Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wachten voor Model 3 of gaan voor tweedehands Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Bij de aankoop van een nieuwe auto in 2018 bedoel je? (dat het dubbelop gaat en zien snel van de oude MS af te komen wegens hogere bijtelling en nog kunnen profiteren van 5 jaar lage bijtelling over een in 2018 nieuw aan te schaffen MS)

Of bedoel je dat de nieuwe eigenaren die in 2018 een tweedehands MS kopen, vanaf aankoop (weer) 5 jaar lang de lage bijtelling hebben?

Dat laatste komt m.i. niet overeen met bijvoorbeeld onderstaande quote en opmerkingen elders op het forum ...

Bij aankoop van een nieuwe Tesla, dit jaar nog, voor 1-1-2019, heb je 5 jaar lang 4% bijtelling. Levering moet ook nog in 2018 plaatsvinden.
 
Voor mij als ZZPer is een nieuwe model S goedkoper* dan een tweedehands model S vanwege 18.000€ MIA die je dan nog dit jaar mag aftrekken.
* bij 28.000km / jaar en nog wat andere aannames...
Reken je niet al te rijk met die MIA. Dat is WINSTaftrek, geen BELASTINGaftrek. Daar schiet je als ZZP dus maximaal de helft van die € 18K mee op in het betreffende jaar. Als DGA zelfs maar maximaal 25%.
 
  • Like
Reactions: HWS
Bij de aankoop van een nieuwe auto in 2018 bedoel je? (dat het dubbelop gaat en zien snel van de oude MS af te komen wegens hogere bijtelling en nog kunnen profiteren van 5 jaar lage bijtelling over een in 2018 nieuw aan te schaffen MS)

Of bedoel je dat de nieuwe eigenaren die in 2018 een tweedehands MS kopen, vanaf aankoop (weer) 5 jaar lang de lage bijtelling hebben?

Dat laatste komt m.i. niet overeen met bijvoorbeeld onderstaande quote en opmerkingen elders op het forum ...

Die 5 jaren gaan lopen bij eerste tenaamstelling. Zo kan een november 2013 auto in z’n 2e periode van 5 jaren zitten als ‘t december 2018 is (en dan heb je die 4% nog te pakken, is dus niet afhankelijk van wanneer de auto naar een tweede of volgende eigenaar gaat.
Als je een 2014 auto koopt gaat je 2e periode van 5 jaar lopen ergens in 2019 met de nieuwe bijtellingsregels.
Volgens mij ben je met een december 2013 auto al de sjaak met de nieuwe (en dus minder aantrekkelijke regels).
 
Die 5 jaren gaan lopen bij eerste tenaamstelling. Zo kan een november 2013 auto in z’n 2e periode van 5 jaren zitten als ‘t december 2018 is (en dan heb je die 4% nog te pakken, is dus niet afhankelijk van wanneer de auto naar een tweede of volgende eigenaar gaat.
Als je een 2014 auto koopt gaat je 2e periode van 5 jaar lopen ergens in 2019 met de nieuwe bijtellingsregels.
Volgens mij ben je met een december 2013 auto al de sjaak met de nieuwe (en dus minder aantrekkelijke regels).

Er is geen tweede vijfjaartermijn, meen ik, maar steeds een herbeoordeling per jaar na het vijfde jaar. Toch?
 
In de praktijk is de afwerking van de oudere modellen niet zo slecht hoor. Ok, de deurstijlbekleding schuurt bij elke instap iets verder af en mijn handschoenenvak stuitert onvertraagd omlaag op de knieen. Maar het interieur van mijn S classic houdt behoorlijk, ondanks 300.000+ km, drie jonge kinderen en vele bezoeken aan strand (zand), wintersportgebieden (pekelsneeuw) en de Bouwmaat (tip: voorstoel naar voren, dan passen hele gipsplaten in het interieur). De via Mercedes geleverde hendels en knopjes blijken unkaputtbar, de iPad in het midden oogt nieuw. Op naar de 400.000 km. In mijn eerste Mercedes W123 haalde het interieur 1.385.000 km (tweede motor). Ik verwacht van dit interieur niets minder.

Dat is natuurlijk super om te horen. Toch is de auto van 2015 natuurlijk lang niet dezelfde dan uit 2013/14...door de vele onderhuidse (en software matige) updates. Tesla heeft een hoop lessen geleerd in de eerste paar jaar Model S. Een classis is zeker geen slechte auto. Dat is ook absoluut niet de "claim" die ik wil maken. Ook niet overigens dat hagelnieuwe Model S exemplaren zonder bugs, rammels en ander ongerief zijn.

Alles bij elkaar voor mij persoonlijk zou een exemplaar vanaf AP1 "de" Model S zijn als ik voor een dergelijke auto in de markt zou zijn. Maar zoals eerder gezegd...past de 3 beter bij "mij" en daarnaast koop ik voor € 58k liever nieuw, dan 3-4 jaar oud ;).
 
  • Like
Reactions: Klaas
Wat ik over de betrouwbaarheid van de Zoe hoor is dat je die beide voeten nog heel vaak op de grond zult kunnen zetten. Hoop dat die van jou je niet in de steek laat.
Tot nu toe nul problemen met de wagen zelf. Zo hoor je het eens van een non-anecdotische bron.

Wat het laden betreft praat de Chameleon charger niet zo goed met onze Schneider evlink wallbox helaas. Gelukkig heb ik de fivari!
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Ik heb de knoop doorgehakt, vanaf 5 maart ben ik een “owner”.. en wacht nu mogelijk tot de model ☰ met actieve FSD(+EAP) geleverd mag worden. Daarvoor schrijf ik af op een second hand fully loaded MS P85+ waar ik nog jaren lol van wil hebben.

Same here.

Ook voor mij de keuze wachten op M3 of toch naar een occasion kijken. Gisteren de knoop doorgehakt, bij Tesla een 2015 MS P85, wel met AP. Ik laat de M3 reservering voor wat het is en zie later wel of ik hem nog interessant vind. Ik heb het idee dat de MS absoluut de fijnere auto is. We'll see. Die van mij kan ik waarschijnlijk laatste week Feb al halen.

Right, terug naar verzekering offertes aanvragen ... *zucht* ;)
 
M3 staat in reservering maar de al Tesla rijders krijgen voorrang en de gene voor mij staan maar niemand bij Tesla weet te vertellen hoeveel reserveringen er voor mij staan. 12 jan 2018 de reservering geplaatst? Maar levering staat net als bij iedereen nu op begin2019.
 
M3 staat in reservering maar de al Tesla rijders krijgen voorrang en de gene voor mij staan maar niemand bij Tesla weet te vertellen hoeveel reserveringen er voor mij staan. 12 jan 2018 de reservering geplaatst? Maar levering staat net als bij iedereen nu op begin2019.
Eens de leveringen in Europa op gang komen zal het echt niet veel uit maken.
Dat hebben we ook gezien bij de ModelS.

Sowieso wordt er de komende periode enkel in Noord-Amerika geleverd, en tegen de tijd dat de EU aan de beurt is zal de productie capaciteit zo hoog zijn dan enkele tienduizenden relatief weinig uitmaakt. Wat zijn dan enkele weken als sommigen tegen dan al drie jaar wachten.;)
 
  • Like
Reactions: M.W.
Gewoon jullie mening, als je het net rond kunt krijgen met een MS 75 of een M3 met alle opties maar dan wel gezien dat dit jaar in ons mooie kikkerlandje 4% bijtelling is (als je hem koopt voor 6 jaar geloof ik dan) alles mee gerekend wat zou jullie keuze dan zijn. Zo is het hoe ik de titel opneem van dit draadje.... Benieuwd, want ik kom er niet echt uit wat jullie keuze is. Niet als vervanging maar om echt te kopen en te rijden en dan afzien van de M3...?
 
Gewoon jullie mening, als je het net rond kunt krijgen met een MS 75 of een M3 met alle opties maar dan wel gezien dat dit jaar in ons mooie kikkerlandje 4% bijtelling is (als je hem koopt voor 6 jaar geloof ik dan) alles mee gerekend wat zou jullie keuze dan zijn. Zo is het hoe ik de titel opneem van dit draadje.... Benieuwd, want ik kom er niet echt uit wat jullie keuze is. Niet als vervanging maar om echt te kopen en te rijden en dan afzien van de M3...?
Persoonlijk zou ik voor een MS75 gaan. Echter zijn er veel overwegingen die van jouw persoonlijke situatie afhangen. Misschien kan onderstaande video jou helpen in jouw keuze:


Je krijgt meer auto, snellere levering en 5! jaar het 4% voordeel. De rest van overwegingen wordt ook aangehaald in die video
 
  • Like
Reactions: Karim DB and M.W.
Werkelijke wachttijd - Model S

@Maicol Twee dingen: ten eerste dat de model 3 nog (te) lang op zich liet wachten, terwijl mijn huidige auto end-of-life begon te raken. Ten tweede dat het prijsverschil *in mijn ogen* te gering was om bij de 3 te blijven: het full options loopt behoorlijk op.
Verder speelde nog wat kleine dingen: het ontbreken van een dashboard schat ik bijvoorbeeld als een behoorlijke gewenning in. 15inch versus 17inch scherm ook. enz enz.
En als laatste: onze onbetrouwbare overheid: nu heb ik nog 5 jaar 4% bijtelling, wie weet hoe dat in 2019 zit.
 
  • Informative
Reactions: M.W.
Gewoon jullie mening, als je het net rond kunt krijgen met een MS 75 of een M3 met alle opties maar dan wel gezien dat dit jaar in ons mooie kikkerlandje 4% bijtelling is (als je hem koopt voor 6 jaar geloof ik dan) alles mee gerekend wat zou jullie keuze dan zijn. Zo is het hoe ik de titel opneem van dit draadje.... Benieuwd, want ik kom er niet echt uit wat jullie keuze is. Niet als vervanging maar om echt te kopen en te rijden en dan afzien van de M3...?
Geen enkele twijfel, als je deze keuze kan maken. De ms. Als je zakelijk koopt zal t verschil zeker meevallen. En ik denk dat als je naar werkelijke afschrijving kijkt dat t verschil echt minimaal is. En een kale model s of full option model 3 zal elkaar ook niet enorm veel ontlopen.
 
  • Like
Reactions: M.W.
Geen enkele twijfel, als je deze keuze kan maken. De ms. Als je zakelijk koopt zal t verschil zeker meevallen. En ik denk dat als je naar werkelijke afschrijving kijkt dat t verschil echt minimaal is. En een kale model s of full option model 3 zal elkaar ook niet enorm veel ontlopen.
Werkelijke wachttijd - Model S

@Maicol Twee dingen: ten eerste dat de model 3 nog (te) lang op zich liet wachten, terwijl mijn huidige auto end-of-life begon te raken. Ten tweede dat het prijsverschil *in mijn ogen* te gering was om bij de 3 te blijven: het full options loopt behoorlijk op.
Verder speelde nog wat kleine dingen: het ontbreken van een dashboard schat ik bijvoorbeeld als een behoorlijke gewenning in. 15inch versus 17inch scherm ook. enz enz.
En als laatste: onze onbetrouwbare overheid: nu heb ik nog 5 jaar 4% bijtelling, wie weet hoe dat in 2019 zit.


Bedankt bedankt voor jullie reply, de info en jullie gedachten.
 
Ik koop de auto als particulier en ben voornemens er 10 jaar of langer mee te rijden. Een vergelijk tussen de M3 en een tweedehands MS gaat voor mij alleen op als de MS AP2 heeft gelijk de M3 heeft (eigenlijk 2.5).

(Als het een zakelijke aanschaf of lease betreft, zijn er mogelijk andere toekomstperspectieven, waarbij mogelijk over 3 of 5 jaar de AP1 auto weer wordt ingeruild voor dan wel AP2.)

Wanneer ik enthousiastelingen in dit draadje al over FSD optie /aanschaf hoor I am now planning to get the full self-driving option and here is why en in het Autopilot draadje dergelijke berichten tegen kom Tesla starts beta-testing new Autopilot update with new feature and more advanced neural net dan denk ik de komende 10 jaar zeker spijt te krijgen van een Tesla zonder AP2.

Wanneer de prijs van een tweedehands MS met AP2 wordt vergeleken met een M3 dan is mijn indruk dat de tweedehands MS (AP2) marktprijzen nog behoorlijk hoger liggen dan de prijs voor een nieuwe M3.
 
Iemand enig idee waar al de tweedehands Tesla's zijn die eind 2017 nog te koop stonden?

Volgens Tesla allemaal verkocht (moet wel heel snel gegaan zijn dan), terwijl het ook lijkt het mij alsof er steeds minder nosecones rondrijden... misschien een gedacht.

Zouden ze de packs gerecycled hebben om storage producten van te maken en de inventory tweedehands gecrapt hebben?