Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzwaring meter

This site may earn commission on affiliate links.
Gerrit, vergeet voor je aan installaties en dergelijke denkt ook niet na te denken over welke laadcapaciteit je wilt beschikken thuis. Misschien kan je op je werk laden, of woon je op enkele kilometers van een supercharger, of misschien doe je nooit heel veel kilometers per dag...

Een eerste stap voor mij was dat ik een overzichtje heb gemaakt van de mogelijkheden qua laadsnelheid thuis.

Optie 1 - Een gewoon standaard stopcontact --> Hiermee laad je 12km/u (dus 300 km op 25u)
Optie 2 - Een blauw stopcontact (1 fase 32A) --> Hiermee laad je 32 km/u (dus 300 km op 9,5u) en dit werkt bij een normale enkelfasige huishoudelijke aansluiting van 40A.
Optie 3 - Een rood stopcontact (3 fase 16A) --> Hiermee laad je aan 50 km/u (dus 300 km op 6u) en hiervoor heb je minimaal een driefasig aansluiting van 25A nodig.
Optie 4 - Een rood stopcontact (3 fase 32A) --> Hiermee laad je aan 100 km/u (dus 300 km op 3u) en hiervoor heb je minimaal een driefasige aansluiting van 40A of 50A nodig. Je tesla moet ook een dubbele lader hebben om hiervan te kunnen profiteren.

Elk van deze opties heeft natuurlijk zijn prijskaartje (dan moet je ook rekening houden met kosten van de uitbreiding van je installatie, neuterprobleem, een laadstation of niet, de kost van een tweede lader in de auto) en nadat ik die erlangs heb gelegd kwam voor mij optie 2 als beste uit de bus.

En dan te bedenken dat ik een jaar geleden nauwelijks wist wat een enkel- of driefasige aansluiting was.... :wink: (waar dit forum al niet goed voor is)

Sorry voor de noob-vraagjes (ik zie door de elektrische kabels het bos niet meer helemaal): 3x25A, is dat voldoende? Of moet het beter 3x40A worden?
 
Ik heb bij mij thuis 1 fase 40A liggen.

Er is een verzwaring aangevraagd bij eandis naar 3 fase 32A, ik wacht op de offerte.
Volgens de technieker zou het echter beter zijn om 3 fase 40A te leggen om geen problemen te hebben (zitten met inductiekookvuur).

Heeft er iemand (Belgie) al offertes gekregen? Gewoon om al een idee te hebben over de prijs?
Zou graag weten wat het kost voor
1. 3 fase 32A
2. 3 fase 40A
3. 3 fase 50A


Alvast bedankt!
 
Ik heb bij mij thuis 1 fase 40A liggen.

Er is een verzwaring aangevraagd bij eandis naar 3 fase 32A, ik wacht op de offerte.
Volgens de technieker zou het echter beter zijn om 3 fase 40A te leggen om geen problemen te hebben (zitten met inductiekookvuur).

Heeft er iemand (Belgie) al offertes gekregen? Gewoon om al een idee te hebben over de prijs?
Zou graag weten wat het kost voor
1. 3 fase 32A
2. 3 fase 40A
3. 3 fase 50A


Alvast bedankt!

Dit is een eenmalige kost. Jouw technieker geeft het juiste advies. Ik zou 50A nemen zodat je helemaal goed zit voor de toekomst. Ik denk dat de kost afhangt van de lokale situatie maar mijn offerte zat rond de 650 EUR voor 3F+N aan 50A.
 
Wel belangrijk om onderscheid te maken tussen 3fase (i.e. 230V) en 3fase + neuter (i.e. 400V).
Maakt wel een verschil in het aansluitvermogen uitgedrukt in kW:

[A]
3F
3F+N
32
12,75
22,17
40
15,93
27,71
50
19,92
34,64
Een grote inductiekookplaat heeft opvol vermogen 11kW nodig. Dat zijn 5 a 6 "pitten" op het maximum.
Vragen die je voor je jezelf kan nagaan:
- hoe vaak gebruik je het vol vermogen van de inductiekookplaat?
- en als je het al nodig hebt, valt dit tijdstip samen met het opladen van de MS?

Vergeet uiteraard andere grootverbruikers niet zoals wasmachine e.d.

Nog eentje om in het oog te houden: vanaf een zeker vermogen (27kW?) wordt er een "studiekost" in rekening gebracht.


PS: persoonlijke situatie is 40A 3 fase (zonder N), dus 15,93kW. Tot op heden nog nooit stroom tekort gehad of batterij onvoldoende kunnen laden.
 
Er zal 1 oplaadpunt worden voorzien op het werk, dat zal hoofdzakelijk worden gebruikt. Maar eentje thuis hebben lijkt me toch niet zo onhandig :)

Meter moet sowieso thuis verzwaard worden naar 63A mono, maar beter zou zijn om - als er dan toch aanpassingen moeten gebeuren - 3 fase 40A of 50A.
Dit toekomstgericht, vermoed Tesla onze eerste elektrische auto wordt, maar zeker niet de laatste. Dus op termijn zullen er waarschijnlijk 2 wagens worden opgeladen (lees + 5 jaar), maar dan doe ik nu meteen liever alle aanpassingen.

We hebben ook zonnepanelen en op de dagteller nog wat overschot, dus bedoeling is om de wagen nu zoveel mogelijk buiten de daluren op te laden zodat het ons geen elektriciteit kost. Dus kookplaat en auto zullen zeker tezamen worden gebruikt, vol vermogen niet altijd, maar zal toch zeker kunnen.
 
Je moet ook nakijken welke grondkabel je hebt. Die kan ook de beperkende factor zijn en die vervangen is mogelijk een heel gedoe (oprit opbreken bvb). Maar idd, als je nu al 3F+N 50A aanvraagt ben je zeker dat je dit vermogen ook in de toekomst ter beschikking zal hebben. Als verschillende mensen in de straat zwaardere aansluitingen beginnen vragen bestaat de kans dat je later niet meer hoger kan krijgen omdat de maximale capaciteit is bereikt.
 
Er zal 1 oplaadpunt worden voorzien op het werk, dat zal hoofdzakelijk worden gebruikt. Maar eentje thuis hebben lijkt me toch niet zo onhandig :)

Meter moet sowieso thuis verzwaard worden naar 63A mono, maar beter zou zijn om - als er dan toch aanpassingen moeten gebeuren - 3 fase 40A of 50A.
Dit toekomstgericht, vermoed Tesla onze eerste elektrische auto wordt, maar zeker niet de laatste. Dus op termijn zullen er waarschijnlijk 2 wagens worden opgeladen (lees + 5 jaar), maar dan doe ik nu meteen liever alle aanpassingen.

We hebben ook zonnepanelen en op de dagteller nog wat overschot, dus bedoeling is om de wagen nu zoveel mogelijk buiten de daluren op te laden zodat het ons geen elektriciteit kost. Dus kookplaat en auto zullen zeker tezamen worden gebruikt, vol vermogen niet altijd, maar zal toch zeker kunnen.

eandis heeft me hier net offerte gemaakt om van 3x32A naar 3x40A te gaan voor 279 euro + btw.

3 x 50 A was enkel mogelijk na een studie en niet zeker dat ik die kon hebben.
Keuringsattest van de kast van vorige keer was voldoende voor hen ( 63A). voor brandveiligheid ed moet je best wel terug laten herkeuren na de plaatsing van de laadpaal.

Ik ga in mijn geval 's nachts laden en dan is 40A voldoende, ik kan altijd minder dan 32A laden als dat nodig zou zijn, moet me trouwens nog een duo charger in de MS laten zetten.
 
Last edited:
Ik heb vandaag de offerte ontvangen voor 3f32a. Tegen mij zeiden ze dat er een studie nodig was voor 3f40a. Mmmm ruikt me naar geldklopperij .... Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?

De offerte voor 3f32a komt om 575 excl btw (verzwaring van mono 40a)
 
Ik heb vandaag de offerte ontvangen voor 3f32a. Tegen mij zeiden ze dat er een studie nodig was voor 3f40a. Mmmm ruikt me naar geldklopperij .... Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?

De offerte voor 3f32a komt om 575 excl btw (verzwaring van mono 40a)

dat ligt in de lijn wat ik een paar jaar geleden heb betaald denk ikom van mono naar 3f 32A te gaan. ik dacht dat ik toen bijna 10j geleden een rond de 500 euro zat btw in.
was bij ons nog met bakelieten aansluitingen oorspronkelijk en inductie kookplaat dus dat leek de beste keuze.
 
Ik heb voor een verzwaring van 220 naar 380 3f40A voor een studie iets van een €500 excl. Btw betaald. Maar volgens mijn vrouw (ex eandis medewerkster) is dat afhankelijk van welke DNB distributie netbeheerder je hebt en ook van de toestand. Is het voor nieuwbouw of verzwaring enz. volgens haar zou je de prijzen moeten kunnen vinden op de site van eandis
 
Ik heb vandaag de offerte ontvangen voor 3f32a. Tegen mij zeiden ze dat er een studie nodig was voor 3f40a. Mmmm ruikt me naar geldklopperij .... Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?

De offerte voor 3f32a komt om 575 excl btw (verzwaring van mono 40a)

Het is normaal. Ze gaan dan eens alles nakijken om zeker te zijn dat ze dat vermogen gegarandeerd kunnen leveren bij jou. Maar je krijgt steeds vooraf een prijs zodat je altijd nog kan afzien van de verzwaring. Het is niet dat er plots 1000 EUR bij komt voor de studie.
 
Heb een nieuwe offerte ontvangen voor 3 fase 40A. Deze is toch wel een héél groot verschil met 32A. Iemand die gelijkaardige of goedkopere offerte heeft gekregen?

3 fase 32A = € 572,05 (€ 142,22 verzwaren beveiliging, € 248,26 vermogenrecht, € 181,57 tweevoudig uurtarief kleiner of gelijk aan 63A)
3 fase 40A = € 1.223,60 (€ 142,22 verzwaren beveiliging, € 361,56 vermogenrecht, € 181,57 tweevoudig uurtarief kleiner of gelijk aan 63A en € 538,25 detailstudie elektriciteit)

Er was mij aan telefoon gezegd dat er een studie moest gebeuren voor 40A en dat ik rekening moest houden met € 250, maar € 538,25 is meer dan het dubbel!
Graag hoor ik wie er nog een studiekost aan zijn broek heeft, voor welke verzwaring en wat ze daar voor aanrekenen.


Thanks!
 
Heb een nieuwe offerte ontvangen voor 3 fase 40A. Deze is toch wel een héél groot verschil met 32A. Iemand die gelijkaardige of goedkopere offerte heeft gekregen?

3 fase 32A = € 572,05 (€ 142,22 verzwaren beveiliging, € 248,26 vermogenrecht, € 181,57 tweevoudig uurtarief kleiner of gelijk aan 63A)
3 fase 40A = € 1.223,60 (€ 142,22 verzwaren beveiliging, € 361,56 vermogenrecht, € 181,57 tweevoudig uurtarief kleiner of gelijk aan 63A en € 538,25 detailstudie elektriciteit)

Er was mij aan telefoon gezegd dat er een studie moest gebeuren voor 40A en dat ik rekening moest houden met € 250, maar € 538,25 is meer dan het dubbel!
Graag hoor ik wie er nog een studiekost aan zijn broek heeft, voor welke verzwaring en wat ze daar voor aanrekenen.


Thanks!

Ik denk niet dat je een "goedkopere" offerte gaat krijgen. De netbeheerdes werken voor zover ik weet met vaste prijzen, die identiek zijn voor alle netbeheerdes. Je woonplaats bepaalt trouwens de netbeheerder, die kan je dus niet vrij kiezen.
 
heb je uberhaupt 32A nodig moet je op 4 uur opgeladen zijn of kan je wachten.

die studiekost hangt af van geval tot geval volgens mij, ik moet geen studiekost betalen maar wel indien ik naar 50A wil gaan.

hou er ook rekening mee dat je grondkabel misschien moet worden vervangen ....was bij mij destijds het geval

Philippe
 
Ik heb 3x230 V. 40 A. Ik liet dit verzwaren naar 50A.
De verzwaring kostte mij 248,98 excl. BTW bij Eandis.
wie interesse heeft wil ik wel via een PM de offerte doorsturen.
Concreet werd hiervoor een nieuwe vierpolige automaat geplaatst.
Als voorbereidende werken werden 2 kwh-meters geplaatst, een keba laadstation en een scheidingstransformator.
Alles tesamen kostte me dit toch bijna 7000 euro.
Ik laad zonder problemen de I3 en de MS gelijktijdig op.
 
Als je van monofase 40A naar driefasig 25A gaat, wat moet de netbeheerder dan fysiek bij jou komen aanpassen? De grondkabel onder de oprit naar de kast heeft bij ons al 4 draden, dus volgens mij moeten ze enkel de meter vervangen. Mijn hypothese is welsiwaar dat overal waar 3x400V+N ligt, de klant sowieso fysiek werd aangesloten op dit net, en in de elektriciteitskast dan maar 2 draden worden gebruikt bij een mono 40A aansluiting.

Intern moeten wij dan natuurlijk nog de groepen (evenwichtig) verdelen per fase bij omschakeling van mono- naar driefasig maar dit is niet de verantwoordelijkheid van de netbeheerder.

Opgelet ook voor de Belgen: vanaf 2019 wordt er waarschijnlijk ook een capaciteitstarief aangerekend, dus (te) zware aansluitingen blijven dan niet meer zonder gevolg.