Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wall Charger 230v vs 400v

This site may earn commission on affiliate links.
Goede avond,

Afgelopen week was het dan zo ver.. mijn gesigneerde Tesla Wall Charger is eindelijk binnen gekomen (na 7 maanden wachten).

Deze week het geheel aangesloten op onze 3x 25a aansluiting en afgeschermd met 16a aardlek en zekering combi.

20180825_151752.jpg 20180827_163737.jpg

Laden gaat nu een stuk sneller dan met de UMC (50km/uur). Alleen blijft het voltage steken op 230v.

Klopt het dat de ingebouwde omvormer in de auto niet meer aankan? Of ligt het het probleem elders?

(Tussen de fases meet ik overigens gewoon 400V)
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Hoi Paul,

Dit klopt volledig. Bij een normale 3 fasen aansluiting meet je tussen een fase en de nulleider 230V en tussen 2 fasen onderling 400V. De interne Tesla lader in de auto is bestaat intern uit drie "sub-laders" die elk tussen een fase en de nulleider zijn aangesloten, vandaar dat je in de auto dan ook de spanning tussen fase en nulleider ziet staan: 230V. De 230V spanning moet je niet zien als een beperking, het is gewoon de manier waarop het stroomnet in de EU in elkaar zit.

Met een zwaardere aansluiting of met een Maxem zou je tot 24A 3 fazen kunnen laden, maar de beperking die je nu hebt is de aansluiting bij je huis. Ik ga er even van uit dat je TWC op 3 x 16A is beperkt.

In oudere Belgische netten kom je overigens een variant tegen waarbij tussen fase en nulleider 127V te meten is en tussen 2 fasen onderling 230V. Op zo'n net kan je met een tesla alleen op één fase laden, of met een speciale truuk op 2 van de 3 fasen. Indien je huis op zo'n oud net is aangesloten heb je een zgn aansluiting zonder nulleider, en ook een probleem met de Tesla UMC.
 
Niets aan de hand. Hij geeft volgens mij slechts het voltage van 1 fase aan. Dat vertelt je iets over de sterkte en stabiliteit van de 'bron' waar je aan hangt.
Als het goed is geeft hij daarnaast wel '3' aan als teken dat er aan 3 fases (van 230v elk) wordt geladen.

Overigens had je met de UMC natuurlijk ook prima 3 fasen kunnen laden. (Hangt bij mij al 5 jaar aan de muur). Die heb je tegenwoordig in het normale leven (bijzondere vakantietrips daargelaten) onderweg toch nergens meer nodig. Maar de Wall Charger is natuurlijk wat charmanter.
 
  • Like
Reactions: nico180
Dank voor alle reacties. Er staat inderdaad een 3tje voor de oplaadgegevens.

Goed om te horen dat het allemaal klopt.
Een Maxem is wel het mooiste qua oplossing, maar ik denk dat deze pas echt nodig is als er een 2e electrische auto is.

Vooralsnog laadt ie binnen de nacht helemaal op nu :)
 
Ik hoop dat ik dit draadje even mag misbruiken voor mijn eigen vraag. Want hij zit er wel heel dicht tegen aan.

Achtergrond: ik heb thuis 3 x 25 ampere beschikbaar en ik wil een smart charger bouwen die de geadverteerde laadstroom aanpast aan het verbruik van mijn huis. Allemaal wel te doen, maar nu kan het zijn dat één fase tijdelijk zwaar belast wordt, waardoor de geadverteerde laadstroom wordt afgeknepen en de auto dus over alledrie de fasen minder snel gaat laden. Op zo'n moment zou je eigenlijk die zwaar beladen fase 'er uit willen halen', want 2 x 15 ampere laden is altijd beter dan 3 x 5, om maar een voorbeeld te geven. Kam me zelfs voorstellen dat je kiest voor 1 x 15 ampere in plaats van 3 x 3 ampere laden. Maar welke fase(n) je er uit zou willen halen, weet je niet van te voren. Vandaar mijn vraag:

De TM3 kan op 1 fase laden maar ook op 3 fasen. Zoveel is mij wel duidelijk. Maar kan hij ook op 2 fasen laden? En maakt het nog uit welke van de fase 'hot' zijn en welke niet?

Hierboven lees is ik dat er feitelijk 3 losse sub-laders zijn (geldt dat ook voor de TM3?) en dat geeft wat moed.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
De lader van de Tesla's bestaat inderdaad uit drie parallelle laders. Je kan er enkelfasig, tweefasig en driefasig mee laden. Het is zelfs zo dat bij enkelfasig laden de laadstroom over de individuele laders verdeeld wordt. Elk van de drie laders kan 24A stroom aan.
Ik weet niet hoe de auto zou reageren wanneer tijdens het laden een fase uitvalt of terug ingeschakeld wordt. Het is dan allicht best dat je eerst het laden stopt, de fase in of uitschakelt en dan het laden opnieuw start. Maar dat is een dynamisch gebeuren en zal dus mogelijk nogal wat schakelwerk vergen. Denk maar aan een oven die elke minuut gedurende 20" bijgeeft of een kookplaat.
De winst is ook maar beperkt. Met een gewone slimme lader die zijn laadstroom effectief op de meest belaste fase zal baseren, zit je volgens mij over de laadtijd genomen al erg dicht bij het optimum. Allicht loont het wel de moeite om de verdeling van de overige verbruikers over de drie fasen eens te bekijken en eventueel te optimaliseren.
 
Dank voor je reactie!
Ik weet niet hoe de auto zou reageren wanneer tijdens het laden een fase uitvalt of terug ingeschakeld wordt. Het is dan allicht best dat je eerst het laden stopt, de fase in of uitschakelt en dan het laden opnieuw start. Maar dat is een dynamisch gebeuren en zal dus mogelijk nogal wat schakelwerk vergen. Denk maar aan een oven die elke minuut gedurende 20" bijgeeft of een kookplaat.
Hier had ik ook al even aan zitten denken. Enerzijds hoe de auto daar op reageert en anderzijds hoe de relais gaan reageren als ze regelmatig onder vollast geschakeld worden.

Misschien verstandig om inderdaad even te stoppen met laden, de relais om te gooien, en weer verder te gaan. Als je tijdelijk de PWM naar 100% gooit en daarna weer terug, zou de auto daar goed mee om gaan?

Ook goed om na te denken over de mogelijkheid om bijvoorbeeld niet gelijk 'te schakelen' als één fase zwaarder belast word dan de anderen, maar bijvoorbeeld pas als er minimaal 5 minuten lang betere configuratie mogelijk zou zijn geweest.

Met een gewone slimme lader die zijn laadstroom effectief op de meest belaste fase zal baseren, zit je volgens mij over de laadtijd genomen al erg dicht bij het optimum. Allicht loont het wel de moeite om de verdeling van de overige verbruikers over de drie fasen eens te bekijken en eventueel te optimaliseren.

Verdelen is niet altijd mogelijk. Ik heb ook nog een andere EV die enkel fase laad. Die trekt in zijn ééntje één fase 8 uur lang helemaal naar zich toe, als het moet. Gedurende die 8 uur zal een 'gewone' slimme lader 0 amp beschikbaar doorgeven aan de TM3. En wordt er helemaal niets geladen. Terwijl ik gedurende die 8 uur 2 x 16 amp had kunnen laden (oftewel 59 kW bruto).

Een eerste stap zou zijn om, als die andere auto gaat laden, één fase weg te halen bij de TM3 en aan de andere auto beschikbaar te stellen. Dat gebeurt natuurlijk niet heel vaak.

Om ook fasen af te schakelen als moeders de was of de air-fryer aan zet, zou een tweede stap kunnen zijn. Maar dat levert veel minder op, daar ga ik wel in mee. Is meer "niet omdat het moet, maar omdat het kan" ;-)
 
Losse laadkabels gaan maar tot 32A. Blijven er enkel de snelladers met vaste laadkabel over maar die laden driefasig.
Geen idee wat er zou gebeuren als je een enkelfasig aangesloten kabel met hogere stroom zou inpluggen. In de VS bestaat die situatie. Misschien weet iemand die het VS-forum volgt wat kan.
 
Haha, daar zit wat in. Alleen denk ik dat in de US de auto's juist weer geen 3 fasen aansluiting hebben. Is dan ook even de vraag of ze daar wel 3 losse laders hebben. Want als de stroom altijd over 1 fase binnen komt, dat voegt dan niet zoveel toe.

Vandaar ook dat ik de vraag specifiek hier neer had gelegd. Denk je dat het zin heeft om de vraag op het US forum uit te zetten?