Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzwaring meter

This site may earn commission on affiliate links.
Nog een ander vraagje, bij de verzwaring van monofase 40A naar 3 fase 40A. Worden de meter/tellers dan ook vervangen of niet? Is voor mij niet onbelangrijk aangezien ik met zonnepanelen zit.
je kan ook opteren om een transfo te plaatsen van monofase naar driefase - heb dit ook gedaan er werkt perfect op de bestaande aansluiting van 40A. is wel soms afstemmen met de manager van de keuken ;-) (dus geen Tesla laden, vaatwas, wasmachine, droogkast en strijkijzer op hetzelfde moment)
 
je kan ook opteren om een transfo te plaatsen van monofase naar driefase - heb dit ook gedaan er werkt perfect op de bestaande aansluiting van 40A. is wel soms afstemmen met de manager van de keuken ;-) (dus geen Tesla laden, vaatwas, wasmachine, droogkast en strijkijzer op hetzelfde moment)

Ik vermoed dat je je vergist, Hans.
Ik denk dat je een (scheidings)trafo hebt van 3*220V naar 3*380V.

;)
 
Ik denk dat het zelfs met spoelen en condensatoren ook zou lukken.
IK wil toch nog eens wijzen op een alternatief voor een verzwaren van de aansluiting, met in België eenmalige kosten en straks ook recurrente kosten en in Nederland nu al recurrente kosten: de Smart lader. Daarmee hoef je geen marge meer in te rekenen bij het instellen van de lader. Je zet gewoon op maximum en als het vermogen tijdelijk niet aanwezig is, knijpt de lader zelf en automatisch het vermogen naar de auto tot het moment dat het weer wel kan. Werkt prima en de meerprijs tov een gewone lader bedraagt slechts 140€. Als vaste lader echt wel een aanrader.
 
Als je van monofase 40A naar driefasig 25A gaat, wat moet de netbeheerder dan fysiek bij jou komen aanpassen? De grondkabel onder de oprit naar de kast heeft bij ons al 4 draden, dus volgens mij moeten ze enkel de meter vervangen. Mijn hypothese is welsiwaar dat overal waar 3x400V+N ligt, de klant sowieso fysiek werd aangesloten op dit net, en in de elektriciteitskast dan maar 2 draden worden gebruikt bij een mono 40A aansluiting.

Weet er iemand hierop een antwoord?
 
Hier is meer info te vinden over het verzwaren van mijn aansluiting:

https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2018/?ref=15701
Deze kosten betreffen zoals gezegd alleen het verzwaren van de aansluiting. In de meterkast moet best nog veel aangepast worden.
Heb kort geleden de electriciën gesproken en al met al kom je toch wel op 1000 euro (incl verzwaren), mits de drie fasen je meterkast nu al wel binnenkomen zoals in mijn geval (en meestal wel in huizen van na 1980?) , exclusief het leggen van de 5-aderige grondkabel van een euro of 5 per meter. Dat laatste kun je zelf doen.
 
Bi overschakeling van 1x40A naar 3x25A (bijvoorbeeld) moet je ook de zekeringenkast opnieuw bekabelen. De verbruikers moeten op een evenwichtige manier over de drie fasen verdeeld worden. Het is ook wat minder eenvoudig om bijvoorbeeld een driefasig ladende auto, eenfasig producerende zonnepanelen en alle andere enkelfasige verbruikers optimaal te regelen. Een eenfasige aansluiting heeft daar zeker het voordeel van de eenvoud.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke