Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Als je voor de afslag al de richtingsaanwijzer activeert, neemt ie zoals voorheen netjes de afslag.
Waar dit dus vroeger netjes ging moet je nu zelf bepalen wanneer je je met je richtingaanwijzer aangeeft om af te slaan, te laat wordt het een abrupte beweging en te vroeg ktijg je een time-out.
Met deze versie van de navi data krijg je oo NoA op mijn M3 ook weer veel onnodige rijstrookwissel voorstellen ( ook zelf weer naar de oprit na tankstations).
Er zijn wel een aantal issues opgelost maar nog steeds zijn de snelheidsaanduidingen ondermaats; als je volledig met een FSD auto zou kunnen rijden krijg je behoorlijk wat snelheid boetes
 
  • Like
Reactions: Hbrink
2022.40-14215 komt nu binnen. Vanaf 2021.8-12875
Ik vind het onbegrijpelijk dat deze roll-out zo lang duurt. Ik heb deze versie al meer dan 1 maand geleden binnen gekregen (en toen was er al denk ik al zeker 1 maand eerder door anderen over geschreven. Er zijn vwb FSD/NoA echt wel een aantal verkeerssituaties gewijzigd. Rijden met NoA is daardoor beter maar nog steeds zijn er verkeerde wegsituaties niet opgelost en moet ik NoA daar uitschakelen. Je zou eigenlijk verwachten dat er iig een snelle push naar FSD Tesla's zou plaatsvinden.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Hbrink
Ik vind het onbegrijpelijk dat deze roll-out zo lang duurt. Ik heb deze versie al meer dan 1 maand geleden binnen gekregen (en toen was er al denk ik al zeker 1 maand eerder door anderen over geschreven. Er zijn vwb FSD/NoA echt wel een aantal verkeerssituaties gewijzigd. Rijden met NoA is daardoor beter maar nog steeds zijn er verkeerde wegsituaties niet opgelost en moet ik NoA daar uitschakelen. Je zou eigenlijk verwachten dat er iig een snelle push naar FSD Tesla's zou plaatsvinden.

Eens. En één update per jaar is niet genoeg. Minimaal eens per maand een update (is wat anders dan de complete kaartset vervangen)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Dat is een probleem van de kaarten fabrikanten.
Sommige leveren nu kaarten uit van verkeerssituaties die reeds in 2018-2019 veranderd zijn.
Maar routeplanning wordt toch online uitgevoerd? Die kaarten zijn steeds minder belangrijk.
Je lokatie+bestemming wordt naar de Tesla servers gestuurd en die sturen de route terug die vervolgens op de kaart in het scherm wordt geplot.
En de servers gebruiken voor zover ik weet openstreetmaps, die ook door Waze worden gebruikt.
De kaarten die worden gedownload zijn alleen voor routeplanning in het geval je geen 3/4/5G verbinding hebt.
De informatie betreffende afsluitingen e.d. komen van een aparte bron, weet niet welke maar in het verleden was dat Inrix.
 
Maar routeplanning wordt toch online uitgevoerd? Die kaarten zijn steeds minder belangrijk.
Je lokatie+bestemming wordt naar de Tesla servers gestuurd en die sturen de route terug die vervolgens op de kaart in het scherm wordt geplot.
En de servers gebruiken voor zover ik weet openstreetmaps, die ook door Waze worden gebruikt.
De kaarten die worden gedownload zijn alleen voor routeplanning in het geval je geen 3/4/5G verbinding hebt.
De informatie betreffende afsluitingen e.d. komen van een aparte bron, weet niet welke maar in het verleden was dat Inrix.
Ja, maar ook die komen ergens vandaan.
Tesla maakt geen kaarten. Als een situatie niet meer correct is en deze wordt soms zelfs meerdere jaren later ook online pas worden aangepast dan heb je nog steeds een probleem met je kaarten.
De vraag is of dit ook voor de nieuwe versies van FSD ook een issue is.
 
Ahhh ik merkte de laatste paar weken dat op de A44 (vanuit Amsterdam) dat de sindskort gesplitste afslag Leiden nu wel goed wordt aangegeven, als je naar Leiden moet. Maar zag geen updateklokje om me daarop voor te bereiden.
 
De aap komt uit de mouw: de echte reden waarom ze in een model 3 geen display achter het stuur hebben, is omdat we er een TomTom kunnen plaatsen. :)

Zelf heb ik eigenlijk niet zo'n probleem met de navigatiedata, maar wel met de navigatiesoftware: "Ok, u nadert een stoplicht en wilt daar linksaf. Daar komt nog een stoplicht en daarna nog 1. De instructie is: ga over 400 meter rechtdoor en pak de middelste 2 banen". Dan boeit het me niet of bij het derde stoplicht 3 of 4 banen zijn in de nieuwe data, want ik wil weten in welke banen ik terecht kan voor de huidige situatie - nu ram ik maar gewoon naar links als het niet duidelijk is aangegeven.

Of deze situatie in Velsen-Noord, na de Velserpoorttunnel:
1669761928523.png

1669762166221.png

Tessie zegt daar gewoon "na de tunnel ga naar rechts en zoek zelf maar uit welke rechts ik bedoel".

Mij pa kan er hard om lachen dat ik als Tesla-rijder mijn reizen naar nieuwe gebieden in Google Maps voorbereid - ik niet.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and OttoR
omdat we er een TomTom kunnen plaatsen
Precies!
En het voorbeeld wat jij geeft doet zich in Duitsland veel vaker en complexer voor. Vier banen voor rechtsaf; alle vier splitsen voor een totaal andere richting.

Tessy geeft dan doodleuk aan de meest recbterbaan nodig te hebben, Tomtom laat zien dat de je rijbaan twee moet hebben. En dat de banen rijbaan scheiding hebben, dus dat je vroeg moet voorsorteren.