Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vervuiling door bandenslijtage

This site may earn commission on affiliate links.
Er wordt door dieselrijders verteld dat hun middenklasser veel minder vervuilend is dan een Tesla ivm fijnstof door bandenslijtage.

Bandenslijtage elektrische auto: wat is de waarheid? - Autoblog.nl

Privacy settings

Privacy settings

Goede banden leveren 20% minder fijnstof op (dus slechts 800x meer vervuilend dan een diesel). Verder is dieselroet kleiner dan 10 micrometer, terwijl bandendeeltjes veelal 10 micrometer en groter zijn - hoe kleiner, hoe slechter voor de longen.

Hoe dan ook, dit is de olifant in de kamer. Ik vond het een flinke domper. Hoe kijken jullie hiertegen aan?
 
Het is maar wat je als blad vertellen of als lezer wilt lezen.
In het verhaal van autoblog staat onderander:
De conclusie is dat de slijtage van EV’s harder kan gaan door het hogere gewicht in vergelijking met een benzine- of dieselauto. Andere oorzaken van een hogere slijtage is het flinke vermogen van sommige EV’s en het feit dat het enorme koppel al meteen beschikbaar is.“

Met andere woorden iemand die in een zware diesel of benzine auto rijd of snel accelereert vervuilt dus net zoveel als in een EV. Is de EV dan de oorzaak of de rechtervoet van iemand in een grote zware SUV?

zelf geven ze al aan:”Het verschil in hoe het koppel afgegeven wordt is hier een sleutelwoord. Het zijn net gewone auto’s, die EV’s!”
Ik heb in mijn M3 dezelfde rijstijl als in mijn diesel (ja die heb ik ook nog) dit zou volgens het artikel dus geen verschil mogen maken.
Ook het type band heeft invloed op de vervuiling, maar deze band kan dus zowel op een diesel als op een EV.
Tja, zeg het maar............
 
Echte fijnstof, zoals de roetdeeltjes van diesels zweven lekker in de lucht en trekken door de kieren mijn huis in. De deeltjes die vrijkomen van slijtage van banden leggen max 2-3 meter af voordat ze in de berm eindigen.
Het is een verhaal dat past in de FUD strategie van de fossiele industrie.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Inderdaad, je moet me eens uitleggen hoe een middenklasse diesel mét een dieselmotor onder de motorkap en 50 liter diesel die er pakweg na 800km niet meer is, minder vervuilend zou zijn dan een equivalente elektrische auto waar net dezelfde banden op zitten.

Het is de logica zelve dat een elektrische auto door het rijden minder fijnstof uitstoot. Er zit namelijk helemaal geen verbrandingsmotor in!
 
  • Like
Reactions: Bas.
Er wordt door dieselrijders verteld dat hun middenklasser veel minder vervuilend is dan een Tesla ivm fijnstof door bandenslijtage.
Bandenslijtage elektrische auto: wat is de waarheid? - Autoblog.nl
Privacy settings
Privacy settings
Hoe dan ook, dit is de olifant in de kamer. Ik vond het een flinke domper. Hoe kijken jullie hiertegen aan?

Het laatste artikel verwijst naar een onderzoek van de Britse emissie expert Emissions Analytics. Dit bedrijf verdient zijn geld door autofabrikanten te helpen de aansturing van benzine- en vooral dieselmotoren zo te optimaliseren dat de motor net binnen de emissiegrenzen valt in het testbereik. Als er geen ice's meer worden ontwikkeld valt de core business van deze tent weg. Misschien dat daar een oorzaak ligt voor de niet te stuiten stroom aan onzinonderzoeken. Zij hebben bijvoorbeeld voor AMS het 'Euro6 diesel maakt de lucht schoner' onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek maakt ook deel uit van die reeks. We nemen een Golf met C-merk banden. Rijden daarmee als een gek 320 km. Meten het gewicht voor en na en verklaren het verschil tot 'fijnstof emissie'. Een gewichtsmeting over de eerste 320 km van een band extrapoleren naar de volledige levensduur is al discutabel. Maar de niet beschreven uitgangspunten dat alle gewichtsverlies van de band wordt omgezet in fijnstof én dat al die fijnstof in de lucht terecht komt is heel erg fout. Verreweg het grootste deel van het bandenslijpsel bestaat uit grotere deeltjes en zet zich vast op het wegdek.
TNO en Deltares hebben in 2016 een rapportage opgesteld ('Bandenslijtage wegverkeer') waarin een mooie samenvatting wordt gegeven van de wetenschappelijke onderzoeken die op dit vlak zijn uitgevoerd. Conclusie PM10: 1 - 14 mg/vkm. Dat is een flinke bandbreedte die ontstaat door allerlei omgevingsfactoren, maar qua ordegrootte ongeveer een factor 100 minder dan EA berekent.
Het AD in zijn functie als absolute k**-krant maakt de resultaten overigens nog een factor 10 erger.

Overigens is bandenslijpsel als bron van PM10 (en enigszins PM2.5) niet te verwaarlozen. Een beetje zuinig met je banden omgaan is beter voor het milieu.
Volgens mijn bandenleverancier zijn het vooral de oudere achterwiel aangedreven P of + 85 S-en die banden oproken. Bij mijn X gaan ze ongeveer 60.000 km mee wat volgens hen redelijk gemiddeld is.
 
Het gaat me niet om de FUD (want die is er zeker), maar dat EVs toch nog vervuilend zijn door bandenslijtage. De Tesla is zwaarder en krachtiger dan een middenklasser diesel. Dan maar even voorbij de artikelen uit het AD (de grootste concurrent van de Telegraaf, naar hun eigen zeggen).

Deze PDF is in opdracht van Rijkswaterstaat: http://www.emissieregistratie.nl/er...eets/Nederlands/Bandenslijtage wegverkeer.pdf - ik heb het doorgescrold en kwam daar 2 dingen tegen. Ten eerste dat bestelbussen 20% meer slijtage hebben dan personenauto's - laten we voor het gemak zeggen dat dit door gewicht komt en bij rustig rijden een Tesla dus 20% meer slijtage heeft dan die diesel. Verder kwam ik tegen wat een troep er in die banden zit - en dát vind ik niet zo fijn. Ik had de illusie van emissievrij rijden...

Hoeveel km rijd je met je Tesla totdat je de banden vervangt? (bij winterbanden, die kilometers erafhalen)

60.000 zie ik bij RioolRat. Zelf net 13.000 op de teller, dus kan nog weinig zeggen.
 
Wat mijn stoort is dat het onderzoek niet volledig is. Als je de uitstoot van fijnstof meet, dan moet je niet alleen de banden en motor pakken maar alle uitstoot van een auto:
- motor;
- banden en;
- remmen.

Aangezien dat de meeste met een EV veel meer remmen op de motor, ben ik benieuwd naar het totaalplaatje.

Edit: In de tweede link van Stream wordt de remstof wel benoemd. maar nog geen vergelijking gegeven.
 
Last edited:
E
Het gaat me niet om de FUD (want die is er zeker), maar dat EVs toch nog vervuilend zijn door bandenslijtage. De Tesla is zwaarder en krachtiger dan een middenklasser diesel. Dan maar even voorbij de artikelen uit het AD (de grootste concurrent van de Telegraaf, naar hun eigen zeggen).

Deze PDF is in opdracht van Rijkswaterstaat: http://www.emissieregistratie.nl/erpubliek/documenten/Water/Factsheets/Nederlands/Bandenslijtage wegverkeer.pdf - ik heb het doorgescrold en kwam daar 2 dingen tegen. Ten eerste dat bestelbussen 20% meer slijtage hebben dan personenauto's - laten we voor het gemak zeggen dat dit door gewicht komt en bij rustig rijden een Tesla dus 20% meer slijtage heeft dan die diesel. Verder kwam ik tegen wat een troep er in die banden zit - en dát vind ik niet zo fijn. Ik had de illusie van emissievrij rijden...

Hoeveel km rijd je met je Tesla totdat je de banden vervangt? (bij winterbanden, die kilometers erafhalen)

60.000 zie ik bij RioolRat. Zelf net 13.000 op de teller, dus kan nog weinig zeggen.
In België waren er een aantal jaar geleden 2 onderzoekeb naar fijnstof o.a. door bandenslijtage bij ev's. Het eerste onderzoek concludeerde eenvoudigweg een Tesla heeft ongeveer hetzelfde gewicht als een Tesla, dus dito bandenslijtage en ook fijnstof door remmen. Een week later kwam het 2e onderzoek die het 1e volledig in diskrediet bracht. Waar de 1e enkel van aannames en theoretische benadering uitging om daarmee ev's in een slecht daglicht te zetten, was het 2e uitgegaan van serieuze metingen. en die concludeerde dat de fijnstof van de banden en remmen van een ev helemaal niet hoger is dan een conventioneel aangedreven voertuig. Natuurlijk als je als een idioot rijdt en maximaal optrekt en remt is dat een ander verhaal maar dat geldt voor een diesel even goed.

Het is ook onjuist om aan te nemen dat enkel gewicht de banden doet slijten. Juist de weerstand die de banden ondervinden om de massa in beweging te brengen zorgt voor slijtage. Nu hebben ev's een betere aerodynamica om een goede range over te houden. Dus daarmee minder belasting van de band bij hetzelfde rijgedrag. Ook is een Tesla niet enorm veel zwaarder dan een vergelijkbare grote auto. De model 3 weegt iets boven de 1600, een Audi a4 iets van 1500.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Toch.... mijn S met 21" sloffen. Ik rij echt heel rustig als in rustig optrekken en remmen. Veel vooruit kijken zodat ik amper de remblokken gebruik. Rij altijd in chill modus. Ik had op basis van de gemeten slijtage bij 18.000 geëxtrapoleerd dat m'n sloffen ik dacht bij 35k op zullen zijn. Nu ben ik bij 25K en zou weer eens moeten meten. Moet het banden topic doorzoeken om het te achterhalen.

Hiervoor reed ik met gemak 45K op een sloffen met een veel kleinere bandenmaat. Die rollen meer en dus slijten deze sneller. Er zit gewoon veel meer rubber op deze sloffen maar toch gaan ze minder lang mee.
 
Toch.... mijn S met 21" sloffen. Ik rij echt heel rustig als in rustig optrekken en remmen. Veel vooruit kijken zodat ik amper de remblokken gebruik. Rij altijd in chill modus. Ik had op basis van de gemeten slijtage bij 18.000 geëxtrapoleerd dat m'n sloffen ik dacht bij 35k op zullen zijn. Nu ben ik bij 25K en zou weer eens moeten meten. Moet het banden topic doorzoeken om het te achterhalen.

Hiervoor reed ik met gemak 45K op een sloffen met een veel kleinere bandenmaat. Die rollen meer en dus slijten deze sneller. Er zit gewoon veel meer rubber op deze sloffen maar toch gaan ze minder lang mee.

Toen ik de de eerste 10K gereden had dacht ik ook dit gaat geen 25K mee.
Alleen dan je is de lol van de sprintjes eraf en ga je meer genieten van de AP.
Nu met 55K op de klok en ca 40K met deze zomerbanden zit er nog genoeg op dat ik de 50-60K wel ga halen met deze banden.
Het volgende setje zal dan ook wel zeker 70K meegaan.
 
Het gaat me niet om de FUD (want die is er zeker), maar dat EVs toch nog vervuilend zijn door bandenslijtage. De Tesla is zwaarder en krachtiger dan een middenklasser diesel. Dan maar even voorbij de artikelen uit het AD (de grootste concurrent van de Telegraaf, naar hun eigen zeggen).
Gaan we even logisch nadenken.

In een middenklasse diesel:
  • zit een dieselmotor die fijnstof genereert
  • zitten 4 banden op
  • zitten 8 remblokken op
In een Tesla:
  • zitten 4 banden op
  • zitten 8 remblokken op
Denk je echt dat het meergewicht van 50-300kg van een Tesla ervoor zorgt dat de banden en remblokken zo hard stijgen dat ze zelfs de uitstoot van de dieselmotor inhalen? Daarbij moet je rekening houden met:
  • remblokken op een Tesla gaan vaak langer mee omdat de auto zelf regeneratief remt
Ik vind het eerder verbazend dat zo een berichten alsof Tesla's meer fijnstof genereren ergens nog door iemand geloofd worden. Er is veel wat nog niet perfect is bij Tesla's, maar fijnstof en lokale uitstoot zijn al lang beslist in het voordeel van een elektrische auto.
 
Gaan we even logisch nadenken.

In een middenklasse diesel:
  • zit een dieselmotor die fijnstof genereert
  • zitten 4 banden op
  • zitten 8 remblokken op
In een Tesla:
  • zitten 4 banden op
  • zitten 8 remblokken op
Denk je echt dat het meergewicht van 50-300kg van een Tesla ervoor zorgt dat de banden en remblokken zo hard stijgen dat ze zelfs de uitstoot van de dieselmotor inhalen? Daarbij moet je rekening houden met:
  • remblokken op een Tesla gaan vaak langer mee omdat de auto zelf regeneratief remt
Ik vind het eerder verbazend dat zo een berichten alsof Tesla's meer fijnstof genereren ergens nog door iemand geloofd worden. Er is veel wat nog niet perfect is bij Tesla's, maar fijnstof en lokale uitstoot zijn al lang beslist in het voordeel van een elektrische auto.

Dat is wel wat achterhaald. De Europe standaard voor uitstoot is zo streng, dat de lucht rondom steden door een dieselmotor schoner word (aldus de RAI)

Maakt nieuwe diesel de lucht echt schoner? 'Dat kán, mits de lucht die de motor ingaat vies is'

“De nieuwste diesels maken de lucht juist schoner en die hebben we nodig om aan betere luchtkwaliteit te komen"

“Je hebt roet- en fijnstofdeeltjes die ontstaan bijvoorbeeld door slijtage van banden of asfalt, open haarden”
 
Dat is wel wat achterhaald. De Europe standaard voor uitstoot is zo streng, dat de lucht rondom steden door een dieselmotor schoner word (aldus de RAI)

Maakt nieuwe diesel de lucht echt schoner? 'Dat kán, mits de lucht die de motor ingaat vies is'

“De nieuwste diesels maken de lucht juist schoner en die hebben we nodig om aan betere luchtkwaliteit te komen"

“Je hebt roet- en fijnstofdeeltjes die ontstaan bijvoorbeeld door slijtage van banden of asfalt, open haarden”

Dit is inmiddels allang achterhaalde onzin.
Met een beetje logisch nadenken kan iedereen dit overigens wel verzinnen.
 
Dat is wel wat achterhaald. De Europe standaard voor uitstoot is zo streng, dat de lucht rondom steden door een dieselmotor schoner word (aldus de RAI)

Maakt nieuwe diesel de lucht echt schoner? 'Dat kán, mits de lucht die de motor ingaat vies is'

“De nieuwste diesels maken de lucht juist schoner en die hebben we nodig om aan betere luchtkwaliteit te komen"

“Je hebt roet- en fijnstofdeeltjes die ontstaan bijvoorbeeld door slijtage van banden of asfalt, open haarden”
Het punt hierin is dat roetdeeltjes van vervuilendere diesels worden ingezogen in de luchtinlaat van modernere diesels, en de roetdeeltjes na (her)verbranding in een moderne katalysator terechtkomen en daar verzameld worden, zoveel mogelijk geneutraliseerd worden en eventueel tijdens een traject op het platteland of de snelweg in de katalysator verbrand worden. De nieuwste katalysatoren zijn beter dan oudere katalysatoren, en die zijn weer beter dan een diesel zonder katalysator. Zo krijg je een diesel dus 'schoner' (maar ga nog altijd niet met je moderne diesel in een garage zitten want je gaat dood).

Ja, het is waar dat zo een moderne diesel dus onder die omstandigheden vervuilde stadslucht opzuigt en er zuiverdere lucht achter laat.

Maar als je geen diesels had, dan had je dat probleem zelfs niet.

Een EV daarentegen, correct, zal niet vervuilde diesellucht opzuigen. Een EV daarentegen zal op de snelweg ook niet de katalysator gaan verhitten om de roetresten te verbranden en daar uitstoot veroorzaken. En je moet er ook niet bij tijden AdBlue inkappen om het chemische proces in de katalysator te voeden.
 
Last edited:
Een EV daarentegen zal op de snelweg ook niet de katalysator gaan verhitten om de roetresten te verbranden en daar uitstoot veroorzaken. En je moet er ook niet bij tijden AdBlue inkappen om het chemische proces in de katalysator te voeden.

Ricardo heeft daar begin dit jaar nog een mooie onderzoeksrapportage over laten verschijnen. Twee punten uit een verder ook behartigenswaardig rapport:
1. regeneratie begint weliswaar als de auto met enige snelheid rijdt (niet noodzakelijkerwijs snelweg) maar gaat rustig door binnen de bebouwde kom. Sterker nog, zet je de auto tijdens regeneratie uit dan gaat hij bij de volgende keer starten gewoon weer verder waar hij gebleven was, namelijk met heel veel fijnstof uitbraken;

2. AdBlue injectie om NOx te binden wordt niet nauwkeurig genoeg gedaan waardoor er omzetting naar ammoniak plaatsvindt. Op de snelweg worden grote hoeveelheden daarvan uitgestoten. Euro6 diesels dragen daarmee bij aan de stikstof overbelasting van natuurgebieden.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and wooter