Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wall Charger 230v vs 400v

This site may earn commission on affiliate links.
Dat begrijp ik. Maar dat kan ik nu ook al. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een 3 fase lader die, zodra één fase onevenredig zwaar belast wordt, door gaat als 2 fasen lader. Of zelfs als 1 fase lader.

Stel dat je een 3 x 25 A aansluiting hebt en dat één fase al met 20 ampere belast is. Dan heb je op die fase maar 5 ampere over. Bij een gewone smart lader houdt je dan 15 (3 x 5) ampere over. Terwijl als de lader als 2 fasen lader verder gaat je 32 (2 x 16) ampere beschikbaar hebt.
 
Fivari is ALTIJD driefasig uitgevoerd. Kan uiteraard ook enkelfasig gebruikt worden.
Zelfbouw hoeft niet. Ik bouw ze wel zelf voor jou.
Heeft trouwens ook voordelen: je hebt losse componenten, begrijpt goed wat er gebeurt en eventuele defecte componenten kunnen individueel vervangen worden.
 
  • Like
Reactions: JosDeGraeve
Fivari-SMART?
Ziet er precies hetzelfde uit als het kastje wat ik nu ook al heb. Alleen komt mijn kastje van Stegen Electronics. Ik heb het vermoeden dat het er niet alleen van buiten hetzelfde uit ziet ;-)

Werkt prima. Heb een 3 x 25 ampere aansluiting en een Opel Ampera E (met 1 x 32 amp OBC). Normaal laadt ik met max 20 ampere, maar als mijn zonnepanelen (die op dezelfde fase zitten) aan het werkt zijn tik ik ook wel eens de 32 ampere aan. Hele leuke oplossing. Kan ook zonder meer met 3 fasen werken. Maar doet net niet wat ik wil ;-)

Het kastje zou nl. (dynamisch) de input van één (of twee) van current transformers moeten negeren. Vraagt firmware aanpassing, lijkt me.
 
Dat begrijp ik. Maar dat kan ik nu ook al. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een 3 fase lader die, zodra één fase onevenredig zwaar belast wordt, door gaat als 2 fasen lader. Of zelfs als 1 fase lader.

Stel dat je een 3 x 25 A aansluiting hebt en dat één fase al met 20 ampere belast is. Dan heb je op die fase maar 5 ampere over. Bij een gewone smart lader houdt je dan 15 (3 x 5) ampere over. Terwijl als de lader als 2 fasen lader verder gaat je 32 (2 x 16) ampere beschikbaar hebt.
Dat gaat minder goed werken dan je denkt. zoals ik al schreef zijn er weinig zware verbruikers die constant dezelfde stroom verbruiken. Je krijgt dus tientallen schakelmomenten per laadbeurt. Dat is heel anders dan het aanpassen van de stroom hetgeen via het pilotsignaal gebeurt. Neem een vitrokeramische kookplaat: die schakelt regelmatig vermogen af en aan. Zelfde met vaat of wasmachine. Jouw systeem moet telkens volgen.
 
Dat gaat minder goed werken dan je denkt. zoals ik al schreef zijn er weinig zware verbruikers die constant dezelfde stroom verbruiken. Je krijgt dus tientallen schakelmomenten per laadbeurt.
Vandaar dat ik eerder al schreef (overigens ook in reactie op jou):
Hier had ik ook al even aan zitten denken. Enerzijds hoe de auto daar op reageert en anderzijds hoe de relais gaan reageren als ze regelmatig onder vollast geschakeld worden.

Misschien verstandig om inderdaad even te stoppen met laden, de relais om te gooien, en weer verder te gaan. Als je tijdelijk de PWM naar 100% gooit en daarna weer terug, zou de auto daar goed mee om gaan?

Ook goed om na te denken over de mogelijkheid om bijvoorbeeld niet gelijk 'te schakelen' als één fase zwaarder belast word dan de anderen, maar bijvoorbeeld pas als er minimaal 5 minuten lang betere configuratie mogelijk zou zijn geweest.
En ik gaf dus ook al aan dat ik nog een EV heb die zomaar 8 uur land 16 ampere of meer kan trekken. dus de use case is er denk ik wel.
 
Wat ik me in het kader van deze discussie nog afvroeg is het volgende. Stel ik heb een 3 fase 16 ampere laadkabel (dus 5x25.mm + nog wat klein grut). Wanneer de auto op 1 fase oplaadt, dan wordt de 0 leider net zo zwaar belast als die ene fase. Waneer de auto op 3 fasen op laadt, dan wordt de 0 leider niet of nauwelijks belast, omdat de stromen over de fasen elkaar nagenoeg opheffen (Als dat niet klopt hoor ik het uiteraard ook graag). Maar wat nu als ik op 2 fasen ga laden? Dan wordt de 0 leider m.i. gemiddeld genomen zwaarder belast dan elk van de twee fasen die in gebruik zijn. En toch is die 0 ook maar 2.5mm2. Is dit geen probleem / waarom is dit geen probleem? Dezelfde vraag gaat eigenlijk ook op voor de grid side vaste bekabeling, het 3 fasen relais, de 3 fasen kWh meter, ...
 
Hmmm, ik had een dergelijk plaatje in mijn hoofd, maar in de versie die in mijn hoofd zat kon de som van twee fasen wel degelijk groter dan 1 zijn. Bij nader inzien knap stom natuurlijk, want deze som zou dan nooit door de derde fase gecompenseerd kunnen worden o_O

Ook weer opgelost. Thanks!

Overigens heb ik ergens in huis een perilex achtige oplossing waarbij ik 2 16 a groepen van dezelfde fase naar 1 punt heb gebracht. En hier heb ik inderdaad een dubbele 0 toegepast. Dus 2 x L1, 2 x 0 en 1 keer aarde.