You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik zou dan toch ook maar de tesla binnen zetten...Tof. Ik ga meteen een schone diesel kopen en de uitlaat door de brievenbus van mijn binnenstad woning McGyveren
Mijn punt is dat die stelling onjuist is, omwille van al gegeven argumenten.Er wordt door dieselrijders verteld dat hun middenklasser veel minder vervuilend is dan een Tesla ivm fijnstof door bandenslijtage.
Uit het aangehaalde artikel:Maakt nieuwe diesel de lucht echt schoner? 'Dat kán, mits de lucht die de motor ingaat vies is'
“De nieuwste diesels maken de lucht juist schoner en die hebben we nodig om aan betere luchtkwaliteit te komen"
Ja, als je je focussed op dat ene specifieke onderdeel waarop diesels het niet al te slecht doen (als dat inderdaad zo is) en de rest doelbewust buiten beschouwing laat, dan kun je ze er natuurlijk een heel mooi verhaal van maken.In de uitlaatgassen zit naast CO2, ook zwavel, stikstofoxiden en roet- en fijnstofdeeltjes, en de uitspraak van Van Eijk gaat specifiek over de laatste groep vervuilers. De stikstofoxide bijdrage kun je volgens dieselexpert Bart Somers, verbonden aan de TU in Eindhoven, niet schoner maken, dat wordt altijd meer.
Minder vaak ademen dus...Ik heb meerdere jaren onderzoek naar fijnstof gedaan en er zijn vele dingen die het complex maken. Over het algemeen is fijnstof lastig te meten en het is een dynamisch systeem. Een paar belangrijke dingen:
- Niet alle fijnstof is even schadelijk: De zoutdeeltjes die je aan de kust inademt zijn oplosbaar en zullen dus zonder problemen opgaan in je lichaam. Asbest, remstof of rubber doen dat niet maar ook deze zijn niet even schadelijk.
- De samenstelling is niet constant: Organische fijnstof zal reageren met bijvoorbeeld ozon en OH radicalen in de lucht. Dit verandert continue de eigenschappen van de deeltjes en de effecten die ze hebben op het lichaam (en klimaat).
- Het formaat is belangrijk: de meeste deeltjes tussen de 50 en 1000nm adem je gewoon weer uit terwijl een groot deel tussen de 5 en 50nm zal achterblijven in de kleine longblaasje. Het formaat blijft niet constant: aerosolen klonteren aan elkaar en groeien dus. Het formaat is ook belangrijk voor de tijd dat ze in de lucht blijven zweven, wat dan weer een effect heeft op de blootstelling en verspreiding.
- Een deel van de gassen die uitgestoten worden kunnen ook reageren waardoor ze meestal minder vluchtig worden. Ze zullen dan condenseren op bestaande deeltjes die dan dus groeien in formaat en de hoeveelheid fijnstof neemt toe.
- Fijnstof van een houtkachel is in sommige tests schadelijke gebleken dan de uitstoot van diesels. Als je dus op een mooie zomerse avond gezellig een vuurkorf hebt branden in de tuin dan mag je buurman met z'n TDI weer twee weken rijden
- In rust ademen we ongeveer een half miljoen deeltjes in per keer. Er is geen veilige grenswaarde bekend voor de aerosol soep zoals we die dagelijks inademen. Lager is dus altijd beter
Vergeet ook niet het transport van motorbrandstof over de weg mee te nemen.Wat mijn stoort is dat het onderzoek niet volledig is. Als je de uitstoot van fijnstof meet, dan moet je niet alleen de banden en motor pakken maar alle uitstoot van een auto:
- motor;
- banden en;
- remmen.
Aangezien dat de meeste met een EV veel meer remmen op de motor, ben ik benieuwd naar het totaalplaatje.
Edit: In de tweede link van Stream wordt de remstof wel benoemd. maar nog geen vergelijking gegeven.
Vergeet ook niet het transport van motorbrandstof over de weg mee te nemen.
NU even alle mythes de das om doen:
Banden onder EV slijten minder snel dan onder auto’s met verbrandingsmotor - e-Drivers.com | Platform voor elektrisch rijden