigabytes via wifi naar het netwerk sturen, vereist bandbreedte bij de mensen thuis, bandbreedte die Tesla moet betalen op het cloud platform dat zij gebruiken, maar dus ook een nieuwe kost voor een nieuwe kaart elke 3 maanden. En ik denk dat Tesla van oordeel is dat op 3 maanden niet zoveel verandert, zeker als de geleverde kaartdata al verouderd is (want zo een export naar een legacy platform doe je ook niet op een avondje). Dan zie ik inderdaad een economische reden om te kiezen voor een jaarlijkse update (wat ze tevoren deden). En dan, gezien het legacy is, en Tesla zelf ook hun navigatie-platform heeft aangepast in 2018, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er in 2020 iets mis ging en de legacy kaartdata niet compatibel was met wat er op dat moment in Tesla's stond te draaien.
En voor Tesla's is het ook niet altijd zo relevant, die kaartdata, want routerekening gaat vooral via hun routering server op het internet. Enkel als je ergens zonder 3G/LTE ontvangst zit, moet je kaartdata hebben om je een route te berekenen. En zo een dingen gebeuren me per jaar een keer of 2, en dan wacht ik vaak eerder tot ik wel 3G/LTE ontvangst heb dan manueel een adres in te voeren.
Nu, ja die offline navigatie wordt ook gebruikt om onderliggend het aantal rijstroken af te leiden en hierop met NoA te navigeren. Dat is dan wat treurig als de snelheidslimieten van de offline kaartdata niet correct zijn of het aantal rijstroken of de inrichting van een afrit al aangepast zijn, maar dat ligt dus aan de ingekochte kaartdata en niet rechtstreeks aan Tesla.
en dan heb ik het nog niet eens over de dramatische kwaliteit van routeberekening.
Mijn ervaringen met het systeem zijn dat het een tikkeltje beter is dan Waze. Mijn regel is "volg altijd Waze" maar vorig jaar heb ik een keer een route van Waze gekregen die me recht in een stilstaande file owv een versperde snelweg zou insturen, en heb ik de route van Tesla gekozen. Wel zo handig dat de Tesla route ook rekening houdt met het verbruik en verwacht rijbereik van m'n batterij.