Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorstel : Workshop rond (slim) laden.

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan natuurlijk ook de Maxem charger van Cohere gebruiken in combinatie met de Keba.
Klopt, maar dat is vrij prijzig en vind het ook wel leuk zelf wat in elkaar te draaien.

Dus ik heb vandaag besteld:
1x Nieuwe laadkast: de Keba P20 uit de 2 serie (met ETH dus), bij Conrad (wie er evt interesse heeft om mijn "oude" Keba over te nemen mag zich melden)
1x Voor in de groepenkast: een invasieve 3fase meter met modbus uitgang, Eastron SDM630-Modbus
1x Voor in de meterkast: een Raspberry Pi 2 Set en RS485-USB adapter en nog wat ander klein spul bij dealextreme
Tevens nog besteld een mini wifi bridge en mini power supply AC-DC om in te bouwen in de Keba, ook bij dealextreme. Helaas ben ik in 2013 zo dom geweest om geen utp naar mijn laadpaal te laten leggen dus om een hoop graafwerk te voorkomen ga ik het via wifi proberen en de wifi bridge in het bovenste compartiment van de Keba inbouwen. De zwarte deksel heeft hier gelukkig voldoende ruimte voor.
Bestand 02-10-15 15 32 22.jpeg


Als eerste zal binnenkort de meterkast aangepast moeten worden, met 8x1fase groepen en 2x3fase groepen en 3x3fase aardleks en een meter voor de laadpaal begint die aardig vol te lopen (bestaat nu uit 2 stuks abb haf kasten). Ik moet dus eerst een aantal dingen gaan schuiven en slim plaatsen om er geen 3e kast bij te hoeven hangen, en dan komt er binnenkort ook misschien nog een aansluiting voor een bubbelbad (wss 2 groepen) bij dan is het echt hutje mutje vol en de noodzaak om smart te kunnen chargen groot.
Bestand 02-10-15 15 34 13.jpeg


Plan is om dmv openhab (of eventueel openenergymonitor & edl) het geheel aan elkaar te knopen.

Meer info volgt zodra ik eea binnen heb en aangesloten! :smile:
 
Klopt, maar dat is vrij prijzig en vind het ook wel leuk zelf wat in elkaar te draaien.

Dus ik heb vandaag besteld:
1x Nieuwe laadkast: de Keba P20 uit de 2 serie (met ETH dus), bij Conrad (wie er evt interesse heeft om mijn "oude" Keba over te nemen mag zich melden)
1x Voor in de groepenkast: een invasieve 3fase meter met modbus uitgang, Eastron SDM630-Modbus
1x Voor in de meterkast: een Raspberry Pi 2 Set en RS485-USB adapter en nog wat ander klein spul bij dealextreme
Tevens nog besteld een mini wifi bridge en mini power supply AC-DC om in te bouwen in de Keba, ook bij dealextreme. Helaas ben ik in 2013 zo dom geweest om geen utp naar mijn laadpaal te laten leggen dus om een hoop graafwerk te voorkomen ga ik het via wifi proberen en de wifi bridge in het bovenste compartiment van de Keba inbouwen. De zwarte deksel heeft hier gelukkig voldoende ruimte voor.
View attachment 96400

Als eerste zal binnenkort de meterkast aangepast moeten worden, met 8x1fase groepen en 2x3fase groepen en 3x3fase aardleks en een meter voor de laadpaal begint die aardig vol te lopen (bestaat nu uit 2 stuks abb haf kasten). Ik moet dus eerst een aantal dingen gaan schuiven en slim plaatsen om er geen 3e kast bij te hoeven hangen, en dan komt er binnenkort ook misschien nog een aansluiting voor een bubbelbad (wss 2 groepen) bij dan is het echt hutje mutje vol en de noodzaak om smart te kunnen chargen groot.
View attachment 96401

Plan is om dmv openhab (of eventueel openenergymonitor & edl) het geheel aan elkaar te knopen.

Meer info volgt zodra ik eea binnen heb en aangesloten! [emoji2]
Mooi projectje
 
Klopt, maar dat is vrij prijzig en vind het ook wel leuk zelf wat in elkaar te draaien.

Dus ik heb vandaag besteld:
1x Nieuwe laadkast: de Keba P20 uit de 2 serie (met ETH dus), bij Conrad (wie er evt interesse heeft om mijn "oude" Keba over te nemen mag zich melden)
1x Voor in de groepenkast: een invasieve 3fase meter met modbus uitgang, Eastron SDM630-Modbus
1x Voor in de meterkast: een Raspberry Pi 2 Set en RS485-USB adapter en nog wat ander klein spul bij dealextreme
Tevens nog besteld een mini wifi bridge en mini power supply AC-DC om in te bouwen in de Keba, ook bij dealextreme. Helaas ben ik in 2013 zo dom geweest om geen utp naar mijn laadpaal te laten leggen dus om een hoop graafwerk te voorkomen ga ik het via wifi proberen en de wifi bridge in het bovenste compartiment van de Keba inbouwen. De zwarte deksel heeft hier gelukkig voldoende ruimte voor.

Als eerste zal binnenkort de meterkast aangepast moeten worden, met 8x1fase groepen en 2x3fase groepen en 3x3fase aardleks en een meter voor de laadpaal begint die aardig vol te lopen (bestaat nu uit 2 stuks abb haf kasten). Ik moet dus eerst een aantal dingen gaan schuiven en slim plaatsen om er geen 3e kast bij te hoeven hangen, en dan komt er binnenkort ook misschien nog een aansluiting voor een bubbelbad (wss 2 groepen) bij dan is het echt hutje mutje vol en de noodzaak om smart te kunnen chargen groot.

Plan is om dmv openhab (of eventueel openenergymonitor & edl) het geheel aan elkaar te knopen.

Meer info volgt zodra ik eea binnen heb en aangesloten! :smile:
Leuke uitdaging; hou ons op de hoogte. Succes!
 
Stap 1 is zo goed als klaar: meteen na de hoofdschakelaar heb ik een Eastron SDM630-Modbus meter geplaatst, deze meet oa. elke seconde de actuele stroom per fase en dat ziet er zo uit:
ImageUploadedByTapatalk1445074228.726532.jpg

Volgende stap is de waardes uitlezen via een Raspberry Pi, verwacht binnenkort de RS485 kabel te ontvangen dan kan ik verder.
 
Ik heb dit voorjaar de workshop mee gevolgd en ben nu al wat aan het uitkijken om dit binnen 2 jaar implementeren in ons huis Maar heb volgend vraagje: als je de volle 11 of 22kW van je huisaansluiting aan het gebruiken bent en je schakelt dan een toestel aan met een hoge piekstartstroom (vb: slijpschijf of laspost) hoe en hoe snel zal de smart EVSE dan reageren? Of zal de hoofdautomaat als eerste springen met alle daarbij gepaard gaande hinder.
 
Maar door Frank zijn allergie is mijn vraag wel ondergesneeuwd :wink:
Bij deze nog eens:

Ik heb dit voorjaar de workshop mee gevolgd en ben nu al wat aan het uitkijken om dit binnen 2 jaar implementeren in ons huis Maar heb volgend vraagje: als je de volle 11 of 22kW van je huisaansluiting aan het gebruiken bent en je schakelt dan een toestel aan met een hoge piekstartstroom (vb: slijpschijf of laspost) hoe en hoe snel zal de smart EVSE dan reageren? Of zal de hoofdautomaat als eerste springen met alle daarbij gepaard gaande hinder.
 
Ik heb dit voorjaar de workshop mee gevolgd en ben nu al wat aan het uitkijken om dit binnen 2 jaar implementeren in ons huis Maar heb volgend vraagje: als je de volle 11 of 22kW van je huisaansluiting aan het gebruiken bent en je schakelt dan een toestel aan met een hoge piekstartstroom (vb: slijpschijf of laspost) hoe en hoe snel zal de smart EVSE dan reageren? Of zal de hoofdautomaat als eerste springen met alle daarbij gepaard gaande hinder.

Een zekering klapt er niet direct uit indien je boven de aangegeven stroom komt. B.v. een 25Ampere zekering zal pas bij 3x de stroom (75ampere dus) direct uitschakelen. Bij 2x de stroom (50A) houd hij het al zo'n 15 seconden vol en bij 1,5x (37,5A) klapt ie er pas na een minuut uit.

Als je de hoofdzekering bedoelt van de netbeheerder (onder je meter) dan hebben die een tragere classificatie en kunnen ze de eerste paar seconden bijna 2 keer zoveel aan in vergelijk met bovenstaande stroomwaardes. Let daarbij wel op dat als je dit heel vaak doet de zekering verouderd en op een gegeven moment ook net zo snel gaat reageren als de normale zekeringen.

Hoe snel een smart EVSE reageert weet ik niet maar als deze dus binnen 3 a 4 seconden de auto langzamer laat laden kan je heel veel piekstroom bij je hoofdzekering hebben.
 
Maar door Frank zijn allergie is mijn vraag wel ondergesneeuwd :wink:
Bij deze nog eens:

FVO, de meeste kWh meters zijn niet snel, vervolgens neemt de regeling een gemiddelde per tijdseenheid, bijv. 30sec. Vervolgens moet dan de lader terug geregeld worden. Dus als je aan het klussen gaat met als voorbeeld je slijptol, zou ik vooraf een preset kiezen van 15kw oid.
 
Ik heb dit voorjaar de workshop mee gevolgd en ben nu al wat aan het uitkijken om dit binnen 2 jaar implementeren in ons huis Maar heb volgend vraagje: als je de volle 11 of 22kW van je huisaansluiting aan het gebruiken bent en je schakelt dan een toestel aan met een hoge piekstartstroom (vb: slijpschijf of laspost) hoe en hoe snel zal de smart EVSE dan reageren? Of zal de hoofdautomaat als eerste springen met alle daarbij gepaard gaande hinder.

In ellk geval snel genoeg. Bij mij nog nooit misgegaan, en ik heb zekeringautomaten als hoofdzekeringen.
Je mag wel eens testen met mij portable lader als je wilt.
 
Dit is wel interessante informatie! We hebben zelf een Quooker. Die heeft een aansluitwaarde van 3 kW. Kom ik dus op 13A op één fase. Met 3x25A zou er dan theoretisch max 12A over blijven om te laden. Het gaat hier echter om echte korte piekbelastingen van zeg 10 seconden (moet ik eens preciezer nameten) af en toe, maar wel de hele dag/nacht door.

Dus ik begrijp dat dit geen belemmering zou moeten zijn voor het laden van de MS?
 
Dit is wel interessante informatie! We hebben zelf een Quooker. Die heeft een aansluitwaarde van 3 kW. Kom ik dus op 13A op één fase. Met 3x25A zou er dan theoretisch max 12A over blijven om te laden. Het gaat hier echter om echte korte piekbelastingen van zeg 10 seconden (moet ik eens preciezer nameten) af en toe, maar wel de hele dag/nacht door.

Dus ik begrijp dat dit geen belemmering zou moeten zijn voor het laden van de MS?
Bedoel je met of zonder slimme lader? Met een goede slimme lader zou het sowieso geen probleem moeten zijn. Ik gebruik zelf een Maxem charger en die meet (als ik me niet vergis) iedere seconde het stroomgebruik en past de laadstroom daarop aan. M.a.w. de laadstroom wordt vrijwel real time aangepast afhankelijk van wat er beschikbaar is. Nooit een probleem met overbelasting van de zekering.
 
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me niet aan te raden om zowel de volle 25A te pakken voor het laden als in te calculeren dat er regelmatig daarbovenop nog eens 12A wordt getrokken, al is het maar voor 10 seconden. Op zijn best klapt de zekering, en in het slechtste geval loop je het risico op oververhitting in je meterkast. Je kan dan beter je laadstroom wat lager zetten (je hebt tenslotte de hele nacht de tijd), of je Quooker 's nachts uitzetten.
 
Dit is wel interessante informatie! We hebben zelf een Quooker. Die heeft een aansluitwaarde van 3 kW. Kom ik dus op 13A op één fase. Met 3x25A zou er dan theoretisch max 12A over blijven om te laden. Het gaat hier echter om echte korte piekbelastingen van zeg 10 seconden (moet ik eens preciezer nameten) af en toe, maar wel de hele dag/nacht door.

Dus ik begrijp dat dit geen belemmering zou moeten zijn voor het laden van de MS?
Theoretisch is het geen belemmering, smeltzekeringen smelten pas na minimaal 60 seconden bij 1,5x de nominale stroom (zie plaatje hieronder). Maar... elke keer wanneer je flink boven die nominale stroom komt zet die smeltdraad flink uit en krimpt weer door de hitte, dus hij veroudert wel een stuk sneller. Als je al oude hoofdzekeringen hebt (wanneer zijn ze voor het laatst vervangen? Hoe oud is je meterkast of huis?) dan is er een goede kans dat er eentje toch de geest geeft...

Toen ze hier bij mij de Maxem aansloten viel me op dat ze ook meteen de hoofdzekeringen preventief vervingen, dat zal om die reden zijn geweest...
full.png

PS: zie net dat dit een plaatje is van karakteristieken van automaten. Smeltzekeringen zijn nog trager.
 
Last edited: