Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
In Mechelen (B) kent de Tesla navigatie de situatie helemaal niet meer.
Tal van straten zijn omgedraaid, ring is half gesloten, en de Tesla kaart is daardoor helemaal onbruikbaar.
Dit is maanden geleden veranderd, ben dus echt wat telerugesteld.
 
Een service ticket aanmaken. Als er meerdere van deze tickets binnenkomen bij het SeC, dan is er misschien ooit wel eens iemand die dit communiceert naar het volgende echelon.
Ok, dat gaan we proberen. Ik heb nog een lopend ticket van na de aflevering.
Blijkbaar kan je maar 1 open ticket hebben…. Ik zie geen mogelijkheid een extra melding te maken.

Net voorstel gekregen dat ze mijn open ticket vrijdag komen oplossen. Wel tof die service aan huis.
 
Ok, dat gaan we proberen. Ik heb nog een lopend ticket van na de aflevering.
Blijkbaar kan je maar 1 open ticket hebben…. Ik zie geen mogelijkheid een extra melding te maken.

Net voorstel gekregen dat ze mijn open ticket vrijdag komen oplossen. Wel tof die service aan huis.
Je kan ook bellen naar het Service Center (en dan optie 3 kiezen dat je met iemand van het service center praat) en dan kunnen ze een 2e ticket maken. Niet dat dat een garantie geeft dat dat iets oplost, en kans is ook dat het mannetje (m/v/x) aan de telefoon zegt dat dat met een volgende software update opgelost wordt (en da's niet gelogen, maar kan dus nog maanden duren).

Zoals ik eerder in dit topic al heb aangehaald, heeft Tesla niet zelf een kaart die ze beheren, en zijn ze afhankelijk van leveranciers die blijkbaar niet een kaart aanbieden zoals Waze en Google kunnen, met regelmatige delta's. Zelfs Waze en OpenStreetMap moeten elke dag een nieuwe versie maken, en daar betekent dat je soms 2 dagen moet wachten vooraleer een wijziging in de kaart ook op je Waze of OSM app beschikbaar is.
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Je kan ook bellen naar het Service Center (en dan optie 3 kiezen dat je met iemand van het service center praat) en dan kunnen ze een 2e ticket maken. Niet dat dat een garantie geeft dat dat iets oplost, en kans is ook dat het mannetje (m/v/x) aan de telefoon zegt dat dat met een volgende software update opgelost wordt (en da's niet gelogen, maar kan dus nog maanden duren).

Zoals ik eerder in dit topic al heb aangehaald, heeft Tesla niet zelf een kaart die ze beheren, en zijn ze afhankelijk van leveranciers die blijkbaar niet een kaart aanbieden zoals Waze en Google kunnen, met regelmatige delta's. Zelfs Waze en OpenStreetMap moeten elke dag een nieuwe versie maken, en daar betekent dat je soms 2 dagen moet wachten vooraleer een wijziging in de kaart ook op je Waze of OSM app beschikbaar is.
Toch is dit vreemd.
De navigatie zou online moeten plaatsvinden, en laatste wqat ik weet is dat Tesla openstreetmaps en mapbox gebruikt.
Die eerste wordt ook gebruikt door Waze en in het verleden zat er ook geen of amper verschil tussen Waze en Tesla.
De offline kaarten zijn er alleen nog om een route te kunnen berekenen als er geen online verbinding is.
 
Vorige week was het weer raak op de A29: de Heinenoordtunnel was dicht in zuidelijke richting. De Tesla navigatie wilde er vrijdag om 22:15 gewoon nog doorheen navigeren terwijl de afsluiting om 22:00 uur begon. Ik vermoed dat de Tesla problemen heeft met het juiste tijdstip (iets met zomertijd en/of tijdzones?) want op zaterdag wist de navigatie wel dat de A29 geen optie was.
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Vorige week was het weer raak op de A29: de Heinenoordtunnel was dicht in zuidelijke richting. De Tesla navigatie wilde er vrijdag om 22:15 gewoon nog doorheen navigeren terwijl de afsluiting om 22:00 uur begon. Ik vermoed dat de Tesla problemen heeft met het juiste tijdstip (iets met zomertijd en/of tijdzones?) want op zaterdag wist de navigatie wel dat de A29 geen optie was.
Is die tunnel altijd dicht op dat uur?

Anders moet het van mensen komen die rapporteren dat een route geblokkeerd is in Waze ofzo.

In de buurt zijn er weer wegenwerken en wekenlang wist mijn Tesla van niets. Tot ik in Waze dook en er een afsluiting zette, en sinds die dag routeert mijn Tesla netjes rondom de wegenwerken heen.
 
  • Informative
Reactions: Krisja
@wooter Er is dit jaar groot onderhoud. De kalender daarvoor is al heel lang bekend. TomTom houdt hier elke week feilloos rekening mee. Dat verwacht ik ook van de Tesla navigatie.

Er zal een mannetje bij Tomtom dit allemaal hebben ingevoerd?

In Waze zie ik dat er geen afsluiting is voorzien tot de 27'ste, en vanaf de 28'ste een hele week. In de planning van Rijkswaterstaat is er geen afsluiting op de 27'ste, en de 28'ste een halve dag. Dat is natuurlijk ook de waarheid als je op vrijwilligers werkt: het zogenaamde GIGO-principe: Garbage In, Garbage Out.

1682408112053.png
 
Tesla navigatie is ondoorgrondelijk. Soms weet ie niet van grote wegwerkzaamheden. Maar afgelopen zomer in de bergen in Italie stuurde hij me via een lange omweg naar de camping terwijl die al een aantal dagen gewoon de korte weg aangaf en we daar s'morgens nog langs gereden waren. Ik denk dus Tesla is gek dus rij de normale weg de berg op. Maar Tesla had gelijk de weg was afgesloten omdat ze bomen aan het zagen waren. Dus kon ik de berg weer af en een paar km verder de berg weer op om via de andere kant bij de camping te komen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
In Mechelen (B) kent de Tesla navigatie de situatie helemaal niet meer.
Tal van straten zijn omgedraaid, ring is half gesloten, en de Tesla kaart is daardoor helemaal onbruikbaar.
Dit is maanden geleden veranderd, ben dus echt wat telerugesteld.
Daar kan ik dan weer niets over opmerken, woon in Mechelen en de navigatie in onze model Y geeft momenteel netjes de correcte situatie weer. Waar de navigatie wel flink steken laat vallen is in het weergeven van de drukte, veel gele en rode situaties terwijl er zo goed als geen verkeer te bespeuren valt. Voorkeur gaat bij mij ook wel uit naar waze maar ja geen apple car play beschikbaar bij Tesla.