Gerrit, vergeet voor je aan installaties en dergelijke denkt ook niet na te denken over welke laadcapaciteit je wilt beschikken thuis. Misschien kan je op je werk laden, of woon je op enkele kilometers van een supercharger, of misschien doe je nooit heel veel kilometers per dag...
Een eerste stap voor mij was dat ik een overzichtje heb gemaakt van de mogelijkheden qua laadsnelheid thuis.
Optie 1 - Een gewoon standaard stopcontact --> Hiermee laad je 12km/u (dus 300 km op 25u)
Optie 2 - Een blauw stopcontact (1 fase 32A) --> Hiermee laad je 32 km/u (dus 300 km op 9,5u) en dit werkt bij een normale enkelfasige huishoudelijke aansluiting van 40A.
Optie 3 - Een rood stopcontact (3 fase 16A) --> Hiermee laad je aan 50 km/u (dus 300 km op 6u) en hiervoor heb je minimaal een driefasig aansluiting van 25A nodig.
Optie 4 - Een rood stopcontact (3 fase 32A) --> Hiermee laad je aan 100 km/u (dus 300 km op 3u) en hiervoor heb je minimaal een driefasige aansluiting van 40A of 50A nodig. Je tesla moet ook een dubbele lader hebben om hiervan te kunnen profiteren.
Elk van deze opties heeft natuurlijk zijn prijskaartje (dan moet je ook rekening houden met kosten van de uitbreiding van je installatie, neuterprobleem, een laadstation of niet, de kost van een tweede lader in de auto) en nadat ik die erlangs heb gelegd kwam voor mij optie 2 als beste uit de bus.
En dan te bedenken dat ik een jaar geleden nauwelijks wist wat een enkel- of driefasige aansluiting was.... :wink: (waar dit forum al niet goed voor is)
Een eerste stap voor mij was dat ik een overzichtje heb gemaakt van de mogelijkheden qua laadsnelheid thuis.
Optie 1 - Een gewoon standaard stopcontact --> Hiermee laad je 12km/u (dus 300 km op 25u)
Optie 2 - Een blauw stopcontact (1 fase 32A) --> Hiermee laad je 32 km/u (dus 300 km op 9,5u) en dit werkt bij een normale enkelfasige huishoudelijke aansluiting van 40A.
Optie 3 - Een rood stopcontact (3 fase 16A) --> Hiermee laad je aan 50 km/u (dus 300 km op 6u) en hiervoor heb je minimaal een driefasig aansluiting van 25A nodig.
Optie 4 - Een rood stopcontact (3 fase 32A) --> Hiermee laad je aan 100 km/u (dus 300 km op 3u) en hiervoor heb je minimaal een driefasige aansluiting van 40A of 50A nodig. Je tesla moet ook een dubbele lader hebben om hiervan te kunnen profiteren.
Elk van deze opties heeft natuurlijk zijn prijskaartje (dan moet je ook rekening houden met kosten van de uitbreiding van je installatie, neuterprobleem, een laadstation of niet, de kost van een tweede lader in de auto) en nadat ik die erlangs heb gelegd kwam voor mij optie 2 als beste uit de bus.
En dan te bedenken dat ik een jaar geleden nauwelijks wist wat een enkel- of driefasige aansluiting was.... :wink: (waar dit forum al niet goed voor is)
Sorry voor de noob-vraagjes (ik zie door de elektrische kabels het bos niet meer helemaal): 3x25A, is dat voldoende? Of moet het beter 3x40A worden?