Dank voor je reactie!
Ik weet niet hoe de auto zou reageren wanneer tijdens het laden een fase uitvalt of terug ingeschakeld wordt. Het is dan allicht best dat je eerst het laden stopt, de fase in of uitschakelt en dan het laden opnieuw start. Maar dat is een dynamisch gebeuren en zal dus mogelijk nogal wat schakelwerk vergen. Denk maar aan een oven die elke minuut gedurende 20" bijgeeft of een kookplaat.
Hier had ik ook al even aan zitten denken. Enerzijds hoe de auto daar op reageert en anderzijds hoe de relais gaan reageren als ze regelmatig onder vollast geschakeld worden.
Misschien verstandig om inderdaad even te stoppen met laden, de relais om te gooien, en weer verder te gaan. Als je tijdelijk de PWM naar 100% gooit en daarna weer terug, zou de auto daar goed mee om gaan?
Ook goed om na te denken over de mogelijkheid om bijvoorbeeld niet gelijk 'te schakelen' als één fase zwaarder belast word dan de anderen, maar bijvoorbeeld pas als er minimaal 5 minuten lang betere configuratie mogelijk zou zijn geweest.
Met een gewone slimme lader die zijn laadstroom effectief op de meest belaste fase zal baseren, zit je volgens mij over de laadtijd genomen al erg dicht bij het optimum. Allicht loont het wel de moeite om de verdeling van de overige verbruikers over de drie fasen eens te bekijken en eventueel te optimaliseren.
Verdelen is niet altijd mogelijk. Ik heb ook nog een andere EV die enkel fase laad. Die trekt in zijn ééntje één fase 8 uur lang helemaal naar zich toe, als het moet. Gedurende die 8 uur zal een 'gewone' slimme lader 0 amp beschikbaar doorgeven aan de TM3. En wordt er helemaal niets geladen. Terwijl ik gedurende die 8 uur 2 x 16 amp had kunnen laden (oftewel 59 kW bruto).
Een eerste stap zou zijn om, als die andere auto gaat laden, één fase weg te halen bij de TM3 en aan de andere auto beschikbaar te stellen. Dat gebeurt natuurlijk niet heel vaak.
Om ook fasen af te schakelen als moeders de was of de air-fryer aan zet, zou een tweede stap kunnen zijn. Maar dat levert veel minder op, daar ga ik wel in mee. Is meer "niet omdat het moet, maar omdat het kan" ;-)