Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waar is mijn batterij capaciteit naar toe?

This site may earn commission on affiliate links.
Vannacht tot 100% opgeladen in mijn 90D en ik had vanmorgen 418km typical.

Vandaag veel demo's gegeven en beetje goed doorgereden en dus sinds mijn charge nu 274 wh/km hebben.
De auto zegt nu op 9% te zitten en heeft 39,2 km typical over. Ik heb 245,1 km gereden en heb volgens de display 67,2 kwh verbruikt.

67,2/91*100=73,85 kwh.

Waar is de rest van mijn 90 kwh batterij naar toe?

Heel raar is ook ik via VisibleTesla volgende readout krijg:
Battery: 70kWh
Color: Pearl White
Roof: Unknown
Wheels: Silver 19"
Seats: Unknown
Decor: Carbon Fiber
Extended Nappa Leather Time: true
Air Suspension: true
Tech Upgrades: [
Tech Package: true
Power Liftgate: true
Premium Lighting: true
HomeLink: true
Navigation: true
]
Audio: [
Upgraded: false
Sat Radio: false
]
Charging: [
Supercharger: true
Twin Chargers: false
HPWC: false
]
Options: [
Parcel Shelf: true
Paint Armor: false
Third Row Seating: false
]
Newer Options: [
Parking Sensors: false
Lighting Package: true
Security Package: true
Fog Lamps: true
Cold Weather Package: true
]
]

Deze week moest ik ook na een dag woon-werk (samen 190 km) nog eens 2*35 km er bij rijden en die dag had ik vrij rustig gereden (240 wh/km) en toch moest ik op het einde opletten om thuis te geraken.

Ik heb dus het gevoel maar tussen de 275 en 300 km werkelijk bereik te hebben.

Iemand met een zinnige uitleg?
 
Volgens mij rekent de auto de resterende typical met het verbruik dat je eerder haalde, dus 274 Wh/km. Als je dat doet heb je 67,2 + (39,2*0,274) = 77,9 kWh capaciteit. Dat de app de batterij ziet als 70 kWh is denk ik een foutje van de app. Je haalt er zelf al 67 kWh met nog 9% over, dus de batterij is groter dan 70 kWh.

260 km rijden met een verbruik van 240 Wh/km geeft 62,4 kWh. Je had dan dus nog ongeveer (met hetzelfde verbruik) 64 km kunnen rijden.

Je bereik met 274 Wh/km = 77,9 / 0,274 = 284 km
Je bereik met 240 Wh/km = 77,9 / 0,24 = 324 km Waarbij 240Wh/km aan de hoge kant is voor rustig rijden

Hoop dat dit helpt!
 
VisibleTesla is al een tijdje niet meer vernieuwd, en kent niet alle modellen. Als je wilt kun die zelf ergens aanpassen in een configuratie bestand, de details kun je vinden in het VT draadje.

Verder adviseer is je om het maxrange draadje te volgen, daar kun je bijhouden hoe je accu het doet, en vergelijken met anderen. Ook uitgebreide discussies over hoe je dit precies doet, of beter, kunt meten. Deel van het probleem is dat de waardes die je ziet ook een inschatting zijn van een algoritme. Genoeg voor hier, Maxrange draadje to the rescue!